دبیر کل عصائب اهل حق عراق هشدار دادکه دولت آمریکا قصد دارد ثروت نفتی این کشور را چپاول کند.

قیس الخزعلی: آمریکا می خواهد ثروت‌های نفتی عراق را غارت کند

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل حق عراق معتقد است تنها علاقمندی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این است که ثروت‌های نفتی این کشور را غارت کند و از مردم عراق به نفع خود سوء‌استفاده کند.

شیخ قیس الخزعلی اعلام کرد آمریکا قصد دارد از نیازهای مردم ما برای رسیدن به اهداف خود بهره ببرد. رئیس جمهور آمریکا در حال اندیشیدن به راهکاری برای کنترل نفت عراق است.

رئیس جنبش عصائب اهل حق می‌گوید ترامپ می‌خواهد اطمینان یابد (شرکت‌های آمریکایی) بر کنترل قراردادهای تامین برق نفوذ دارند.

الخزعلی همچنین از دولت بغداد خواست به جای دنباله روی از توافق دولت پیشین با غول صنعتی آلمان، زیمنس، شبکه‌های برق خود را ارتقا بخشد. این مقام جنبش عصائب اهل حق خواستار مقابله دولت با فشارهای آمریکا شد.

در همین راستا ماه گذشته دولت واشنگتن از برنامه‌های مربوط به افزایش همکاری‌های عراق و آمریکا در بخش انرژی با هدف اتصال شبکه برق این کشور به کشورهای حوزه خلیج فارس خبر داد.

نعیم العبودی، نماینده فراکسیون الصادقون در پارلمان عراق روز پنجشنبه در پیامی توییتری نوشت: آمریکا بر پرونده برق کشور سلطه دارد و عراق را از توسعه آن با اهداف سیاسی باز می‌دارد.

پیشتر نیز العبودی در این باره گفته بود که مسئله برق در عراق به یک تصمیم سیاسی وابسته است و دولت آمریکا مانع از عقد قراردادهای برق از سوی دولت عراق با کشورهایی چون روسیه و چین می‌شود.

گفتنی است بیانیه آمریکا در خصوص حمایت از پروژه برق رسانی به عراق، در راستای تلاش‌های این کشور برای سنگ اندازی‌های گذشته واشنگتن در جهت جلوگیری از برق رسانی ایران به عراق ارزیابی می‌شود. واشنگتن بارها در گذشته تلاش کرده تا مانع صادرات برق از سوی ایران به عراق شود.

ایران از تامین‌کنندگان اصلی برق عراق محسوب می‌شود، اما این کار با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در اردیبهشت ۹۷ و اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا با مشکلاتی روبرو شده است. عراق بخشی از برق مورد نیاز خود را نیز در نیروگاه‌های داخلی با استفاده از گاز وارداتی از ایران تامین می‌کند. آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه بارها به عراق توصیه کرده برای مصون ماندن از تاثیر تحریم‌ها، برق و گاز مورد نیاز خود را از منابع دیگری نظیر عربستان تهیه کند یا به افزایش ظرفیت تولید داخلی بپردازد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید