حجت‌الاسلام «مصطفی جلالی» معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: هیچ نهادی جز مردم نمی‌تواند مدعی نظارت بر برگزاری مراسمات عزداری محرم باشد.

نحوه برگزاری مراسم عزاداری محرم توسط هئیات مذهبی بزرگ در تهران

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام «مصطفی جلالی» معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی درباره پروتکل‌های برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در ایام محرم و صفر گفت: پروتکل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت یک فضای کاملا مشخص و روشن دارد و نحوه برگزاری مراسم در مکان‌های سرپوشیده و فضای باز براساس این پروتکل‌ها کاملا مشخص است؛ به طور مثال در مکان‌های سرپوشیده مانند حسینیه‌ها و تکایا از 25 درصد ظرفیت مکان استفاده می‌شود و مراسم سخنرانی و عزاداری به مدت یک ساعت انجام می‌شود و در محیط‌های باز نیز مراسم عزاداری و سینه‌زنی برگزار می‌شود. 

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی درباره نذورات نیز ادامه داد: نذرواتی که قابل جابجایی هستند، باید جابجا شده و به کمک‌های مومنانه تبدیل شوند. براساس پروتکل نیز برای نذوراتی که قابل جابجایی نیستند، امکان طبخ وجود دارد و فقط در دستورالعمل درخصوص توزیع آن تذکراتی داده شده است، مبنی بر اینکه در هنگام توزیع تجمعی صورت نگیرد. پیشنهاد ما برای کمک‌های مومنانه نیز این است که حتما از طریق خود مردم صورت بگیرد و نذورات امسال را به صورت کمک مومنانه به افرادی بدهند که در نزدیکی محل سکونت و اقوام خود می‌شناسند و چه بسا این افراد به دلیل شرایط پیش آمده با مشکل مواجه شده‌اند و در رصد هیچ نهاد حمایتی هم نیستند، وقتی کمک‌های مومنانه در این راستا باشد، ابعاد آن به قدری بزرگ خواهد بود که قابل شمارش و احصاء نیست و فراگیری کامل خواهد داشت و همه نیازمندان از این خیرات و نذروات بهره‌مند خواهند شد.  

حجت‌الاسلام جلالی درباره دسته‌جات عزاداری خاطرنشان کرد: در مورد دسته‌جات عزاداری دو بحث وجود دارد، اول اینکه فعالیت دسته‌ها ممنوع نیست. برخی دسته‌های عزاداری می‌توانند در محیط‌هایی که امکان تجمع وجود ندارد، مراسم خود را برگزار کنند و مانعی برای برگزاری مراسم وجود ندارد، اما دسته‌روی ممنوع است و دسته‌جات عزاداری نمی‌توانند از نقطه‌ای حرکت کرده و به محل دیگری برود. در صورتی که در هنگام عزاداری دسته‌جات تجمعی صورت نگیرد، ممنوعیتی برای فعالیت آنها وجود ندارد. 

وی درباره برگزاری برخی سنت‌های عزاداری در ایام دهه اول محرم مانند مراسم نخل‌گردانی و یوم‌العباس تصریح کرد: این مراسم به دلیل اینکه باعث تجمعاتی می‌شود با ممنوعیت همراه است البته اگر خلاقیت‌هایی برای برگزاری این مراسم از سوی مسئولان برگزاری آنها ارائه شود و این احتمال که نحوه برگزاری مراسم تغییر کند نیز وجود دارد. ما نیز در حال رایزنی و همفکری برای راه‌های برگزاری این نوع مراسم هستیم و تلاش می‌کنیم تا جایی که امکان دارد، مراسمی تعطیل نشود و بجای تعطیلی به خلاقیت‌ها فکر کنیم.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی درباره نحوه نظارت بر عملکرد هیئات مذهبی گفت: پروژه برگزاری مراسم عزاداری در ماه‌های محرم و صفر سنگین‌ترین پروژه اجتماعی در کشور در ایام کرونا است. هیچ یک از موضوعات و پروژه‌های اجتماعی مانند محرم فراگیری  و تنوع در جامعه ندارند، لذا وقتی ابعاد یک پروژه بزرگ شده و فراگیری آن کل جامعه را در برمی گیرد، هیچ نهادی نمی‌تواند مدعی نظارت بر برگزاری این مراسم در کشور باشد جز خود مردم. بنابراین ما باید در ابتدا مردم را اقناع کنیم تا پروتکل‌ها را رعایت کنند. همچنین خودشان ناظر بر اجرای پروتکل‌ها بوده و در این زمینه امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند، در این صورت است که ما دیگر نگرانی در خصوص نظارت بر پروتکل‌ها در این ایام نخواهیم داشت و وقتی مردم خود بر اجرای پروتکل ها ناظر باشند، در حقیقت کسانی که رعایت نمی‌کنند، جریان ضدمردمی می‌شوند.

او با تاکید براینکه اصولا پدیده محرم را نباید اینگونه تلقی کنیم که نیروی انتظامی یا یک نهاد نظارتی باید بر آن نظارت کنند، تصریح کرد: ما امیدواریم بتوانیم در این فرصت باقی مانده مردم را از طریق ارتباط با شبکه‌های مردمی اقناع کنیم تا پروتکل‌ها را در ایام محرم به طور کامل رعایت کنند. نکته مهم این است که وقتی ما برای اقناع‌سازی مردم در رعایت پروتکل‌ها وارد می‌شویم، می‌بینیم که آنها کاملا توجیه هستند و در حقیقت همه موضوعات را خودشان می‌دانند و ما در واقع هیچ نکته مهمی به آنها نمی‌گوییم.

وی ادامه داد: محرم بخشی از زندگی مردم است و همانطور که همه بخش‌های زندگی را در شرایط کرونا مدیریت می‌کنند این مراسم را نیز مدیریت می‌کنند و از همین رو ما با توجه به این فرهیختگی که در بین مردم وجود دارد، نگرانی از این بابت نداریم و ان شاءالله این مراسم با فضل خداوند و عنایت اهل بیت(ع) با کیفیت و دقت انجام می‌شود. 

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی درباره برگزاری مراسم عزاداری محرم توسط هئیات مذهبی بزرگ در تهران گفت: اکثر هیات‌های بزرگ در تهران از مکان‌های جایگزین بجای حسینیه‌های خود برای برگزاری مراسم محرم استفاده می‌کنند به طور مثال براساس اعلام یکی از پادگان‌های بزرگ ارتش قرار شد، مراسم عزاداری یکی از هیات‌های بزرگ تهران در پادگان ارتش برگزار شود. تقریبا تمام هیات‌های بزرگ در تهران که با تراکم جمعیت مواجه هستند از مکان‌های جایگزین استفاده خواهند کرد. برخی از مراسم‌ها مانند مراسم عزاداری در امام‌زاده علی اکبر چیذر به دلیل اینکه از نظر مسئولان هیات امکان رعایت پروتکل‌ها با توجه به حجم بالای جمعیت وجود نداشت، قرار شد در این مکان مراسم عزاداری برگزار نشود. در بررسی‌هایی که از هیئات بزرگ تهران داشتیم همه آنها در حال انجام پروتکل‌ها برای برگزاری مراسم محرم هستند.    

حجت‌الاسلام جلالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره برگزاری مراسم روضه‌های خانگی نیز گفت: یکی از کارهای بسیار مهمی که ما به آن باید دامن بزنیم، برگزاری روضه‌های خانگی است تا این حجم حضور مردم در هیات‌ها را کم کنیم. نکته مهم روضه خانگی این است که روضه باید خانوادگی باشد یعنی خانواده‌ای به همراه اعضای خانواده یک مراسم روضه‌خوانی بدون اینکه تراکمی شکل بگیرد و تجمعی باشد برگزار می‌کند. این مدل پیشنهادی ما برای ایام محرم است و به هیچ وجه منظور از روضه‌های خانگی برگزاری مراسم پرتراکم و تجمعی نیست که در سال‌های گذشته با حضور بانوان انجام می‌شد.

وی درباره اقدامات انجام شده در فضای مجازی برای ایام محرم گفت: در جلسه‌ای که با وزارت ارتباطات و صدا و سیما و اپراتورها و نمایندگان هیات‌های بزرگ مذهبی داشتیم به توافق بسیار خوبی رسیدیم و چندین پلتفرم بسیار خوب برای این ایام پیشنهاد شده است و این پلتفرم‌ها با بهره‌گیری از فضای اینترنت رایگان خدمات هیات مذهبی را در فضای مجازی ارائه می‌دهند.  

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی همچنین درباره اعزام مبلغان در ایام محرم گفت: به دلیل اینکه حوزه علمیه چندین ماه است که تعطیل است، اکثر مبلغان در محل سکونت خود حضور دارند و مبلغان از همان مناطق محل سکونت خود اعزام می‌شوند، اما مهمترین نکته در اعزام مبلغان این است که با هماهنگی با وزارت بهداشت آموزش‌هایی به این مبلغان داده می‌شود و این مبلغان پیک سلامت می‌شوند و این موضوعات را در روستاهایی که اعزام می‌شوند آموزش می‌دهند. 

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید