انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی کاهش بهای ‌نفت در پایان معاملات روز گذشته بازار نیویورک را رقم زد.

روند نزولی بهای نفت در بازار نیویورک

به گزارش سلام نو  به نقل از بازار، بهای ‌نفت در پایان معاملات روز گذشته بازار نیویورک، کاهش یافت که انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی در آن نقش اصلی را داشته است.  

در پایان معاملات روز کاری پیشین، بهای نفت خام سبک ‌برنت دریای شمال، که ‌از آن به عنوان ‌یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‌ نفت داد و ستد شده در ‌بازار اروپا ‌استفاده می‌شود برای تحویل در ماه اکتبر با ۴۷ سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۴۴ دلار و ۹۶ سنت رسید.

بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‌شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت) هم که برای ‌قیمت گذاری نفت مصرفی ‌آمریکا، به کار ‌برده می ‌شود در پایان معاملات ‌بازار نفتی ‌نیویورک، ‌برای تحویل ‌در ماه سپتامبر با ۴۳ سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۴۲ دلار و ۲۴ سنت رسید. بهای دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‌نفت خام سبک و شیرین شاخص ‌نیویورک (وست تگزاس اینترمدییت) و ‌نفت ‌خام سبک ‌برنت دریای شمال، اکنون به بالاترین میزان خود از ماه مارس تاکنون رسیده است.

آژانس بین المللی انرژی روز گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد تقاضا برای نفت در بازار جهانی، امسال به ۹۱ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که ۱۴۰ هزار کمتر از حدی است که تاکنون پیش بینی شده بود. آژانس بین المللی انرژی برای سال ۲۰۲۱ نیز پیش بینی کرده است که تقاضا برای نفت در بازار جهانی، به ۹۷ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که ۲۴۰ هزار بشکه کمتر از مقداری است که پیش بینی شده بود.

آژانس بین المللی انرژی این کاهش را ناشی از ضعف مداوم بخش حمل و نقل به ویژه حمل و نقل هوایی و بحران بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کووید- ۱۹، می‌داند.

این سازمان در ادامه گزارش خود تصریح کرده است که عوامل نامشخص و غیر قابل پیش بینی، مربوط به تقاضا برای نفت در بازار جهانی، به علت ویروس جدید کرونا (کووید-‌۱۹) ‌ همراه با افزایش تولید نفت کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و شرکایش غیر عضو آن، به ویژه روسیه که در چارچوب اوپک پلاس { OPEC+} یک گروه نفتی را تشکیل داده اند همگی نشان می‌دهد که توازن در عرضه و تقاضا برای نفت در بازار جهانی، شکننده است.

فیل فیلین کارشناس شرکت کارگزاری و ارائه خدمات مشاوره مالی و اقتصادی پرایس فیوچرز گروپ Price Futures Group در این باره می‌گوید این پیش بینی‌ها بر بازار نفت بی شک تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی افزود: البته آژانس بین المللی انرژی به کم شمردن تقاضا برای نفت در بازار جهانی، همیشه معروف بوده است.

گزارش آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا نیز که چهارشنبه منتشر شد حاکی از افزایش تقاضا برای نفت در بازار جهانی، است. چون میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا درهفته گذشته خیلی بیشتر از آنچه که پیش بینی شده بود کاهش یافت

 میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا طی دو هفته قبل نیز ۱۸ میلیون بشکه کاهش یافته بود.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در گزارش این هفته خود اعلام کرد تقاضا برای نفت در بازار جهانی، در ۲۰۲۰ مقداری کاهش خواهد یافت. این سازمان اعلام کرد تولیدش در ماه ژوئیه افزایش یافته است. علت اصلی افزایش تولید نفت این کارتل به افزایش تولید نفت عربستان سعودی بر می‌گردد.

نیل ویلسون کارشناس شرکت کارگزاری و ارائه خدمات مشاوره مالی و اقتصادی مارکتس دات کام در همین باره می‌گوید البته گزارش اوپک تلاش کرده است این نگرانی‌ها را که اوپک در افزایش تولید نفت خیلی سریع جلو خواهد رفت برطرف کند. چون که اوپک در این گزارش خاطر نشان کرده است برای حفظ توازن میان عرضه و تقاضا برای نفت در بازار جهانی، باید کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و شرکای غیر عضو آن، به ویژه روسیه که در چارچوب اوپک پلاس { OPEC+} یک گروه نفتی را تشکیل داده اند به تلاش‌های خود ادامه دهند.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید