کاملا هریس را می‌توان پوشش دهنده نقاط ضعف کمپین بایدن دانست. زنی رنگین پوست و مهاجرزاده که به نسبت بایدن جوان است و مواضع پیشروانه‌تر نیز دارد و می‌تواند پایگاه رای او را تقویت کند.

کاملا هریس، معاون اول جو بایدن کیست؟ / زنی که می‌تواند جانشین بایدن شود

سلام نو – سرویس بین الملل: بالاخره جو بایدن تصمیم نهایی خود برای انتخاب معاون اولش را گرفت و کاملا هریس، رقیب سابق انتخاباتی خود را به عنوان یار انتخاباتی خود و معاون اول رییس جمهور انتخاب کرد.

جو بایدن در آخرین مناظره خود با برنی سندرز در ماه مارس وعده داده بود که یک زن را به عنوان معاون خود معرفی خواهد کرد. بنا به گفته منابع خبری او برای این کار و انتخاب هریس حداقل یازده گزینه زن دیگر از جمله سوزان رایس و الیزابت وارن را به شکل جدی مورد بررسی قرار داد.

بایدن با اشاره به این انتخاب در توییتر خود نوشت: «من این افتخار را دارم که اعلام کنم که کامالا هریس - یک مبارز بی باک برای افراد ضعیف و یکی از بهترین مسوولان کشور - را به عنوان شریک انتخاباتی خود برگزیده ام.»

کاملا هریس نیز در پی این انتخاب در توییتی گفت: «جو بایدن می تواند مردم آمریکا را متحد کند زیرا او زندگی خود را صرف جنگیدن برای ما کرده است. و به عنوان رئیس جمهور، او آمریکایی را بنا می کند که مطابق آرمان های ما باشد. من مفتخرم که به عنوان نامزد حزب برای معاونت رییس جمهوری به او بپیوندم.»

سوزان رایس به عنوان دیگر نامزد جدی معاون اولی بایدن در بیانیه‌ای به تمجید از انتخاب هریس پرداخت و او را "یک رهبر خستگی ناپذیر و حیرت انگیز" توصیف کرد "که یک شریک عالی در این کارزار خواهد بود". رایس تاکید کرد: من اطمینان دارم که تیم بایدن-هریس ثابت خواهد کرد برنده خواهد بود.»

باراک اوباما، رییس جمهوری پیشین آمریکا و یکی از جدی‌ترین حامیان بایدن نیز با استقبال از انتخاب کاملا هریس گفت: «این روز خوبی برای کشور ماست.»

در طرف مقابل اما کمیپن ترامپ، هریس را ریاکاری خطاب کرد که اصول اخلاقی خود را رها کرده و به کسی پیوسته که به او انتقادات فراوانی داشت. ترامپ نیز گفت که از انتخاب کامالا هریس شگفت زده شده چون عملکرد خوبی در انتخابات دور مقدماتی نداشته و زود از رقابت کنار کشیده.

این سومین مرتبه است که یکی از احزاب اصلی در آمریکا یک زن را به عنوان نامزد معاونت ریاست‌جمهوری انتخاب می‌کند. نخستین بار سال‌ها پیش یکی از نامزدهای حزب دمکرات چنین کرد و در سال ۲۰۰۸ جان مک کین نامزد سارا پیلین، فرماندر ایالت آلاسکا را به عنوان معاون خود معرفی کرد. حالا هریس می‌تواند سرنوشت بسیار متفاوت با دو نفر قبلی داشته باشد.

کاملا هریس کیست؟

کاملا هریس از سال ۲۰۱۷ یکی از سناتورهای ایالت کالیفورنیا است و به بخش میانه‌رو حزب دمکرات وابسته است. او مواضع مهمی درباره برابری جنسیتی و اقتصادی دارد و طرفدار مالیات گرفتن از ثروتمندان است و از این نظر جناح پیشرو یا چپ دمکرات را نیز می‌تواند به خود جذب کند، به ویژه پس از مواضعش در اعتراضات اخیر آمریکا که تحصین گروه‌های مختلف دمکرات را در پی داشت.

نقطه قوت دیگر هریس برای بایدن، پدر و مادرش است. مادر او مهاجری از هند و پدر او اهل جامائیکا بود و این هریس را یک مهاجرزاده تبدیل می‌کند که نه تنها رای کسانی چون خود را جلب می‌کند بلکه می‌تواند رای اقلیت‌هایی دیگری هم‌چون سیاه پوستان و حتی لاتین تباران را نیز به خود جلب کند.  به طور کلی کاملا هریس را می‌توان پوشش دهنده نقاط ضعف کمپین بایدن دانست. زنی رنگین پوست و مهاجرزاده که به نسبت بایدن جوان‌تر است و مواضع پیشروانه‌تر نیز دارد.

کاملا هریس؛ جانشین احتمالی بایدن

انتخاب کاملا هریس وقتی اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند که بدانیم جو بایدن ۸۲ ساله می‌تواند تبدیل به پیرترین رئیس جمهور آمریکا شود و معاون اولش شانس این را دارد که پس از پایان دور اول انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان نامزد اصلی دمکرات‌ها برگزیده شود و برای دو دوره چهار ساله در کاخ سفید حضور داشته باشد.

کاملا هریس

نکته قابل توجه دیگر این است که با این انتخاب بایدن، کاملا هریس ۵۵ ساله نخستین زن آمریکایی سیاهپوست خواهد بود که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان معاون یک نامزد در این انتخابات حضور خواهد داشت و می‌تواند به اولین معاون اول زن سیاهپوست آمریکا یا شاید اولین رئیس جمهور زن آمریکا نیز تبدیل شود.

هریس در حوزه سیاست خارجی نیز مواضع به نسبت معقول دارد و حامی بازگشت آمریکا به برجام است، هرچند روابط بسیار خوبی با لابی اسرائیل دارد. او زمانی که در رقابت‌های درون حزب دمکرات‌ها حضور داشت تاکید کرد که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا برنده شود این کشور را به توافق هسته‌ای ایران (برجام) بازخواهد گرداند اما به گسترش آن به ویژه به حوزه موشک‌های بالستیک نیز فکر می‌کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید