دارا دوم در حالی به بورس می‌آید که برخلاف دارا یکم که سقف دو میلیون تومانی برای خرید سهام آن در نظر گرفته شده بود سقفش به پنج میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

دارا دوم یا صندوق ETF‌ دوم یا صندوق پالایشی، در اولین ۴شنبه شهریور ماه (۲ شهریور) عرضه خواهد شد. پس از حرف و حدیث های فراوان و دعوای وزارت اقتصاد و وزارت نفت در روز ۲۰ مرداد که روز خونینی برای بورس ایران رقم زد و تا ۲۱ مرداد هم ادامه یافت و سبب انتشار اطلاعیه های لغو و تایید و تکذیب مختلف از سوی نهادها شد، در نهایت وزیر اقتصاد و ناظر مجلس در شورای عالی بورس امروز اعلام کردند که داستان فروش بلوکی دارا دوم، منتفی شد.

لذا باید از ۲ شهریور، منتظر عرضه صندوق پالایشی باشیم. صندوق ای تی اف اول یا دارا یکم، چند ماه پیش عرضه شد و چند میلیون هموطن نسبت به خرید آن اقدام کردند. به نظر می رسد در ای تی اف دوم، شاهد شمار بیشتری از مشتریان برای خرید بلوک های صندوق قابل معامله پالایشی باشیم.

اگر چه اطلاع رسانی دولت مثل بسیاری از موارد، روی عرضه و معرفی این صندوق به درستی صورت نگرفت، اما جنجال های رسانه ایی که در روزهای اخیر بر سر عرضه صندوق پالایشی به راه افتاد، رسانه ها وافکار عمومی را نسبت به عرضه ان، حساس کرد. ۴ سهم پالایشگاهی که در این صندوق عرضه می شود، ۲۰ درصد زیر قیمت تابلو معاملاتی به فروش می رسد که جذابیت خرید را برای مشتری به همراه دارد.

بلوک های این صندوق از طریق بورس، قابل خرید و فروش است و از طریق نماد دارا دوم در سامانه TSETMC.COM نیز قابل رصد و بررسی روزانه است.

طبق اعلام وزیر اقتصاد، دارا دوم از ۲ شهریور عرضه می شود. برای خرید این بلوک،‌نیازی به کد بورس و ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت نیست. می توانید با داشتن کد ملی، به بانک یا بانکداری اینترنتی مراجعه کرده و بین ۱۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان، نسبت به خرید بلوک اقدام کنید. به هر ایرانی، حداکثر ۵۰ میلیون ریال بلوک های صندوق پالایشی عرضه می شود. همه ایرانیان قادر به خرید بلوک ها هستند. حتی ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می کنند.

۴ سهم پالایشی خوب بورس ایران: شپنا، شبندر، شتران و شبریز در صندوق پالایشی دوم حضور دارند. هر ۴ سهم در چند ماه اخیر با رشد قیمتی همراه شده و بر خلاف تصور بعضی از سهامداران، قیمت های امروز آن ها بر اساس فاند و تکنیکال آن ها، رقم های خوبی هم برای خرید سهامداران و هم برای خرید علاقمندان به بلوک در روز ۲ شهریور ۹۹ به بعد است. اگر سهامدار این ۴ سهم هستید، در سهامداری بلند مدتی خود شک نکنید. این قیمت ها تا ۲۴ ماه آینده، تبدیل به خاطره خواهد شد.

عکس تابلو معاملاتی ۴ سهم عرضه شده در صندوق دارا دوم در ۲۱ مرداد ۹۹ که در صف فروش میلیونی قفل بودند. این قیمت ها ۱۲ ماه دیگر خاطره خواهد شد

برخلاف دارا یکم که سقف دو میلیون تومانی برای خرید سهام آن در نظر گرفته شده بود، سقف دارا دوم مطابق با مصوب دولت به پنج میلیون تومان افزایش یافته است. با کارت ملی می‌توان سهام دارا دوم را خرید، خریداران دارا دوم در این معامله از تخفیف ارزش سهام برخوردار می‌شوند. خریداران دارا دوم درواقع یک سبد سهام متشکل از سهام پالایشگاه اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس را به صورت متمرکز خریداری می‌کنند.

همانطور که قبلا خدمت عزیزان عرض شد،شاخص کل بورس ایران پس از ۲۸ سال، توانست سقف کانال اول را شکسته و وارد کانال دوم شود و این کانال را نیز در عرض ۱۰ ماه رد کند. هر زمان طبق تکنیکال، سقف کانالی شکسته شود و به حمایت داینامیک تبدیل شود، منحنی قیمت به اندازه عرض کانال شکسته شده به صعود خود ادامه می دهد.

روند صعودی منحنی شاخص کل بورس ایران تا سال ۱۴۰۰ شمسی

با این حساب، شاخص کل بورس ایران تا فتح سقف کانال سوم یعنی حداقل ۸ میلیون واحد، صعودی خواهد بود. با توجه به دلار ۲۲۰۰۰ تومانی، شاخص کل بورس ایران توجیه کافی برای دوبل شدن از نقطه فعلی در روز خونین ۲۱ مرداد دارد. لذا سهامداری صبورانه توصیه می شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید