وزیر امور خارجه روسیه از تحریم‌های یکجانبه آمریکا در دوره شیوع همه گیر بیماری کرونا و نادیده گرفتن درخواست دبیر کل سازمان ملل برای لغو این تحریم‌ها انتقاد کرد.

انتقاد لاوروف از ادامه تحریم های یکجانبه غرب در دوره شیوع کرونا

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سرگئی لاوروف در مصاحبه با هفته نامه آرگیومنتی ایفاکتی گفت: کرونا نشان داد مشکلات روز جهان با همبستگی کشورها برطرف می شود و کسی در حاشیه امن نمی تواند قرار بگیرد و همه باید با هم همکاری کنند.

وی افزود: چیزی متاسفانه دیده نمی شود و برخی کشورها به جای همکاری به دنبال متهم کردن دیگری به شیوع این بیماری هستند.

لاوروف خاطرنشان کرد: سیاست تحریمی و فشار بر کشورهای دارای حکومت های نامطلوب (برای آمریکا) ادامه دارد. در این شرایط درخواست دبیر کل سازمان ملل و کمیسار عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر که خواهان تعلیق تحریم های یکجانبه ازجمله مربوط به ارسال دارو و لوازم و تجهیزات پزشکی و پرداخت های بانکی در دوره شیوع همه گیر کرونا شده بودند، نادیده گرفته شد. 

وزیر خارجه روسیه گفت: این درخواست ها را کشورهایی نادیده گرفتند که در طول دهها سال خود را پیشرو در عرصه حقوق بشر قلمداد کردند. 

لاوروف در بخش دیگر مصاحبه گفت: تاریخ برگزاری اجلاس سران پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت هنوز مشخص نشده است و مقدمات آن جریان دارد.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: هیچ شتابی برای برگزاری نشست پنج عضو دائمی نیست هرچند آن را در جهان امروز ضروری میدانیم.

وی افزود: ما در وهله اول برای دستیابی به نتایج معین مصمم شده ایم و تلاش نمی کنیم هر چه سریعتر این اجلاس را برگزار کنیم زیرا برگزاری آن فرصت می دهد با تکیه بر منشور ملل متحد گفت وگوهای جدی و صریح را درباره اصول همکاری در امور بین المللی و راه حل های برای مسائل مهم بشریت و کسب توافق در مورد اصول رفتار در عرصه بین المللی را آغاز کرد. 

ثبات راهبردی جهان هر روز بدتر می شود

لاوروف در بخش دیگری از مصاحبه گفت: اوضاع امنیت جهانی و ثبات راهبردی بدتر می شود و ساز و کارها در عرصه کنترل تسلیحات راهبردی که کارآیی آنها در طول زمان اثبات شده است از بین می رود.

وی افزود: اسناد نظامی و دکترین نظامی برخی کشورها بار دیگر امکان استفاده محدود از سلاح اتمی را مجاز می داند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه، آمریکا را در بروز این وضعیت مقصر دانست که تلاش می کند به هر بهایی، برتری جهانی خود را تامین کند و تصور خطرناکی را بوجود می آورد که می تواند در جنگ اتمی به پیروزی برسد. 

تلاش روسیه برای افزایش کارایی سازمان ملل

لاوروف گفت: سازمان ملل همچنان سنگ بنای نظم جهانی پس از جنگ دوم جهانی است و روسیه به عنوان موسس آن به دنبال تقویت سازمان های بین المللی و نه ناکارامد نشان دادن و حذف آنها است.

وی تصریح کرد: روسیه به عنوان کشور بنیانگذار سازمان ملل و عضو دائمی شورای امنیت به همراه کشورهای دارای دیدگاههای یکسان با آن به نقش خود برای افزایش کارایی سازمان ملل و تحکیم نقش هماهنگ کننده آن در سیاست جهانی ادامه می دهد. 

 شروط روسیه برای اصلاح سازمان ملل

لاوروف در مورد اصلاحات سازمان ملل گفت که روسیه از هر گونه اصلاحی در ساختار سازمان ملل که تقسیم بندی کارها در این سازمان جهانی را نقض نکند، حمایت می کند.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: ما اصلاح شورای امنیت را منتفی نمی دانیم و در مذاکرات مربوطه شرکت می کنیم.

۲۳ هزار روس به دلیل شیوع کرونا در خارج از روسیه بسر می برند

وزیر خارجه روسیه گفت که از اواسط ماه مارس تا کنون با تلاش دولت روسیه بیش از 275 هزار تبعه روسی که به دلیل شیوع کرونا در کشورهای دیگر مانده بودند، به روسیه منتقل شدند.

لاوروف با اشاره به اینکه اتباع روسی از کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین به روسیه انتقال یافته اند، افزود: پروازهای خارجی برای انتقال اتباع روسی ادامه دارد و در زمان حاضر 23 هزار روس در خارج از کشور بسر می برند. 

واکشن روسیه به زندانی شدن شهروندان و خبرنگاران خود در بلاروس

لاوروف با اشاره به زندانی شدن جمعی از شهروندان و خبرنگاران روس در بلاروس خاطرنشان کرد که در گفت وگو با ولادیمیر مکی وزیر خارجه بلاروس موضوع زندانی شدن شهروندان و خبرنگاران روس را مطرح کرده است.

وی گفت: ما می دانیم که بسیاری از خبرنگاران روس که در بلاروس دستگیر شدند مجوز برای پوشش خبری نداشتند اما اطلاع داریم که از مدتی پیش و بموقع درخواست برای صدور مجوز شده بود و همه اصول رعایت شده است.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید