قیمت هر شانه تخم‌مرغ در برخی مغازه‌ها به ۴۵ هزار تومان رسیده است.

 تخم مرغ به شانه ای ۴۵ هزار تومان هم رسید

  به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها گرانی اقلام سبد خانوار به تخم مرغ رسیده که این امر اقشار ضعیف جامعه را بیش از پیش دچار مضیغه کرده است چرا که در شرایط فعلی اقتصاد، افزایش چشمگیر تخم مرغ به عنوان ارزانترین پروتئین منجر به حذف این ماده غذایی از سفره خانوار شده است.


گشت و گذار در سطح شهر نشان می دهد که قیمت هر شانه تخم‌مرغ در برخی مغازه ها به ۴۵ هزار تومان رسیده است که با ابن وجود برخی مغازه داران حاضر به فروش تخم مرغ شانه ای نیستند تا بتوانند با عرضه تخم‌مرغ به صورت دانه ای سود بیشتری را به جیب بزنند.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که کمبود و نوسان شدید نهاده های دامی طی ماه های اخیر و صادرات محصول همگی دست به دست یکدیگر داده تا قیمت تخم مرغ به یکباره رشد چشمگیری را در بازار تجربه کند که اگر تدابیری برای این‌موضوع اندیشیده نشود، با بحران جدی در بازار روبرو خواهیم شد.

فراهانی یکی از فعالان مواد غذایی شرق تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی کمبود نهاده مورد نیاز مرغداران را علت اصلی گرانی تخم مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: طی ماه های اخیر با کمبود نهاده دامی، پیش بینی هایی مبنی بر افزایشچشمگیر قیمت محصولات پروتئینی از جمله تخم مرغ در فصل پاییز بود که هم اکنون از چند روز مانده به آغاز این فصل، گرانی ها سر به فلک کشیده است.

وی افزود: این روزها گرانی مرغ و تخم‌مرغ نقل هر محفلی شده است چرا که در شرایط فعلی اقتصاد راحت ترین غذا در دسترش افراد تخم مرغ بود که نوسان روزهای اخیر بدان معناست که این ماده غذایی در سبد اقلام خانوار دهک های ضعیف به فراموشی سپرده می شود.

بابایی یکی دیگر از فعالان مواد غذایی شرق تهران کمبود عرضه را یکی از علل اصلی گرانی تخم مرغ در بازار برشمرد و گفت: با توجه به کمبود ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب، تولید تخم‌مرغ افت محسوسی داشته است که همین امر موجب شده بسیاری از آحاد جامعه با کمبود عرضه، قیمت تخم مرغ را افزایش دهند تا بتوانند سودهای هنگفتی را به جیب بزنند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم‌تا از آخرین علل گرانی تخم مرغ در بازار و اجتناب برخی مغازه داران از عرضه تخم‌مرغ شانه ای با خبر شویم:

گرانی تخم مرغ ارتباطی به صادرات ندارد/افت محسوس تولید تخم مرغ /کلزا و گندم جایگزین خوراک مرغ شد

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی از افزایش یک هزار و ۳۰۰ تومانی نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر شانه تخم مرغ درب مرغداری ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان است، درحالیکه انتظار می رود نرخ هر کیلو تخم مرغ به ۱۵ هزار تومان برسد.

وی قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را بالای ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و ذرت ۳ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرد و افزود: قیمت هر کیلوکنجاله سویا نسبت به هفته اخیر ۲ هزار تومان بالا رفته است.

نبی پور از کمبود نهاده های دامی خبر داد و گفت: در حال حاضر مرغداران به دلیل کمبود ذرت و کنجاله هر چیزی که دستشان بیاید به مرغ های خود به منظور جلوگیری از گرسنگی و تلف شدن می دهند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تولید تخم مرغ افت محسوسی داشته است، بیان کرد: نبود ذرت و کنجاله سویا و استفاده از گندم و کلزا به عنوان خوراک دام و طیور تاثیر سو بر تولید تخم مرغ داشته است، اما هم اکنون نمی توان آمار دقیقی از افت تولید اعلام کرد.

وی تولید اسمی تخم مرغ را ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ تن اعلام کرد و گفت: این درحالی است که در واقعیت تولید تخم مرغ کمتر از این میزان است.

نبی پور افزود: اگر نهاده مورد نیاز مرغداران تامین شود، طی یک ماه تولید به حالت عادی بازمی گردد که در این صورت بالای ۲۰۰ هزار تن مازاد تولید هم ایجاد می‌شود و راهی جز صادرات مازاد بر تولید داخل نیست.

وی از کاهش روزانه حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن تخم مرغ خبر داد و گفت: این امر بیانگر افت ۳۰ تا ۳۳ درصدی در تولید تخم مرغ است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به تاثیر کمبود نهاده های دامی بر تولید بیان کرد: در این شرایط برخی مرغداران گله‌های مولد را به کشتارگاه تحویل می‌دهند چرا که شرایط نگهداری آن‌ها را ندارند، ضمن آنکه کار برخی مرغداری‌ها به تعطیلی کشیده شده است.

به گفته نبی پور، با وجود اذعان مسئولان پشتیبانی امور دام مبنی بر ذخایر مناسب کنجاله و ذرت انتظار می رود که نسبت به توزیع اقدام شود تا دام و طیور از گرسنگی تلف نشود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه گرانی تخم مرغ ارتباطی به صادرات ندارد، افزود: بنابر آمار از ابتدای سال تاکنون حداکثر ۵۰ هزار تن تخم مرغ به بازارهای هدف صادر شد، هر چند در سه ماهه فصل تابستان مجوزی برای صادرات نداشتیم و طرف های خارجی تقاضایی برای تخم مرغ ایرانی نداشتند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به امتناع برخی مغازه داران از عرضه تخم مرغ شانه ای گفت: با وجود نظارت تعزیرات بر عرضه تخم مرغ های شانه ای، برخی مغازه داران از این امر اجتناب می کنند تا بتوانند با نرخ های دلخواه هر عدد تخم مرغ را بفروشند.

وی با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های جایگزین سویا افزایش چند برابری داشته است، گفت: اگرچه برای سویا جایگزین خاصی وجود ندارد و این محصول منبع تأمین پروتئین مرغ است، اما فقط در خصوص مرغ تخم گذار تا میزان مشخصی می‌شود کلزا را جایگزین سویا کرد که قیمت این محصول هم در سه ماه گذشته با افزایش چشمگیر به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

نبی پور با انتقاد از تاخیر در تحویل نهاده های دامی با نرخ مصوب بیان کرد: ۴ ماهی است که هر روز گفته می‌شود ذرت و کنجاله در راه است و به زودی می‌رسند، این درحالی است که خرید از بازار آزاد و با چند برابر قیمت ظرف مدت چند ساعت به دست مرغدار می‌رسد، اما خریدهای دولتی نهاده‌ها برای رسیدن به دست مرغداران چندماهه زمان نیاز دارد به طوریکه خریدهای دی ماه هنوز به دست مرغداران نرسیده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران افزود: سازمان حمایت برای خریدهایی از بازار آزاد از مرغداران سند و فاکتور می‌خواهد، در حالیکه فروشندگان در این بازار حاضر به ارائه فاکتور نیستند.

نبی پور قیمت فعلی هر قطعه جوجه یکروزه را ۳۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که قیمت مصوب خرید این محصول ۲ هزار و ۹۵۰ تومان است و تنها به سبب فقدان نهاده ها و بی رغبتی به جوجه ریزی، نرخ جوجه افت محسوسی داشته است که ادامه این روند به معنای نابودی صنعت طیور تمام می شود.

هر شانه تخم مرغ ۱۰ هزار تومان گران شد/ صادرات و کمبود نهاده ها علت اصلی گرانی

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی از افزایش ۱۰ هزار تومانی هر شانه تخم مرغ نسبت به ۲ هفته اخیر خبر داد و گفت: قیمت کنونی هر شانه تخم مرغ به بالای ۳۰ هزار تومان رسیده است‌.

وی افزایش ۴ برابری کنجاله سویا نسبت به نرخ مصوب را علت اصلی افزایش قیمت تخم مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: افزایش قیمت نهاده های دامی طی ماه های اخیر و صادرات نوساناتی را در بازار تخم مرغ ایجاد کرده است.

یوسف خانی با اشاره به اینکه امکان عرضه تخم مرغ با نرخ مصوب وجود ندارد، بیان کرد: اگر تمامی نهاده ها با نرخ مصوب به دست مرغداران برسد، باز هم اختلاف نظراتی در خصوص عرضه تخم مرغ با نرخ ستاد تنظیم بازار وجود دارد و در شرایط فعلی که بخش عمده نهاده ها از طریق بازار آزاد تامین می شود، نمی توان انتظار داشت که تخم مرغ با نرخ مصوب به دست مصرف کننده برسد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در پایان درباره آینده بازار تخم مرغ گفت: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا، افزایش مجددی برای قیمت تخم مرغ در بازار متصور نیستیم.


 

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید