درحالیکه حدود یک ماه از بازگشایی سالن های تئاتر پس از شیوع و گسترش ویروس کرونا در کشور می گذرد، استقبال از نمایش های اجرا شده کماکان در پایین ترین حد ممکن است و انتظار می رود با اجرای نمایش و پرفورمنس ها در فضای باز کمی از این رخوت و سکون ایجاد شده در دنیای نمایش کاسته شود.

جابجایی سانتی متری تئاتر شهر زیر سایه کرونا

سلام نو_سرویس فرهنگ و هنر : پرفومنس«جابجایی تئاتر شهر، یک سانتی متر نزدیک تر» عنوان جدیدترین پروژه اجرایی نصیر ملکی جو نویسنده و کارگردان تئاتر است که در محوطه تئاتر شهر پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.

این کارگردان در روزهای اخیر نمایش «کوکاکولا» با بازی سیاوس چراغی پور و پگاه کاظمی را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه برده است و انتظار می رود اثر جدید این کارگردان نیز مانند «کوکاکولا» مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد.

با توجه به اینکه اجرای نمایش در روزهای کرونایی در تماشاخانه های شهر با ریسک شیوع این ویروس بین عوامل و نیز مخاطبان همراه است و هزینه های هنگفت به منظور اجرای یک نمایش در یک سالن خصوصی روی دست عوامل می گذارد، لذا اجرای نمایش و پرفورمنس در فضای باز تاحدی می تواند خطر شیوع و انتقال ویروس کرونا را بکاهد و مخاطبان کمی آسوده تر به تماشای نمایش بنشینند.

به همین منظور نصیر ملکی جو به سراغ اجرای پرفورمنس «جابجایی تئاترشهر، یک سانتی متر نزدیک تر» در فضای باز تئاتر شهر رفته است تا هم بتواند مخاطبان بیشتری در روزهای کرونایی در حوزه تئاتر جذب کند و هم بتواند از احتمال شیوع و ابتلای این ویروس در میان اهالی تئاتر بکاهد.

پرفورمنس «جابجایی تئاتر شهر، یک سانتی متر نزدیک تر» پیرامون انجام کارهایی است که گاها از انجام آن ها معذوریم و در واقع انجام آن ها فعل خواستن ما را صرف می کند، چنانچه در وصف این اجرا آمده است:ایده پوچ جابجا کردن یک ساختمان که از اساس غیرممکن است، چنان پوچ و غیرممکن است که همین غیرممکن بودنش می تواند مخاطب را به فکر فرو برد. اینکه بشنوید یا ببینید که کسی قصد دارد با دستان ناتوان اش دیوارهای ضخیم یک ساختمان را جابجا کند، می تواند به شکل کنایه آمیزی اشاره ای باشد به ناتوانی ما در جابجایی هرآنچه که ما از جابجا کردنش ناتوانیم.

در واقع تماشاگر حین تماشای این اثر در می یابد که گاهی غیرممکن ها، ممکن می شود و چه بسا اگر برخی کارها به تنهایی انجام شدنی نیست، اما زمانی که انسان ها دست به دست هم دهند و با یکدیگر متحد شوند، ناممکن ها ممکن و انجام شدنی می شوند.

در پرفورمنس «جابجایی تئاتر شهر، یک سانتی متر نزدیک تر» یاسمن رضازاده، محمدحسن سلمانی، مهسا شیخی، یهنام شاملو، حسین مهدوی، مسیح کمالی، کوروس افشار، زینب گرمارودی، محمد مفاخری، امید تیموری و مینا رمضانی به اجرای حرکات می پردازند و جالب آنکه بیشتر عوامل نمایش از میان همین اجراگران پرفورمنس هستند تا تاثیر بیشتری به روی مخاطب بگذارند.

لازم به ذکر است جدا از پرفورمنس «جابجایی تئاترشهر، یک سانتی متر نزدیک تر»  که در فضای باز بزرگترین و شناخته شده ترین مجموعه نمایشی کشور در روزهای کرونا اجرا می شود، می توان نمایش ها و اجراهای بیشتری را در فضای باز سایر مجموعه های مطرح و شناخته شده همچون تالار وحدت داشت تا هم تئاتر از این رخوت و سردی خارج شود و هم مخاطبان خیالشان از عدم ابتلا به ویروس کرونا آسوده گردد.

بدیهی است که ویروس کرونا فعلا دست بردار کشورمان نیست و اگر اهالی تئاتر بخواهند به امید نابودی این ویروس منحوس بنشینند، باید گفت از همین حالا وضعیت بدتر از چیزی که هست می شود، اما اگر همت کنند و به اجرای نمایش و پرفورمنس در فضاهای باز بپردازند، طبیعتاً با مرور زمان کمی امید و نشاط به اهالی تئاتر و مخاطبان آن باز می گردد که می تواند همچنان چراغ این هنر دوست داشتنی را روشن نگاه دارد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید