کباب کوبیده یکی از غذاهای لذیذ و پرطرفدار و سنتی ایران است که طعم و مزه آن به نحوه آماده سازی مواد و نوع پخت آن بستگی دارد که در این مطلب به آموزش چگونگی تهیه مواد و به سیخ کشیدن کباب کوبیده پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

چگونه در منزل کباب کوبیده تهیه کنیم؛ ترفند سیخ زدن کوبیده
کباب کوبیده سنتی یکی از پرطرفدارترین غذاهای اصیل ایرانی است. کباب کوبیده معمولاً در رستوران طبخ می‌شود، اما اگر قلق‌ ها و ترفندهای تهیه و پخت کباب کوبیده را بدانید، می‌توانید خودتان آن را آماده کنید.
ستاره | سرویس آشپزی - کباب کوبیده سنتی چطور درست می‌شود؟ کباب کوبیده رستورانی چه قلقی دارد که ما نمی‌دانیم؟ درست کردن کباب کوبیده در تمام مراحل، از انتخاب گوشت گرفته تا طرز ورز دادن آن و همچنین به سیخ کشیدن و کباب کردن آن قلق‌ها و ترفندهایی دارد که اگر آن‌ها را بلد باشید، می‌توانید از رستوران‌ها بی‌نیاز شوید و این کباب خوشمزه را در دورهمی‌ها و پیک‌نیک‌های خود نیز درست کنید و از آن لذت ببرید. در این متن قصد داریم طرز تهیه کباب کوبیده سنتی ایرانی و قلق‌های آن را به شما آموزش دهیم؛ با ما همراه باشید!

طرز تهیه کباب کوبیده سنتی خوشمزه و آبدار

کباب کوبیده

مواد لازم برای تهیه ۷ تا ۱۰ سیخ کباب کوبیده سنتی
گوشت گوساله چرخ‌ شده بدون چربی (سر دست) ۶۰۰ گرم
چربی ۳۰۰ گرم
قلق رستورانی کوبیده: سینه مرغ چرخ شده ۲۰۰ گرم
پیاز درشت ۲ عدد
نمک ۱/۵ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه نصف قاشق چای‌خوری
سماق (دلخواه) به مقدار لازم
گوجه و فلفل سبز تند (برای کنار کباب) به مقدار لازم
آماده کردن گوشت کباب کوبیده
می‌توانید گوشت چرخ‌کرده آماده برای کوبیده را از قصابی تهیه کنید. قصابی‌ها معمولاً گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوساله و گوسفندی و مقداری چربی را برای کباب کوبیده آماده می‌کنند.
اگر می‌خواهید تمام مراحل را خودتان انجام دهید، برای اینکه کبابتان بیشتر مطابق با سلیقه‌تان باشد باید این نکات را بدانید:

گوشت کباب کوبیده باید مخلوطی از گوشت و چربی باشد. پراستفاده‌ترین گوشت برای کباب کوبیده مخلوطی مساوی از گوشت گوسفند و گوساله است، اما اگر طعم گوشت گوسفندی را دوست ندارید، می‌توانید فقط از گوشت گوساله استفاده کنید.
گوشت گوساله می‌تواند شامل بخش‌های ران، فیله و راسته باشد و برای گوشت گوسفند بهتر است از فیله استفاده کنید. چربی نیز شامل قلوه‌گاه و چربی اطراف دست گوساله است.

کباب کوبیده

با توجه به سلیقه خود درباره چرب و آبدار بودن کباب، می‌توانید از نسبت ۳ به ۱، ۲ به ۱ یا ۱ به ۱ (برابر) بین گوشت و چربی استفاده کنید. هر چه چربی گوشت کمتر باشد، گوشت شما در نهایت خشک‌تر خواهد بود. ما در اینجا نسبت ۲ به ۱ را در مواد لازم درج کرده‌ایم، اما شما می‌توانید نسبت‌های دیگر را با توجه به ذائقه‌تان انتخاب کنید.

کباب کوبیده

در ابتدا باید گوشت‌ و چربی را با هم با پنجره درشت چرخ کنید؛ سپس، مواد را از پنجره ریز چرخ گوشت رد کنید.
پیاز را ریز رنده کنید و آب آن را بگیرید. برای گرفتن آب پیاز می‌توانید پیاز رنده‌شده را درون دستمالی تمیز ریخته و کاملاً بچلانید تا آب آن خارج شود.
گوشت‌ها و چربی چرخ‌شده را با پیاز و ادویه‌ها به خوبی ورز دهید.
گوشت را به سیخ کشیده، نیم ساعت در یخچال استراحت دهید و کباب کنید. در ابتدا کمی کباب‌ها را باد بزنید که گوشت به اصطلاح خودش را بگیرد. پس از سی ثانیه باد زدن را متوقف کنید شروع به چرخاندن سیخ کنید. این کار را تا پایان کباب شدن گوشت ادامه دهید تا هیچ بخشی از گوشت نسوزد و همه کباب به صورت یک‌دست پخته شود.
می‌توانید گوجه و فلفل سبز تند را نیز برای کنار کباب خود سیخ کرده و کباب کنید. این غذا را می‌توانید به همراه نان یا کته ایرانی میل کرده و از آن لذت ببرید!
نکته: می‌توانید کباب کوبیده را با طعم‌های مختلف دیگری نیز درست کنید. برای این کار در مرحله مخلوط کردن گوشت چرخ‌شده با پیاز و ادویه، مقداری سبزی (جعفری خردشده) یا چیلی خردشده به مواد بیافزایید. برای خوشمزه‌تر شدن کباب کوبیده سنتی خود نیز می‌توانید در همین مرحله مقدار کمی زعفران دم‌ کرده به گوشت خود اضافه کنید.

روش، نکات و ترفندهای سیخ کردن کباب کوبیده

کباب کوبیده

بسیاری از افرادی که سعی کرده‌اند کباب کوبیده خانگی درست کنند، در به سیخ کشیدن گوشت به مشکل خورده‌اند و گوشت سیخ‌شده هنگام کباب شدن روی ذغال وارفته و از سیخ جدا شده است. در اینجا می‌خواهیم نکات مؤثر برای سیخ کردن کباب را نیز به شما آموزش دهیم:

حواستان باشد که گوشتی که سیخ می‌کنید کاملاً ریز چرخ ‌شده باشد تا از سیخ نریزد.
زیاد ورز دادن گوشت یکی دیگر از کارهایی است که باعث می‌شود گوشت حالت چسبنده پیدا کند و وا نرود.

هنگام سیخ کردن کباب، باید بشقابی را پر از آب کرده و کنار دست خود بگذارید تا حین سیخ کردن مدام دست خود را خیس کنید. هنگامی که آب پیاز رنده‌شده را جدا می‌کنید، می‌توانید این آب پیاز را برای این کار نگه دارید و به جای آب، از آب پیاز استفاده کنید.
گلوله‌ای از گوشت (بین ۷۵ تا ۱۲۰ گرم) را بردارید و در بالای سیخ فشار دهید. سپس به آرامی آن را به سمت پایین بکشید تا سطح سیخ را بپوشاند. در پایان با انگشت، روی گوشت برآمدگی‌هایی ایجاد کنید. این کار به مغزپخت شدن کباب شما کمک می‌کند. در درست کردن کباب کوبیده خانگی بهتر است از سیخ معمولی (نه خیلی باریک و نه خیلی پهن) استفاده کنید.
از لحظه اول که سیخ روی حرارت رفت، مدام سیخ را زیر و رو کنید تا یکدست بپزد و کباب ترک نخورد!
اگر فرصت دارید، می‌توانید کباب‌های سیخ‌شده را یک ساعت در یخچال بگذارید و سپس آن‌ها را روی زغال کباب کنید. با این کار گوشت خودش را می‌گیرد و دیگر روی منقل وا نخواهد رفت.
اگر تمام این نکات را رعایت کنید، دیگر نیازی نیست که به گوشت خود جوش شیرین یا تخم‌مرغ اضافه کنید تا از وا رفتن آن جلوگیری کنید. البته اضافه کردن این مواد برای نگه داشتن مواد روی سیخ مؤثر است، اما طعم خالص گوشت را کمی تغییر می‌دهد.
کباب کوبیده سنتی غذایی ایرانی و لذیذ است که با طبع ایرانیان نیز بسیار سازگار است. تهیه این غذا به دلیل اینکه قلق‌های خاصی دارد، معمولاً در رستوران‌ها سرو می‌شود؛ اما ما در این متن تمام نکات و قلق‌های آن را به شما آموزش دادیم و بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً خودتان یک بار درست کردن آن را امتحان کنید و از طعم کوبیده خالص و سالم و خوشمزه لذت ببرید.
شما تا به حال خودتان کباب کوبیده درست کرده‌اید؟ نتیجه آن چطور بوده است؟ شما قلق‌دیگری برای درست کردن کباب کوبیده سنتی می‌شناسید؟ اگر برای درست کردن کباب کوبیده از این دستور استفاده کردید، برای ما در زیر این مطلب از تجربیات خود بفرمایید.

کد خبرنگار: ۱۵
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جعفر IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    4 3
    باید حتما سر و ته گوشت را با فشار دادن به سیخ بچسبانید. این نکته خیلی مهمه
    • ES ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      4 1
      با چی بچسبونیم؟
  • شاهرخ CA ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    3 1
    باید اول بگید که چگونه گوشت تهیه کنیم و بعد۰۰۰
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      4 0
      گوشت بهتره سردست گوساله و قلوه گاه گوسفند نصف و نصف باشه به قصابی بگید بلده خودش اگه نبود مثلا رون یا فیله گوساله هم میتونه باشه با دنده گوسفندی دوبار چرخ کنید و بذارید تو یخچال ۲ساعت بمونه پیاز را رنده ریز کنید و بذارید آبش گرفته بشه بعد که گوشت را از یخچال در اوردید نمک و پیاز و فلفل سیاه و زعفرون بهش اضافه کنید و انقدر ورز بدید تا مطمئن بشید به همه جاش یکسان رسیده شروع کنید سیخ بگیرید اگه گوشت کامل سرد شده باشه از سیخ نمیریزه و تخم مرغ و جوش شیرین و بکین پودر هم نزنید سیخ استیل و نسبتا پهن میخواد زغال را کامل سرخ کنید و تو منقل یک دست پهن کنید سیخها را بچینید و بلافاصله پشت و رو کنید چند بار از اول تا اخر سیخها را بر گردونید تا گوشت خودشا بگیره مطمئن باشید نمیریزد متن را خوب بخونید و با جزییات و تمام نکات اجرا کنید تا کباب خوب داشته باشید
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 0
    بافشار دادن دو انگشت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید