حالا گزینه‌های مختلفی برای وزارت صمت مطرح می‌شوند که شاخص‌ترین آن‌ها علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی در دولت دوازدهم است که در کنار چهره‌های دیگری از بدنه صنعت و معدن و تجارت کشور برای وزارت صمت مطرح شده.

چه کسی وزیر صنعت معدن و تجارت می‌شود؟

سلام نو – سرویس اقتصادی:  حسین مدرس خیابانی  با ۱۴۰ رای مخالف، ۱۰۴ رای موافق ۱۰ رای ممتنع (از مجموع ۲۵۴ رای ماخوذه) از رسیدن به وزارت صمت بازماند تا دولت با حکم حکومتی رهبری سرپرستی جدید برای این وزارتخانه مشخص کند و در مهلتی سه ماهه به دنبال وزیر صنعت، معدن و تجارت جدیدی باشد.

بسیاری فکر می‌کردند سابقه مدرس خیابانی در وزارت صمت و رشد او از پله‌های پایین این وزارتخانه در کنار تخصصش در امر بازرگانی و تاکیدات اخیر رهبری بر همراهی دولت و مجلس باعث می‌شود تا او با دردسر کمی رای اعتماد مجلس یازدهم را کسب کند، اما ظاهرا برخی عملکردهای او در دوران سرپرستی در کنار عملکرد دولت درباره دارا دوم و به ویژه عدم تعویق کنکور باعث شد تا مجلس به مدرس خیابانی رو خوش نشان ندهد.

آن چنان که امیر آبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس نیز تایید کرد حالا بر اساس قانون با توجه به پایان مهلت ۳ماهه رئیس‌جمهوری برای تعیین وزیر صمت، لازم است تا حسن روحانی برای انتخاب سرپرست جدید این وزارت‌خانه از مقام معظم رهبری استجازه و حکم حکومتی دریافت کند.

با این اوصاف چه کسی سرپرست و مهم‌تر از آن نامزد بعدی حسن روحانی برای تصدی وزارت صمت خواهد بود؟ نگاهی به واکنش روحانی نشان می‌دهد او بعد از رد گزینه اولش برای تصدی یک وزارت خانه هیچ گاه گزینه قوی‌تر یا هم‌تراز گزینه پیشین معرفی نکرده و همیشه سراغ گزینه‌های ضعیف‌تر رفته است.

برای نمونه به سیر نزولی وزرای اقتصاد دولت از طیب‌نیا تا دژپسند دقت کنید. یا وزارت آموزش و پرورش که از چهره‌ای مثل نجفی به کسی مثل حاجی میرزایی رسید.

حالا هم گزینه‌های مختلفی برای وزارت صمت مطرح می‌شوند که شاخص‌ترین آن‌ها علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی در دولت دوازدهم و استاندار کرمان در دولت یازدهم است. مردی که حواشی بسیاری داشته اما ثابت کرد روابط قدرتمندی نیز دارد که او را از طوفان حواشی حفظ می‌کند.

علیرضا رزم‌حسینی

رزم حسینی متولد ۱۳۴۰ در کرمان و تحصیلکرده کارشناسی علوم اقتصادی و بازرگانی از دانشگاه شهید باهنر کرمان است. از سوابق اجرایی رزم‌حسینی می‌توان به مشاور بازرگانی بنیاد مستضعفان و جانبازان، عضویت در هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه استان کرمان، مدیر عاملی و ریاست هیئت مدیره مجتمع صنعتی کرمان، مدیر عاملی شرکت ماشین‌آلات راه‌سازی کرمان، ریاست هیئت مدیره شرکت صنایع فلزی آلیاژ کاران دوهزار، مدیر عاملی شرکت تکنوپروم جنرال تریدینگ، مدیر عاملی شرکت ماشین‌آلات راه‌سازی کاترپیلار، نایب رئیسی انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات ساختمانی و معدنی کشور، ریاست مجمع شرکت آستانه ریل و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت همیار ماشین اشاره کرد.

او ظاهرا روابط خوبی با چهره‌های کرمانی سیاست ایران از جمله محمدرضا باهنر، حسین مرعشی و هم‌چنین شهید قاسم سلیمانی داشت و دارد و پیش از این هم یک بار دیگر به عنوان یکی از نامزدهای تصدی وزارت صمت مطرح بود.

گزینه بعدی  اردشیر سعد محمدی است که مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران و دارای مدرک دکتری مهندسی معدن است و احتمالا سرپرست جدید وزارت صمت نیز خواهد بود. از سوابق سعد محمدی می‌توان به مشاور مدیرعامل شستا، مدیرعامل شرکت صدر تامین، مشاور ارشد اجرایی رئیس هیات عامل ایمیدرو، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن روی ایران و مدیر عامل سرمایه گذاری صبا تامین اشاره کرد.

اردشیر سعد سعد محمدی

گزینه بعدی خداداد غریب پور است که در حال حاضر ریاست هیئت عامل ایمیدرو را بر عهده دارد. غریب پور پیش از این، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توسعه ملی بود و افتتاح کارخانه ۵ میلیون تنی کنسانتره و گندله سازی شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی در سنگان و بهره‌برداری پیش از موعد آن را در کارنامه خود دارد.

خداداد غریب پور

او پیش از این مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بوده و در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ به عنوان فرمانداری بویراحمد فعالیت می‌کرد. او در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ هم مدیرعاملی پتروشیمی شازند را بر عهده گرفت. غریب پور عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند، نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو)، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت توسعه کشت و صنعت ملی و عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت صنایع گلستان و نیز فرمانداری یاسوج را در کارنامه اجرایی خود دارد.

از خداد غریب‌پور نیز به عنوان یکی از گزینه‌های سرپرستی وزارت صمت نام برده می‌شود که در صورت تصدی این پست به عنوان وزیر پیشنهادی نیز به مجلس معرفی خواهد شد.

گزینه آخر هم سیدمحمد اتابک، نایب رئیس اتاق تهران و رئیس هولدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس است. وی کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا را در سوابق تحصیلی خود دارد. او از چهره‌های شناخته شده صنعت سیمان کشور است که سابقه ریاست انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان را نیز در کارنامه خود دارد و گزینه به نسبت متفاوتی برای وزارت صمت محسوب می‌شود.

سیدمحمد اتابک

حال باید دید حسن روحانی چه می‌کند؟ آیا از بین گزینه‌های مطرح شده دست به انتخاب یکی از آن‌ها می‌زند یا به جای این چهره‌ها دنبال گزینه‌ای ناشناخته‌تر اما گوش به فرمان‌تر می‌رود که در روزهای پایانی دولت به چالش کمتری برخورد کند؟ شاید هم روحانی در اقدامی متفاوت به سراغ گزینه‌ای برود که اندکی مورد نظر مجلس باشد تا بتواند این بار رای اعتماد بهارستان را جذب کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید