یکی از پویش‌هایی که در ترکیه برای یادآوری خشنونت علیه زنان شکل گرفت انتشار تصاویر سیاه و سفید زنان بود، پویش و چالشی که با استقبال جهانی به خصوص در ایران و افغانستان رو به رو شد.

ماجرای تلخ چالش عکس سیاه و سفید چیست؟

سلام نو – سرویس اجتماعی: اینستاگرام یا توئیتر را که باز می‌کنی چشمت می‌خورد به عکس‌های سیاه و سفید زنان با کپشن "چالش پذیرفته شد" که صفحه‌ات را پر کرده. یکی، دو تا، سه تا و همینطور بیشتر و بیشتر می‌شود و از چهره‌های مشهور دنیا به بازیگران ایرانی و بعد هم زنان و مردان اطرافت می‌رسد.

در ابتدا این چالش هم چالشی شبیه دیگر چالش‌های هر روزه و بیهوده فضای مجازی است، اما تنها کمی جست و جو شما را به داستان بی‌نهایت غم‌انگیز  چالش عکسی می‌رساند که پیامش آگاهی بخشی درباره خشونت علیه زنان است.

همه چیز از قتل پینار گلتکین، دختر ۲۷ سال ترک، توسط دوست پسرش آغاز شد. این دختر جوان ترک ۲۶ تیر ماه ناپدید شد و پنج روز بعد در ۳۱ تیر ماه جسدش پیدا شد.

جمال متین آوجی که ظاهرا دوست پسر این دختر جوان بوده درباره چگونگی قتل او به پلیس گفت: ابتدا مقتول را خفه کردم سپس جنازه او را به آتش کشیدم و در نهایت او را در بشکه‌ای قرار داده و روی آن بتون ریختم.

مقامات دولتی، سازمان‌های مدافع حقوق زنان و هزاران شهروند ترک در شبکه‌های اجتماعی به این قتل واکنش نشان دادند و هزاران نفر در نقاط مختلف ترکیه برای اعتراض به این خشونت به خیابان ریختند که پلیس برای متفرق کردن آنان مجبور به استفاده از زور شد.

فعالین حقوق زنان و برخی احزاب سیاسی خواستار اجرای «کنوانسیون استانبول» برای حفاظت از زنان در برابر خشونت‌ها در ترکیه هستند. کنوانسیون «پیشگیری و مبارزه با خشونت علیه زنان و خشونت خانگی» معروف به «کنوانسیون استانبول» معاهده‌ای است که دولت ترکیه را ملزم به جرم انگاری انواع خشونت علیه زنان و تعمیم و توسعه دامنه تعهدات خود در برابر حفاظت از آن‌ها و حذف ظرفیت‌های خشونت‌زا علیه زنان می‌کند.

هر چند اردوغان هم به قاتل لعنت فرستاده و گفته که در کنار مردم چنین رخدادهایی را شکست خواهد داد ولی با انتقاد فعالین زن ترکیه مواجه شد و آن‌ها لعنت فرستادن او را بیهوده دانستند و گفتند به جای لعنت فرستادن، کنوانسیون استانبول را اجرایی کند.

یکی از پویش‌هایی که ظاهرا در این کشور برای یادآوری خشنونت علیه زنان شکل گرفت انتشار تصاویر سیاه و سفید زنان بود، پویش و چالشی که با استقبال جهانی به خصوص در ایران و افغانستان رو به رو شد. این چالش به خصوص از این جهت در ایران مورد توجه قرار گرفت که مردم در چند وقت اخیر به شکل واضح‌تری درگیر پدیده خشونت علیه زنان هستند. به خصوص در پرونده رومینا که توسط پدرش و با داس به قتل رسید.

ترکیه باوجود توسعه همه جانبه‌ای که در سال‌های اخیر داشته هم‌چون دیگر کشورهای اطرافش هم‌چنان با پدیده مردسالاری و نگاه سنتی و خشونت‌بار به زن درگیر است و حتی در قشرهای غیرمذهبی این کشور نیز خشونت علیه زنان به سادگی قابل مشاهده است.

حالا این چالش در دنیا به مسئله‌هایی فراتر از مورد خاص ترکیه می‌پردازد. زنان در کنار عکس های سیاه و سفیدشان از هشتگ حمایت زنان از زنان (womensupportingwomen#) و یا چالش سیاه و سفید (blackandwhitechallenge#) استفاده کرده و جمله «چالش پذیرفته شد» (Challenge Accepted) را در توضیح عکس اضافه می‌کنند.

هشتگ حمایت از زنان نزدیک به هفت میلیون بار، هشتگ چالش پذیرفته شد سه میلیون و هشتگ چالش سیاه و سفید هم یک میلیون بار تکرار شده است که نشان می‌دهد این چالش با وجود اجتماعی بودن به خوبی در شبکه‌های اجتماعی گسترش یافته است.

جنیفر انیستون، کیم کارداشیان، نیفر گارنر، ناتالی پورتمن، کندال جنر، دمی لوواتو، تریس الیس رویس، مهناز افشار از جمله چهره‌هایی هستند که تا این لحظه در این چالش شرکت کرده‌اند.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Name IT ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    2 0
    متأسفم واقعا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید