لبنیات از مهم ترین مواد مغذی هستند که برای سلامتی و تامین انرژی مورد نیاز بدن ضروری می باشند. غذاهای لبنی مانند شیر، پنیر و ماست، ویتامین های اساسی بدن مانند پروتئین، کلسیم، ویتامین A، ویتامین های گروه B را  تأمین می کنند.

انواع لبنیات و ارزش غذایی آن‌ها

سلام نو پلاس: تحقیقات نشان می دهند که سبک های غذایی سالم که شامل غذاهای لبنی کم چرب یا بدون چربی هستند، با کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی و عروقی، دیابت نوع ۲، اضافه وزن و چاقی همراه هستند. رژیم های غذایی با پروتئین بالا مانند لبنیات می توانند با افزایش سن به حفظ ماهیچه ها، مهار گرسنگی و حفظ وزن سالم کمک کنند.   در زیر به بررسی مشخصات تغذیه ای تعدادی از لبنیات پرمصرف پرداخته شده است.

مشخصات تغذیه ای شیر

 شیر گاو واقعی حاوی مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، کلسیم، ویتامین D است. این مواد مغذی به بهبود و تقویت ساختار بدن کمک می کنند. به عنوان مثال، پروتئین موجود در شیر به ساخت و ترمیم بافت ماهیچه ها کمک می کند، کلسیم، فسفر و ویتامین D به ساخت و تقویت استخوان ها و دندان ها کمک می کنند و ویتامین A  آن موجب بهبود سلامت پوست و چشم می شود.

شیر همچنین حاوی ویتامین های گروه B مانند ویتامین B۱۲، ریبوفلاوین (ویتامین B۲)، پانتوتنیک اسید (ویتامین B۵) و نیاسین (ویتامین B۳) است. این ویتامین ها به بدن کمک میکنند تا مواد غذایی را به سوخت تبدیل کند.

مشخصات تغذیه ای پنیر

پنیر طبیعی یک ماده غذایی تخمیر شده است که از چهار ماده اصلی، شیر، نمک، باکتریهای خوب و آنزیمی به نام رنت تهیه می شود. پنیر منبع خوبی از کلسیم، پروتئین و فسفر است. این سه ماده مغذی برای ساخت و تقویت استخوانهای سالم بسیار مهم هستند.

مشخصات تغذیه ای ماست

ماست غنی از پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری مانند کلسیم، روی و B۱۲ است. آنها همچنین حاوی پروبیوتیک ها یا باکتری های خوبی هستند که به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند. این باکتری های خوب می توانند در هضم لاکتوز نیز به شما کمک کنند و در صورت عدم تحمل لاکتوز، هضم آن را آسانتر می کنند.

مشخصات تغذیه ای کشک

کشک پروتئینی است که به طور طبیعی در شیر یافت می شود. کشک  یک پروتئین کامل است، که حاوی تمام اسیدهای آمینه اساسی یا بلوک های ساختمانی مورد نیاز بدن است. تحقیقات نشان می دهند که مصرف کشک بعد از تمرین می تواند به ساخت و ترمیم عضلات کمک کند. پروتئین کشک به راحتی در مایعات حل می شود و بافت صافی ایجاد می کند. می توانید از کشک در انواع  نوشیدنی های پروتئینی و اسموتی های انرژی زا استفاده کنید. همچنین می توانید آن را به سوپ و آش اضافه کنید.

برنامه ریزی برای مصرف لبنیات

برنامه ریزی برای مصرف لبنیات از اهمیت زیادی برخوردار است. در طی سالهای اخیر به دلیل بالا رفتن قیمت ها و تورم مصرف آن در سبد غذایی خانواده ها کاهش یافته است. اما با توجه به خواص ومزایای سلامتی بیشمار این گروه غذایی به ویژه  برای کودکان و نوجوانان  نباید از مصرف صحیح روزانه آن غافل شد. طبق آمار بهداشت و سلامت جهانی، کودکان روزانه به مصرف ۴ فنجان نوجوانان ۳ تا ۵ فنجان  و بزرگسالان به ۳ تا ۴ فنجان لبنیات نیاز دارند.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید