۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
کد خبر: 55171549

وزیر کشور تاجیکستان کشته شدن «گلمراد خالیموف» معروف به «التاجیکی» را در یک حمله هوایی در سوریه تایید کرد.

کشته شدن وزیر جنگ داعش در سوریه

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، بنابر اعلام وزارت کشور تاجیکستان، «گلمراد خالیموف» فرمانده سابق نیروهای ویژه تاجیکستان معروف به «وزیر جنگ داعش» کشته شد. وزیر کشور تاجیکستان اعلام کرد وزارتخانه تحت امرش مدارکی در اثبات مرگ او به دست آورده است.

به گفته «رمضان رحیم ‌زاده» وزیر کشور تاجیکستان خالیموف که به «التاجیکی» هم معروف بود، در یک حمله هوایی در سوریه کشته شد. زمان دقیق این اتفاق اعلام نشد.

به گزارش خبرگزاری «فرغانه»، تاکنون بارها خبرهایی درباره زخمی یا کشته شدن التاجیکی منتشر شده بود اما هر بار حامیان داعش با انتشار تصاویر و ویدئو از وی در اینترنت آن را تکذیب می‌کردند. در سال ۲۰۱۷ روزنامه «تایمز» انگلیس گزارش داد وی در یک حمله هوایی در غرب شهر موصل عراق کشته شده است. اما آن زمان وزارت خارجه تاجیکستان گزارش‌ها درباره مرگ وی را تایید نکرد.

در ژانویه سال ۲۰۱۹ یک منبع در آژانس‌های امنیتی تاجیکستان گفت که تصور می‌شود التاجیکی در ولایت بدخشان افغانستان باشد. در ژانویه سال ۲۰۲۰ هم وزیر کشور تاجیکستان گفته بود که مرگ وی قابل تایید نیست.

به گزارش رووداو، بنا برگفته منابع اطلاعات عراقی، خالیموف پیش‌تر تحت آموزش شرکت امنیتی خصوصی آمریکایی «بلک واتر» قرار گرفته بود.

خالیموف آوریل سال ۲۰۱۵ به گروه تروریستی داعش پیوست. دولت تاجیکستان در آن زمان وی را به خیانت و مشارکت غیرقانونی در درگیری‌ها و فعالیت نظامی در قلمروی یک کشور خارجی متهم کرد. ماه مه همان سال او ویدئویی از خود منتشر کرد و وفاداری‌اش به داعش را اعلام کرد. به دنبال آن اینترپل نام وی را به درخواست مقامات تاجیک در فهرست افراد خواسته شده قرار داد.

در سپتامبر سال ۲۰۱۵ نام او در بین ۳۶ سازمان و افرادی قرار گرفت که به دلیل ارتباط با داعش هدف تحریم آمریکا قرار داشتند. در سال ۲۰۱۶ هم دولت آمریکا اعلام کرد ۳ میلیون دلار جایزه در ازای دریافت اطلاعات درباره محل اقامت وی تعیین کرده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید