قربانیان نسبت به قبل، تنها و آسیب پذیرتر هستند. هرچه زمان ادامه یابد، شخصی که در یک رابطه ناسالم به دام افتاده است، اعتماد به نفس در توانایی خود برای دستیابی به دوستان و خانواده را برای کمک از دست می دهد.

افزایش جهانی خشونت خانگی در قرنطینه

فاصله گذاری اجتماعی برای بسیاری از افراد در حال حاضر یک مفهوم جدید است. این انزوا با افزایش خطر برای برخی افراد همراه است.

چرا این بیماری همه گیر باعث افزایش خشونت برخی افراد شده است؟

این خشونت می تواند از طریق ارعاب و تهدید، خشونت جسمی و جنسی و کنترل امور مالی فرد باشد. زمانی که روابط انسانی کاهش می یابد، افرادی که از لحاظ اخلاقی مشکل دارند فرصتی می یابند تا قربانیان خود را بیش تر تحت فشار قرار دهند. خشونت های خانگی در مواقع بی ثباتی و فشارهای مالی تشدید می شود. این گونه سوءاستفاده ها در شرایط استرس زا مانند شرایط کنونی افزایش می یابد. متأسفانه همه گیری کووید١٩ شرایط خاصی ایجاد کرده است که خطر سوء استفاده را افزایش می دهد. همه ما می دانیم که به دلیل از دست دادن شغل، افزایش فشار مالی و سایر موارد ناشی از کووید١٩، شاهد افزایش موارد خشونت خانگی خواهیم بود.

در واقع تحقیقات از سال 2016 نشان می دهد که بیکاری، به ویژه در دوره رکود اقتصادی بزرگ در سال 2008، با افزایش رفتارهای ناهنجارانه مردان نسبت به همسران همراه بود. سوءاستفاده و ناهنجاری های اخلاقی در دوره همه گیری کرونا متوقف نمی شود و می تواند در مواقع ناپایداری و استرس مالی تشدید شود.

در طی همه گیری کرونا، برخی افرادی که رفتارهای ناهنجارانه دارند، به همسر و فرزندان خود اجازه تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده نمی دهند. قربانیان به خاطر تأمین تمام نیازهای خود، از حمایت مالی و غذا گرفته تا خدمات پزشکی، به سوء استفاده کننده متکی می شوند.

در برخی موارد حتی اگر همسران با یکدیگر زندگی نکنند نیز این الگوهای سوء استفاده همچنان ادامه دارد.

به عنوان مثال یک فرد متجاوز ممکن است سعی کند شریک زندگی خود را متقاعد کند که علی رغم فاصله اجتماعی، همچنان آن ها را از نزدیک ببیند. برخی افراد سوء استفاده گر با ارسال پیام هایی همچون "اگر واقعا مرا دوست داشتی پس می آمدی" یا "من که بیمار نیستم، پس چرا نمی خواهی مرا ببینی؟" سعی در تحریک و ملاقات دیگران دارند و می خواهند که سلامت آن ها را به خطر بیندازند.

غلبه بر موانع کمک گیری از دیگران

اگرچه رعایت فاصله اجتماعی و اقدامات دیگر برای کاهش شیوع کووید١٩ از اهمیت زیادی برخوردار است، اما ماندن مداوم در منزل با شخص متجاوز نه تنها خطرناک است، بلکه دریافت کمک را نیز برای قربانیان بسیار سخت تر می کند. برخی همسران حتی ارتباطات تلفنی و اینترنتی قربانیان خود را نیز قطع می کنند.

بسیاری از مراکز حل خشونت خانگی در حال حاضر شاهد کاهش میزان تماس های تلفنی هستند. از آن جا که افراد در خانه در کنار شرکای خود قرار می گیرند، قادر به دستیابی به وسایل ارتباطی نیستند.

نتیجه نهایی

 قربانیان نسبت به قبل، تنها و آسیب پذیرتر هستند. هرچه زمان ادامه یابد، شخصی که در یک رابطه ناسالم به دام افتاده است، اعتماد به نفس در توانایی خود برای دستیابی به دوستان و خانواده را برای کمک از دست می دهد.

خوشبختانه برخی از سازمان ها برای برطرف کردن مشکلات خاص قربانیان در حال حاضر، خدمات خود را افزایش داده اند. قربانیان باید بدانند که آن ها تنها نیستند و همیشه جای امیدواری وجود دارد. توصیه می شود که قربانیان خشونت خانگی حتما با یک همسایه، همکار یا عضو خانواده خود درباره مشکلاتشان صحبت کنند، زیرا داشتن پشتیبانی لازم برای دستیابی به ایمنی مهم است. در مواقعی که مشکلی برایتان به وجود می آید، سعی کنید به جای تماس تلفنی برای کمک گرفتن، پیام کوتاه ارسال کنید تا کم تر جانتان به خطر بیفتد.

بسیار مهم است که از طریق تلفن با خانواده و دوستانی که ممکن است قربانی خشونت خانگی باشند، ارتباط برقرار کنیم. این کار ساده اما معنی دار می تواند به نجات جان افراد کمک کند. یک پیام سریع به آن عزیز ارسال کنید تا ببینید چگونه جواب شما را می دهد و اگر احساس می کنید چیزی درست نیست، به کمک او بروید.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید