انگلیس، آلمان و فرانسه درباره نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران بیانیه ای منتشر کردند.

بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی درباره برنامه هسته‌ای ایران
به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، ۳ کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه بیانیه‌ای مشترک درباره نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با دستورکار راستی آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران منتشر کردند.

در این بیانیه آمده است: ما سه کشور اروپایی به عنوان طرف‌های حاضر در برجام تعهد خود را بر حفظ و اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران تکرار می‌کنیم. تروئیکای اروپایی برای حفظ برجام تلاش بسیاری کرده است. ما بیش از تعهدات خود برای تسهیل تجارت مشروع با ایران - از جمله از طریق اینستکس - عمل کرده‌ایم.

با این حال، ما به شدت نگران نقض تعهدات ایران در برجام هستیم، برخی از این اقدامات عواقب جبران ناپذیری دارند. به همین دلیل سه کشور اروپایی، در تاریخ ۱۴ ژانویه مکانیسم حل اختلافات را آغاز کرد. ما این کار را با حسن نیت و به امید یافتن راهی دیپلماتیک در جهت حفظ توافق هسته‌ای انجام دادیم.

سه کشور اروپایی با ابراز نگرانی درباره اطلاعیه ایران مبنی بر نصب سانتریفیوژهای پیشرفته جدید در کارخانه غنی سازی نطنز افزودند: این عمل ظرفیت غنی سازی ایران را افزایش می‌دهد و از محدودیت‌های اعمال شده در برجام اعم از انواع، تعداد و مکان سانتریفیوژها عبور می‌کند. ما از ایران می‌خواهیم از این اقدام خودداری کند.

در ادامه این بیانیه کشورهای اروپایی مدعی شده‌اند: ما نگران غنی سازی اورانیوم ایران بالاتر از حد مجاز ۳.۶۷ در برجام و ذخیره اورانیوم غنی شده به میزان ۲۱۰۵ کیلوگرم هستیم، این تقریبا ۱۰ برابر حد مجاز در برجام است. همچنین برخلاف برجام، ایران در فردو نیز اقدام به غنی سازی می‌کند که این مرکز هیچ استفاده غیرنظامی قابل قبولی ندارد.

ایران همچنین به تحقیق و توسعه در مورد انواع مختلف سانتریفیوژهای پیشرفته که تحت برجام مجاز نیستند ادامه می‌دهد. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران در حال آماده سازی نصب سانتریفیوژهای IR۵ و IR۶ بیشتر در کارخانه غنی سازی سوخت آزمایش در خط ۱ است که قبلا از آن استفاده نمی‌شد. ایران باید هرگونه تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته که خلاف مفاد برجام است را متوقف کند.

این بیانیه می‌افزاید: در کمیسیون مشترک برجام که در تاریخ یک سپتامبر تشکیل شد تروئیکای اروپایی بر عدم پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود تاکید کردند، امری که برجام را به خطر می‌اندازد. ما برای بحث‌های بیشتر در فرآیندهای کمیسیون مشترک برجام فشار وارد خواهیم کرد. امیدواریم که این شورا (حکام آژانس) بتواند پیامی واضح به ایران ارسال کند که به عقب بازگرداندن تمامی اقدامات هسته‌ای خلاف برجام ضروری بوده و باید به پایبندی کامل به الزامات خود تحت برجام برگردد.

همانطور که قبلا اشاره شد، ما از خروج آمریکا از برجام متاسفیم. درباره نامه آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ ۲۰ آگوست و ارجاع به رویه‌های تحت قطعنامه ۲۲۳۱، لازم به یادآوری است که موضع ابراز شده توسط وزرای خارجه سه کشور اروپایی در بیانیه مشترک ۲۰ آگوست هنوز معتبر است.

ما بار دیگر از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل آخرین گزارش خود درباره ایران تشکر می‌کنیم و از اجرای دقیق و بی طرفانه ماموریت این نهاد در قبال ایران استقبال می‌کنیم.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید