دکتر مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی گفت: کاهش مرگ‌ومیر در روزهای اخیر فقط حدود ۱۰ درصد بوده است و همگانی شدن استفاده از ماسک در کاهش آمار بسیار موثر بوده است.

استفاده از ماسک دلیل اصلی کاهش آمار مرگ‌ومیر کرونا است/احتمال بروز موج سوم بیماری

به گزارش سلام نو، همشهری آنلاین نوشت: عضو ستاد مقابله با کرونا گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی خصوصا زدن ماسک دلیل اصلی کاهش آمار مرگ‌ومیر در روزهای اخیر بوده است اما همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

شروع پیک جدید ویروس کرونا از حدود ۲ ماه پیش در اکثر استان‌ها و به خصوص تهران سبب شد شمار مبتلایان کوویدـ۱۹ در ایران و به دنبال آن میزان مرگ‌ومیر بر اثر این بیماری افزایش یابد و تعداد جانباختگان این بیماری روزانه به بیش از ۲۰۰ نفر رسید. اما طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، در روزهای اخیر تعداد مبتلایان و شمار جانباختگان کرونا در ایران کاهش یافته است. شمار جانباختگان این بیماری که تا ۱۴ مرداد به بیش از ۲۰۰ نفر رسیده بود از ۱۵ مرداد کاهش یافت و در ۱۸ مرداد به ۱۳۲ نفر رسید. 

دکتر مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی درباره علت کاهش آمار مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به کرونا به همشهری آنلاین گفت: پایین آمدن میزان مرگ‌ومیر بیماری کوویدـ۱۹ سینوسی نیست و صد درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی خصوصا همگانی شدن استفاده از ماسک در کاهش آمار بسیار موثر بوده است. باید به یاد داشته باشیم تا رهایی از این بیماری فاصله بسیاری داریم دقت کنید که کاهش مرگ‌ومیر در روزهای اخیر فقط حدود ۱۰ درصد بوده است و باید به طور جدی این روند را ادامه دهیم. نباید به غلط تصور کنیم پیروز شده‌ایم و می‌توانیم به شرایط عادی زندگی برگردیم.

او گفت: مردم همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، از رفتن به سفرهای غیرضروری بپرهیزند و فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی بگیرند.

احتمال بروز موج سوم بیماری 

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر حضور نیافتن در تجمعات بیش از ۱۰ نفر گفت: برگزاری تجمعات در افزایش تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر بر اثر بیماری کوویدـ۱۹ تاثیر بسیار زیادی دارد به همین دلیل محدودیت‌های شهر تهران تا آخر هفته تمدید شده و براساس گفته انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، در شهر تهران تجمعات بیش از ۱۰ نفر ممنوع اعلام شده است. 
به گفته وی، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، استفاده نکردن از ماسک، سفرهای غیرضروری و شرکت در مراسم عزاداری ماه محرم مثل سال‌های قبل می‌تواند به بروز فاجعه بینجامد و اوضاع را از این چیزی که هست بسیار بدتر کند: «سهل‌انگاری و برخورد غیرمسئولانه با این بیماری می‌تواند باعث شود خصوصا در فصل سرد روزهای سختی را پیش رو داشته باشیم و به احتمال قریب به یقین موج سوم بیماری اتفاق بیفتد.»

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به شایعه‌ای مبنی بر این‌که پایین آمدن آمار مرگ‌ومیر به دلیل نزدیک شدن ماه محرم است، گفت: من طبیبی هستم که روزانه صد مراجعه‌کننده دارم. در روزهای اخیر تعداد بیمارانم کمتر شده‌اند، آیا من هم دروغ می‌گویم؟ این حرف‌ها مبنای علمی ندارد و آمار به درستی اعلام می‌شود. با این همه تاکید می‌کنم کاهش آمار مرگ‌ومیر اصلا به این معنا نیست که مردم می‌توانند به سفر بروند یا در تجمعات حضور داشته باشند، بلکه همچنان باید همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

برگزاری کنکور با رعایت سختگیرانه پروتکل‌ها

دکتر مسعود مردانی درباره برگزاری کنکور گفت: برای مسئولان تصمیم‌گیری در این باره بسیار سخت بود. اگر می‌دانستیم کرونا مثلا تا ۶ ماه دیگر از بین می‌رود، عاقلانه‌ترین کار تعویق کنکور بود اما از آنجا که نمی‌دانیم این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت باید کارهای روزمره را انجام دهیم. کنکور باید برگزار شود در مقابل باید سعی کنیم با رعایت سختگیرانه پروتکل‌ها از گسترش بیماری جلوگیری کنیم. 

این متخصص بیماری‌های عفونی رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در روز کنکور مهم دانست و به داوطلبان کنکور و خانواده‌های آن‌ها توصیه کرد: از یک هفته قبل از کنکور به‌هیچ‌وجه سفر نروید، در تجمعات و دورهمی‌ها شرکت نکنید، از تماس با فرد بیمار یا مشکوک به کرونا بپرهیزید، اگر علائمی مثل تب یا سرفه دارید، در جلسه امتحان شرکت نکنید چون هم تمرکز کافی برای پاسخگویی به سوالات را ندارید هم باعث آلوده شدن دیگران می‌شوید. 

وی افزود: خانواده‌ها نباید مثل سال‌های قبل در محل حوزه امتحان تجمع کنند چون باعث گسترش انتقال ویروس می‌شوند. پیشنهاد می‌کنم اگر تجمعی جلو حوزه‌های کنکور شکل گرفت، پلیس وارد عمل شود و از افراد بخواهد محل را ترک کنند. 

ماندگاری لاشه ویروس در بدن فرد مبتلا تا ۶ هفته

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که چرا برخی افراد مبتلا به ویروس کرونا پس از گذراندن دوره بیماری تا مدت‌ها تستشان مثبت است، گفت: برخی از مبتلایان ممکن است علی‌رغم این‌که آلوده‌کننده نباشند، هفته‌های متمادی PCR  مثبت داشته باشند. در برخی موارد ممکن است خطای آزمایشگاهی رخ دهد، اما در مواردی هم گزارش شده است فردی تا ۶ هفته نتیجه تستش مثبت بوده است. لاشه‌های ویروس در بدن ممکن است تست PCR فرد را مثبت کند یعنی همان‌طور که لاشه‌های ویروس ممکن است تا مدت‌ها از طریق مدفوع دفن شود در بدن فرد نیز می‌تواند وجود داشته باشد. 

به گفته دکتر مردانی، معمولا این افراد میزان آلوده‌کنندگی بالایی ندارند. 

میزان انتقال ویروس از افراد بدون علامت

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره ناقلان بی‌علامت توضیح داد: افراد مبتلا به کوویدـ۱۹ که علامتی ندارند مثل یک بیمار تمام‌عیار می‌توانند باعث انتقال ویروس شوند. ناقلان بدون علامت می‌توانند در انتقال این بیماری نقش بیشتری نسبت به افراد با علامت داشته باشند.

وی افزود: براساس تحقیقات پژوهشگران کره جنوبی، ویروس در بدن افراد بدون علامت و افراد با علامت به یک میزان وجود دارد به همین دلیل رعایت نکات بهداشتی و خصوصا استفاده از ماسک در قطع زنجیره ویروس کرونا اهمیت بسیاری دارد.

دکتر مردانی  با اشاره به افزایش قدرت سرایت ویروس کرونا گفت: از اواسط ماه می قدرت سرایت ویروس تا ۹ برابر افزایش یافته است یعنی اگر تا پیش از این یک فرد بیمار ممکن بود ۲ تا ۳ نفر را آلوده کند الان احتمال دارد ۸ تا ۹ نفر را آلوده کند. بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم از رعایت پروتکل‌های بهداشتی خسته نشوند و حتما از ماسک استفاده کنند و از حضور در تجمعات به‌جد بپرهیزند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید