رئیس جمهور فرانسه گفت: رهبران سیاسی لبنان چهار تا شش هفته دیگر فرصت دارند تا دولت جدید را در این کشور تشکیل دهند.

انتقاد مکرون از تحریم آمریکا علیه سران لبنانی
به گزارش سلام نو به نقل از خبرنگاران جوان، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در کنفرانسی مطبوعاتی در مورد آخرین تحولات لبنان گفت: فرانسه با هوشیاری و از مبنای برادری کنار لبنان ایستاده و باقی خواهد ماند. دوستی میان لبنان و فرانسه گروگان قدرتی شده است که فساد می‌کند.
امانوئل مکرون افزود: قدرت‌های سیاسی لبنان متعهد شدند که طی ۱۵ روز دولت جدید تشکیل شود. رهبران گروه‌های سیاسی به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند. مسئولان لبنان تصمیم گرفتند به جای رعایت منافع ملی لبنان منافع شخصی خود را رعایت کنند. یک ماه از آغاز انجام اصلاحات مورد نظر گذشت و کمک‌های بین المللی به لبنان نرسید؛ از ارتش لبنان که ثبات این کشور را حفظ کرد تشکر می‌کنم.
رئیس جمهور فرانسه مدعی شد: حزب الله نمی‌تواند جنگی را علیه اسرائیل آغاز کند و می‌داند که اسرائیل قوی است. طرح فرانسه هنوز از روی میز کنار نرفته و مسئولان لبنان باید از فرصت موجود برای تشکیل دولت نجات استفاده کنند. برای اینکه لبنان بتواند از کمک‌های بین المللی بهرمند شود، انجام اصلاحات ضروری است.

او اظهار داشت: از طریق سازمان‌های غیر دولتی به مردم لبنان کمک خواهیم کرد. مراقبیم که شفاف عمل کنیم و از طریق سازمان ملل کمک‌ها به لبنان را پیگیری کنیم. تا ۲۰ روز آینده با جامعه بین الملل برای رایزنی در مورد کمک به لبنان جلسه خواهیم داشت. وارد مرحله‌ای جدید شده‌ایم که تهدیدهای آن هم برای لبنان و هم برای منطقه بزرگتر است. فرانسه به همراهی با مردم لبنان پایبند خواهد ماند.

مکرون در ادعایی دیگر گفت: آنچه روی داده خواسته حزب الله و جنبش امل است؛ در حالیکه ما با آن‌ها جلسه داشتیم و آن‌ها به اجرای نقشه راه متعهد شده بودند. نامزد کردن نخست وزیر برای تشکیل یک دولت سیاسی فایده‌ای ندارد، بلکه باید دولت نجات تشکیل شود. تشکیل دولت بدون حضور احزاب شیعه گزینه‌ای غیرواقعی است

رئیس جمهور فرانسه اضافه کرد: بحران در لبنان و منطقه عمیق‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌آید، بنابراین گزینه‌ای جز اجماع احزاب لبنانی در مورد نقشه راه نداریم. سعد الحریری با اضافه کردن معیار طائفه‌ای در اختصاص پست‌های وزارتی اشتباه کرد. من از رفتار رهبران سیاسی لبنان خجالت می‌کشم. تحریم‌ها در شرایط کنونی گزینه مناسبی نیست و وضعیت این کشور را بدتر کرده است.

او  توافق طائف را مبنای روند سیاسی در لبنان عنوان کرد و افزود: هیچ گزینه‌ای جز تشکیل دولت نجات وجود ندارد. هیچ مدرکی ندارم که نشان دهد ایران شرایط در لبنان را پیچیده کرده باشد. با همکاری شرکای منطقه‌ای از جمله ایران برای بهبود شرایط لبنان تلاش می‌کنیم. تصمیم گرفتم ایده حمله به حزب الله را دنبال نکنم؛ چون با فروپاشی این حزب، لبنان نیز فرو می‌پاشد.

مکرون ادامه داد: نقشه راهی که مطرح کردم هنوز باقی است و شکست آن به نام مسئولین لبنان ثبت می‌شود. تحریم‌های آمریکا فضای لبنان را متشنج کرد. پیشنهاد حمله به حزب الله غیرمسئولانه است و نمی‌توان هزینه آن را بر مردم تحمیل کرد. به رهبران لبنان چهار تا شش هفته دیگر فرصت می‌دهم تا دولتی را در چارچوب طرح فرانسه تشکیل دهند.
گفتنی است پس از انفجار مهیب در بندر بیروت، لبنان وارد یک بحران تازه سیاسی شده است. حسان الدیاب که تنها پنچ ماه امور لبنان را در دست داشت، تحت فشار سیاسی مجبور به استعفا شد. مصطفی ادیب هم که مامور به تشکیل کابینه شده بود، از پس انجام این ماموریت بر نیامد و او هم استعفا داد.
کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید