۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
کد خبر: 55174446

افزایش قیمت دلار از محدوده ۲۳ هزار تومان به مرز ۲۷ هزار و تطبیق نرخ رسمی صرافی‌ها با بازار آزاد توجه سهامدارن را جلب کرده است.

آخرین سیگنال های مهم دلار به بورس

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، قیمت دلار هر چقدر که تغییر کند احتمالا بعید است که بازار سهام نسبت به آن تغییر واکنشی نشان ندهد. علاوه بر این، بورس نسبت به سیاست‌ها و اتفاق‌های ارزی نیز بی‌تفاوت نیست. به همین دلیل تحولات بازار ارز برای سهامداران اهمیت قابل توجهی دارد. اما دقیقا در بازار ارز چه اتفاقی افتاده است؟

در این مورد دنیای اقتصاد نوشته است: در روزهای اخیر برخی اتفاقات مهم در حوزه بازار ارز توجه سهامداران را به خود جلب کرده است. از سه هفته قبل، شتاب افت ارزش ریال بیشتر شد و دلار از محدوده ۲۳ هزار تومان به مرز ۲۷ هزار رسید. بانک مرکزی در پاسخ، نرخ رسمی صرافی‌ها را با بازار آزاد منطبق کرد که اقدامی مناسب در راستای حذف رانت و تعدیل التهابات بازار بود.

در تحولی دیگر، بر اساس شواهد میدانی، انعطاف در سامانه نیما در نرخ‌گذاری ارز صادرکنندگان افزایش یافته و همین امر نیز به نوبه خود در تعادل‌بخشی به بازار برای کوتاه‌مدت موثر بوده است. در بورس کالا هم قیمت‌گذاری محصولات فولادی با حداکثر انعطاف و با نرخ نزدیک به آزاد انجام می‌شود. در همین حال، رشدهای اخیر ارز منجر به سقوط نسبت نقدینگی دلاری به کف تاریخی کمتر از ۱۱۰ میلیارد دلار شده است؛ وضعیتی که نمایانگر کاهش توان رشد بیشتر ارز در کوتاه‌مدت با نقدینگی موجود است.

مجموع تحولات این احتمال را تقویت می‌کند که در کوتاه‌مدت امکان تعادل عرضه و تقاضا در بازار ارز فراهم شود. برای بورس اتفاقات اخیر در بخش شرکت‌های کالامحور به لحاظ رشد درآمد و سودآوری ریالی در کوتاه‌مدت مثبت تلقی می‌شود که واکنش هفته اخیر بازار نیز در همین راستا قابل تحلیل است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید