رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز گفت: من با رئیس جمهور روحانی و وزیر امور خارجه ظریف صحبت کردم و توانستیم با هم به توافق برسیم.

مدیرکل آژانس: در سطح همکاری مورد نظر با ایران قرار دارم/ هنوز ماجرا به پایان نرسیده است

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) در بخشی از یک مصاحبه تلویزیونی به صحبت درباره فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

گروسی طی مصاحبه با برنامه هارد تاک در شبکه انگلیسی بی‌بی‌سی، گفت: «من از ایران خواستم که اجازه دهد بازرسان ما به دو مکان دسترسی پیدا کنند، آنها نمی‌خواستند به همین دلیل ما به بن‌بست کشیده شدیم که حل نشد. به نظرم افراد نگران بودند که این می‌تواند به دیگر مناقشات درباره ایران اضافه کند. مهم بود که این مشکل حل شود».

وی با مهم دانستن گفت‌وگوی مستقیم با ایران در این زمینه، توضیح داد: «آنها در استقبال از ما با محبت بودند. من با رئیس‌جمهور روحانی، وزیر خارجه ظریف و دیگران در آنجا صحبت کردم. ما توانستیم به یک توافق برسیم».

گروسی درباره توافق آژانس با ایران برای دسترسی به این دو محل تصریح کرد: «افراد ما توانستند فعالیت‌های بازرسی خود را مجدداََ برقرار کنند... ما توانستیم به یک محل دسترسی داشته باشیم و در چند روز آینده به مکان دوم نیز دسترسی خواهیم داشت... این توافق مهم بود اما هنوز ماجرا به پایان نرسیده است... چیزی که به آن رسیدیم، بازگشت به فعالیت‌های عادی بود که باید می‌داشتیم».

وی در پاسخ به سوالی درباره تغییر سطح همکاری ایران بعد از توافق اخیر با آژانس، تاکید کرد: «من سطحی از همکاری را که نیاز داشتم، اکنون دارم... سطحی از همکاری را داریم که به بازرسان ما اجازه می‌دهد فعالیت کنند و ما چیزی را که می‌خواهیم ببینیم، خواهیم دید».

مجری شبکه بی‌بی‌سی از مدیر کل آژانس اتمی پرسید که ایران اکنون به ساخت بمب اتمی نزدیک‌تر است یا دورتر؛ و او نیز اینگونه پاسخ داد: «این سوال را نمی‌توان با بله یا خیر پاسخ داد... سنجه‌های مختلفی داریم. اگر بخواهید میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده را در نظر بگیرید، می‌توانید نتیجه بگیرید که آنها اکنون مواد بیشتری نسبت به زمان خروج دولت آمریکا از توافق، دارند».

گروسی ادامه داد: «بعضی اوقات این سنجه‌ها می‌تواند متفاوت باشد و افراد را سردرگم کند. اما چیزی که من به شما می‌گویم این است که ما آنجا هستیم تا بررسی و راستی‌آزمایی کنیم که ایران سلاح اتمی تولید نمی‌کند».

وی با بیان اینکه آژانس اتمی بخشی از توافق هسته‌ای ایران نیست، اظهار داشت: «به همین دلیل است که ما راستی‌آزمایی می‌کنیم و زمانی که اجازه ندهند کارمان را انجام ندهیم، بلند جار می‌زنیم و خواستار دسترسی مورد نیاز می‌شویم تا مانع نزول وضعیت به نقطه بدون بازگشت شویم».

مدیرکل آژانس اتمی در واکنش ادعای مُرده بودن توافق هسته‌ای، گفت: «وظیفه من نیست که این را [که برجام مرده است] بگویم... من باید بی‌طرف باشم، همانطور که به ایرانی‌ها و به جهانیان اعلام کردم، من جدی اما منصف هستم. پس نمی‌توانم سیاسی شوم و بگویم که مثلا برجام خوب یا بد است، یا مثلا تحریم بله یا خیر»

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید