تلاش نافرجام آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت در رسانه‌های آلمانی بازتاب یافت.

واکنش رسانه‌های آلمانی به مخالفت شورای امنیت با تمدید تحریم‌ ایران

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، رسانه‌های آلمانی با اشاره به تلاش نافرجام آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، این مسئله را ناشی از دیپلماسی موفق ایران ارزیابی‌کردند.

به گزارش ایرنا، اعضای شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه تهیه شده از سوی آمریکا که در پی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بود، رای ندادند. جلسه شورای امنیت عصر جمعه برگزار شد و طی آن قطعنامه پیشنهادی آمریکا با دو رای موافق، ۱۱ رای ممتنع و دو رای مخالف چین و روسیه روبرو شد. در انتقاد به تصمیم شورای امنیت «مایک پومپئو» وزیرخارجه آمریکا مدعی شد این نهاد در ماموریت خود که حفظ امنیت جهانی است ناکام مانده و نتوانسته ایران را در برابر اعمالش پاسخگو کند.

رسانه های آلمانی امروز (شنبه) با پرداختن به این موضوع از شکست تلاش های آمریکا در زمینه تحریم تسلیحاتی ایران خبر دادند. در همین رابطه روزنامه زوددویچه سایتونگ نوشت: تنها دو عضو شورای امنیت به طرح پیشنهادی آمریکا علیه ایران رای موافق دادند و این باعث شد وزیر خارجه آمریکا از این نتیجه به عنوان «غیرقابل توجیه» یاد کند.

به نوشته این روزنامه آمریکا تهدید کرده است به تلاش های خود برای متوقف کردن ایران از طریق اجرایی کردن مکانیسم ماشه ادامه می دهد و در این راستا فشارهای خود به جمهوری اسلامی و به سه کشور اروپایی امضا کننده توافق هسته ای را افزایش خواهد داد.

براین اساس اینکه آیا آمریکا با خروج از برجام در سال ۲۰۱۸میلادی(۱۳۹۷) اجازه فعال کردن مکانیسم ماشه را دارد یا خیر، محل بحث بوده و دیگر کشورهای باقی مانده در این توافق بین المللی چنین عقیده ای ندارند.

نشریه تاگس شاو نیز تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را نافرجام دانست و نوشت: ایالات متحده در تحریم طولانی مدت تسلیحاتی ایران در شورای امنیت ناکام ماند. برداشته شدن این تحریم ها بخشی از مذاکرات منجر به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بود، با این حال اختلاف در این مورد احتمالا هنوز به پایان نرسیده است.

ایالات متحده با این که از توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، خارج شده است می‌گوید از آنجا که در ابتدا یکی از طرف‌های این توافق بوده است می‌تواند با توسل به «مکانیسم ماشه» تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند. این استدلال اما با مخالفت روسیه، چین و ایران مواجه شده است که می‌گویند آمریکا با خروج خود از برجام دیگر نمی‌تواند به توافق هسته‌ای متوسل شود.

همچنین شبکه دویچه وله با اشاره به این موضوع که تلاش‌های ایالات متحده برای تمدید تحریم تسیلحاتی جمهوری اسلامی با ناکامی روبرو شد افزود: اکثریت اعضای شورای امنیت در جلسه‌ای که به صورت مجازی برگزار گردید، به قطعنامه پیشنهادی آمریکا در این راستا رأی مثبت ندادند.
براین اساس جلسه ۱۵ عضو شورای امنیت به خاطر محدودیت‌های ناشی از همه گیری کرونا به صورت مجازی و در قالب نشستی ویدیویی برگزار گردید.

واشنگتن که در طی هفته‌های اخیر در تلاش جلب موافقت اعضا با این قطعنامه بوده، در نهایت با شکست روبرو شد. قطعنامه پیشنهای آمریکا که پس از بحث و رایزنی‌ به رأی گذاشته شد، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومنیکن)، ۱۱ رأی ممتنع و ۲ رأی مخالف (چین و روسیه) دریافت کرد و به این ترتیب رد شد.

به نوشته دویچه وله آلمان، فرانسه و بریتانیا که از امضاءکنندگان توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی هستند، از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.

آمریکا که در این ارتباط در شورای امنیت منزوی شده، پیش‌تر تهدید کرده بود که در صورت رد شدن این قطعنامه برجام را کاملا برهم خواهد زد.

نشریه دی سایت در گزارش خود به رد تلاش آمریکایی ها برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت اشاره کرده و نوشته است: آمریکا که تلاشش در شورای امنیت بی نتیجه مانده تهدید کرده است از هیچ تلاشی برای عملی کردن هدف خود فروگذار نخواهد کرد.

در پاسخ به این شکست، آمریکایی ها اعلام کردند که هم اکنون همه توان خود را برای دستیابی به تحریم های بیشتر علیه ایران به کار می گیرند. دولت آمریکا تهدید کرده که توافق هسته ای بین المللی ایران را به طور کلی نابود می کند.

در این رابطه «کلی کرافت» سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته که در روزهای آینده ایالات متحده وعده های خود را برای گسترش تحریم تسلیحاتی عملی خواهد کرد.

به نوشته دی سایت دولت آمریکا در حالی روی این مساله پافشاری می کند که در موضع خود تا حد زیادی منزوی است. در اصل آلمان، فرانسه و انگلیس نیز از تمدید حمایت می کنند اما مشکل آنها با نامحدود بودن تحریم است که در قطعنامه پیشنهادی آمریکا بر آن تصریح می شود.

تارنمای خبری ناخریشتن دیگر رسانه آلمانی است که در گزارشی از مخالفت شورای امنیت سازمان ملل متحد با قطعنامه آمریکا برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی علیه ایران خبر داده و آورده است: وزیر امور خارجه آمریکا از عدم موفقیت تلاش واشنگتن ابراز نارضایتی کرده و آن را غیرقابل دفاع دانسته است.

براین اساس در حالی که روسیه و چین با این پیش نویس مخالفت کرده اند، ۱۱ کشور از جمله متحدان اروپایی ایالات متحده یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس به آن رای ممتنع داده اند. در اینم یان به همراه ایالات متحده تنها جمهوری دومینیکن به این پیش نویس رأی مثبت داده است.

موضوع این قطعنامه تمدید تحریم های ایران با وجود منقضی شدن آن طبق برجام در ماه اکتبر (مهر ماه) است. این تصمیم در سال ۲۰۱۵ طبق توافق هسته ای ایران از سوی کشورهای امضاکننده گرفته شده است.

واشنگتن اکنون می خواهد روند سازوکار به اصطلاح ماشه را آغاز کند که امکان بازگشت مجدد همه تحریم ها از زمان قبل از برجام را بدون نگرانی از وتوی سایر اعضای شورای امنیت می دهد.

۸۲ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران در حالی نتوانست از سد شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذرد و شکستی دیگر را در دفتر دیپلماسی زورگویانه آمریکا به ثبت رساند که دولت ترامپ سرنوشت خود را در سیاست خارجی به تمدید تسلیحاتی ایران گره زده است و می‌خواهد از آن برای تبلیغات استفاده کند.

هر چند ترامپ در هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در برجام خاتمه داد، اما سیاست موسوم به فشار حداکثری را بر مردم ایران تحمیل کرده تا به زعم خود بتواند درباره نقایص توافقی که همواره آن را فاجعه بار نامیده است، با ایران به توافقی جدید دست یابد.

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد.  

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید