دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: یک هفته و تا ۱۰ روز بعد از کنکور ۹۹ دوباره داوطلبان را غربالگری می کنیم.

وزارت بهداشت: داوطلبان را بعد از کنکور غربالگری می کنیم

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، دکتر علیرضا رئیسی در نشست مجازی با خبرنگاران درباره پروتکل های بهداشتی کنکور ۹۹ گفت: دو روز پیش جلسه مشترکی با وزارت علوم و سازمان سنجش داشتیم و در مورد پروتکل های بهداشتی صبحت های کامل انجام شد.

وی افزود: تاکید شده است که همه داوطلبان کنکور سراسری ۹۹ باید در سایت سلامت وزارت بهداشت salamat.gov.ir ثبت نام کنند و علائم خود را ثبت کنند و آن را را پرینت بگیرند و در زمان کنکور ارائه کنند. ما در وزارت بهداشت یک هفته و تا ۱۰ روز بعد از کنکور ۹۹ دوباره داوطلبان را غربالگری می کنیم. 

رئیسی گفت: علت یک هفته و ۱۰ روز این است که دوره کمون بیماری کرونا یک هفته تا ۱۰ روز است. اگر داوطلب الان مبتلا باشد که بعد از ۱۰ روز مشخص می شود و اگر هم علائمی نداشته باشد هم بازهم بعد از این مدت مشخص می شود. پس از این غربالگری، این میزان با رنج سنی جامعه که در این مدت مبتلا شده اند سنجش می شوند.

وی افزود: پس از غربالگری اگر افرادی که در کنکور شرکت کرده باشند بیشتر از رنج سنی معمول جامعه مبتلا شده باشند یعنی ابتلا به زمان کنکور مربوط می شود و اگر کمتر باشد مشخص است که ربطی به زمان کنکور ندارد.

معاون وزیر بهداشت گفت: اکنون ۶۰ نفر از داوطلبان کنکور ۹۹ به کرونا مبتلا هستند که از این تعداد یک نفر در بیمارستان بستری است و بقیه در خانه هستند که برای این افراد در شهرستان های مختلف در بیمارستان خاص یک جای خاص تعبیه کردیم که خودشان تنها هستند و از آنها امتحان گرفته می شود. 

وی افزود: تمامی افرادی هم که می خواهند وارد سالن شوند تب سنجی می شود و علائم از آنها پرسیده می شود و اگر علائم داشتند به سالن اصلی راه داده نمی شوند و و در سالن دیگری کنکور می دهند.

رئیسی خاطرنشان کرد: ۷ هزار نیروی معاونت بهداشتی ناظر ما در زمان کنکور ۹۹ هستند.

وی افزود: وقتی آزمون دکتری برگزار شد گزارش ها را مشاهده کردید که بیش از ۹۰ درصد رضایت وجود داشت. کار دیگری که در زمان آزمون دکتری انجام دادیم این بود که کد ملی همه افرادی که کنکور دکتری دادند را در سامانه سیب بررسی کردیم.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: افرادی که ۲۴ تا ۴۸ سال سن داشتند را در این مدت در سطح کشور از نظر ابتلا به بیماری کرونا بررسی کردیم که این میزان یک در هزار در جمعیت نرمال بود. در سطح کشور در مدت کنکور دکتری و ۱۲ روز بعد از آن هم میزان ابتلا بررسی شد که رنج سنی که در کنکور دکتری شرکت کرده بودند مشخص شد میزان ابتلا ۰.۳۶ درصد بوده است. یعنی ۰.۳ در هزار جمعیت نرمال را شامل می شود که درصد بسیار بسیار پایینی است.

وی گفت: یکی از علت ها این بود که افرادی که کنکور داشتند پیش از این در منزل حضور داشتند و تردد کمی در جامعه داشته اند.

رئیسی اظهار داشت: این میزان تمرکز بر روی کنکور مطلوب نیست و واقعا هیچ کس نمی تواند تضمین بدهد که چه کسی در چه زمانی ممکن است به بیماری کرونا مبتلا می شود که بخواهیم این موضوع را به کنکور تعمیم دهیم. این طور فکر نکنید که افرادی که می روند کنکور می دهند قبل از آزمون در زرورق و صندوق نمانده اند. ممکن است بیرون رفته باشند و یا حتی در کلاس شرکت کرده باشند و در واقع در محیط ایزوله قرار نداشته اند.

وی افزود: پروتکل های بهداشتی آزمون های سراسری سختگیرانه شده است و فاصله صندلی ها در کنکور دکتری ۱.۲ متر بود که این میزان به ۱.۸ متر در کنکور ۹۹ رسیده است. زمان ورودی داوطلبان از نیم ساعت به ۲ ساعت رسیده است و همه مراقبان آموزش دیده اند که خروج داوطلبان به گونه ای تنظیم شود که تراکم جمعیت نداشته باشیم.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت یادآور شد: در کنکورهای دکتری و فوق لیسانس معمولا همراه ندارند اما در کنکور سراسری سن و سال متفاوت است و معمولا پدر و مادر داوطلب را همراهی می کنند. تاکید این است که همراهان پس از رساندن داوطلب مکان حوزه را ترک کنند و بعد از آزمون دوباره برگردند یا حتی دو کوچه بالاتر باشند و تجمع نکنند. داوطلب را سئوال پیچ نکنند که امتحان اش را خوب داده یا نه.

وی افزود: ما به عنوان وزارت بهداشت به پروتکل های خودمان اعتماد داریم و همه هم بسیج شده اند که کنکور به خوبی برگزار شود. اما برای داوطلبان کنکور علاوه بر اینکه سلامت جسمی مهم است سلامت روحی هم مهم است. اینکه والدین بگویند کنکور باعث بیماری می شود بر روح و روان داوطلب تاثیر منفی می گذارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید