سازمان ملل اعلام کرد بیش از ۱۰ هزار داعشی همچنان در عراق و سوریه فعال هستند و حملاتشان امسال تا حد زیادی افزایش یافته است.

۱۰ هزار داعشی آزادانه بین سوریه و عراق در رفت و آمد هستند

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، ولادیمیر فورونکوف، مسئول مبارزه با تروریسم سازمان ملل اعلام کرد: آمارها نشان می‌دهد بیش از ۱۰ هزار داعشی همچنان در عراق و سوریه بعد از دو سال از شکست داعش فعال هستند و حملاتشان امسال تا حد زیادی افزایش یافته است.

فورونکوف به شورای امنیت اعلام کرد: تروریست‌های داعش آزادانه در باندهای کوچکی میان دو کشور در رفت و آمد هستند. داعش فعالیت خود را نه فقط در مناطق درگیر میان عراق و سوریه بلکه در مناطق دیگری نیز افزایش داده است.

وی افزود: از آغاز امسال تهدیدات در مناطق درگیر افزایش یافته است. از افزایش فعالیت‌های داعش کاملا این مسئله دیده می‌شود اما در مناطقی که شاهد نزاع نیستند این تهدید به دلیل محدودیت‌های اعمال شده برای مقابله با کرونا کاهش یافته است.

این مسئول سازمان ملل گفت: واضح نیست که چگونه کرونا بر تلاش‌های داعش برای عضوگیری و جمع‌آوری پول تاثیر دارد و اینکه آیا رویکرد داعش تحت رهبری محمد سعید عبدالرحمن المولی تغییری کرده است یا خیر. هیچ نشانه واضحی مبنی بر تغییر رویکرد داعش وجود ندارد.

فورونکوف گفت: داعش به تقویت موضع خود در برخی مناطق خاورمیانه که قبلا تحت سیطره این گروه بود، ادامه می‌دهد. اگر جامعه جهانی در مقابله با این چالش شکست بخورد تهدید جهانی که داعش دارد احتمالا افزایش یابد. باید کشورهای عضو تدابیر جدی درباره مسائل انسانی، حقوق بشر و امنیت اتخاذ کنند.

فورونکوف درباره وضعیت آفریقا نیز گفت: داعش در منطقه غرب آفریقا ۳۵۰۰ عضو دارد که این منطقه می‌تواند مرکز اصلی برای تبلیغات جهانی داعش باشد.

وی گفت: داعش تنها چندصد نیرو در لیبی دارد اما از تنش‌ها بین گروه‌های نژادی استفاده کرده و تهدید احتمالی خواهد بود که تاثیر منطقه‌ای گسترده‌تری دارد. اگر نزاع در لیبی افزایش یابد داعش احتمالا فعالیت‌هایش گسترش پیدا کند.

وی تأکید کرد: شاخه داعش در افغانستان، گروه داعش-ولایت خراسان همچنان قادر به انجام حملات گسترده است، هرچند که خسارت‌های زیادی را متحمل شده است و رهبرانش بازداشت شده‌اند. داعش برای استفاده از این کشور جهت استقرار نیروهایش از طریق منطقه و جذب نیروهایی که با توافق صلح میان طالبان و آمریکا مخالفند، تلاش می‌کند. 

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید