نوزادان بعد از ۲ ماهگی تا زمان تغذیه تکمیلی در فاصله زمانی منظمی شیر می‌خورند و سیکل از شیرگرفتن آنها دارای قواعد خاصی است که در ادامه به این مطلب خواهیم پرداخت.

همه چیز پیرامون چگونگی از شیر گرفتن نوزاد
نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره روند از شیر گرفتن کودکان اظهار کرد: فرقی بین خوردن شیر مادر یا شیر خشک در کودکان وجود ندارد، بلکه در هر دو حالت نوزاد باید تا ۲ ماهگی از شیر استفاده کند.
او افزود: نوزادان معمولا بعد از ۲ ماهگی تا زمان تغذیه تکمیلی در فاصله زمانی منظمی شیر می‌خورند، برای مثال برخی کودکان هر دو ساعت، برخی‌ها هر یک ساعت و برخی دیگر هم هر چند ساعت یک بار تقاضای مصرف شیر خواهند کرد.
جوزدانی تصریح کرد: تغذیه تکمیلی کودکان در پایان ۶ ماهگی یا ۱۸۰ روزگی آغاز می‌شود که در این صورت باید بعد از پایان شیر خوردن به خوردن غذا عادت کنند، برای مثال اگر نوزادی ساعت ۹ شب می‌خوابد و ساعت ۱۲ یا ۳ بامداد و ۶ صبح برای مصرف شیر از خواب بیدار می‌شود، لازم است تا در اولین زمان یعنی ساعت ۱۲ کم کم زمان شیر خوردن او را به جلو ببریم تا به این نحو نوزاد را از شیر بگیریم.
او با بیان اینکه ممکن است زمان گرفتن کودکان از شیر سه هفته الی یک ماه طول بکشد، تاکید کرد: برخی از نوزادان در همان زمان اول از شیر زده می‌شوند، اما برخی دیگر بعد از گذشت چند هفته تا یک ماه به نخوردن شیر عادت خواهند کرد که تحقق آن باید با صبر و حوصله والدین همراه باشد.
او گفت: ممکن است برخی از کودکان در زمان‌های اولیه از شیر گرفتن گریه کنند که اگر این روند به مدت یک هفته طول کشید، لازم است تا انجام این کار متوقف شده و بعد از گذشت ۱۰ روز مجدد این روند آغاز شود.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره گرفتن کودکان از شیر، مطرح کرد: شیر تا یک سالگی به عنوان غذای اصلی برای کودکان شناخته شده است که باید در کنار مصرف آن تغذیه تکمیلی هم انجام شود. بعد از یک سالگی اولین کار این است که کودک شیر پاستوریزه را حتما با لیوان بنوشد.
جوزدانی تصریح کرد: زمانی که کودکان مصرف شیر پاستوریزه بدون شیشه شیر را پذیرفتند، زمان مناسبی برای گرفتن آن‌ها از شیر روز وجود خواهد داشت.
او اضافه کرد: از آنجایی که کودکان رابطه عاطفی قوی با شیشه شیر، سینه مادر یا پستانک در ۲ سال اول زندگی خود برقرار کردند لازم  است تا با تکنیک‌های بهتر و آهسته‌تر مانند ایجاد علاقه او به غذاهای گوناگون روند از شیر گرفتن را طی کرد تا به کودکان آسیب‌های روحی وارد نشود.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: بهترین راهکار برای از شیر گرفتگن کودکان «شیرگرفتگی تدریجی» است که باعث می‌شود تا آنان در طول این مدت هم به مصرف غذا عادت کنند و هم راحت از خوردن شیر دل بکنند.
جوزدانی با بیان اینکه آخرین مرحله از شیر گرفتگی کودکان تایم خواب آنان است، گفت: در ابتدا باید از شیر گرفتگی کودکان در شب انجام شود و بعد از آن در طول روز یا عصر صورت پذیرد؛ چرا که تحقق این امر به راحتی باعث می‌شود تا کودکان و والدین در زمان شیر گرفتگی با مشکل مواجه نشوند.
کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید