مراسم نماز جمعه در ایاصوفیه با حضور رییس جمهوری ترکیه برگزار شد.

 نماز جمعه در ایاصوفیه بعد از ۸۶ سال برگزار شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، امروز جمعه ۳ مرداد مراسم نماز جمعه در ایاصوفیه به دنبال تغییر کاربری این مکان از موزه به مسجد، طی مراسمی با حضور رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه و جمعی از مقام‌های این کشور برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این مراسم که شمار زیادی از مردم ترکیه با رعایت فاصله اجتماعی در داخل شبستان های این مسجد و فضای باز اطراف آن حضور داشتند و به صورت مستقیم از برخی شبکه های ترکیه پخش می‌شد، با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید از سوی شماری از قاریان ترکیه آغاز شد.

رییس جمهوری ترکیه روز گذشته به همراه همسر خود و جمعی از مقام های این کشور از جمله فواد اوکتای معاون رئیس جمهوری در مراسم رونمایی از تابلو "مسجد بزرگ ایاصوفیه" حضور یافته بود.

این مسجد ۶ هزار متر مربع مساحت دارد.

رییس جمهوری ترکیه به همین مناسبت پیام توئیتری با عنوان « روز جمعه بخیر» منتشر کرد.

مسجد ایاصوفیه استانبول تا فتح این شهر در سال ۹۱۶ میلادی به عنوان کلیسا و از زمان فتح استانبول توسط سلطان محمد فاتح عثمانی به عنوان مسجد و در نهایت از سال ۱۹۳۴ بنا به تصمیم هیئت دولت وقت به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

پیش از برگزاری نماز جمعه در ایاصوفیه، نیروهای شهرداری علاوه بر ضدعفونی کردن صحن مسجد میدان آن را با کاشتن گل‌های تازه تزیین کرده بودند.

نیروهای پلیس ترکیه نیز با توجه به برخی مخالفت ها به دنبال تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد در دو هفته گذشته، تدابیر لازم برای اقامه اولین نماز جمعه پس از ۸۶ سال در ایاصوفیه را اتخاذ و اطراف آن را مسدود کردند.

همچنین جایگاهی نیز برای خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی به منظور پوشش خبری این رویداد تاریخی اختصاص یافته بود.

دیوان عالی ترکیه پنجشنبه (۱۹ تیر) برای بررسی طرح تغییر کاربری موزه ایاصوفیه تشکیل جلسه داد و روز جمعه مصوبه هیأت وزیران این کشور در سال ۱۹۳۴ را که بر اساس آن مسجد ایاصوفیه به موزه تغییر کاربری داده بود، لغو کرد.

رجب طیب اردوغان به دنبال صدور این حکم، اعلام کرد: ایاصوفیه به مسجد تبدیل و  ۲۴ ژوئیه (جمعه ۳ مرداد ۹۹) برای نخستین بار در ۸۶ سال گذشته فریضه نماز در این بنا برگزار می شود.  

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Mohsen Tajaddodi paskiyabi FR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    0 0
    فقط خواست بگه من قدرت دارم وگرنه اردوغان آدمکش مسلمان نیست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید