فیلم سینمایی «حکایت دریا»  به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی بهمن فرمان آرا و و نقش آفرینی هنرمندان شاخصی همچون فاطمه معتمدآریا، لیلا حاتمی، علی نصیریان، علی مصفا، رویا نونهالی، صابر ابر، پانته‌آ پناهی‌ها، داریوش اسدزاده، مریم بوبانی و ... به صورت آنلاین در شبکه های VOD اکران شده است، به بهانه اکران این فیلم در شبکه های VOD به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : «حکایت دریا» فیلم درام اجتماعی به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی بهمن فرمان آرا با حضور بازیگران مطرح سینمای ایران نظیر فاطمه معتمدآریا، لیلا حاتمی، علی نصیریان، علی مصفا، رویا نونهالی، صابر ابر، پانته‌آ پناهی‌ها، داریوش اسدزاده، مریم بوبانی و ...  در سال 1395 تولید شده است.

فیلم سینمایی «حکایت دریا» با نام اولیه «دل دیوانه» در اردیبهشت 1397 برای اولین بار و آخرین بار در بخش بازار سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، بر روی پرده سینما ها رفت و پس از آن علیرغم تلاش های بهمن فرمان آرا تهیه کننده فیلم و حضور بازیگران مطرح سینمای ایران، این فیلم در پشت صف اکران فیلم ها قرار گرفت و نتوانست رنگ پرده سینما را به خود ببیند.

آخرین ساخته بهمن فرمان آرا، پس از گذشت تقریباً چهار سال از زمان تولید فیلم، از ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از اکران آنلاین در شبکه های VOD، این فیلم به صورت اینترنتی و بر بستر شبکه های VOD به اکران آنلاین درآمد.

بیشتر بخوانید :

نقد فیلم «شیرین قناری بود» / آزادی قناری از قفس پس از نه سال

نقد فیلم «سقف مات» / فیلمی با قاب های معلق

نقد فیلم «تورنادو» / فیلمی فانتزی در ژانر کودک و نوجوان

نقد فیلم «خانه» / وصیتی که عملی نشد

نقد فیلم «هم بازی» / فیلمی کودکانه در نکوهش تک فرزندی

ابراهیم حاتمی کیا با فیلم «خروج» اولین فردی بود که قدم به میان گذاشت و سناریو اکران آنلاین فیلم را در بستر شبکه های VOD کلید زد و اقدام به اکران آنلاین فیلم کرد، موفقیت فیلم «خروج» آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا در طرح اکران آنلاین فیلم موجب شد تا سایر تهیه کنندگان نیز با شهامت بیشتری قدم به میان گذاشته و تصمیم به اکران آنلاین فیلم های خود بگیرند.

پس از فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی کیا نوبت به فیلم های «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی و «مهمانخانه ماه نو» به کارگردانی تاکفومی تسوتسویی رسید تا شانس خود را برای اکران آنلاین در بستر VOD  امتحان کنند، «حکایت دریا» آخرین اثر بهمن فرمان آرا کارگردان پیکسوت سینما ایران چهارمین فیلمی که پس از 5 سال ماندن در صف اکران، به صورت آنلاین برای مخاطبین به نمایش درآمد.

کارگردانی فیلم «حکایت دریا» بر عهده بهمن فرمان آرا نویسنده، کارگردان و تهیه کننده 79 ساله سینما بوده است، وی فارغ التحصیل رشته کارگردانی و فیلمسازی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی USC یکی از معتبرترین دانشگاه‌های سینمایی جهان است.

فیلم «حکایت دریا» نهمین فیلم بلند سینمایی بهمن فرمان آرا در مقام کارگردان محسوب می شود، وی پیش از این فیلم، کارگردانی فیلم هایی نظیر : «بوی کافور، عطر یاس»، «دلم می‌خواد»، «خاک‌آشنا»، «یک بوس کوچولو»، «خانه‌ای روی آب»، «سایه‌های بلند باد»، «شازده احتجاب»، «خانه قمر خانم» و ... را بر عهده داشته است.

فیلم «دلم میخواد» آخرین اثر این کارگردان سرشناس سینمای ایران به تهیه کنندگی علی تقی پور و نقش آفرینی بازیگران مطرحی نظیر: رضا کیانیان، محمدرضا گلزار، مهناز افشار، سحر دولتشاهی، صابر ابر، رویا نونهالی، پردیس احمدیه، بهناز جعفری و ... پس از 5 سال در 23 خرداد 1397 بر روی پرده سینماها رفت.

فیلم «حکایت دریا» همانند فیلم «بوی کافور، عطر یاس» دیگر اثر بهمن فرمان آرا اثر شخصی این کارگردان که در آن نیز به ایفای نقش پرداخته و به نوعی ادای دین این فیلمساز پیشکسوت به نسلی از هنرمندان است که به اصطلاح در حال بازنشستگی هستند.

آخرین ساخته بهمن فرمان آرا با سکانس دو نفر طاهر محبی و ژاله اسفندیاری با بازی بهمن فرمان آرا و فاطمه معتمد آریا در فضایی مه آلود آغاز می شود و مخاطب را به تماشای یک اثر مهیج دعوت می کند، اما هر چقدر که بیینده جلوتر می رود؛ به دلیل پرداخت ضعیف به داستان علی الخصوص شخصیت اصلی فیلم یعنی طاهر، کمی از فضا و قصه فاصله می گیرد.

نام فیلم «حکایت دریا» برگرفته از شعر شاعر معاصر، شمس لنگرودی است، که در پایان فیلم نیز خوانش می‌شود و بیانگر مفهوم اصلی و کلی فیلم است: حکایت دریاست زندگی، گاهی درخشش آفتاب، برق و بوی نمک، ترشح شادمانی، گاهی هم فرومی‌رویم، چشم‌هایمان را می‌بندیم، همه‌جا تاریکی‌ست ...

داستان نهمین ساخته بهمن فرمان آرا، «حکایت دریا» پیرامون آدم‌هایی است، که پس از مدتی دور بودن، دوباره به هم نزدیک می‌شوند و در خلاصه‌‌‌‌‌ داستان فیلم  آمده است: طاهر محبی با بازی بهمن فرمان آرا، نویسنده مشهوری است که بعد از دیدن صحنه یک قتل خشونت بار، به هم می ریزد و مدتی در بیمارستان روانی بستری می شود، بعد از مرخص شدن به او می گویند همه چیز به روال قبل برگشته است اما توهمات بی امان به سراغش می ایند و او را دوباره راهی بیمارستان روانی می کند و ...

خطر اسپویل داستان

یک نویسنده بیمار به نام طاهر محبی با بازی بهمن فرمان آرا، سه سال در یک موسسه روان درمانی بستری و در آستانه ابتلا به شیزوفرنی قرار دارد، پزشک معالج او با بازی علی مصفا می خواهد او را ترخیص کند تا به منزل خودش برود و همسرش ژاله با بازی فاطمد معمتد آریا، از او پرستاری کند اما وقتی می شنود که همسرش درخواست طلاق داده ، در تصمیم خود دچار تردید می شود، ظاهرا افسردگی باعث شده تا زندگی با او غیرقابل تحمل باشد، اما به سفارش پزشک معالج طاهر، ژاله از اعلام تصمیمش برای طلاق به او منصرف می شود و آنها با هم در خانه ی ساحلی شان زندگی کنند و در هنگام قدم زدن های طولانی طاهر در ساحل، او با افرادی که در گذشته با آنها سروکار داشته برخورد می کند و ...

بهمن فرمان آرا نگارش فیلمنامه فیلم «حکایت دریا» را خود انجام داده است، وی پیش از این نویسندگی فیلم های «یک بوس کوچولو»،«خانه ای روی آب»، «بوی کافور، عطر یاس»، «خاک آشنا» و ... را نیز به عهده داشته است.

بهمن فرمان در آخرین فیلمش با استفاده از دیالوگ های تئاتری و گل درشت فیلمنامه خود را دچار آسیب کرده است و یکی دیگر از معایب فیلمنامه استاد فرمان آرا ریتم کند قصه است، که طبیعتاً در یک سوم پایانی فیلم موجب خستگی مخاطب خود خواهد شد و فرمان آرا با اشاره به چهره های شاخص هنری سعی در تنوع و به چالش کشیدن مخاطب خود دارد.

در فیلم سینمایی «حکایت دریا» بازیگران شاخصی همچون علی نصیریان، لیلا حاتمی، فاطمه معتمد آریا، رویا نونهالی، پانته‌ آ پناهی‌ها، علی مصفا، صابر ابر و بهمن فرمان آرا و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

تیم بازیگران فیلم «حکایت دریا» به معنای واقعی قوی چیده شده اند و شامل هنرمندانی است که حضور هر کدامشان در یک فیلم، فروش فیلم را تضمین خواهد کرد و طبیعتاً تمامی بازیگران به خوبی توانسته اند از عهده نقش خود بر بیایند، و شاید تنها بازیگری که نتوانسته به درستی به ایفای نقش بپردازد، خود بهمن فرمان آرا است، فردی که بسیاری از بازیگران شاخص سینما علاقه و آروزی قلبی شان حضور در یک سکانس از فیلم وی است.

سایر عوامل اصلی فیلم «حکایت دریا» عبارتند از : جانشین تهیه کننده و مجری طرح: ماهان حیدری، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: مانفرد اسماعیلی، مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی، صدابردار: ساسان نخعی، طراح صحنه: کیوان مقدم، طراح لباس: سارا سمیعی، طراح گریم: مهرداد میرکیانی، آهنگساز: پیمان یزدانیان، عکاس: مسعود اشتری، فیلم پشت صحنه: الی حیدری، منشی صحنه: غزل رشیدی، مدیر تولید: وحید مشاری، مدیر تدارکات: جواد راهزانی، تدوین: سینا گنجوی، طراح تیتراژ: ساعد مشکی، صداگذار: انسیه ملکی، جلوه‌های ویژه تصویری: سینا قویدل، مدیر روابط عمومی شهرستان رامسر: احسان یکتا، مدیر روابط‌عمومی و مشاور رسانه‌ای: عسل عباسیان.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید