بخشایش اردستانی با اشاره به قرارداد ایران و چین تاکید کرد که هر قراردادی در نهایت به مجلس می‌آید و افزود: بخشی از فشارها درباره این قرارداد برآمده از پروپاگاندای رسانه‌های غربی است و آن‌ها به این اشاره نمی‌کنند که اگر چنین قراردادی در حال شکل‌گیری است یکی از دلایلش این است که ترامپ با تحریم‌های پی در پی ایران را به این سو هُل داد.

سلام نو – سرویس سیاسی: با به قدرت رسیدن اصولگرایان در بهارستان این روزها صحنه سیاسی کشور شاهد تغییر و تحولات محسوسی است. از روز داغ ظریف در بهارستان تا طرح سوال از رئیس جمهور و از جنجال بر سر قرارداد 25 ساله با چین که صدای نمایندگان مجلس را هم بلند کرده است.

احمد بخشایش اردستانی، نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با سلام نو معتقد است مشکلات امروز کشور محصول مدیریت دولت در حوزه اقتصاد است.

وی با اشاره به فشار تحریم‌ها در چند ماه اخیر و مقایسه‌ای که درباره شدت این تحریم‌ها با تحریم‌های دوران اوباما می‌شود به سلام نو گفت: شک نکنید فشاری که امروز شاهدش هستیم ناشی از مدیریتی اقتصادی دولت است، مدیریتی که متاسفانه آقای روحانی بیشتر آن را به دست یک نفر داده که همه از او ناراضی هستند.

وی در ادامه با اشاره به فضای زمان انتخابات گفت: خاطر همه هست که زمان انتخابات آقای روحانی درباره قیمت دلار در دولت احمدی‌نژاد چه می‌گفت و معتقد بود خود دولت چنین کاری می‌کند، حالا می‌بینیم که در دولت خودشان هم چنین اتفاقی مجددا رخ داده است.

مشی سیاسی امام و رهبری حفظ دولت‌ها است

بخشایش اردستانی با طعنه به برخی فسادهایی که در اطراف برخی از نزدیکان چهره‌های ارشد دولت رخ داده گفت: بالاخره نمی‌شود نام برادر شما در چند پرونده مطرح باشد یا برادرت در زندان باشد و آن وقت تمرکز کافی برای حل مسائل کشور داشته باشی.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به حملات و نقدهای تندی که به ظریف در مجلس شد گفت: برخی می‌گویند دشمنان خارجی از برخوردهای مجلس این پالس را دریافت می‌کنند که فشارهای آمریکا جواب داده ولی واقعیت این است که التهابات مجلس به خاطر افزایش افسار گسیخته قیمت دلار است نه فشار آمریکا.

این نماینده پیشین مجلس درباره احتمال استیضاح حسن روحانی در مجلس گفت: استیضاح نباید یک تابو در کشور باشد و بالاخره این هم بخشی از قانون است، هرچند مشی سیاسی امام و رهبری هر دو بر این استوار است که دولت‌ها تا انتها به کار خود ادامه دهند، مگر اینکه درست مثل ماجرای بنی صدر صبرها لبریز شود و جامعه واقعا خواهان تغییر وضعیت باشد.

وی با اشاره به فشارهای اقتصادی به مردم گفت: بالاخره این قابل انکار نیست که امروز روی همه فشار است و ما شاهد این هستیم که قشر متوسط جامعه در حال سرریز شدن به سمت قشر ضعیف است، اتفاقی که به هیچ وجه خوشایند نیست و باید جلوی آن را گرفت.

ظریف آدم خوبی است، اما وزیر خوبی نیست

وی در ادامه با اشاره به کدهایی که ظریف از رهبری درباره صداقت و شجاعت خود داد و توهین نمایندگان گفت: یک وقتی از کسی تعریف و توصیفی می‌شود آیا آن تعریف تا همیشه صدق می‌کند و نمی‌شود عوض شود؟ در کنار این آقای ظریف رفتار توهین آمیز با نمایندگان داشت که نباید به سادگی از آن گذشت.

بخشایش اردستانی با اشاره به اشتباهات ظریف درباره برجام گفت: من به خاطر دارم که ایشان حتی متن برجام را دقیق نخوانده بود و وقتی ما در مجلس گفتیم واژه ساسپند به معنای تعلیق در متن آمده ایشان اصرار داشته که لغو ذکر شده و وقتی متن را نشانش دادیم گفت که من این را ندیدم.

وی ادامه داد: به نظر من بهترین حالت این بود که آقای ظریف در کنار یک وزیر خارجه خوب حضور پیدا می‌کرد، چون ایشان هرچند انسان خوبی است ولی وزیر خوبی نیست.

قرارداد ایران و چین هم باید در مجلس بررسی شود

بخشایش اردستانی با اشاره به قرارداد ایران و چین تاکید کرد که هر قراردادی در نهایت به مجلس می‌آید و افزود: بخشی از فشارها درباره این قرارداد برآمده از پروپاگاندای رسانه‌های غربی است و آن‌ها به این اشاره نمی‌کنند که اگر چنین قراردادی در حال شکل‌گیری است یکی از دلایلش این است که ترامپ با تحریم‌های پی در پی ایران را به این سو هُل داد.

وی درباره نگرانی‌ها درباره این قرار داد نیز گفت: فعلا که قراردادی منعقد نشده ولی قطعا هر قراردادی در این سطح بخواهد منعقد شود تمام موارد آن بر اساس قانون باید به سمع و نظر مجلس برسد و پس از تصویب توسط مجلس اجرایی شود و این گونه نیست که فکر کنیم چنین قراردادی همین فردا اجرایی می‌شود.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در کنار این باید این نکته را مدنظر قرار داشت که چین تنها قدرت جهانی است که سابقه استعماری ندارد و این نکته مثبت قابل توجهی است و نباید آن را از نظر دور داشت.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید