بایدن در حالی پا به مناظرات می‌گذارد که با توجه به کرونا کارزاری کوچک‌تر از ترامپ داشت، در نظر سنجی‌ها وضع بدی ندارد و امیدوار است در مناظرات نیز بتواند خودی نشان دهد. با این همه بایدن و مدیران و مشاورانش به خوبی می‌دانند ترامپ شومن، دروغگو و بی‌پروا است و برای مناظره رقیب قدری است.

مناظره ترامپ و بایدن؛ جنگ شومن و سیاست‌مدار کهنه‌کار

سلام نو – سرویس بین الملل: بالاخره چهارشنبه شب اولین مناظره انتخاباتی آمریکا فرا می‌رسد و دونالد ترامپ و جو بایدن پس از بارها حملات رسانه‌ای رو در روی هم قرار می‌گیرند تا یکی از سه دوئل انتخاباتی آمریکا را با اجرای کریس والاس، مجری فاکس نیوز در اوهایو، ایالتی که متمایل به جمهوری‌خواهان است برگزار کنند.

به جز این مناظره بایدن و ترامپ دو مناظره دیگر و هریس و پنس به عنوان معاونان اول یک مناظره خواهند داشت که آخرین آن‌ها در ۱ آبان بین ترامپ و بایدن و در تنسی برگزار می‌شود.

مناظره‌های انتخاباتی آمریکا از پربیینده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی دنیا است که در آن دو نامزد مطرح انتخابات ریاست جمهوری این کشور درباره موارد مختلف به مناظره می‌پردازند. بسیاری این مناظره‌ها را نقاطی کلیدی برای تصمیم‌گیری رای‌های خاکستری مردم آمریکا می‌دانند.

این دوره و با توجه به تقابل شدید ترامپ و بایدن و اهمیت خاص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این دوره، این مناظره‌ها از اهمیت بیشتری هم برخوردار است.

برخی دموکرات‌ها از جمله نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به بایدن توصیه کردند در مناظرات شرکت نکند، ترامپ نیز خواستار تست اعتیاد از بایدن شده و هواداران بایدن از این می‌ترسند که نامزد محبوبشان مقهور دروغ‌های ترامپ شود.

ترامپ در حالی در این مناظره حاضر می‌شود که با بحران کرونا و از دست رفتن مشاغل درگیر است و امیدوار است عادی سازی روابط اسرائیل با اعراب را به عنوان برگ برنده سیاست خارجی خود در مناظره‌ها رو کند.

از طرف دیگر نیویورک تایمز ادعا کرده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در بیشتر سال‌های اخیر هیچ مالیاتی به دولت فدرال نداده و در سالی که به ریاست‌جمهوری انتخاب شد، و همین‌طور در سال نخست ریاست‌جمهوری‌اش فقط ۷۵۰ دلار به دولت فدرال مالیات داده است.

به نوشته این روزنامه یا دونالد ترامپ در این سال‌ها قانون شکنی کرده یا تاجر موفقی که مدعی آن است نبوده که با توجه به مواضع ترامپ و زرنگی توصیف کردن مالیات ندادن، احتمال قانون شکنی بیشتر است.

بایدن نیز در حالی پا به مناظرات می‌گذارد که با توجه به کرونا کارزاری کوچک‌تر از ترامپ داشت، در نظر سنجی‌ها وضع بدی ندارد و امیدوار است در مناظرات نیز بتواند خودی نشان دهد. با این همه بایدن و مدیران و مشاورانش به خوبی می‌دانند ترامپ شومن، دروغگو و بی‌پروا است و برای مناظره رقیب قدری است.

با وجود افشای فرار مالیاتی ترامپ و وضعیت کرونا بعید است تغییر خاصی در بدنه رای متعصب به او ایجاد شود، چون حامیان ترامپ ضد محدودیت‌های کرونا هستند و از زرنگی ترامپ استقبال می‌کنند، اما این مناظرات می‌تواند باعث تصمیم‌گیری طیف خاکستری به نفع یا ضرر جو بایدن شود.

شرایط خاص مناظره بایدن و ترامپ

آن طور که سایت خبری هیل به نقل از کارزار انتخاباتی دو نامزد انتخابات آمریکا نوشته ترامپ و بایدن در این مناظره که قرار است در ایالت اوهایو برگزار شود، با یکدیگر دست نخواهند داد، و هیچ کدام از آن دو و یا مجری مناظره از ماسک استفاده نمی‌کنند.

هم‌چنین با توجه به شرایط کرونا تماشاگران این مناظره نیز به ۷۵ الی ۸۰ نفر محدود خواهد شد و همه آنان قبل از حضور در جلسه مناظره تست کرونا خواهند داد.

قرار است ترامپ در تریبون سمت راست و بایدن نیز در تریبون سمت چپ بایستد و با یکدیگر مناظره کنند. به جز این برخلاف هر سال خبری از مصاحبه بعد از مناظره نخواهد بود و مصاحبه‌ها آنلاین برگزار می‌شود.

نظرسنجی نیویورک‌تایمز در دو روز باقی مانده مانده به مناظره ترامپ و بایدن نشان می‌دهد که بایدن ۴۹٪ و ترامپ ۴۱٪ رای دارد . هر یک ۴۵٪ آرا مردان را به خود اختصاص دادند ولی بایدن ۵۳٪ آرای زنان را در برابر ۳۷٪  ترامپ دارد. هم‌چنین ۴۹٪ سفید پوستان به ترامپ رای می‌دهند و ۴۲٪ به بایدن، اما در طرف مقابل ۶۰٪ اقلیت‌ها حامی بایدن‌ هستند.

بر این اساس اگر در مناظره اول بایدن سعی بر گریختن از حملات ترامپ و ارائه برنامه داشته باشد مشخص می‌شود تحلیل کمپین او این است که فاصله کافی از ترامپ ایجاد شده و فقط باید رای‌ها را حفظ کرد، اما اگر وارد چالش شود، مشخص می‌شود که هنوز به فاصله خود با ترامپ امیدوار نیست.

در طرف مقابل قدرت ترامپ در اجرا باعث می‌شود او توان به چالش کشیدن بایدن را داشته باشد و بتواند به بدنه رای او ضربات خوبی بزند، ضرباتی که باید دید بایدن حریفش می‌شود یا نه.

نکته جالب توجه دیگر این است که علاوه بر بایدن و ترامپ، هاوی هاوکینز از حزب سبز  و جو جورگنسن از حزب لیبرال هم در این رقابت ریاست جمهوری حضور دارند که سهم قابل توجهی از رقابت ندارند و حتی در مناظرات حاضر نمی‌شوند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید