علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران امروز اعلام کرد که نوسان‌گیری روزانه در بورس تا اطلاع بعدی ممنوع است و امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز وجود ندارد.

شوک جدید به بازار امروز بورس

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز و بورس‌پرس، در دقایق ابتدایی شروع به کار بازار سهام در امروز ناگهان اعلام شد که ناظر بازار سهام نوسان‌گیری روزانه در بورس را ممنوع کرده و از این پس فروش سهام خریداری شده در همان روز امکانپذیر نیست.

هرچند بازار سهام امروز روند مثبتی را آغاز کرده بود اما در میانه‌های بازار با انتشار این خبر مورد اشاره، سرعت رشد شاخص بورس معکوس شد. آیا این دو اتفاق با هم ارتباطی داشتند؟ از نگاه برخی فعالان بورس این هم‌زمانی بی‌ارتباط نبوده است.

برخی از فعالان بورس با انتقاد از این تصمیم در توییتر نوشته‌اند که با خبر ممنوعیت نوسانگیری روزانه ظاهرا شوکی به معاملات وارد شده و ایکاش در تصمیم‌گیری‌ها همه جوانب را در نظر بگیرند.

هرچند میزان رشد شاخص بورس امروز تا بیش از یک درصد هم رسیده بود اما تا لحظه انتشار این خبر، دیگر میزان رشد شاخص به کمتر از یک درصد کاهش یافته است.

چرا نوسانگیری روزانه ممنوع شد؟

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران نیز درباره تصمیم جدید بورس تهران مبنی بر عدم امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز که بلافاصله با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی همراه شد،گفت: این تصمیم که تا زمان اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت، خواسته فعالان بازار مبنی بر کنترل شرایط غیرعادی و مصوبه نهاد ناظر بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری واقعی بوده و چندان هم پیچیده نیست.

وی ادامه داد: اصولا چرا فعال حقیقی یا حقوقی که هنوز پولی پرداخت نکرده باید قادر به فروش سهامی باشد که در همان روز خریداری کرده است؟ از سوی دیگر زمانی که ناشرین یا بازارگردان ها مسئولیت نقدشوندگی و اطمینان بخشی به بازار را به عهده می‌گیرند نباید با رفتار نوسان گیری و نا اطمینانی روبرو شوند.

این مقام مسئول در برابر این سوال که با توجه افزایش روند تسهیل و تسریع معاملات سهام در سال‌های اخیر ، آیا این تصمیم جدید بورس تهران بازگشت به عقب و کند شدن رویه‌ها نیست، توضیح داد: خیر. در گذشته هم تسویه سهام، بعد از پرداخت وجه بود اما تا قبل از امروز خریداران اعتباری سهام، اقدام به پرداخت وجه در همان روز نمی‌کردند. بنابراین نگاه سرمایه گذاران به بازار نباید یک روزه باشد. از سوی دیگر هر تصمیمی دارای مزایا و معایبی بوده و موافقان و مخالفانی دارد اما اصل مهم رعایت انصاف و ایجاد تعادل و رویه‌های مناسب و اصولی است تا زمینه ایجاد بازاری عمیق، توسعه یافته و شفاف‌تر و نقدشونده تر از همیشه فراهم شود.

وی از ممنوع شدن معاملات الگورتیمی سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی هم دفاع کرد و گفت : این رویه توسط ماشین انجام می‌شد و با تبعات منفی برای بازار همراه بود. در این میان هرچند ممنوعیت معاملات الگورتیمی میزان نقدینگی و نقدشوندگی را کاهش دهد اما به نفع همگان خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۴
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    7 0
    خیلی خوبه
  • محمد IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    9 0
    اگر سازمان بورس توی تمام عمر تاسیس اون یه کار خوب کرد ... همینه ... دستش درد نکنه ... بورس محل خرید و فروش سهام شرکتها بر مبنای بازدهی شرکت هست ... نه محل نوسان گیری و سود روزانه از جیب یه عده سهامدار خرد
  • مینو IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    4 0
    خوبه ممنون

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید