محمد اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: بهترین مکان برای ذبح دام کشتارگاه‌ها است و و از ذبح در منازل پرهیز کنید.

امکان انتقال کرونا از دام به انسان وجود دارد؟

به گزارش سلام نو، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: بیماری‌های مشترک بین دام و انسان و ویروس کرونا از طریق ذبح غیربهداشتی دام منتقل می‌شود؛ بنابراین مردم باید مراقبت کنند.

محمد اصغرزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به شرایط خاصی که به وجود آمده بهترین مکان برای ذبح دام کشتارگاه‌ها است.

وی افزود: برای در امان ماندن از ویروس تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، دامی برای ذبح مناسب است که ترشح از چشم بینی و دهان نداشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۳۰ مرکز ثابت و ۳۹ مرکز سیار، تصریح کرد: ۲۹ دکتر دامپزشک، ۷۰ بازرس بهداشتی و ۱۳ ناظر شرعی بر ذبح دام نظارت خواهند داشت.

اصغرزاده اظهار کرد: در روز عید قربان، نیروهای دانشگاه علوم پزشکی در کشتارگاه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار نیروهای دامپزشکی مستقر خواهند شد.

وی افزود: توصیه داریم امسال مردم باتوجه به بیماری کرونا و بیماری‌های مشترک دام و انسان، در مناطق شهری ذبح دام را در کشتارگاه‌ها انجام داده و از ذبح در منازل پرهیز کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: در مناطق روستایی و عشایری که کشتارگاه وجود ندارد، باید افرادی که اقدام ذبح دام می‌کنند، از سلامت دام مطمئن باشند.

اصغرزاده ادامه داد: دام‌ها باید از نظر ظاهری سالم باشند و مکان ذبح نیز ضدعفونی شود و افراد با ماسک و دستکش اقدام به این کار کنند.

وی افزود: پس از ذبح دام نیز لازم است اقدام به شستشو و ضدعفونی مکان کنند تا بیماری‌ها انتقال نیابند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: اگر کسی اقدام به ذبح در اماکن غیربهداشتی کند، طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی تهدید علیه بهداشت بوده که با خاطیان برخورد خواهد شد. 

اصغرزاده بیان کرد: توصیه می‌کنیم برای برش دادن گوشت تازه افراد از ماسک و دستکش استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: ویروس کرونا می‌تواند از بدن دام به انسان منتقل شود؛ بنابراین باید بسیار دقت کرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه در روز عید قربان تمام شبکه‌های دامپزشکی کشیک هستند، تصریح کرد: خراسان جنوبی از حیث بیماری تب کریمه کنگو پاک است.

اصغرزداه ادامه داد: با توجه به اینکه در این فصل کنه‌ها وجود دارند، باید به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به ویژه تب کریمه کنگو هنگام ذبح دام توجه شود و این امر تنها با رعایت موارد بهداشتی امکان‌پذیر است.

وی یادآور شد: کشتارگاه‌های استان در روز عید قربان از ساعت ۸ صبح تا یک بعدازظهر در خدمت مردم استان هستند و ظرفیت‌های لازم وجود دارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید