فیلم سینمایی «موش گیر» به کارگردانی احسان صادقی جهانی و به تهیه‌کنندگی بهرام خانلر و نقش آفرینی بازیگرانی همچون یوسف تیموری، آشا محرابی، یوسف صیادی، فرحناز منافی ظاهر، فاطیما درستکار، سهیلا مدیری , خشایار راد و ... در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

نقد و بررسی فیلم موش گیر / بازگشت به تله فیلم‌های سوپرمارکتی

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | روح الله کوه مسکن: فیلم سینمایی «موش گیر» فیلم کمدی و خانوادگی به نویسندگی و کارگردانی احسان صادقی جهانی و به تهیه‌کنندگی بهرام خانلر و با حضور بازیگران شاخصی همچون یوسف تیموری، آشا محرابی، یوسف صیادی، فرحناز منافی ظاهر، فاطیما درستکار، سهیلا مدیری , خشایار راد و ... در سال ۱۳۹۶ تولید شده است.

فیلم «موش گیر» به کارگردانی احسان صادقی جهانی و تهیه کنندگی بهرام خانلر پس از گذشت تقریباً ۳ سال از تاریخ تولید آن هفته گذشته شنبه مورخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از اکران آنلاین فیلم ها در شبکه های VOD، توسط موسسه هنر اول در شبکه نمایش خانگی توزیع  شد.

کارگردانی فیلم «موش گیر» بر عهده  احسان صادقی جهانی با نام اصلی عبدالرضا صادقی جهانی نویسنده و کارگردان جوان سینما بوده است، وی کار خود را به صورت تجربی و از تدوین آغاز کرده و فیلم «موش گیر» سومین فیلم احسان صادقی جهانی محسوب می شود، وی پیش از این تله فیلم های «عبور از تاریکی»، «کیمیا»  و همچنین در سال ۱۳۹۷ سریال «دلواپسی» (مس) به تهیه کنندگی علیرضا ظریف و هنر نمایی مجید مشیری، مرتضی کاظمی، رامین راستاد، فرج اله گل سفیدی، گیانوش گرامی، حشمت آرمیده، زهره حمیدی، ساناز سماواتی، مهری آل آقا، محمد فیلی، مریم بوبانی و … را جلوی دوربین برده بود.

فیلم«موش گیر» علاوه بر فیلمنامه ضعیفی که دارد، در پرداخت هم بسیار ضعیف است و مخاطب را یاد تله فیلم های به اصطلاح شانه تخم مرغی می اندازد که در سالهای گذشته به وفور در سوپرمارکت ها یافت می شد و کم کم این صنعت را به افول کشاند تا اینکه به کلی این مدیوم به حاشیه رانده شد و چند سالی است که دیگر خبر از تولید این گونه آثار نبود.

نقد و بررسی فیلم موش گیر / بازگشت به تله فیلم‌های سوپرمارکتی

به عبارت دیگر فیلم «موش گیر» جزء آن دسته از فیلم هایی است که هیچ حرفی برای گفتن ندارد و از فیلمنامه تا کارگردانی و فیلمبرداری تا بازی ها همه ضعیف و قابل نقد نیست، اثری به شدت ضعیف که می توان آن را در رده فیلم های سوپر مارکتی یا به اصطلاح شانه تخم مرغی دسته بندی کرد و نکته حائز اهمیت و چه بسا خنده دار این فیلم اینجاست که در خبرها داشتیم قرار بر این بوده تا این فیلم به زبان روسی دوبله شود و در سینمای روسیه نیز بر روی پرده سینما برود آن هم به واسطه حضور یک بازیگر که گویا روسی است و تهیه کننده فیلم که مدیریت تلویزیون «ایران تودی» را به عهده دارد.

به جز فیلمنامه و بازی بازیگران، معمولاً کارگردانی و فیلمبرداری یک پروژه از امتیازات یک فیلم محسوب می شود، اما فیلم «موش گیر» به شدت از لحاظ تصویری مبتدی و غیر حرفه ای است، نورهای بد که انگار به ساده ترین حالت ممکن نورپردازی و تصویربرداری شده و گویا فقط قرار به پایان رسیدن فیلم داشتند، اما کیفیت اصلاً برایشان اهمیتی نداشته است و دوربینی که فقط سعی در ثبت لحظات فیلم داشته است وگرنه هیچ کدام از قاب های فیلم حتی در حد یک سکانس نیز ارزش تصویری ندارد و از لحاظ بصری حرفی برای گفتن ندارد.

تهیه کنندگی فیلم «موش گیر» بر عهده بهرام خانلر می باشد، فردی که در ایران اثر شاخصی را جلوی دوربین نبرده و تنها در متن خبرها از وی با عنوان مدیر تلویزیون «ایران تودی» یاد می شود، شبکه ای که جز خبر راه اندازی آن دیگر خبری از آن در رسانه ها منتشر نشد.

نقد و بررسی فیلم موش گیر / بازگشت به تله فیلم‌های سوپرمارکتی

فیلم «موش گیر» که با زمان تقریبی یک ساعت و بیست و نه دقیقه به پخش رسیده، پیرامون آسیب های فضای مجازی در خانواده ها بخصوص همسران جوان است و با رویکردی طنز به مسائل اجتماعی روز اعم از طلاق، شبکه های اجتماعی و تاثیر فضای مجازی بر زندگی زوج های جوان می پردازد.

نویسندگی فیلم «موش گیر» برعهده احسان صادقی جهانی بوده است، وی همانند فیلم های قبلی خود یعنی «عبور از تاریکی» و «کیمیا» نگارش فیلمنامه را انجام داده و یکی از مهمترین مشکلات و ضعف های فیلم «موش گیر»، همین فیلمنامه است، فیلمنامه ای که با همانند سوژه کلیشه ای که دارد در پرداخت نیز به شدت منفعل است.

بزرگترین مشکل فیلم «موش گیر» این زبان شعاری نویسنده و کارگردان است که در کل زمان فیلم سعی در شعار دادن دارد و این دیالوگ های شعار علی الخصوص در پایان فیلم همچون پتکی بر ذهن مخاطب اثر مخرب دارد و شاید در دقایقی موجب شود تا بیننده از تماشای ادامه فیلم صرف نظر کند، البته ناگفته نماند شاید به واسطه حضور بازیگران و طنز های موقعیت که در دقایقی از فیلم توسط آنها خلق می شود، برای لحظه ای هم که شده لبخند بر لب های تماشاگر فیلم نقش ببندد. 

نقد و بررسی فیلم موش گیر / بازگشت به تله فیلم‌های سوپرمارکتی

در فیلم سینمایی«موش گیر» بازیگرانی همچون یوسف تیموری، آشا محرابی، یوسف صیادی، فرحناز منافی‌ظاهر، فاطیما درستکار، سهیلا مدیری و خشایار ‌راد و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

بازیگران فیلم «موش گیر» عمدتاً بازیگران تلویزیون و تله فیلم هستند و همانند همان کارهای سابقشان به ایفای نقش در این فیلم پرداخته اند، اما حساب یوسف تیموری از دیگر بازیگران این فیلم جداست، از یوسف تیموری که چند سالی می شد کمتر در محافل عمومی و فیلم ها ظاهر می شد، انتظار می رفت تا با یک فیلم خوب مجدد به عرصه تصویر برگردد و نقش های خوب دو دهه اخیرش را برای مخاطبینش به نمایش بگذارد، اما دریغ از این انتظار که بیهوده بود و وی نیز در این فیلم بسیار کم فروغ ظاهر شده است و این فیلم را نمی توان یک اثر شاخص در پرونده هنری این بازیگر به حساب آورد.

نقد و بررسی فیلم موش گیر / بازگشت به تله فیلم‌های سوپرمارکتی

دیگر عوامل فیلم سینمایی «موش گیر» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: احسان صادقی جهانی، تهیه کننده: بهرام خانلر، فیلمبردار و نورپرداز: مصطفی احمدیان، مجری طرح: ونداد احمدیان، مدیر تولید: سعید پوریا، صدابردار: داوود قلی‌پور، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: میلاد آل‌ احمد، تدوین: خلیل محمدی، منشی صحنه: رکسانا کرمی، طراح صحنه: احسان صادقی جهانی، طراح لباس و مدیر صحنه: هانیه حاجی‌جعفر، طراح گریم: سید حجت موسوی، دستیار دوم کارگردان و عکاس: محمد حسن‌زاده، مدیر تدارکات: سیامک اسفندیاری.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید