مهنوش صاحبدل، رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: کنکور ها در این ایام حتما از میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده کنند و باید آب فراوان بنوشند.

توصیه های مهم تغذیه ای برای کنکوری‌ها

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه خوردن غذای حجیم باعث خواب آلودگی و خستگی می‌شود، به داوطلبان کنکور توصیه کرد تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهند اما این وعده‌های غذایی، سبک‌ باشند.

مهنوش صاحبدل اظهار کرد: در تغذیه ویژه ایام کنکور برای داوطلبان نکاتی وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرند. از جمله اینکه بهتر است که داوطلبان تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهند اما وعده‌های غذایی سبک‌تر باشد. یعنی علاوه بر وعده‌های صبحانه، نهار و شام، سه میان وعده نیز استفاده کنند اما کم‌حجم باشند، زیرا خوردن غذای حجیم باعث خواب آلودگی و خستگی می‌شود.

وی با تاکید بر سرو وعده صبحانه، افزود: بهتر است در صبحانه از مواد غذایی پروتئین‌دار مانند شیر، پنیر، شیربرنج، تخم‌مرغ، انواع مغزدانه‌ها، حبوبات و... استفاده شود. همچنین درصورتی‌که اضافه وزن ندارند، می‌توانند در طول هفته یک یا دو بار از کره و عسل نیز استفاده کنند. برخی از افراد اصلا تمایل به مصرف صبحانه ندارند؛ به این افراد توصیه می‌شود که حداقل یک لیوان شیر با موز یا میوه دیگری میل کنند اما از کیک و آبمیوه حتما پرهیز کنند، زیرا استفاده از کیک و آبمیوه باعث افزایش یک باره قند خون می‌شود که به دنبال آن ناگهان افت قند خون نیز پیدا می‌کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان تاکید کرد: یکی از توصیه‌های مهم به داوطلبان کنکور در این ایام، پرهیز از مصرف مواد غذایی شیرین مانند آبمیوه‌های صنعتی، شربت و... است. این مواد غذایی باعث ترشح انسولین بسیار زیاد و افت قند خون می‌شود.

صاحبدل با تاکید بر استفاده از وعده‌های کم حجم، بیان کرد: نکته بسیار مهم دیگر این است که در این ایام حتما از میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده کنند. مهم نیست که میوه و سبزی چه نوع باشد؛ میوه‌ها و سبزی‌ها باعث تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن می‌شوند. علاوه بر این باعث ایجاد نشاط در فرد و تامین فیبر غذایی مورد نیاز می‌شود.

وی تاکید کرد: کنکوری‌ها حتما توجه داشته باشند که باید آب فراوان بنوشند و با توجه به گرمای هوا بهتر است از شربت خاک‌شیر یا تخم شربتی و دیگر عرقیجات استفاده کنند. همچنین توصیه می‌شود نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه کمتر استفاده شود، زیرا آب بدن را دفع می‌کنند و باعث افزایش استرس می‌شوند. علاوه بر این موادی مانند قند و شکر باعث افزایش استرس می‌شوند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه قند خون هر فرد باید تامین شود، گفت: اما از طرفی توصیه نمی‌شود که این نیاز با قند و شکر تامین شود، زیرا باعث افت قند و ایجاد استرس می‌شود. به این منظور توصیه می‌شود که از غلات و مواد غذایی دارای کربوهیدرات پیچیده مانند ماکارونی، نان و برنج استفاده کنند. در خصوص استفاده از برنج نیز بهتر است که با سبزیجات یا حبوبات پخته شود تا دیرتر هضم شود.

صاحبدل افزود: علاوه بر مصرف پروتئین در وعده صبحانه می‌توان در وعده‌های دیگر مانند شام یا میان وعده نیز از پروتئین استفاده کرد. در وعده‌های اصلی بهتر است از انواع گوشت‌ها به ویژه ماهی استفاده شود اما بهتر است روش پخت ماهی، سرخ کردن نباشد. ماهی یکی از منابع بسیار خوب پروتئین است و با توجه به داشتن اسیدهای چرب امگا 3 و فسفر، بسیار مقوی است و باعث کمک به یادگیری فرد و افزایش قدرت ذهنی او می‌شود.

وی در پایان با تاکید بر مصرف لبنیات گفت: لبنیات پاستوریزه یا پروبیوتیک فراموش نشوند و ترجیحا از لبنیات کم چرب استفاده شود و بهتر است از لبنیات ترش استفاه نشود، زیرا باعث خواب آلودگی می‌شود. قند، شکر، شیرینی‌ها و انواع شکلات نباید به صورت افراطی مصرف شوند. همچنین غذاهای سرخ کردنی باعث افزایش استرس می‌شوند که بهتر است محدود شوند. استفاده از نمک بیش از حد نیز باعث افزایش استرس و در درازمدت باعث وارد شدن آسیب‌هایی به فرد می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید