نخستین مناظره انتخاباتی میان رئیس جمهور آمریکا و رقیب اصلی وی از حزب دموکرات این کشور برگزار شد.

انتشار متن کامل مناظره ترامپ و جو بایدن
به گزارش مشرق، مشروح نخستین مناظره ریاست جمهوری آمریکا در کلیولند اوهایو میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور و نامزد حزب جمهوریخواه، و جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری از حزب دموکرات، که به صورت زنده از شبکه‌های مختلف تلویزیونی آمریکا پخش می‌شود، به شرح زیر است.
کریس والاس مجری معروف شبکه فاکس نیوز میزبان مناظره 
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، کریس والاس، مجری برجسته شبکه فاکس نیوز که به عنوان مجری این مناظره انتخاب شده است، ابتدا گفت: شب بخیر، از پریدس آموزش پزشکی «دانشگاه کِیس وسترن ریزِرو» (Case Western Reserve University) و «کلینیک کلیولند» من کریس والاس از فاکس نیوز هستم و به شما در آستانه اولین مناظره از مناظره‌های ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ خوش آمد می‌گویم. این مناظره میان رئیس جمهور دونالد جی ترامپ و معاون رئیس جمهور پیشین، جو بایدن، برگزار می‌شود. برپا کننده این مناظره، کمیسیون مناظرات ریاست جمهوری آمریکاست. این کمیسیون نحوه برگزاری این مناظره را بدین شرح طراحی کرده است:
اولین مناظره ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در شش قسمت ۱۵ دقیقه‌ای در محورهای مختلف
مجری ادامه داد: شش قسمتِ تقریباً ۱۵ دقیقه ای، که طی آن هر نامزد به اولین سؤالِ (مجری) دو دقیقه پاسخ می‌دهد و سپس در بقیه وقت باقی مانده در آن قسمتِ (۱۵ دقیقه ای) بحث آزاد ادامه خواهد یافت. هر دو ستاد انتخاباتی با این مقررات موافقت کرده اند. من- برای این که به طور رسمی در این برنامه ثبت شود- می‌گویم: من (شخصاً) موضوعاتِ (این مناظره) را انتخاب کرده ام و سؤال‌های مربوط به هر موضوع را نیز خودم طراحی کرده ام. من می‌توانم به شما اطمینان دهم که هیچ یک از این سؤال‌ها با کمیسیون یاد شده یا دو نامزد نامبرده به اشتراک گذاشته نشده است (آن‌ها از این سؤال‌ها هیچ اطلاع قبلی ندارند). این مناظره تحت شیوه نامه‌های بهداشتی و سلامتی برگزار می‌شود که کلینیک کلیولند آن را طراحی کرده است. این کلینک به عنوان مشاور امنیت سلامتی برای کمیسیون یاد شده در طول تمامی چهار مناظره (سه مناظره ریاست جمهوری و یک مناظره معاونان ریاست جمهوری) خدمت می‌کند. برای رعایت احتیاط، هر دو ستاد انتخاباتی توافق کرده اند که این دو نامزد در آغاز مناظرهِ امشب، با یکدیگر دست نخواهند داد. تماشاچیانی که در این تالار حضور پیدا کرده اند، قول داده اند که ساکت باقی بمانند و هیچ تشویق یا هو کردنی انجام ندهند و هیچگونه وقفه دیگری نیز در این مناظره ایجاد نکنند، تا ما، و مهم‌تر از آن، شما، بتوانیم بر آنچه این دو نامزد قرار است در این مناظره بگویند، تمرکز کنیم. این تماشاچیان قرار نیست هیچ صدایی ایجاد کنند، مگر همین الان که ما می‌خواهیم ورود نامزد حزب جمهوری خواه، یعنی رئیس جمهور ترامپ، و نامزد دموکرات، معاون رئیس جمهور (سابق) بایدن، را به صحنه این مناظره خوش آمد بگوییم (دست زدن حضار برای این دو نامزد).
والاس خطاب به دو نامزد گفت: آقایان! بسیاری از مردم منتظر این شب بوده اند؛ از این رو، اجازه دهید (این مناظره را)
آغاز کنیم.

نخستین موضوع مطرح شده در مناظره مربوط به دیوان عالی امریکا
والاس : نخستین موضوعِ ما دیوان عالی آمریکاست.
رئیس جمهور ترامپ! شما در آخر هفته (خانم) ایمی کانی بارِت (Amy Coney Barrett) را نامزد کردید تا در این دیوان (عالیِ آمریکا) جانشین قاضی فقید (خانم) روث بِیدِر گینزبِرگ (Ruth Bader Ginsburg) شود. شما می‌گویید قانون اساسی در رابطه با وظیفه شما و وظیفه سنا، برای در نظر گرفتن یک نامزد برای این دیوان، (کاملاً) شفاف است.
معاون رئیس جمهور (سابق) بایدن! شما می‌گویید این تلاشی از سوی رئیس جمهور و جمهوریخواهان است تا به زور یک قاضی را به این دیوان منتصب کنند و شما آن را سوء استفاده از قدرت، می‌خوانید.
سؤالِ اول امشب من از هر دو شما این است که چرا استدلالی که شما می‌آورید صحیح و استدلال رقیبتان اشتباه است و به نظر شما شخصی مانند قاضی بارت این دیوان را به کجا خواهد بُرد؟
دیوان عالی آمریکا
ترامپ در ادامه اولین مناظره ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا گفت: متشکرم والاس، من خیلی ساده به شما می‌گویم، ما در انتخابات پیروز شدیم. انتخابات پیامدهایی دارد. ما سنا را داریم، ما کاخ سفید را داریم و ما نامزد خارق العاده‌ای داریم که مورد احترام همه است. رتبه علمی بالایی دارد. از هر جهت خوب است. در واقع برخی از تایید کنندگان او افراد بسیار لیبرال هستند؛ بنابراین او فوق العاده خواهد بود. ما وقت زیادی داریم. حتی اگر ما اینکار را بعد از انتخابات انجام می‌دادیم، فرصت زیادی داشتیم؛ بنابراین من فکر می‌کنم او برجسته خواهد بود. او به خوبی هر کسی خواهد بود که در آن دادگاه خدمت کرده است. ما استادی داریم که مورد احترام همه است او گفت او (امی کانی بارت) بهترین دانشجوی او بود. ما در انتخابات پیروز شدیم و بنابراین حق داریم که او را انتخاب کنیم؛ و افراد معدودی دانسته، خلاف این را می‌گویند. در ضمن دموکرات‌ها (اگر در این موقعیت بودند) حتی به غیر از این کار فکر نمی‌کردند. تنها تفاوت این است که آن‌ها این کار را سریع‌تر انجام می‌دادند. (بایدن به این صحبت‌های ترامپ می‌خندد). آن‌ها به هیچ وجه از این کار صرف نظر نمی‌کردند. مشکل فقط این است که آن‌ها در انتخابات پیروز نشدند؛ بنابراین راه برای آن‌ها بسته شد؛ بنابراین ما در انتخابات پیروز شدیم و کریس(مجری)، حق داریم این کار را بکنیم.

کریس والاس: رئیس جمهور ترامپ، از شما متشکرم. همین سوال از معاون رئیس جمهور [سابق]بایدن، دو دقیقه فرصت دارید.
بایدن: در وهله اول، از شما و از آقای رئیس جمهور تشکر می‌کنم.
ترامپ: متشکرم، جو
بایدن: مردم آمریکا حق دارند درباره اینکه چه کسی نامزد دیوانعالی می‌شود، نظرشان شنیده شود و شنیده شدن این نظر زمانی اتفاق می‌افتد که آن‌ها به سناتورهای آمریکا و رئیس جمهور آمریکا رای می‌دهند. آن‌ها اکنون این فرصت را ندارند، زیرا ما در میانه انتخابات هستیم. انتخابات از قبل شروع شده است. ده‌ها هزار نفر تا کنون رای داده اند بنابراین این کار نباید صورت می‌گرفت و ما باید منتظر می‌ماندیم. ما باید منتظر می‌ماندیم تا ببینیم نتیجه این انتخابات چه می‌شود. زیرا این تنها راهی است که مردم آمریکا می‌توانند نظرشان را ابراز کنند از طریق کسی که آن‌ها به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌کنند، از طریق کسی که آن‌ها به عنوان معاون رئیس جمهور انتخاب می‌کنند. آنچه اینجا به خطر می‌افتد این است که رئیس جمهور تصریح کرد می‌خواهد از شر قانون خدمات درمانی ارزان قیمت خلاص شود. او بر اساس این ایده رقابت کرد و بر اساس این ایده دولت را اداره کرد. این موضوع اکنون از طریق دیوانعالی دنبال می‌شود. این کار موجب می‌شود ۲۰ میلیون نفر همین حال از داشتن بیمه خدمات درمانی محروم شوند. اگر به دادگاه بروند؛ و قاضی- من با قاضی مخالف نیستم. او به نظر می‌رسد فرد خوبی است. اما او قبل از اینکه به اینجا برسد، نوشته است -و البته حق اوست- که او فکر می‌کند قانون خدمات درمانی ارزان قیمت، قانونی نیست. موضوع دیگری که مطرح است و اگر محقق شود، حقوق زنان اساسا تغییر می‌کند. یک بار دیگر، زنان باید به علت شرایطی که قبل از بارداری دارند، پول پرداخت کنند. آن‌ها قادر خواهند بود از زنان پول بیشتری بگیرند برای همان روندی که قانونی است و این روند پایان یافت وقتی ما قانون خدمات درمانی ارزان قیمت را تصویب کردیم؛ و صدمیلیون نفر هستند که در زمان بیمه مشکلات قبلی دارند. آن‌ها هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ بنابراین درست نیست که این کار قبل از انتخابات صورت گیرد. اگر او در انتخابات پیروز شود و سنا جمهوریخواه باشد، او می‌تواند این مسیر را ادامه دهد، اما نه، ما باید تا فوریه صبر کنیم.
ترامپ: من برای سه سال انتخاب نشدم من برای چهار سال انتخاب شدم
ترامپ: صد میلیون نفر هستند که در زمان بیمه مشکلات قبلی دارند. در خصوص حق اظهارنظر، مردم از قبل حق اظهارنظر داشته اند. قاضی گینزبرگ خیلی با قدرت در برهه‌هایی گفت؛ در ۱۰ سال قبل یا بیشتر، که رئیس جمهور و سنا برای یک دوره زمانی انتخاب می‌شود. رئیس جمهور برای یک دوره چهارساله انتخاب می‌شود. ما برای دوره ساله انتخاب نشده ایم. من برای سه سال انتخاب نشدم؛ بنابراین ما سنا را داریم، ما رئیس جمهور در طول این دوره زمانی داریم. من برای سه سال انتخاب نشدم. من برای چهار سال انتخاب شدم. جو، صد میلیون نفر کاملا اشتباه است. من نمی‌دانم شما این رقم را از کجا آوردید. (جو بایدن می‌خندد) مشکل بزرگتری که شما دارید، این است که شما قصد دارید ۱۸۰ میلیون نفر را از بیمه درمانی خصوصی شان محروم کنید؛ شرایطی که آن‌ها از آن راضی هستند.
بایدن: این درست نیست.
ترامپ: شما به دستورکار سوسیالیستی متکی هستید.
کریس والاس: خب، آقایان ما در اینجا بحث آزاد نداریم. معاون رئیس جمهور [سابق]، ادامه دهید.

بایدن: مردم می توانند  بیمه خصوصی خودشان را داشته باشند
بایدن: او می‌داند من چه چیزی را پیشنهاد کردم. آنچه من پیشنهاد کردم بسط دادن اوباماکر است؛ و ما آن را افزایش می‌دهیم. ما هیچ چیز را حذف نمی‌کنیم. یکی از بزرگترین بحث‌هایی که ما داشتیم با ۲۳ همکارانم که می‌خواستند نامزدی را ببرند که من بردم، می‌گفتند بایدن می‌خواهد به مردم اجازه دهد بیمه خصوصی شان را داشته باشند. آن‌ها می‌توانند. آن‌ها در طرح پیشنهادی من می‌توانند.
۲۰۰ هزار نفر قربانی کرونا 
ترامپ: این چیزی نیست که شما و حزب شما گفت. حزب شما به دنبال خدمات درمانی سوسیالیستی است
بایدن: حزب دموکرات الان من هستم. نقشه راه حزب دموکرات، الان چیزی است که من عملا با آن موافقت کرده ام. معامله اینجاست. آن‌ها می‌خواهند افرادی را که مشکلات قبلی دارند از بیمه محروم کنند. در ضمن ۲۰۰ هزار نفر در زمانی که او (ترامپ) در راس کار بوده است، جان خود را از دست داده اند. چه تعداد از این افراد نجات یافته اند، ما هفت میلیون نفر مبتلا به کووید داریم. این کار چه معنایی برای آن‌ها دارد اگر ما قانون خدمات درمانی ارزان قیمت را حذف کنیم؟
ترامپ: جو، ۳۰۸ هزار نفر از پرسنل نظامی مردند، زیرا شما نتوانستید در ارتش خدمات درمانی مناسب به آن‌ها ارائه کنید؛ بنابراین این حرف‌ها را به من نزنید. اگر شما جای من بودید به جای ۲۰۰ هزار نفر ما [آمار]دو میلیون نفر را داشتیم، زیرا شما خیلی با تاخیر اقدام می‌کنید. شما نمی‌خواستید ما ممنوعیت درباره چین اعمال کنیم که خیلی آلوده بود. شما نمی‌خواستید من...
کریس والاس: خیلی خب آقایان- آقای رئیس جمهور، به عنوان مجری مناظره، ما در خصوص کووید در بخش بعد صحبت می‌کنیم. (اشاره به جو بایدن) ادامه دهید.
سقط جنین
بایدن: اجازه دهید من حرفم را تمام کنم. نکته این است که رئیس جمهور همچنین با قانون سقط جنین (roe v wade) مخالف است. این هم بستگی به آرا دارد و باید در دادگاه تصمیم گیری شود؛ بنابراین این موضوع هم اکنون در خطر است.
ترامپ: چرا این موضوع به آراء بستگی دارد؟ این موضوع به آراء بستگی ندارد.
بایدن: این موضوع به آراء در دادگاه بستگی دارد.
ترامپ: من اینطور فکر نمی‌کنم. شما دیدگاه‌های او (امی کانی بارت) را درباره قانون سقط جنین (roe v wade) نمی‌دانید.
لغو اوباماکر
کریس والاس: خیلی خب، ما به این موضوعات می‌رسیم، ما وقت زیادی داریم. در خصوص خدمات درمانی، ما بعد به قانون سقط جنین بر خواهیم گشت. آقای رئیس جمهور، دیوانعالی در اینجا یک مسئله است. یک هفته بعد از انتخابات که در آن دولت ترامپ از مدت‌ها پیش با ۱۸ دادستان کل به دنبال لغو اوباماکر بوده است.
ترامپ: درست است
کریس والاس: شما چهار سال گذشته را صرف این کار کردید-
ترامپ:، زیرا این طرح درمانی خوبی نبود.
بایدن مسخره می‌کند: طرح درمانی خوب!
کریس والاس: شما در چهار سال گذشته مصمم بودید اوباماکر را لغو و طرح دیگری را جایگزین آن کنید. اما شما در این چهار سال هیچ طرحی را ارائه نکردید؛ طرح جامعی که بتواند جایگزین اوباماکر شود.
ترامپ: من مجوز فردی را حذف کردم؛ که بخش مهمی از اوباماکر بود. بدترین بخش آن بود.
کریس والاس: آقا، شما با من نباید بحث کنید شما باید با او (اشاره به بایدن) بحث کنید. اجازه دهید سوالم را بپرسم.
ترامپ: خب، من از جو می‌پرسم. مجوز فردی نامحبوب‌ترین بخش اوباماکر بود. من این بخش را حذف کردم.
کریس والاس: آقای رئیس جمهور، من مجری این مناظره هستم و می‌خواهم شما به من اجازه دهید سوال بپرسم و شما پاسخ دهید.
ترامپ: ادامه دهید.

طرح خدمات درمانی 
کریس والاس: شما در این چهار سال با هیچ طرح جامعی جلو نیامدید که آن را جایگزین اوباماکر کنید و فقط همین پنج شنبه گذشته، شما یک کار عمدتا نمادین انجام دادید و حکم اجرایی را برای حمایت از افرادی که در زمان بیمه مشکلات قبلی دارند، امضا کردید؛ پنج روز قبل از این مناظره؛ بنابراین سوال من، قربان، این است که طرح خدمات درمانی ترامپ چیست؟
ترامپ: من قیمت دارو را کاهش دادم
ترامپ: خب، اول از همه من فکر می‌کنم قرار است با شما بحث کنم نه با او (بایدن). اما اشکالی ندارد (بایدن می‌خندد). اجازه دهید نکاتی را به شما بگویم. این اقدامی نمادین نبود. من قیمت دارو را کاهش دادم، کاری هیچ رئیس جمهوری تمایلی به انجام دادن آن نداشت، زیرا این اقدام خلاف نظر شرکت‌های بزرگ داروسازی بود. قیمت‌های دارو هشتاد تا نود درصد پایین خواهد آمد. شما (اشاره به بایدن) در چهل و هفت سال تصدی خود در امور دولتی می‌توانستید این کار را بکنید. هیچ کس این کار را نکرد. (بایدن می‌خندد)؛ بنابراین ما خدمات درمانی را کاهش دادیم. کل کاری که ما کرده ایم- من مثالی برای شما می‌زنم، انسولین، این مسئله باعث شده بود افراد و خانواده‌ها از بین بروند. من آن را ارزان کردم. این دارو اکنون مثل آب [در دسترس]است. (بایدن می‌خندد). به همه داروهایی نگاه کنید که ما کارهایی درباره آن‌ها انجام دادیم. (بایدن می‌خندد) به قیمت داروهای تجویزی نگاه کنید. ما به فرماندارانمان امکان می‌دهیم بروند و از دیگر کشورها دارو بخرند، زیرا آن‌ها مبلغ ناچیزی پرداخت می‌کنند.

کریس والاس: آقای رئیس جمهور این بحث آزاد نیست.
ترامپ: این کار بزرگی است.
کریس والاس: شما راضی خواهید بود. من قصد دارم یکی از نکات شما را انتخاب کنم و از معاون رئیس جمهور [سابق]بپرسم.
شما (بایدن) اشاره کردید که می‌خواهید یک گزینه به اوباماکر بیفزاید و بحثی که او (ترامپ) مطرح می‌کند این است که این کار به بیمه خصوصی پایان می‌دهد و موجب کنترل دولت بر حوزه بیمه می‌شود.

بایدن: اینطور نیست. این فقط برای کسانی است که خیلی فقیر هستند و در حوزه دریافت خدمات درمانی ارزان قیمت قرار می‌گیرند. آن‌ها در بیشتر ایالت‌ها می‌توانند این خدمات را رایگان دریافت کنند به جز آن‌هایی که فرمانداران شان می‌خواهند مردم فقیر را از داشتن این خدمات محروم کنند.
هر کس شرایط دریافت این خدمات درمانی را داشته باشد، این خدمات به شکل خودکار یک گزینه عمومی خواهد بود. اکثریت وسیعی از مردم آمریکا همچنان در این محدوده قرار نمی‌گیرند.

ترامپ: بنابراین شما با برنی سندرز موافق هستید که در مرام نامه اش بسیار چپ گراست. او می‌خواهد حوزه دارو را سوسیالیستی کند.
بایدن: آنچه اهمیت دارد این است که من [در رقابت حزبی]بایدن را شکست دادم.
ترامپ: نه خیلی زیاد، اگر پوکوهانتاس (اشاره به الیزابت وارن) دو روز قبل رقابت را ترک نکرده بود. شما در همه انتخابات‌های مقدماتی می‌باختید. شما خیلی شانس آوردید.
بایدن: من اینجا نیستم تا دروغ​​ های او را رو کنم
بایدن: من خیلی خوش شانس هستم و امشب هم خیلی خوش شانس هستم. واقعیت این است چیزهایی که او تا به حال گفته است، کاملا دروغ است. من اینجا قصد ندارم دورغ‌های او را رو کنم، اما او می‌داند که دروغگوست.
ترامپ: شما دروغگو هستید.
بایدن می‌خندد
کریس والاس: آقای رئیس جمهور، اجازه دهید حرفش را تمام کند.

مجری برنامه در ادامه با قطع سخنان ترامپ گفت: باید به هر دوی شما، تقریبا زمان برابری را اختصاص بدهم. لطفا اجازه دهید معاون رئیس جمهور صحبت کند.

بایدن: او هزینه دارو را برای هیچ کسی، کاهش نداده است
بایدن گفت: او (ترامپ) هیچ برنامه‌ای در خصوص نظام بهداشت و درمان ندارد. او آرزوهای باطل را در سر دارد. فرمان‌های اجرایی وی هیچ قدرتی ندارد. او هزینه دارو را برای هیچ کسی، کاهش نداده است. او از زمانی که به ریاست جمهوری انتخاب شد، در خصوص برنامه مراقبت‌های بهداشت و درمان همواره وعده داده است، اما (به این وعده ها) عمل نکرده است؛ تقریبا شبیه به همه آنچه که درباره آن سخن می‌گوید. او هیچ برنامه‌ای ندارد. او برنامه‌ای ندارد. واقعیت آن است که این مرد نمی‌داند درباره چه سخن می‌گوید.
مجری: یک سوال نهایی برای پرسیدن از شما دارم، جناب معاون (سابق) رئیس جمهور. ما در اینجا درحال گفتگو درباره دیوان عالی بودیم. اگر برخی از جمهوریخواهان، به تلاش‌های خود ادامه دهند و قاضی «بارت» را (در این دیوان) مورد تایید قرار دهند... بحث‌هایی در خصوص پایان دادن به ممانعت از تصویب، یا حتی افزودن افراد (چهره‌های جمهوریخواه) به شمار ۹ قاضی در این دیوان مطرح شده است. شما این اقدام را نوعی انحراف اذهان توسط رئیس جمهور خواندید. اما در واقع این موضوع، توسط رئیس جمهور مطرح نشد، بلکه توسط برخی از همکاران دموکرات شما در کنگره مطرح شد. پرسش من از شما این است، آن هم با توجه به آنکه در گذشته، از صحبت کردن درباره آن خودداری کرده اید. آیا امشب مایل هستید به مردم آمریکا اعلام کنید که شما از (ایده) پایان دادن به ممانعت ها، یا افزودن (چهره‌های جمهوریخواه) به دیوان عالی حمایت می‌کنید؟
بایدن: من هر موضعی در این خصوص اتخاذ کنم، در واقع به مشکل و مسئله پرداخته ام. مسئله و موضوع در اینجا آن است که مردم آمریکا باید سخن بگویند. شما (ای مردم آمریکا)، باید بیرون بروید و رای بدهید. اکنون در (فرآیند) رای دادن قرار دارید. رای بدهید، و اجازه دهید سناتورهای شما بدانند که چه حسی قوی دارید. اکنون رای بدهید، و اطمینان حاصل کنید که به افراد خود، (یعنی) سناتورها، اجازه خواهید داد بدانند. من به این پرسش پاسخ نمی‌دهم، زیرا پرسش از این قرار است که...  می‌شود خفه شوی، آقا!
ترامپ: جو! (نام) چه کسی در فهرست تو قرار دارد؟
مجری: آقایان!
بایدن: این (وضعیت) بسیار مغایر با رئیس جمهوری است.
مجری: ما به پایان این بخش رسیده ایم. اکنون به بخش دوم وارد می‌شویم.
بایدن: این بخش، واقعاً بخش پرفایده‌ای بود. آیا غیر از این است؟
ترامپ: مردم می‌فهمند، جو! شما به مدت ۴۷ سال، هیچ کاری انجام نداده اید. آن‌ها (مردم) این موضوع را می‌فهمند.
کووید-۱۹ و بحران بهداشت عمومی 
مجری: بسیار خوب! دومین موضوع، مساله کووید-۱۹ است که قطعا موضوعی جدی و مهم است. بنابراین، بیایید سعی کنیم در خصوص این موضوع، جدی باشیم.
ما بیش از هفت میلیون مورد آلودگی به ویروس کرونا در آمریکا داشته ایم و بیش از ۲۰۰ هزار نفر، جان باخته اند. به گفته کارشناسان، حتی پس از آنکه واکسن تولید کنیم، ممکن است چند ماه یا چند سال طول بکشد تا به وضعیت عادی برسیم. پرسش من از هر دوی شما این است که با توجه به آنچه که قبلا گفته اید و انجام داده اید، و آنچه گفته اید در سال ۲۰۲۱ انجام خواهید داد، چرا مردم آمریکا در خصوص پرداختن به بحران بهداشت عمومی که در جریان است، باید به شما بیش از رقیبتان اعتماد کنند؟ در این مورد، نخست این پرسش از شما مطرح می‌شود. دو دقیقه بدون اختلال (می توانید صحبت کنید.)
بایدن: پنج یا چهار درصد از جمعیت جهان را داریم و ۲۰ درصد از فوت شدگان را
بایدن: با آرزوی خوش اقبالی! ۲۰۰ هزار نفر فوت کرده اند. گفتید که بیش از هفت میلیون نفر در آمریکا آلوده شده اند. ما در واقع، پنج یا چهار درصد از جمعیت جهان را داریم و ۲۰ درصد از فوت شدگان را. ۴۰ هزار نفر در هر روز، به بیماری کووید مبتلا می‌شوند. علاوه بر این، از هر هزار نفر بین ۷ تا ۱۵ نفر می‌میرند. وقتی که این آمارها به وی (ترامپ) ارائه شد، او گفت " همین است که هست". همین است که هست، زیرا تو همانی هستی که هستی. به همین دلیل است که (اوضاع این طور است). رئیس جمهور هیچ برنامه‌ای ندارد. او هیچ (برنامه ای) را مطرح نکرده است. او در ماه فوریه به خوبی می‌دانست که این بحران تا چه اندازه جدی بود. او می‌دانست که این بیماری، یک بیماری مرگبار است. اما چه کاری انجام داد؟ تصاویر ضبط شده او وجود دارد. او اذعان می‌کند که این موضوع را می‌دانست. او گفت این موضوع را به ما اطلاع نداد یا به مردم در این خصوص هشدار نداد، زیرا نمی‌خواست مردم آمریکا را دچار وحشت کند. این شما نیستید که دچار وحشت می‌شوید، بلکه او است که دچار وحشت شد. علاوه بر این، او (در این خصوص) چه کاری انجام داد؟ ما در حال پافشاری کردن بر این موضوع بودیم که مردمی که در چین هستند، باید بتوانند به ووهان بروند و خودشان به قطعیّت برسند که این اوضاع تا چه اندازه خطرناک است. او حتی از «شی» نخواست چنین کاری کند. او به ما گفت که «شی» در حال انجام اقداماتی عالی است. او (ترامپ) گفت ما باید از وی قدردانی کنیم، زیرا در قبال ما این چنین شفاف بوده است. او سپس چه کرد؟ او سپس هیچ کاری نکرد. او منتظر ماند و ماند و ماند. او هنوز هم هیچ برنامه‌ای ندارد. من قبلا در ماه مارس اعلام کردم، که باید دقیقا چه کاری انجام دهیم. بار دیگر در ماه ژوئیه اعلام کردم که باید چه کاری انجام دهیم. ما باید حداکثر ممکن لباس‌های محافظ را تامین کنیم. ما باید بودجه‌ای را که مجلس نمایندگان به تصویب رسانده است، تامین کنیم تا بدین ترتیب، بتوانیم بیرون برویم و به مردم کمک‌هایی را که نیاز دارند، ارائه دهیم تا کسب و کارهای آن‌ها را باز نگه داریم. باز کردن مدارس، به پول زیادی نیاز دارد. شما (ترامپ) باید از سنگر خود بیرون بیایی، از چاله شنی (در زمین بازی گلف)، و زمین بازی گلف خود بیرون بیایی، و به دفتر رئیس جمهور (در کاخ سفید) بروی، و دموکرات‌ها و جمهوریخواهان را کنار هم قرار دهی و بودجه آنچه را که اکنون باید انجام شود تامین کنی، و جان‌ها را نجات دهی.

ترامپ: ما به شما گوش داده ایم.

مجری: آقا! شما دو دقیقه فرصت دارید.

ترامپ: اگر به شما گوش داده بودیم، کشور، باز (و بدون قرنطینه و تعطیلی) باقی می‌ماند و میلیون‌ها نفر مرده بودند، نه اینکه ۲۰۰ هزار نفر بمیرند. حتی یک نفر (فوتی) هم بسیار زیاد است. این موضوع، تقصیر چین است. این اتفاق هرگز نباید می‌افتاد. آن‌ها (مقامات دولت) از ادامه این جریان جلوگیری کردند. این موضوع، تقصیر چین بود. ضمنا، وقتی شما از آمارها صحبت می‌کنید، نمی‌دانید که چه تعداد افرادی در چین فوت کردند. نمی‌دانید چه تعداد مردم در روسیه فوت کردند. نمی‌دانید چه تعداد مردم در هند فوت کردند. آن‌ها آمارهای دقیق را به شما اعلام نمی‌کنند. می‌گویم که متوجه باشید. اما اگر به آنچه که ما انجام داده ایم نگاه کنید، (می بینید که) من این قائله را پایان دادم، اما شما گفتید او، بیگانه هراس است، اینکه او نژادپرست و بیگانه هراس است. زیرا شما فکر می‌کردید که من نباید کشور را تعطیل کنم. یک دقیقه صبر کنید!
مجری: او یک دقیقه زمان دارد.
ترامپ: شما اگر بودید، کشور را به مدت دو ماه دیگر تعطیل نمی‌کردید
ترامپ: شما بر این باور نبودید که باید کشور را تعطیل کنیم، زیرا فکر می‌کردید که چنین اقدامی، وحشتناک است. شما (اگر بودید)، کشور را به مدت دو ماه دیگر تعطیل نمی‌کردید. دکتر فائوچی در حقیقت گفت با انجام زودهنگام این اقدام، رئیس جمهور ترامپ، جان هزاران نفر از مردم را نجات داد. بسیاری از فرمانداران دموکرات شما اعلام کردند که رئیس جمهور ترامپ، اقدام شگفت انگیزی انجام داد. ما با فرمانداران همکاری کردیم. ۰۰:۵۵:۰۰ واقعاً (تعجب می‌کنید؟). بروید و بررسی کنید. فرمانداران اعلام کردند من اقدام شگفت انگیزی انجام دادم. بیشتر آن‌ها چنین چیزی را گفتند. در واقع، افرادی که الزاما طرفدار من نیستند، این موضوع را اعلام کردند. اینکه رئیس جمهور ترامپ، اقدام شگفت انگیزی انجام داد. ما چنین اقدامی انجام دادیم. ما «گان» (لباس سرتاپا) تهیه کردیم. ما ماسک تهیه کردیم. ما دستگاه‌های تنفس (ونتیلاتور) ساختیم. اگر شما بودید، دستگاه تنفس نمی‌ساختید. اکنون نیز چند هفته با ساخت واکسن فاصله داریم. ما اکنون فرآیندهای درمانی را انجام می‌دهیم. افراد کمتری بر اثر بیماری فوت می‌کنند. شمار افرادی که فوت می‌کنند، بسیار کمتر است. ما اقدامی عالی انجام داده ایم. تنها جایی که در آن، عملکرد خوبی انجام نداده ام، و علت آن هم اخبار جعلی است، اهمیتی ندارد که به آن‌ها چه بگوییم، آن‌ها پوشش بدی از آن ارائه می‌دهند.
آن‌ها پوشش خبری خوب به شما (بایدن) می‌دهند، اما از من پوشش خبری بد می‌دهند.
زیرا متاسفانه اوضاع چنین است.
بگذارید موضوعی را به شما بگویم.
البته به این موضوع اهمیتی نمی‌دهم. به آن عادت کرده ام. اما جو! باید به تو بگویم که تو هرگز نمی‌توانستی کاری را انجام دهی که ما انجام دادیم. شما (بایدن) توان انجام چنین کاری را نداری. شما (بایدن) هرگز نمی‌توانستی چنین کاری را انجام دهی.

بایدن: من می‌دانم این کار را چگونه باید انجام دهم. من می‌دانم این کار چگونه باید انجام شود.

ترامپ:، اما شما (بایدن) عملکرد بسیار خوبی در جریان شیوع آنفلوانزای خوکی نداشتی. «اچ ۱ ان ۱». تو فاجعه بودی. تیم خود تو اعلام کرد که فاجعه بار بودید.

بایدن: ۱۴ هزار نفر مردند، نه ۲۰۰ هزار نفر. آن هم در زمان رکود اقتصادی. هیچ کس اقتصاد را تعطیل نکرد. این اقتصاد وی است. (اقتصاد) او تعطیل شده است. علت تعطیلی نیز آن است که... نگاه کنید. چند نفر از شما امروز صبح که بیدار شدید، مشاهده کردید که یکی از صندلی‌های که پشت میز آشپزخانه است، خالی است، آن هم به علت آنکه یکی از افراد (اعضای خانواده) بر اثر ابتلا به کووید، فوت کرده است؟ چند نفر از شما در شرایطی هستید که در آن، مادر یا پدر خود را از دست داده اید، آن هم در حالتی که حتی نتوانستید با آن‌ها سخن بگویید، و در شرایطی که یک پرستار، تلفن را در دست گرفته بود تا بتوانید (با پدر یا مادر خود) خداحافظی کنید.

ترامپ: (اگر شما مسئول بودید) تعداد افراد بسیار بیشتری را از دست می‌دادید.

بایدن: ضمناً، مدیر خود وی (ترامپ) در مرکز کنترل بیماری‌ها اعلام کرده است ممکن است ۲۰۰ هزار نفر دیگر را در فاصله اکنون تا پایان سال، از دست بدهیم. او گفت اگر ما تنها ماسک به صورت بزنیم، می‌توانیم جان نیمی از این افراد را نجات دهیم. تنها یک ماسک. ضمناً، در خصوص موضوع کلی واکسن، ما از واکسن حمایت می‌کنیم. اما من اصلا به وی اعتماد ندارم، شما هم همینطور. می‌دانم که شما هم به او اعتماد ندارید. کسی که به وی اعتماد داریم، دانشمندان هستند. ما به دکتر فائوچی اعتماد داریم.
آینده واکسن کرونا 
مجری: آقایان! اجازه دهید به پرسش‌هایی که درباره آینده است، بپردازیم. هر دو شما، به دو مورد از پرسش‌هایی پرداختید که من قرار است از شما بپرسم. شما بارها، اظهارات برخی از دانشمندان عالی دولت خود را نقض کرده اید یا مغایر با آن‌ها سخن گفته اید. دو هفته پیش بود که دکتر ردفیلد، رئیس مرکز کنترل بیماری‌ها اعلام کرد واکسن تا تابستان، به صورت عمومی در دسترس مردم قرار خواهد گرفت. اما شما اعلام کردید که وی گیج شده است، و اینکه برداشت از سخنان وی اشتباه بوده است. این‌ها دو مورد از اظهارات شما بد، اما دکتر «اسلاوی» رئیس بخش عملیات «وارپ اسپید» (که وظیفه ساخت واکسن کرونا را به عهده دارد)، دقیقا همین موضوع را اعلام کرده است. آیا هر دو آن‌ها اشتباه می‌کنند؟

ترامپ: من با شرکت‌ها (شرکت‌های تولید کننده واکسن) صحبت کرده ام. می‌توانیم این واکسن را بسیار زودتر در اختیار داشته باشیم. بنابراین، این یک موضوع سیاسی است. زیرا به نظر من، ترجیح می‌دهند این موضوع را سیاسی کنند تا آنکه جان‌ها را نجات دهند. این موضوع، یک مساله بسیار سیاسی است. من با «فایزر» صحبت کرده ام. من با همه افرادی که باید، صحبت کرده ام؛ «مدرنا»، «جانسون اند جانسون» و دیگران. آن‌ها می‌توانند بسیار سریعتر از این عمل کنند. این موضوع بسیار سیاسی شده است، زیرا جناح چپ، یا هر آنچه که آن‌ها را می‌نامید...

مجری: بنابراین، شما می‌گویید که رئیس عملیات «وارپ اسپید»، دکتر «اسلاوی» (اشتباه می‌کند؟)
ترامپ: من با او مخالف هستم. من با هر دوی آن‌ها مخالف هستم. ضمنا، او چنین چیزی نگفت. او گفت ممکن است (واکسن تا آن زمان تهیه شود). اما این موضوع (تهیه واکسن) ممکن است بسیار زودتر انجام شود. او دو روز پیش در دفتر من بود.

مجری: او گفت که این واکسن تا پیش از تابستان آینده، در دسترس عموم قرار نخواهد گرفت. دقیقا مانند همانچه که دکتر ردفیلد گفت.

ترامپ: او گفت که این امکان وجود دارد که ما پیش از ابتدای نوامبر، به جواب برسیم. ممکن است این اتفاق، بعد از این تاریخ بیافتد. ما به محض آنکه واکسن تولید شود، آن را در اختیار مردم قرار خواهیم داد. ارتش به لحاظ پشتیبانی نیز آماده است. آن‌ها کاملا آماده هستند. ما ارتش را داریم، که سربازان را در اختیار دارند، و آن‌ها می‌توانند ۲۰۰ هزار واکسن را در هر روز، تامین کنند.
بایدن: ترامپ همان مردی است که می گفت سفید کننده به بازوی خود تزریق کنید
بایدن: این فرد (ترامپ) همان فردی است که به شما گفت تا روز عید پاک، این (ویروس و بیماری) دیگر وجود نخواهد داشت. او می‌گفت که با فرا رسیدن‌های گرم، این (ویروس و بیماری) دیگر وجود نخواهد داشت. معجزه آمیز است. مانند یک معجزه است. ضمناً (او گفت) شاید بتوانید ماده سفید کننده (بلیچ) را در بازوی خود تزریق کنید، و بدین ترتیب، (ویروس و بیماری را) از بین ببرید. این همان مرد است!

ترامپ: این موضوع، با کنایه گفته شد.

بایدن: واقعیت این است. این مرد در حال صحبت کردن از واکسن است. همه شرکت‌های جدی، درباره احتمال ساختن واکسن تا پایان سال سخن می‌گویند. اما توزیع این واکسن، نمی‌تواند زودتر از نیمه سال آینده رخ دهد. اگر به واکسن دست پیدا کنیم، و از خداوند می‌خواهیم که این کار را بتوانیم انجام دهیم.

مجری: آقای معاون رئیس جمهور. می‌خواهم به این پرسش بپردازم. شما اعلام کردید که مردم می‌توانند به دانشمندان اعتماد کنند، اما نمی‌توانند به رئیس جمهور ترامپ اعتماد کنند. در حقیقت شما این موضوع را بار دیگر امشب اعلام کردید. سناتور «هریس»، فردی که به عنوان معاون شما معرفی شده است، پا را فراتر از این گذاشته و اعلام کرده است کارشناسان بهداشت عمومی "دهان هایشان بسته خواهد شد و سرکوب خواهند شد"، آن هم با توجه به این واقعیت که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم در خصوص واکسن نگران هستند
و تمایلی به تزریق آن ندارند. آیا شما و سناتور هریس، معاون شما، به این ترس، کمک می‌کنید؟

بایدن: نه فراتر از پرسشی که شما از او (ترامپ) پرسیدید. خودتان به این موضوع اشاره کردید. او (افراد را) تحت فشار قرار می‌دهد، و (با کارشناسان) مخالفت می‌کند.

در ادامه مناظره بایدن گفت: خب این همان کاری است که وی می‌خواهد انجام بدهد؛ میلیون‌ها و هزاران دانشمند دیگر آن بیرون هستند که در بیمارستان‌ها مشغولند و برای وی کار نمی‌کنند. کار آن‌ها وابسته به او نیست، بهرحال باید این را ...
ترامپ با قطع حرف وی گفت: دانشمندانی که مسئولیت دارند به زودی واکسن را تولید می‌کنند.
بایدن گفت: شما از همان اول این را باور دارید که با توجه به همه دروغ‌هایی که وی درباره مسائل مرتبط با کووید به شما دروغ گفته است، حتی نخواسته است که بپذیرد که از ماه فوریه این را می‌دانست که این اتفاق دارد می‌افتد و چه میزان خطرناک است و حتی این را به شما نگفته است چرا که یا نمی‌خواسته شما را بترساند یا نگران بازار بورس بود. یکی از این دو بود، خیلی‌ها مرده اند و خیلی‌های دیگر می‌میرند مگر اینکه وی بخواهد راهی هوشمندانه‌تر در پیش بگیرد.
ترامپ: من مجبور شدم اقتصاد کشورمان را تعطیل کنم
ترامپ گفت: راستی گفتی هوشمندانه! گفتی که به ایالت دنور رفتی، ولی اسم دانشگاهت رو فراموش کردی! تو در دانشگاه یا با نمره‌ای خیلی کم یا با یکی از کمترین نمرات فارغ التحصیل شدی و دیگر با من درباره هوشمندی صحبت نکن! دیگه این حرف رو نزن. می‌دونی چیه! تو اصلا هوشمندی سرت نمی‌شه. چهل و سه سال تو هیچ کاری انجام ندادی. بذار یه چیزی بهت بگم جو! اگر تو مسئولیتی رو که من داشتم به عهده داشتی، من مجبور شدم بزرگترین اقتصاد تاریخ کشورمان را تعطیل کنم، اقتصادی که حال در حال بازسازی است. خیلی هم سریع دارد پیش می‌رود.

والاس گفت: وقتی صحبت از این می‌شود که ویروس به چه شکل مدیریت شد، هر دو شما دو رویکردی بسیار متفاوت را پیش می‌گیرید و این مساله باعث می‌شود در آینده نیز نحوه مدیریت ویروس با انتخاب هر کدام از شما به عنوان رئیس جمهور آینده، تحت تاثیر قرار گیرد. خیلی سریع به چند مورد اشاره می‌کنم. درباره گشایش مجدد، معاون رئیس جمهور بایدن! شما به مراتب بی میل‌تر از رئیس جمهور ترامپ برای بازگشایی اقتصاد و مدارس بودید. توضیح بدهید
بایدن:من می دانستم چه برنامه ای را دنبال کنم
بایدن گفت: علت این است که وی اصلا برنامه‌ای ندارد. اگر من رئیس جمهور بودم می‌دانستم چه برنامه‌ای دنبال کنم. اگر قرار باشد به کسب و کارها توان و پول لازم را برای بازگشایی بدهیم، همچنین تجهیزات حفاظت شخصی و مواد بهداشتی لازم را نیز باید به آن‌ها بدهیم.

ترامپ گفت:این را به نانسی پلوسی بگویید
بایدن گفت: لطفا یه دقیقه مجال بده!
ترامپ: خوب این را به نانسی پلوسی و چاک شومر و دیگران بگو
بایدن: ترامپ بیشتر در زمین گلف خود حضور دارد
بایدن گفت: نانسی پلوسی و چاک شومر برنامه دارند. وی حتی با آن‌ها دیدار هم نکرده است. جمهوری خواهان سنا هم دیداری نداشته اند. وی همیشه در زمین گلف خود نشسته است.
ترامپ: احتمالا تو بیشتر از من بازی می‌کنی جو!
ترامپ: ما خیلی چیزها از ویروس یاد گرفتیم
ترامپ: خوب او به دنبال تعطیل کردن این مملکت است. من خواهان باز نگهداشته شدن آن بودم. یه لحظه اجازه بده جو می‌خوام دهنت رو ببندم. او می‌خواهد کشور را به تعطیلی بکشاند! ما به دنبال باز نگهداشته شدن آن هستیم. علت هم این بود که اطلاعی از این بیماری نداشتیم. ولی حال می‌دانیم که افراد سالمند با مشکلات قلبی یا دیابت و مشکلات دیگر در برابر آن آسیب پذیر هستند. ما خیلی یاد گرفتیم، دانستیم که کودکان اینگونه نیستند، افراد جوان‌تر هم نیستند، ما خیلی از این ویروس آموخته ایم. ولی وی به دنبال تعطیل کردن کشور است. با ادامه تعطیلی، افراد بیشتری آسیب می‌بینند، به پنسیلوانیا یا برخی ایالت‌های خاص نگاه کنید که تعطیل شده اند. آن‌ها فرمانداران دمکرات داشته اند. یکی از دلایل تعطیلی هم این بود که می‌خواستند تا زمان انتخابات آن را تعطیل کنند، زیرا مساله سیاسی است. ولی هیچ ایالتی که تعطیل شده بود عملکرد خوبی نشان نداده است.
بایدن گفت:من به این حرف‌ها پاسخ دادم.

والاس گفت: شما به صورتی فزاینده تاثیر گذاری ماسک را زیر سوال بردید و موضوع پیشخدمت‌های رستورانی را پیش کشیدید که به ماسک‌های خود دست می‌زنند و بعد دست به بشقاب‌ها می‌زنند. آیا این را می‌دانید...
ترامپ:  من در جیب خودم ماسک دارم
ترامپ گفت: نه البته که فکر می‌کنم ماسک مشکلی ندارد. خود من هم در جیبم ماسک دارم و هر جایی که فکر می‌کنم لازم باشد آن را می‌زنم. امشب هم یک نمونه بود، همه تست دادند، فاصله گذاری اجتماعی و هر کاری دیگری را که لازم باشد رعایت کردید. من هر جایی که لازم باشد ماسک می‌زنم. ولی مثل این (بایدن) ماسک نمی‌زنم، هر جایی که او را می‌بینید ماسک زده است و دویست پا با دیگران فاصله دارد و با بزرگترین ماسکی که ممکن باشد دیده می‌شود.

والاس: معاون بایدن، شما بگویید.
بایدن: اگر رعایت کنیم احتمالا تا ژانویه جان صدهزار نفر نجات پیدا می کند
بایدن گفت: ببینید باید زمانی کسب و کارها را بازگشایی کرد که می‌توان این کار را کرد. ما پول در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. ولی درباره ماسک: البته که ماسک تاثیر زیادی دارد و حتی رئیس سی دی سی خودش گفته است که در صورتی که از اکنون تا ژانویه همه ماسک بزنند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند می‌توان احتمالا جان صد هزار نفر را نجات داد. این مساله خیلی مهم است.
ترامپ گفت: البته بعد یکی برعکسش را گفت.
بایدن گفت: هیچ فردی جدی برعکس این را نگفته است.

ترامپ گفت: خوب دکتر فائوچی برعکس این را گفته است. خیلی هم با قدرت گفته بود که ماسک اصلا خوب نیست. وی نظرش را تغییر داد و گفت ماسک خوب است.

والاس گفت: شما رویکردی متفاوت را برگزیدید که حتی بر کمپین شما هم تاثیر گذاشته است. رئیس جمهور ترامپ، شما تجمعات بزرگی را ترتیب دادید که در آن مردم به صورت هزاران نفری جمع شده بودند که البته بیرون بود. معاون بایدن! شما تجمعاتی به مراتب کوچکتر را انتخاب کرده بودید.

ترامپ گفت: البته کسی حاضر به شرکت نبود. کسی حاضر نبود در تجمعات او حاضر شود.

والاس گفت: چرا تجمعات بزرگ ایجاد کردید و چرا نکردید! اول شما بگویید آقای رئیس جمهور

ترامپ گفت: خب مردم می‌خواستند بشنوند چه می‌گویم. این کار یک رئیس جمهور است. من شاهد تجمعات بیست و پنج و سی و پنج هزار نفری در فرودگاه‌ها بودم. ما از فرودگاه‌ها استفاده می‌کردیم. تا کنون که مشکلی نداشته ایم. این تجمعات در فضای باز بودند به گفته همین کارشناسان، همانطور که می‌بینید، افراد زیادی جمع می‌شدند در هر تجمعی که تقریبا بیست و چهار ساعت قبلش اعلام شده بود. جو هم حلقه‌ای داشت که در برخی موارد سه نفر جمع شده بودند.

بایدن: ترامپ اصلا نگران حال مردم نیست
بایدن گفت: بهرحال این را هم بگویم که در یکی از آخرین تجمعاتی که وی داشت یک نفر می‌خواست سوال کند و وی با وحشت گفت نه نه نه جلو نیا همان عقب بایست و ماسکت را بزن. آیا تست شده ای؟ من از مردم دوری می‌جویم. این چیزی است که وی گفت. البته وی اصلا نگران حال شما نیست، وی اصلا نگران حال مردمی که آن بیرون جمع شده اند نیست.

ترامپ گفت: ما تا کنون هیچ تاثیر و مورد منفی نداشته ایم. ما تجمعات سی و پنج چهل هزار نفری داشتیم در این تجمعات.
بایدن گفت: بله وی در مساله مدیریت فاصله گذاری اجتماعی یا ماسک زدن مردم بی مسئولانه عمل و در واقع تشویق به نزدن ماسک کرده است.
ترامپ گفت: اگر شما هم می‌توانستید آن جمعیت را گرد هم آورید شما هم نمی‌توانستید کاری بکنید. کس دیگری هم نمی‌توانست کاری بکند.
 
اقتصاد
والاس گفت: برویم سر موضوع اقتصاد؛ اقتصاد سریعتر از آنچه که انتظار می‌رفت از زمان تعطیلی به این سو دارد بهبود می‌یابد. در چهار ماهه دوم، بیکاری به هشت ممیز چهار دهم درصد رسید. خزانه داری گفته است رشد اقتصادی به میزانی که انتظار می‌رفت نخواهد بود. رئیس جمهور ترامپ شما گفته اید که ما بهبودی V شکلی را خواهیم داشت. معاون بایدن گفته است که این بهبودی بیشتر K شکل خواهد بود. تفاوت این دو برای مردم آمریکا در چیست؟ رئیس جمهور ترامپ شما اول جواب بدهید.
ترامپ: ما بزرگترین اقتصاد تاریخ را به خاطر چینی ها تعطیل کردیم
ترامپ گفت: خوب ما بزرگترین اقتصاد تاریخ را درست کردیم، آن را به خاطر بلای چینی تعطیل کردیم، زمانی که این بلا آمد ما اقتصاد را تعطیل کردیم، این کار از نظر روانی بسیار دشوار بود. وی باور نداشت که ما باید اقتصاد را تعطیل کنیم و اشتباه می‌کرد. قاعدتا باید دو میلیون نفر تلفات می‌دادیم هر چند که دویست هزار نفر هم خیلی زیاد است و یک نفر هم خیلی زیاد است. این اتفاق هرگز نباید از چین روی می‌داد. حقیقت این است که ما اقتصاد را بستیم و حال آن را باز می‌کنیم و در حال حاضر امری بی سابقه را انجام می‌دهیم. ما ده ممیز چهار دهم میلیون نفر را در چهار ماه به کار بازگرداندیم و این رکوردی است که هیچ کسی احتمالا نتوانسته بود پیشتر آن را به دست آورد. حال وی می‌خواهد بار دیگر اقتصاد را تعطیل کند، وی این کشور را به نابودی می‌کشاند. خیلی‌ها با مواد مخدر، الکل، افسردگی سر و کار دارند، وقتی شروع به تعطیل کردن اقتصاد می‌کنید. به ایالت‌هایی که همکاران دمکرات شما تعطیلی‌های سخت و سفتی را در آن اعمال کرده اند نگاه کنید. این را می‌گویم که وقتی می‌خواستیم اقتصاد را بازگشایی کنیم هفته گذشته یکی از همین‌ها آمد و گفت نهم نوامبر بازگشایی صورت می‌گیرد؛ چرا نهم نوامبر؟ چون بعد از انتخابات است. آن‌ها فکر می‌کنند با تعطیل نگه داشتن اقتصاد به ما ضربه می‌زنند، ولی این ضربه را به مردم می‌زنند. مردم می‌دانند چه بکنند. آن‌ها فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند، می‌توانند دست‌های خود را بشویند، ماسک بزنند. آن‌ها هر کاری که بخواهند می‌توانند بکنند و آن‌ها هم باید این ایالت‌ها را بازگشایی کنند. وقتی به کارولینای شمالی نگاه می‌کنید، باید بگویم که این فرمانداران تحت محاصره هستند، پنسیلوانیا، میشیگان و چند ایالت دیگر، این‌ها باید ایالت‌های خود را بازگشایی کنند، این عادلانه نیست. مانند این می‌ماند که کسی را زندانی کرده باشند. ببینید میزان طلاق چه شده است؟ ببینید روی آوردن به الکل و مواد مخدر به کجا رسیده است؟ این خیلی غم انگیز است، شما همه کشور را به تعطیلی کشانده اید و این مرد می‌خواهد باز همه کشور را تعطیل و کشورمان را نابود کند. کشورمان به شکلی مشخص در حال بازگشت است، مانند گذشته دارد رکوردشکنی می‌کند، نیازی نداریم که کسی بیاید و بگوید باید اقتصاد را تعطیل کنیم.

مجری گفت: خب شما هم دو دقیقه فرصت دارید. حال به شما برگردیم. همانطور که گفتم رئیس جمهور می‌گوید این بازگشت و بهبودی وی شکل و شما می‌گویید کی شکل است. تفاوت در چیست؟

بایدن گفت: تفاوت اینجاست که میلیونرها و میلیاردرهایی مانند وی از بالا به بحران نگاه می‌کنند و کارشان را خوب پیش می‌برند. میلیونرها سیصد میلیون دیگر کاسبی کرده اند آن هم به طرح‌های مالیاتی که وی داده است. تمرکز وی فقط روی بازارست، ولی شمایی که در خانه هایتان هستید، شمایی که در شهرهای کوچک در گوشه و کنار آمریکا زندگی می‌کنید چه؟ وضع شما چطور است؟ این مرد هفتصد و پنجاه دلار کسر مالیاتی را ...

ترامپ: نه! اشتباه است. دارد دروغ می‌گوید.

مجری: درک می‌کنم، ولی شما دو دقیقه مهلت صحبت داشتید و اجازه بدهید ایشان صحبت کنند.

بایدن گفت: زمانم را برگردانید. حقیقت این است که وی به شکلی عمل کرده است که اولین رئیس جمهور آمریکا به شمار می‌آید که در حالی دفتر خود را ترک می‌کند فرصت‌های شغلی در مقایسه با زمانی که رئیس جمهور شد به مراتب کمتر است. فرصت‌های شغلی کمتر! این اولین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست.

بایدن در ادامه افزود: دوم اینکه افرادی که شغلشان را از دست داده اند، افرادی هستند که در خطوط مقدم بوده اند و جان ما را نجات داده اند؛ افرادی بوده اند که به خاطر ما از خودگذشتگی کرده اند. مسئله این است که او در حالی برای بازگشایی (کشور) تلاش می‌کند که تقریباً نیمی از ایالت‌های آمریکا با افزایش چشمگیر شمار تلفات و مبتلایان به کووید ۱۹ رو به رو هستند؛ و او می‌خواهد این بازگشایی بیشتر شود. چرا او خواستار این بازگشایی است؟ چرا نمی‌خواهد از آمریکا حفاظت کند؟ تا وقتی که بحران کووید را حل نکنید، نمی‌توان مشکل اقتصاد را حل کنید. اما او به هیچ وجه قصد ندارد برای سلامت و ایمنی شمایی که در خانه هستید کاری کند. چرا مدارس باز نشده است؟ چون بازگشایی امن مدارس نیاز به پول زیادی دارد. دولت او می‌خواست به معلمان و دانش آموزان ماسک بدهد، اما بعد تصمیم گرفتند که این کار را نکنند، چون این یک وضعیت اضطراری ملی نیست. آن‌ها برای کمک به مشاغل کوچک هیچ کاری نکرده اند؛ هیچ کاری. این کسب و کارها دارند از بین می‌روند. هم اکنون از هر شش کسب و کار کوچک، یکی از بین رفته است. او باید به وظیفه خود عمل کند و به نیازهای مردم آمریکا رسیدگی کند تا قادر به بازگشایی امن (کشور) باشیم.
مجری: وقت شما تمام شد.

ترامپ: من باید به سخنان او پاسخ دهم.
مجری: هر یک از شما دو دقیقه وقت دارید آقا.
ترامپ: مردم می خواهند مدارس باز شوند
ترامپ: ببخشید، اما حرف‌هایی زد (که باید به آن جواب دهم). مردم می‌خواهند مدارس باز شوند. آن‌ها خواهان تعطیلی کامل نیستند. آن‌ها خواهان تعطیلی کامل ایالت‌ها نیستند. حال و هوای نیویورک بسیار غم انگیز است، تقریباً مثل شهر ارواح است. با این کاری که با نیویورک کرده اند، فکر نمی‌کنم اوضاع آنجا هیچوقت بهبود یابد. مردم خواستار بازگشایی همه جا هستند. آن‌ها می‌خواهند به زندگی بازگردند.
بایدن: مردم می‌خواهند ایمن باشند.
ترامپ: آن‌ها مراقب خواهند بود، اما می‌خواهند مدارس باز شوند. من کسی هستم که فوتبال را برگرداندم. من بودم که این کار را کردم و از این کار هم بسیار خوشحالم. مردم اوهایو به من افتخار می‌کنند.
طرح های اقتصادی
مجری: اکنون قصد داریم به طرح‌های اقتصادی تان بپردازیم، اما قبل از آن، آقای رئیس جمهور، همانطور که به خوبی می‌دانید گزارش جدیدی مبنی بر این منتشر شده است که در سال ۲۰۱۶ که به سمت ریاست جمهوری انتخاب شدید، و سال ۲۰۱۷ که نخستین سال ریاست جمهوری تان بود، سالانه ۷۵۰ دلار مالیات بر درآمد دادید. می‌دانم که شما مالیات‌های زیادی می‌دهید، اما سؤال من این است که آیا واقعیت دارد که شما در هر یک از آن دو سال، ۷۵۰ دلار مالیات بر درآمد دادید؟
ترامپ: من میلیون‌ها دلار مالیات داده ام؛ میلیون‌ها دلار مالیات بر درآمد داده ام. اجازه دهید فقط این را بگویم که یکی از آن روزنامه‌ها گزارشی مبنی بر این منتشر کردند که یک سال، ۳۸ میلیون دلار دادم، یک سال ۲۷ میلیون دلار دادم.

بایدن: اظهارنامه‌های مالیاتی ات را نشان بده.
ترامپ: به محض اینکه (بررسی اظهارنامه ها) پایان یابد، آن‌ها را می‌بینید. اگر به گزارش ۱۱۸ صفحه‌ای هیئت انتخاباتی نگاه کنید، می‌گوید بدهی من پایین است. من شرکت بزرگی ایجاد کرده ام.

مجری: سؤال ویژه من این است که... من همه چیزهایی را که می‌گویید درک می‌کنم. آقای رئیس جمهور، سؤال من این است که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ چقدر مالیات بر درآمد دادید؟

ترامپ: میلیون‌ها دلار.
مجری: شما میلیون‌ها دلار مالیات دادید؟
ترامپ: بله، میلیون‌ها دلار.
مجری: پس ۷۵۰ دلار ندادید؟
ترامپ: بله، میلیون‌ها دلار؛ و شما این را خواهید دید.

بایدن:کی؟
ترامپ: من قبل از رئیس جمهوری یک بساز و بفروش بودم
ترامپ:، اما اجازه دهید چیزی بگویم. این قوانین مالیاتی بود. من نمی‌خواهم مالیات بدهم. من قبل از اینکه اینجا باشم (رئیس جمهور باشم)، یک بساز و بفروش در بخش خصوصی بودم. من هم مثل همه افرادی که در بخش خصوصی هستند (دوست نداشتم مالیات بدهم). فرض کنیم این احمقانه است، اما به هر حال آن‌ها با بررسی قوانین (سعی می‌کنند راهی برای این پیدا کنند که مالیات کمتری بدهند). او (با اشاره به بایدن) طرح مالیاتی را تصویب کرد که همه این مزایا را برای اعتبار مالیاتی و... در اختیار ما قرار داد. ما ساختمان ساختیم و اعتبار مالیاتی دریافت کردیم، مثل هتلی که در خیابان پنسیلوانیا. در ضمن، اگر باورتان شود، (این مزایا) را دولت اوباما در اختیار ما قرار داد. بعد از همه آنچه رخ داد، آن مرد اخراج شد.

مجری: آقای بایدن می‌خواهید پاسخ دهید؟
بایدن: ترامپ از قانون مالیاتی به نفع خود بهره برداری می‌کند
بایدن: بله، می‌خواهم پاسخ دهم. قانون مالیاتی که او را در موقعیتی قرار داد تا کمتر از درآمد یک معلم مدرسه مالیات بدهد، به این خاطر بود که به قول خودش، این ذکاوت را دارد تا از قانون مالیاتی به نفع خود بهره برداری کند؛ و همینطور هم هست، او از قانون مالیاتی به نفع خود بهره برداری می‌کند. به همین دلیل است که می‌خواهم کاهش مالیات را که ترامپ اعمال کرده است، لغو کنم. من قصد دارم این کاهش‌های مالیاتی را لغو کنم و از سرمایه گذاری روی افرادی که واقعاً نیاز به کمک دارند مطمئن شوم؛ مردمی که آن بیرون هستند، نیاز به کمک دارند.
ترامپ: چرا این کار را در ۲۵ سال گذشته نکردید؟
بایدن:، چون شما رئیس جمهوری هستید که به همه چیز گند می‌زنید. شما بدترین رئیس جمهوری هستید که آمریکا تاکنون داشته است.

ترامپ: کارهایی که من در ۴۷ ماه انجام دادم بیشتر از اقدامات تو در طول ۴۷  سال است
ترامپ: نه، نه، نه، شما سناتور بودید و بعد از آن هم معاون رئیس جمهور. جو بگذار یک چیز را بگویم. کارهایی که من طی بیش از ۴۷ ماه انجام داده ام، بیشتر از اقداماتی است که تو در طول ۴۷ سال انجام داده اید. ما کارهایی کرده ایم که شما حتی به انجامش فکر هم نکرده اید، از جمله بهبود وضعیت ارتش در هم شکسته‌ای که تحویل من دادید.
مالیات
مجری: آقای رئیس جمهور، الان درباره اقتصاد صحبت می‌کنیم. (خطاب به بایدن) مایلم از شما درباره طرح هایتان بپرسم، چون اگر شما رئیس جمهور شوید، طرح اقتصادی تان تا حد زیادی بر افزایش مالیات و هزینه‌ها معطوف است. نخست می‌خواهم به مالیات‌ها بپردازم. شما بیش از چهار تریلیون دلار طی یک دهه به عنوان مالیات جدید برای افرادی که سالانه بیش از ۴۰۰ هزار دلار درآمد دارند و شرکت‌ها پیشنهاد کرده اید. رئیس جمهور ترامپ می‌گوید این میزان افزایش مالیات به اقتصادی که تازه در حال خروج از رکود است، آسیب می‌زند.
بایدن: طرح های من هفت میلیون فرصت شغلی ایجاد می کند
بایدن: فقط نگاهی به تحلیلی بیندازید که درباره شرکت‌های وال استریت صورت گرفته است. این گزارش خاطرنشان می‌کند اولاً طرح اقتصادی من هفت میلیون فرصت شغلی بیشتر از مشاغل ایجاد شده در دوره چهارساله ریاست جمهوری وی (ترامپ) ایجاد خواهد کرد. ثانیاً این طرح باعث یک تریلیون دلار دیگر رشد اقتصادی خواهد شد. چون قصد دولت فدرال این است که برای همه چیز از کشتی‌ها گرفته تا ساخت و ساز، بخش فولاد، و امثال آن سالانه ۶۰۰ میلیارد دلار هزینه کند. بر اساس طرح پیشنهادی من، ما می‌خواهیم مطمئن شویم که تک تک این وجوه را شرکت‌های آمریکایی تولید کنند.
 
-مجری: ما در حال ادامه دادن این بحث هستیم.
-بایدن: ایشون متوجه آن‌ها نشده.
-ترامپ: او نمی‌تواند صادق باشد. این مسئله بسیار مهم است. ایشون ایستاد و اوکراین را تهدید کرد.
مسائل نژادی
-مجری: لطفا به خود سوال پاسخ دهید. من دلم نمی‌خواهد صدایم را بالا ببرم، اما ما بخش‌های مختلفی داریم. اکنون می‌خواهیم به بخش بعدی بپردازیم. آقای رئیس جمهور شما در زمان اختصاص یافته برای شما می‌توانید هر چه که بخواهید بگویید. من در ارتباط با مسائل مختلف سوالاتی را از شما در ارتباط با مسائل نژادی می‌پرسم و شما می‌توانید در ارتباط با مسائل دیگری صحبت کنید. اما بهتر است که ما اجازه دهیم هر دوی شما صحبت کنید و کمتر سخنان یکدیگر را قطع کنید. من از شما می‌خواهم که این گونه باشید.

-ترامپ: او هم باید به همین شکل رفتار کند.
-مجری: خب، صراحتا بگویم شما بیشتر سخنان ایشان را قطع می‌کنید.

-ترامپ:، اما او هم این کار را انجام می‌دهد.
-مجری:، اما کمتر از شما. اجازه دهید این مناظره را ادامه دهیم. آقای بایدن، آیا شما می‌گویید واکنش رئیس جمهور ترامپ به خشونت‌ها در شالوتس ویل در سه سال پیش، زمانی که او در ارتباط با تأیید افراد از هر دو طرف صحبت می‌کرد، به صورت مستیقم سبب شد شما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامزد شوید؟ رئیس جمهور ترامپ، شما اغلب گفته اید که بر این باورید شما بیشتر از هر رئیس جمهور دیگری و تا جای ممکن با استثنائات زیاد در مقایسه با آبراهام لینکلن، برای جامعه سیاه پوستان در آمریکا تلاش کرده اید. سوال من از هر دوی شما این است: چرا رأی دهندگان باید به شما بیشتر از رقیبتان در ارتباط با رتق و فتق مسائل نژادی پیش روی این کشور طی چهار سال آینده اعتماد کنند. آقای بایدن شما نخست به این سوال پاسخ دهید.


-بایدن: مسئله برابری و عدالت مطرح است. مسئله احترام مطرح است؛ و همچنین مسئله اجرای قانون اساسی مطرح است؛ و ما هیچ گاه از مسیر تلاش برای اجرای عدالت و برابری برای همگان منحرف نشده ایم، برابری برای همه آمریکایی ها. اما ما هرگز این تلاش را تکمیل نکرده ایم. ما در عین حال هرگز از این مسیر خارج نشده ایم. این درست است: دلیل حضور من در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این افراد بوده اند. برای لحظه‌ای چشمان خود را ببندید و تصور کنید که این افراد در حال ارائه چه ایده‌هایی هستند؛ و ما رئیس جمهوری داریم که افراد خوبی در هر دو طرف حضور دارند.
بایدن: تمام کاری که ترامپ می کند این است که بین مردم تفرقه بیاندازد
-بایدن: هیچ رئیس جمهوری تاکنون چنین سخنانی بر زبان نیاورده است. نکته دومی که باید به آن اشاره کنم این است زمانی که آقای فلوید کشته شد یک اعتراض مسالمت آمیز در مقابل کاخ سفید در جریان بود. او چکار کرد؟ ارتش شروع به شلیک گاز اشک آور کرد و راه را برای او باز کرد تا او به سوی یک کلیسا در آنجا حرکت کند و یک انجیل در دستش بگیرد؛ و سپس پس از آن چه اتفاقی روی داد؟ کشیش آن کلیسا گفت این اقدام مایه شرم است. ژنرالی که با او بود گفت همه کاری که او انجام می‌دهد این است که بین مردم تفرقه بیندازد نه این که مردم را با یکدیگر متحد کند. او رئیس جمهوری است که از همه مسائل استفاده می‌کند تا سبب ایجاد نژادپرستی و تنفر و تفرقه مبتنی بر نژادپرستی شود. او در ارتباط با کمک به آمریکایی‌های آفریقایی تبار صحبت می‌کند. از هر هزار آمریکایی آفریقایی تبار یک نفر به سبب شیوع ویروس کرونا جان خود را از دست داده است. اگر او سریعا اقداماتی را تا پایان سال در پیش نگیرد این رقم به یک از هر پانصد نفر می‌رسد. از هر ۵۰۰ آمریکایی آفریقایی تبار یک نفر به سبب ویروس کرونا جان خود را از دست خواهد داد. این مرد در حال نجات آمریکایی‌های آفریقایی تبار است؟ آیا این مرد اصلا به کسی توجه نشان می‌دهد؟ این مرد در حقیقت هیچ کاری انجام نداده است. ببینید، حقیقت این است که شما باید ببینید او در ارتباط با چه مسائلی صحبت می‌کند. باید ببینید او چه اقداماتی انجام داد و کاری که او انجام داد برای جامعه آمریکایی های آفریقایی تبار فاجعه بار بوده است.


-مجری: رئیس جمهور ترامپ شما دو دقیقه فرصت دارید به این سوال پاسخ دهید که چرا آمریکایی‌ها باید به شما در مقایسه با رقیبتان اعتماد کنند؟
ترامپ: شما آفریقایی تبارها را فوق وحشی نامیدید
-دونالد ترامپ: به قانون جرایم که در سال ۱۹۹۴ تصویب شد نگاهی بیندازید. شما آن‌ها را وحشی‌ترین افراد توصیف کردید. شما گفتید که آمریکایی‌های آفریقایی تبار فوق وحشی هستند؛ و آن‌ها هرگز این موضوع را فراموش نکرده اند. جو آن‌ها هیچگاه این موضوع را فراموش نکرده اند. - شما این کار را کردید و من اکنون افرادی را در ارتباط با این موضوع به زندان می‌اندازم. شما با جامعه آمریکایی‌های آفریقایی تبار به شیوه‌ای بسیار بد در این کشور رفتار کردید، شما با جامعه سیاه پوستان به شیوه‌ای بسیار بد در این کشور رفتار کردید. شما قانون ۱۹۹۴ را تصویب کردید و به همین دلیل اگر شما به نظرسنجی‌ها نگاهی بیندازید می‌بینید که من بیشتر از هر رئیس جمهور جمهوریخواهی در یک دوره طولانی برای آن‌ها تلاش کرده ام. زیرا آن‌ها دیدند که شما چه کردید. شما آن‌ها را فوق وحشی نامیدید؛ و شما آن‌ها را بدتر از این هم مورد خطاب قرار دادید. اگر به جلسات استماع خود نگاهی بیندازید می‌بینید که بدتر از این‌ها هم آن‌ها را خطاب قرار دادید. چه در ارتباط با کلیسا، و چه در ارتباط با دیگر مسائل. ما از حمایت ۲۵۰ رهبر و ژنرال نظامی برخورداریم. آن‌ها به طور کامل از ما حمایت می‌کنند. تقریبا همه افراد حاضر در بخش دستگاه اجرایی در آمریکا از ما حمایت می‌کنند. در فلوریدا، تگزاس، اوهایو از حمایت برخوردارم؛ و ببخشید در ارتباط با پورتلند باید بگویم که کلانتر پورتلند امروز اعلام کرد من از رئیس جمهور ترامپ حمایت می‌کنم. شما حتی کلمه اجرای قانون را بر زبان نیاورده اید. اگر شما واژه اجرای قانون را بر زبان می‌آوردید همه حامیان چپگرای خود را از دست می‌دادید. جو چرا این چیزها را می‌گویی؟ چرا کلمه اجرای قانون را بر زبان نمی‌آوری؟ ببینید اگر آن‌ها در پورتلند از ما می‌خواستند ما می‌توانستیم آتش در این شهر را ظرف نیم ساعت خاموش کنیم، اما آن‌ها این کار را نکردند، زیرا این شهر توسط یک دموکرات چپگرا اداره می‌شود. اگر به اوضاع در شیکاگو نگاهی بیندازید، اگر به سیاتل نگاهی بیندازید می‌بینید که آن‌ها می‌دانستند ما فردا وارد این شهر می‌شویم و برای همین آن‌ها دست‌های خود را به نشانه تسلیم شدن در سیاتل بالا بردند. در مینیاپولیس، ما این شهر را بار دیگر پس گرفتیم، زیرا ما به برقراری نظم و قانون باور داریم، اما شما به این موضوع باور ندارید. ده شهر یا بهتر بگویم ۴۰ شهری که بیش از همه با جرم و جنایت مواجه هستند تحت هدایت دموکرات‌ها قرار دارند و در بسیاری موارد آن‌ها توسط چپگرایان افراطی اداره می‌شوند. آن‌ها دیدند که جو شما چکار کردید. آن‌ها دیدند که شما هیچ چیزی در ارتباط با اجرای قانون بر زبان نیاوردید. من به شما می‌گویم مردم این کشور خواستار اجرای نظم و قانون هستند و تو حتی از گفتن این موضوع هم می‌ترسی.

پرونده تیلور
مجری:خب، می‌خواهم به سوال مربوط به مسائل نژادی باز گردم. آقای معاون رئیس جمهور بایدن، پس از آن که در ارتباط با پرونده تیلور هیئت ژوری تصمیم گرفت هیچ افسر پلیسی را در ارتباط با قتل او متهم نکند، شما این سوال را مطرح کردید که آیا می‌توان عدالت را به صورتی برابر در آمریکا اجرایی کرد یا خیر. آیا شما بر این باورید که یک سیستم متفاوت و در عین حال نابرابر اجرای عدالت برای سیاهپوستان در این کشور وجود دارد؟

بایدن : بله یک نابرابری سیستماتیک در این کشور وجود دارد. در بخش تحصیلی، کاری و همچنین در بخش اجرای قانون و همچنین شیوه اجرای قانون. اما ببینید اکثر افسران پلیس مردان و زنانی خوب و محترم هستند. آن‌ها برای محافظت از ما هر روز در حال به خطر انداختن جان خودشان هستند، اما در میان آن‌ها افراد بدی هم وجود دارند. اما زمانی که چنین اتفاقاتی روی می‌دهد باید آن‌ها را از دیگران جدا کرد. باید آن‌ها را پاسخگو دانست؛ و کاری که من می‌خواهم انجام دهم این است که می‌خواهم آمریکا را در کنار یکدیگر نگه دارم و افرادی را وارد کاخ سفید کنم که شامل گروه‌های حامی حقوق بشر، افسران پلیس، روسای ادارات پلیس می‌شود و ما باید این موضوع را حل کنیم. ما باید شیوه خود را تغییر دهیم و سبب ایجاد شفافیت بیشتری شویم زمانی که چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. این افسران پلیس هم از مشاهده چنین اتفاقی که برای جروج فلوید رخ داد خوشحال نیستند. این افسران از اتفاقی که برای تیلور رخ داد خوشحال نیستند. بیشتر آن‌ها از این موضوع خوشحال نیستند، اما ما باید سیستمی داشته باشیم که بر اساس آن افراد پاسخ گو هستند. همچنین در ارتباط با خشونت‌ها باید بگویم که واکنش به این خشونت‌ها مناسب نبوده است. هرگز مناسب نبوده است. ما شاهد اعتراضات مسالمت آمیز بوده ایم و خشونت‌هایی که اعمال شد مناسب نبوده است.
ترامپ: تعریف شما از اعتراضات مسالمت آمیز چیست؟
ترامپ: تعریف شما از اعتراضات مسالمت آمیز چیست؟ زمانی که آن‌ها وارد مرکز شهر می‌شوند و شروع به آتش زدن فروشگاه‌ها می‌کنند و سبب کشته شدن افراد می‌شوند شما آن‌ها را اعتراضات مسالمت آمیز می‌نامید؟ شما این گونه می‌گویید.

مجری: رئیس جمهور ترامپ می‌خواهم سوالم را با شما در ارتباط با نژادپرستی ادامه دهم و ما سپس به موضوع نظم و قانون هم خواهیم پرداخت. اما، این ماه، دولت شما به نهادهای دولتی دستور داد تا به آموزش‌ها در ارتباط با حساسیت‌های نژادی پایان دهد که سبب مقابله با برتری طلبی سفیدپوستان می‌شد. چرا شما تصمیم گرفتید به این آموزش‌های در زمینه حسیاست‌های نژادی پایان دهید و آیا به این باورید که نژادپرستی سیستماتیک در این کشور وجود دارد؟

دونالد ترامپ: من به این برنامه پایان دادم، زیرا خود این برنامه نژادپرستانه است. من به این برنامه پایان دادم، زیرا شمار زیادی از مردم در ارتباط با این موضوع شکایت کردند که از آن‌ها خواسته شد کارهایی را انجام دهند که احمقانه است و این که یک انقلاب افراطی در ارتش ما و در مدارس ما و در همه مکان‌ها در حال رخ دادن است. شما هم این موضوع را می‌دانید. او هم باید این موضوع را بداند.
 
آموزش مرتبط با حساسیت‌های نژادی
مجری: سوال من در ارتباط با پایان دادن به برنامه آموزش مرتبط با حساسیت‌های نژادی بود.
دونالد ترامپ: اگر شما یک شخص خاص باشید، هیچ امتیازی در زندگی نخواهید داشت. اگر به شرایط مردم نگاهی بیندازید می‌بینید که ما به آن‌ها صدها هزار دلار پرداخت می‌کردیم که یک سری ایده‌های بسیار بد را به دیگران بیاموزند و صراحتا بگویم که این ایده‌ها بیمارگونه بودند. در واقع به دیگران و به مردم می‌آموختند که از کشور ما متنفر باشند. من نمی‌خواهم این کار را انجام دهم. من اجازه نمی‌دهم چنین اتفاقی رخ دهد. ما باید به ارزش‌های اساسی در این کشور باز گردیم. آن‌ها در حال آموختن این موضوع به مردم ما بودند که کشور ما یک مکان بسیار وحشتناک است و این که کشور ما یک مکان مملو از نژادپرستی است و آن‌ها در حال آموختن به مردم بودند تا آن‌ها از کشور ما متنفر شوند؛ و من اجازه نمی‌دهم چنین اتفاقی روی دهد.

-مجری: آقای معاون رئیس جمهور بایدن سخنان شما را می‌شنویم.
بایدن:تنها راه متحد کردن این کشور این است که همه مردم را با یکدیگر متحد کنیم
-بایدن: او در این باره چکار می‌کند؟ او خودش یک نژادپرست است. من چیزهای زیادی درباره این موضوع می‌دانم. حقیقت این است که نوعی بی تفاوتی نژادی وجود دارد. مردم باید از این موضوع آگاه باشند که دیگران چه احساسی دارند. این که توهین‌ها شامل چه مواردی می‌شود و این توهین‌ها چه معنایی برای آن‌ها می‌تواند داشته باشد. مهم است که مردم این چیزها را بدانند. آن‌ها نمی‌خواهند مردم به احساسات دیگران آسیب بزنند. ما باید سبب ایجاد تفاوت‌هایی شویم. تفاوت زیادی می‌کند که یک کودک در شرایطی بزرگ شوید که بر اساس آن بتواند یک سری مسائل را درک کند. مهم است که افراد به دیگران چه نگاهی دارند. شیوه نگاه آن‌ها به افرادی که پول ندارند مهم است. این مسئله مهم است که آن‌ها به افرادی که عقاید و باورهای دیگری دارند چگونه نگاه می‌کنند. این موضوع مهم است که مردم به دیگرانی که رنگ پوستشان متفاوت است چه نگاهی دارند. در حقیقت همه ما آمریکایی هستیم. تنها راه متحد کردن این کشور این است که همه مردم را با یکدیگر متحد کنیم. ما باید در کنار یکدیگر باشیم. ما می‌توانیم بر اوضاع مسلط شویم و نژادپرستی را شکست دهیم.

مجری: آقای معاون رئیس جمهور وقت شما به پایان رسیده است. رئیس جمهور ترامپ نوبت شماست.
-ترامپ: در زمان دولت اوباما-بایدن، اختلاف و تفرقه زیادی در کشور وجود داشت. انزجار وجود داشت. به شرایط در فرگوسن نگاهی بیندازید. مکان‌های زیادی وجود داشت. به اوکلند نگاهی بیندازید. ببینید در اوکلند چه اتفاقی افتاد. ببینید در بولتون چه اتفاقی روی داد. صراحتا بگویم در آن زمان خشونت‌های به مراتب بیشتری رخ داد و آن را با زمان کنونی مقایسه کنید. اما دلیلی که وجود دارد این است که دموکرات‌ها هدایت این شهرها را بر عهده دارند و این در حالی است که آن‌ها همانند شما از نظم و قانون چیزی نمی‌گویند. شما همچنان به این موضوع اشاره‌ای نکرده اید. آیا از اجرای نظم و قانون حمایت می‌کنید؟

-بایدن: من از اجرای نظم و قانون حمایت می‌کنم.
-ترامپ: آیا از اجرای نظم و قانون حمایت می‌کنید؟

-مجری: سوالات زیادی باقی مانده است که باید آن‌ها را مطرح کنم.
بایدن: نظم و قانون همان چیزی است که سبب می‌شود با مردم به شیوه‌ای یکسان و بر اساس عدالت رفتار شود. حقیقت این است که میزان جرایم خشونت آمیز در زمان روی کار بودن دولت ما ۱۵ درصد کاهش داشته است. اما اکنون او باید به این سوال پاسخ دهد، زیرا او رئیس جمهور آمریکاست.
-مجری: آقای رئیس جمهور، شما باید خوشحال باشید، زیرا ما در ارتباط با نظم و قانون صحبت می‌کنیم.
-ترامپ: ما با شهرهای تحت هدایت دموکرات‌ها مشکل داریم.
افزایش میزان قتل در آمریکا
-مجری: من به این سوال خواهم پرداخت. باید بگویم که میزان قتل‌ها در آمریکا به ویژه در تابستان امسال با افزایش همراه بوده است و شما اغلب شهرداران و فرمانداران دموکرات را عامل این موضوع دانسته اید. اما در حقیقت باید گفت میزان این قتل‌ها در شهرهای تحت هدایت جمهوریخواهان و دموکرات‌ها به یک نسبت افزایش داشته است همانند تولسا و غیره؛ بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است که ایا این یک مسئله حزبی است؟
ترامپ: بایدن نمی‌خواهد درباره قانون حرفی بزند، زیرا او اگر این کار را انجام دهد حمایت چپگرایان افراطی را از دست می دهد
-ترامپ: فکر می‌کنم این یک مسئله حزبی است. می‌توانیم در ارتباط با این موضوع به چند مثال اشاره کنیم. اگر به اوضاع در شیکاگو نگاهی بیندازید می‌بینید که ۵۳ نفر هدف اصابت گلوله قرار گرفتند و هشت تن هم کشته شدند. اگر به اوضاع در نیویورک نگاهی بیندازید می‌بینید که شرایط در آنجا به گونه‌ای است که تاکنون کسی مشاهده نکرده است. میزان افزایش (جرم و جنایت) در آنجا صد یا ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش داشته است. اوضاعی که در آنجا جریان دارد بسیار وحشتناک است و او نمی‌خواهد در ارتباط با نظم و قانون حرفی بزند، زیرا او نمی‌تواند، زیرا او اگر این کار را انجام دهد حمایت چپگرایان افراطی را از دست خواهد داد. اگر او بتواند هدایت این کشور را بر عهده بگیرد و اگر آن‌ها به شیوه یکدیگر این کار را انجام دهند، حومه شهرهای ما از بین خواهد رفت. بهر حال، حومه شهرهای ما از بین خواهد رفت و ما شاهد مشکلاتی خواهیم بود که تاکنون آن‌ها را مشاهده نکرده ایم.
بایدن:مردمی که در حومه شهرها ساکن هستند به سبب ابتلا به کووید جان خود را از دست می‌دهند
بایدن: او در ارتباط با حومه شهرهای ما اشتباه می‌کند. من خودم در حومه شهر بزرگ شده ام. اکنون سال ۱۹۵۰ نیست. اکنون حومه شهرها با مناطق دیگر ادغام شده اند و گسترش یافته اند. اکنون افراد زیادی هستند که هر روز فرزندان خود را سوار ماشین می‌کنند و فرزندان سیاه پوست و سفید پوست و لاتین تبار همه سوار یک ماشین می‌شوند و به مکان‌های دیگر برده می‌شوند. چیزی که در حقیقت برای امنیت و خود حومه شهرها تهدید محسوب می‌شود این است که آن‌ها با کووید مواجه هستند. مردمی که در حومه شهرها ساکن هستند به سبب ابتلا به کووید جان خود را از دست می‌دهند. او نتوانسته است در ارتباط با محیط زیست کاری انجام دهد. اکنون با جاری شدن سیل، آتش سوزی مواجه هستیم، زیرا او از در پیش گرفتن یک سری اقدامات خودداری می‌کند. به این دلایل است که حومه شهرها دچار مشکل شده اند.

-مجری: من می‌خواهم درباره موضوع نظم و قانون صحبت کنم؛ و در توصیه مشترک ارائه شده توسط کارگروه مشترک بایدن و برنی سندرز، شما در ارتباط با بررسی مجدد شیوه فعالیت‌های پلیس صحبت کرده اید. نخست این که این موضوع چه معنایی دارد و دوم این که، آیا شما از جنبش جان سیاه پوستان مهم است و همچنین درخواست آن‌ها برای کنترل بر روند فعالیت‌های پلیس حمایت می‌کنید؟

جنبش ”جان سیاه پوستان مهم است“
والاس مجری مناظره در ادامه گفت: پیش از همه اول بگویید که بازآفرینی از پلیس چیست و آیا از خواست جنبش ”جان سیاه پوستان مهم است“ برای کنترل اجتماعی پلیس حمایت می‌کنید؟
بایدن: ترامپ چهارصد میلیون دلار  بودجه پلیس محلی را قطع کرد
بایدن گفت: ببینید؛ چیزی که من از آن حمایت می‌کنم این است که پلیس فرصت مقابله با مشکلاتی را که با آن‌ها روبروست؛ داشته باشد. من به صورت کامل با قطع بودجه پلیس مخالفم. تنها کسی که حامی قطع بودجه است وی (ترامپ) است که چهارصد میلیون دلار از بودجه کمک به نیروهای محلی مجری قانون را قطع کرده است. آن‌ها نیازمند کمک بیشتر هستند، لازم است آن‌ها کسانی را در تلفن اضطراری ۹۱۱ به عنوان روانشناس داشته باشند تا جلوی استفاده از خشونت را بگیرد و بتواند با صحبت کردن، آن‌ها را آرام کند. ما باید ماموریت پلیس را در جوامع مختلف مانند آنچه که در گذشته داشتیم انجام دهیم، جایی که افسران پلیس مردم محلی را می‌شناسند. اینجاست که جرائم کاهش می‌یابند و افزایش نخواهد داشت.

ترامپ: اصلا موضوع صحبت ما این نیست کریس! صحبت ما از قطع بودجه پلیس است.
بایدن: این اصلا صحیح نیست.
ترامپ: اصلا کسی از مجریان قانون از وی حمایت نکرده است. چه کسی از تو حمایت کرده است؟ یک گروه را نام ببر که بیاید و از تو حمایت کرده باشد؟ یکی را بگو!
بایدن: ما زمانی برای این کارها نداریم.
ترامپ: یک گروه مجری قانون را نام ببر که آمده باشد از تو حمایت کنند.
اعتراضات
والاس: خب مجبورم برگردم به موضوع دیگری بپردازم که مساله اعتراض هاست. بسیاری از شهرها شاهد خشونت هستند، در پورتلند در اورگان، بیش از صد روز مداوم است که شاهد اعتراض‌ها هستیم که گمان می‌کنم شما با اعتراض‌های مسالمت آمیز موافق باشید، ولی خیلی از آن‌ها به آشوب تبدیل شدند. آقای رئیس جمهور شما می‌گویید کسانی که جرم مرتکب می‌شوند باید پاسخگو باشند. سوالی که من دارم این است از نامزد دمکرات‌ها و شما که در حال حاضر نماینده آن‌ها هستید؛ آیا تا کنون از شهردار پورتلند یا فرماندار اورگان خواسته اید که هی! باید این روند را متوقف کنی، گارد ملی را بیاوری، هر کاری که لازم است انجام بدهی و به این روزها و ماه‌ها خشونت در پورتلند پایان بدهی!
بایدن گفت: من در حال حاضر منصب رسمی ندارم. من معاون سابق رئیس جمهور هستم و این را به روشنی گفته ام در اظهارات و بیانیه‌های عمومی خود گفته ام که باید عاملان خشونت تحت تعقیب قرار گیرند؛ هر کسی که این را مرتکب می‌شود.

والاس:، ولی هرگز از سران (مسئولان اصلی) پورتلند نخواسته اید که گارد ملی را بیاورند و دیگر شاهد بالای صد روز آشوب نباشیم.

بایدن گفت: در واقع آن‌ها می‌توانند اقدامات لازم برای مراقبت از ایالت خود را به عمل آورند. یک مساله هست ...

ترامپ: واقعا؟ این من بودم که مارشال‌های آمریکایی را برای بازداشت کردن قاتل مردی جوان در میانه خیابان فرستادم؛ آن هم بعد از سه روز که در پورتلند هیچ اقدامی (برای بازداشت وی) انجام نشد. من مارشال‌های آمریکایی را فرستام تا کار را تمام کنند.

بایدن گفت: به هرحال؛ سخنگوی سابق خود این مرد گفته است آشوب، ناآرامی و هرج و مرج به اهداف وی (ترامپ) کمک می‌کند. همه این‌ها سر همین مساله است. «کلی آن کانوی» این را گفته است.
ترامپ: فکر نمی‌کنم چنین چیزی گفته باشد

بایدن: خودش گفته! مساله اینجاست. مساله این است که برای همین هم هست که مدام اوضاع را ناآرام می‌کند. اصلا نمی‌خواهد اوضاع آرام بگیرد. به جای اینکه برود و بگوید بیایید باهم بنشینیم و ببینیم مشکل چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد چه می‌کند؟ مدام بر این آتش می‌دمد و این کار را را مدام تکرار می‌کند.

والاس: من به شما یک دقیقه فرصت پاسخگویی می‌دهم. شما مدام این را گفته اید که ...
ترامپ: صبر کنید من جوابش را بدهم. من خیلی دوست دارم این مساله تمام شود.
والاس: می‌خواهید جایمان را عوض کنیم.
ترامپ: اگر گارد ملی را فرستاده بودم یک شبه این مشکل را حل می‌کردند، ولی آن‌ها نمی‌خواهند این مشکل حل شود. آن‌ها گارد ملی را قبول نکردند.

والاس: شما مدام از معاون رئیس جمهور به دلیل محکوم نکردن آنتیفا و دیگر گروه‌های چپی انتقاد کرده اید. ولی آیا می‌خواهید امشب از سفیدبرترپنداری و گروه‌های شبه نظامی انتقاد کنید و بگویید آن‌ها باید کنار بروند و به خشونت‌هایی که در چند جا از جمله در کنوشا و پورتلند شاهدش بودیم اضافه نکنند.

ترامپ گفت: من می‌خواهم این کار را بکنم، ولی باید بگویم تقریبا همه آنچه که شاهدش هستم از گروه‌های چپی است نه از راستی ها؛ من می‌خواهم هر کاری که لازم باشد انجام بدهم، چون خواهان آرامش هستم.

بایدن: خب بگو
ترامپ: می‌خواهید از آن‌ها چه بخواهم؟ یک نام ببرید.
والاس: سفید برترپندارها
مشکل راستگرایان نیست بلکه مشکل چپگرایان هستند
ترامپ: می‌خواهم محکوم کنم بگویید چه کسی. خب می‌گویم، کنار بایستید و کاری نکنید! ولی یک مساله را بگویم، کسی هم باید درباره آنتیفا و گروهی برای چپ کاری بکند، زیرا مشکل ما اصلا مشکل راستگرایان نیست بلکه مشکل ما چپگرایان هستند.

بایدن: وی چیزی درباره سفید برترپنداران نمی‌گوید. آنتیفا یک باور است نه اینکه یک سازمان باشد. این چیزی است که مدیر اف بی آی گفته است.

والاس: خیلی خوب تمام! به موضوع بعدی می‌پردازیم.

بایدن: همه آن‌هایی که در دولت شما هستند می‌گویند این ایده بدی است.

ترامپ: آنیفا یک گروه افراطگرای خطرناک است و خودت هم باید مواظب باشی.
 
رای دهندگان چرا باید به شما رای بدهند
والاس: می‌توانم سوالم را بپرسم؟ وقتی که رئیس جمهوری در دوره دوم نامزد می‌شود، در واقع سابقه خود را به همه پرسی می‌گذارد، ولی شما گفته اید که مرا با خودم مقایسه نکنید بلکه با جایگزین و رقیبم مقایسه کنید. با نگاه به سابقه شما که از هر کدام از شما خواهم پرسید، چرا رأی دهندگان باید شما را به جای رقیبتان به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنند. رئیس جمهور ترامپ شما در دو دقیقه جواب بدهید.
ترامپ: هیچ دولتی کاری را که من انجام داده ام انجام نداده است
ترامپ: علت این است که هرگز دولت و رئیس جمهوری نبوده اند که به اندازه من در طول این سه و نیم سال کار کرده باشند و همه این‌ها با وجود جنجال استیضاح بود. امروز هم دیدید که درباره هیلاری کلنیتون چه روی داد. با همه دشمنانی که در روبرو و پشت سرم داشتم انجام شد، هیچ دولتی کاری را که من انجام داده ام انجام نداده است. پیش از کووید، ما بزرگترین اقتصاد تاریخ را داشتیم، کمترین میزان بیکاری را داشتیم. همه چیز خوب بود و این‌ها زمانی بود که ما (از ویروس) ضربه خوردیم، ولی دوباره اوضاع را سامان می‌دهیم. ما ارتش را بازسازی کردیم، نیروی فضایی ایجاد کردیم و همه کارهای دیگر، اوضاع کهنه سربازان را که در زمان وی بسیار نابسامان بود، سامان دادیم. سیصد و هشت هزار نفر در زمان وی به دلیل نداشتن بیمه درمانی مناسب جان باخته اند، اوضاع بسیار نابسامان بود. اکنون ما نود و یک درصد تایید عملکرد در میان کهنه سربازان را داریم، زیرا از آن‌ها مراقبت می‌کنیم. کاری که ما انجام داده ایم، البته یک چیز دیگر را هم بگویم که عده‌ای می‌گویند مهم‌ترین مساله است، در پایان دوره نخست، ما سیصد قاضی فدرال در دادگاه‌های فرجام خواهی خواهیم داشت و امید می‌رود سه قاضی دادگاه عالی را نیز داشته باشیم. این رکوردی است که کمتر کسانی به آن دست یافته اند. یکی از عللی که ما این همه قاضی داریم این است که رئیس جمهور اوباما و وی صد و بیست و هشت کرسی قضاوت را خالی گذاشتند. زمانی که دفتر ریاست جمهوری را ترک کردید قاضی به جا نمانده بود. آن‌ها صد و بیست و هشت جای خالی داشتند و اگر من هم حزبی او بودم، فرقی نمی‌کند، چون دیدگاه و باورها نزدیک است، می‌گفتم اگر صد و بیست و هشت کرسی خالی به جا گذاشته باشید نمی‌توانید رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور خوبی باشی، ولی می‌خواهم از شما تشکر کنم، زیرا باعث شدید تا پایان امسال، سیصد قاضی که برای خود رکوردی به شمار می‌آید و اندکی بیش از آن شمار است، در اختیار داشته باشیم.

والاس گفت: با نگاه به عملکرد هر دوی شما، چرا باید رأی دهندگان شما را به جای رئیس جمهور ترامپ انتخاب کنند. دو دقیقه بدون اخلال وقت دارید.
بایدن: ما در دوران ترامپ ضعیف تر، بیمارتر، فقیرتر، متفرق‌تر و خشن‌تر شده ایم
بایدن گفت: ما در دوران این رئیس جمهور ضعیف تر، بیمارتر، فقیرتر، متفرق‌تر و خشن‌تر شده ایم. زمانی که من معاون رئیس جمهور بودم، ما رکودی را به ارث بردیم، از من خواسته شده بود که این مساله را حل کنم. این کار را کردم و اقتصادی در حال شکوفایی را از خود به جا گذاشتیم و وی (ترامپ) باعث رکود شد. در خصوص ضعیف‌تر شدن، حقیقت این است که من رو در روی پوتین می‌ایستادم و برایش روشن می‌کردم که کارهایش را تحمل نمی‌کنیم، وی سگ دست آموز پوتین شده است و حتی نمی‌خواهد از پوتین به دلیل جایزه‌ای که برای سر سربازان آمریکایی قرار داده است انتقاد کند.
ترامپ: پسر تو سه و نیم میلیون دلار گرفته است.

والاس: آقای رئیس جمهور، ستاد شما توافق کرده است که هر دو طرف دو دقیقه فرصت برای پاسخگویی داشته باشند و اخلالی در کار نباشد. طرف شما این را قبول کرده است و انتظار داریم چیزی را که ستاد شما به عنوان قانونی اصلی قبول کرده است رعایت کنید.
 
بایدن: وی هرگز روی قول خود نمی‌ماند.
والاس: سوالی که من کردم چیزی شعاری نبود.
بایدن: من سی ثانیه دیگر دارم. از این رو، سوم اینکه ما فقیرتر شده ایم. میلیاردرها با آمدن کووید با درآمدهای دویست تا سیصد میلیونی بیشتر، ثروتمندتر شده اند و شما (مردم آمریکا) سهم کمتری برده اید و اکنون در مقایسه با گذشته، مشکلات بیشتری دارید. در خصوص خشونت بیشتر، زمانی که ما روی کار بودیم، شاهد کاهش پانزده درصدی خشونت در آمریکا بودیم، ولی اکنون وی رئیس جمهور آمریکاست و در دوران وی هستیم. در خصوص تفرقه و شکاف بیشتر، باید بگویم یک ملت با تفرقه روی پای خود نمی‌ماند. ولی در خصوص پسر من، وقتی صحبت از ارتشی‌ها می‌کنی و آن‌ها را بازنده و عوضی می‌خوانی، باید بگویم که پسر من در عراق بود و یک سال در آنجا خدمت کرد؛ مدال ستاره برنزی دریافت کرد، وی اصلا بازنده نبود، وی میهن پرست بود و کسانی که در آنجا به خاک افتادند قهرمان بودند.

ترامپ: داری درباره هانتر صحبت می‌کنی؟

بایدن: من دارم درباره پسرم بو بایدن حرف می‌زنم

ترامپ گفت: من بو را نمی‌شناسم، ولی هانتر از ارتش اخراج شد. وی با افتضاح تمام اخراج و خلع درجه شد و تا زمانی که تو معاون رئیس جمهور نشده بودی، منصبی نیز نداشت. زمانی که تو معاون رئیس جمهور شدی، وی در اوکراین، چین و مسکو و چند جای دیگر فرصت درخشیدن یافت.

بایدن: این اصلا درست نیست.

در ادامه مناظره جو بایدن گفت: پسر من مثل بسیاری دیگر از انسان‌هایی که ما در خانه‌های خود می‌شناسیم مشکل اعتیاد داشت. وی بر این مشکل غلبه کرد و روی این مشکل کار کرد و آن را حل کرد. من به وی افتخار می‌کنم.
ترامپ: چرا به وی ده‌ها میلیون دلار پول پرداخت شد؟
بایدن: به او ده‌ها میلیون دلار پرداخت نشد! این گفته شما کاملا بی اعتبار است. کاملا بی اعتبار است.
مجری: ما به اندازه کافی در این باره بحث کردیم. به نظر من مردم آمریکا ترجیح می‌دهند درباره مسائل و موضوعات مهم‌تر بشنوند. من به عنوان مجری این مناظره قصد دارم نظر شما را بپرسم
ترامپ: می‌دانم، اما وقتی که فردی سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از شهردار مسکو دریافت می‌کند...
بایدن: درست نیست. این جملات کاملا بی اعتبار است. میت رامنی در آن کمیته گفت حیف از پول مالیات دهندگان آمریکایی که به دلایل سیاسی صرف این (موضوع) می‌شود.
تغییرات اقلیمی
مجری: می‌خواهم درباره تغییرات اقلیمی صحبت کنم.
بایدن:من نیز تمایل دارم
مجری: آتش سوزی مناطق جنگلی در غرب آمریکا هم اکنون در جریان است و باعث سوختن حدود یک میلیون هکتار از اراضی جنگلی شده است. این آتش سوزی‌ها باعث بی خانمان شدن صدها هزار نفر از مردم شده است. وقتی مقامات ایالتی تقصیر آتش سوزی‌ها را به گردن تغییرات اقلیمی می‌اندازند، شما (جناب رئیس جمهور) گفتید که چنین اعتقادی ندارید. شما در طی چهار سال از ریاست جمهوری خود آمریکا را از توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس خارج کردید. شما برخی از سوابق و عملکرد دولت اوباما در زمینه محیط زیست را پاک کردید. شما چه اعتقادی به علم تغییرات اقلیمی دارید؟ شما در چهار سال آینده در این زمینه چه کار خواهید کرد؟
ترامپ: من خواستار آب زلال و پاک هستم، من خواستار هوای پاک هستم، ما اکنون پایین‌ترین میزان آلایندگی کربن را داریم. اگر هم اکنون به ارقام نگاه کنید متوجه می‌شوید که ما عملکرد فوق العاده‌ای داریم، ولی من کسب و کارهای ما را نابود نکردم. کسب و کارهای ما از عملکرد خارج نشدند. اگر به توافقنامه پاریس نگاه کنید می‌بینید که این توافقنامه از دیدگاه ما یک فاجعه بود. افراد از آنچه که در جریان است بسیار خرسند هستند، چون کسب و کارهای ما عملکرد فوق العاده‌ای دارند. در مورد آتش سوزی‌ها نیز باید بگویم علاوه بر اقدامات دیگری که باید انجام شود، نیاز به مدیریت جنگل وجود دارد. کف جنگل پر از درختانی است که سال‌ها افتادند، خشکیده شدند و مثل باروت عمل می‌کنند. اگر کسی سیگاری را داخل جنگل بیاندازد کل جنگل به آتش کشیده می‌شود. شما باید مدیریت جنگل داشته باشید.
مجری: نظر شما درباره علم تغییرات اقلیمی چیست؟
ترامپ: معتقدم که ما باید هر کاری می‌توانیم انجام دهیم تا آب و هوایی پاک داشته باشیم. ما باید هر کار خوبی که می‌توانیم انجام دهیم. ما داریم یک میلیارد درخت می‌کاریم. ما پروژه کاشت یک میلیارد اصله درخت را دنبال می‌کنیم که بسیار هیجان برانگیز است.
مجری: پس آیا نظر شما این است که آلودگی انسانی، انتشار گازهای گلخانه‌ای به پدید گرم شدن جهان کمک می‌کند؟
ترامپ: معتقدم بسیاری از چیزها تاثیر دارند، اما تا حدی بله! من همچنین معتقدم که ما باید مدیریت بهتری بر جنگل‌های خود داشته باشیم. هر ساله با من تماس گرفته و اعلام می‌شود که جنگل‌های کالیفرنیا دارند می‌سوزند. اگر جنگل‌های کالیفرنیا پاک سازی می‌شدند، اگر مدیریت خوب جنگل اعمال می‌شد هرگز این اخبار را نداشتیم. در اروپا آن‌ها در شهرهای جنگلی زندگی می‌کنند. آن‌ها جنگل‌های خود را نگه داری می‌کنند. آن‌ها جنگل‌های خود را مدیریت می‌کنند. من با رئیس یک کشور مهم بودم که به من گفت «درختانی داریم که به مراتب آتش زا هستند و خیلی سریع‌تر از درختان جنگل‌های کالیفرنیا آتش می‌گیرند». ما نباید این مشکل را داشته باشیم. من با فرماندار کالیفرنیا صحبت کردم. من روابط دوستانه خوبی با فرماندار کالیفرنیا دارم. من گفتم که نمی‌شود هرساله صدها هکتار از اراضی جنگلی به خاکستر تبدیل شود. علت آتش سوزی‌های جنگلی فقدان مدیریت جنگل است.
انرژی پاک 
مجری: اگر شما به علم تغییرات اقلیمی اعتقاد دارید پس چرا برنامه انرژی پاک دولت اوباما را متوقف کردید. این برنامه باعث محدود شدن آلایندگی کربن در نیروگاه‌ها می‌شد.
ترامپ: علت این بود که این برنامه قیمت انرژی را به شدت افزایش می‌داد.
مجری: چرا شما استانداردهای مصرف سوخت و کاهش مصرف را برداشتید درحالیکه این اقدام شما باعث آلایندگی بیشتر خودروها خواهد شد.
ترامپ: من طرفدار خودروهای برقی هستم
ترامپ: واقعا این طور نیست. اتفاقی که افتاد این بود که خودروها به مراتب ارزان‌تر شده اند و ایمنی آن‌ها بیشتر شده است. شما درباره یک تفاوت بسیار جزئی صحبت می‌کنید. به علت کاهش قیمت خودروها، شما دست کم شاهد افزایش دو یا سه برابری خرید خودروها خواهید بود. ما خودروهای قدیمی داریم که ۱۰ یا ۱۲ سال عمر دارند. اگر شما این کار را بکنید خودروها ارزان‌تر می‌شوند و ایمن‌تر می‌شوند. مردم قدرت خرید خودرو خواهند داشت. باید دید که سرنوشت این طرح چه می‌شود، اما بسیاری از افراد با من هم نظر هستند. خودروها خیلی گران شدند، چون رایانه‌هایی روی آن‌ها نصب شده است در حالیکه این رایانه‌ها نقش اندکی در کاهش مصرف بنزین خودروها دارند. من طرفدار خودروهای برقی هستم. من مشوق‌های زیادی برای خودروهای برقی دادم. کاری که آن‌ها در کالیفرنیا کردند کاری احمقانه بود.

مجری: من می‌خواهم که جناب جو بایدن درباره سوابق رئیس جمهور در زمینه تغییرات اقلیمی پاسخ دهند. شما پیشنهاد دو تریلیون دلاری در زمینه مشاغل سبز ارائه کردید. شما درباره محدودیت‌های جدید درباره استخراج نفت فرکینگ صحبت می‌کنید. شما به خاتمه دادن به سوخت فسیلی برای تولید برق فکر می‌کنید و می‌خواهید تا سال ۲۰۳۵ بدون سوخت فسیلی برق تولید کنید و قصد دارید انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسانید. رئیس جمهور می‌گوید بسیاری از این اقدامات به اقتصاد فشار وارد می‌کنند و باعث از دست رفتن میلیون‌ها شغل می‌شوند.
بایدن:ما می‌خواهیم ۵۰۰ هزار ایستگاه شارژ الکتریکی احداث کنیم
جو بایدن: اول اینکه وی کاملا اشتباه می‌کند. دوم اینکه این که در دولت ما (اوباما) با قانون بهبود اقتصادی، من مسئول کاهش دادن هزینه‌های انرژی تجدیدپذیر بودم و باید هزینه آن را به رقمی پایین‌تر یا به اندازه قیمت ذغال سنگ، نفت و گاز می‌رساندم. هیچ کس دیگری قصد ندارد یک نیروگاه با سوخت ذغال سنگ در آمریکا احداث کند. هیچ کس قصد ندارد نیروگاه با سوخت نفت تولید کند. همه به سمت انرژی تجدید پذیر حرکت خواهند کرد. نکته شماره دو! این است که ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم ناوگان فدرال به ناوگانی تبدیل می‌شود که سوخت آن برقی است. ما می‌خواهیم ۵۰۰ هزار ایستگاه شارژ الکتریکی احداث کنیم که در تمام بزرگراه‌ها در دسترس باشند. ما قصد داریم اقتصادی را ایجاد کنیم که در واقع کمک کند تا چهار میلیون ساختمان طوری احداث شوند که اتلاف انرژی در آن‌ها بسیار پایین باشد و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی شود. کارهای زیادی وجود دارد که ما می‌توانیم الان انجام دهیم تا هزاران هزار شغل ایجاد کنیم. ما می‌توانیم تا سال ۲۰۳۵ در زمینه تولید انرژی (از جنبه مصرف سوخت فسیلی) به صفر برسیم. ما با این کار نه تنها به مشاغل مردم لطمه نمی‌زنیم بلکه اشتغالزایی هم می‌کنیم. ما میلیون‌ها شغل پر درآمد ایجاد می‌کنیم که درآمدش فقط ۱۵ دلار در ساعت نباشد بلکه به مراتب بیشتر باشد. ما زیر ساخت‌های جدیدی ایجاد می‌کنیم که سازگار با محیط زیست خواهد بود. نخستین کاری که من خواهم کرد این خواهد بود که بار دیگر به توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس ملحق خواهم شد. من به توافقنامه پاریس می‌پیوندم، چون بدون حضور ما این توافقنامه دارد از هم می‌پاشد. درباره فردی صحبت می‌کنیم که هیچ رابطه‌ای با سیاست خارجی ندارد. برزیل و جنگل‌های این کشور دارند از بین می‌روند، هرچه کربن بیشتری در آمریکا تولید شود میزان بیشتری از اینکربن جذب این جنگل‌ها می‌شود. به جای اینکه کاری در این باره بکنیم من اجتماع تشکیل می‌دهم تا مطمئن شوم که کشورهای جهان رقم ۲۰ میلیارد دلاری جمع می‌کنند تا جلوی از بین رفتن جنگل‌ها را بگیریم. من به آن‌ها خواهم گفت که اگر این کار را نکنند عواقب اقتصادی زیادی متوجه آن‌ها خواهد شد.

مجری: رئیس جمهور ترامپ می‌گوید که شما باید میان منافع زیست محیطی و منافع اقتصادی توازن برقرار کنید. او خطوط و مرزهای خود را مشخص کرده است.

بایدن: او مرزهای خود را مشخص نکرده است! او هنوز تصمیم نگرفته آیا گاز متان یک مشکل است یا خیر. این آدمی است که می‌گوید استانداردهایی که برای خودروها در حال حاضر وجود دارد لازم نیست وجود داشته باشند. این آدمی است که می‌گوید ... همه این‌ها درست است.

ترامپ: او در مورد «طرح» صحبت می‌کند! آنگونه که او می‌گوید این طرح دو میلیاردی و بیست میلیاردی است، بلکه صد هزار میلیارد دلار است. آن‌ها می‌خواهند ساختمان را بکوبند و از نو بسازند! این خیلی مسخره است! در این صورت هواپیماهای ما از تجارت خارج می‌شوند.

مجری: من طرح شما را مطالعه کرده ام. این طرح شامل ۴ میلیون ساختمان می‌شود. سوال این است: همانطور که رئیس جمهور می‌گوید این طرح ممکن است پرهزینه باشد و به اقتصاد صدمه وارد کند. نظر شما چیست؟

بایدن: کاری که ما می‌توانیم با این طرح ایجاد کنیم این است که هزاران و میلیون‌ها شغل ایجاد کنیم.

مجری خطاب به ترامپ: اجازه دهید حرفش را بزند!
بایدن: او بلد نیست این کار را بکند! واقعیت این است که ما می‌توانیم میلیون‌ها شغل با دستمزد خوب ایجاد کنیم. ما باید اقتصاد را به گونه‌ای امن کنیم که بتوانیم بهتر با طوفان‌ها مقابله کنیم. در ضمن، ترامپ در مورد طوفان‌ها یک راه حل دارد و می‌گوید یک بمب هسته‌ای روی آن‌ها بیندازیم.

ترامپ: من هیچ وقت همچین حرفی نزده ام. او این حرف را ساخته است.
بایدن:ما باید به توافقنامه آب و هوایی پاریس برگردیم
بایدن: ما در موقعیتی خواهیم بود که می‌توانیم مشاغل خوبی ایجاد کنیم و اطمینان حاصل کنیم که محیط زیست سالمی داریم که در وضعیت بهتری قرار دارد. میلیاردها دلار در حال حاضر صرف سیل، طوفان و بالا آمدن آب دریاها می‌شود. این یک مشکل واقعی است. به منطقه غرب میانه کشور نگاه کنید که طوفان می‌آید و بخشی از شهرها و نواحی را در ایالت آیووا با خود می‌برد. این اتفاق قبلاْ نمی‌افتاد. اما اکنون به خاطر گرم شدن جهانی این اتفاق می‌افتد. ما در واقع ۱۵ درصد مشکلات دنیا را تشکیل می‌دهیم. البته سایر کشورها باید با ما همراه شوند. ما باید به توافق نامه آب و هوایی پاریس بازگردیم.

ترامپ: پس چرا شما ۷۰ ساله که این کار را نکرده اید! شما معاون رئیس جمهور بودید، پس چرا این کار را نکردید؟ چین واقعاً محیط زیست را آلوده می‌کند، روسیه و هند هم همین کار را می‌کنند. البته قرار بر این است که ما از این نظر خوب باشیم. در ضمن، او چند حرف زد (که من باید جواب بدهم). طرح جدید زیست محیطی، یک بودجه صد هزار میلیارد دلاری دارد.
بایدن: طرح سبز جدید، طرح من نیست، طرح شماست!

ترامپ: او نکته‌ای در مورد ارتش گفت. او و دوستانش این حرف را در مورد من درست کردند. من هیچ گاه این حرف را نزدم. او نیروهای نظامی را «حرامزاده‌های احمق» خواند. من این را شنیدم.

مجری: آقای معاون رئیس جمهور! ادامه بدید. به سوال آخر پاسخ دهید.

بایدن: من به خاطر نمی‌آورم سوال را، چون او (ترامپ) بلبشو به راه انداخت.

مجری: سوال مربوط به اقتصاد و محیط زیست.

بایدن: طرح زیست محیطی جدید، هزینه هایش را خودش پوشش می‌دهد. ما نمی‌توانیم طرح‌هایی تدوین کنیم که در واقع ...

مجری: آیا از این طرح حمایت می‌کنید؟

بایدن: نه من از این طرح حمایت نمی‌کنم.

ترامپ: چپ افراطی!

بایدن: من از طرح خودم که معرفی خواهم کرد حمایت می‌کنم. طرح بایدن بهتر از طرح افراطی زیست محیطی اوست.
اصالت انتخابات
مجری: آقایان، سوال آخر. سوال من در مورد اصالت انتخابات است. امشب میلیون‌ها آمریکایی، تعرفه‌های رأی را به صورت پستی دریافت می‌کنند. آن‌ها زودهنگام رأی خود را می‌دهند. ما چقدر می‌توانیم مطمئن باشیم که این انتخابات، منصفانه است؟ آمادگی شما برای پنج هفته آینده چیست؟ چه اقدامی خواهید کرد تا به مردم آمریکا اطمینان دهید که رئیس جمهور بعدی، برنده مشروع انتخابات است؟
بایدن: ما باید به مردم اجازه دهیم رأی دهند. مردم به سایت Ivote.com بروند و تصمیم بگیرند چگونه و چه زمان رأی دهند و به چه کسی رأی دهند. مسئول امنیت داخلی دولت او به اضافه رئیس اف بی آی می‌گویند هیچ شاهدی وجود ندارد که رأی گیری پستی، منشأ تحریف و تقلب در انتخابات است. آن‌ها این حرف را زده اند. واقعیت این است که به خاطر کرونا میلیون‌ها نفر از طریق پست رأی می‌دهند. خود او هم اینگونه رأی می‌دهد. او پست میز کارش می‌نشیند و تعرفه‌های رأی را به فلوریدا می‌فرستد. نکته دوم، ما باید اطمینان یابیم افرادی که می‌خواهند به طور حضوری رأی دهند، بتوانند رأی دهند، زیرا ما در حوزه‌های اخذ رأی ناظر نداریم، زیرا می‌خواهیم اطمینان یابیم فاصله گذاری اجتماعی رعایت می‌شود، حوزه‌های اخذ رأی باید به موقع باز شوند، حوزه‌های اخذ رأی تا زمان آغاز شمارش آراء باید باز بمانند. همه اقدامات او برای این است که مردم را از رأی دادن منصرف کند، زیرا او سعی دارد مردم را بترساند. (رو به دوربین): مشارکت کنید و رأی دهید! شما تصمیم می‌گیرید که چه کسی برنده این انتخابات باشد! پس رأی دهید، رأی دهید، رأی دهید! اگر می‌توانید در ایالت خود زود رأی دهید، این کار را بکنید. اگر می‌توانید شخصاً رأی دهید، این کار را بکنید. هر راهی که برای شما راحت‌تر است آن را انتخاب کنید، زیرا او نمی‌تواند مانع تصمیم شما در مورد رئیس جمهور بعدی شود. در خصوص اینکه آیا من تا پایان شمارش آراء صبر می‌کنم (و اعلام پیروزی زودهنگام نمی‌کنم) باید بگویم اگر من برنده شوم، نتیجه را قبول می‌کنم، اگر شکست بخورم، هم نتیجه را می‌پذیریم. در ضمن، او می‌گوید مطمئن نیست که نتیجه انتخابات را می‌پذیرد یا خیر. اجازه دهید نکته‌ای را در این زمینه بگویم. اصلاً مهم نیست، زیرا اگر من رأی بیاورم، همه چی تمام شده است و او باید برود، او نمی‌تواند در برابر قدرت بایستد. بنابراین، فقط رأی دهید! اینکه این کشور در چهار سال بعدی چه شکلی باشد در دستان شماست! اگر این وضعیت را تغییر ندهیم، چهار سال دیگر باید این دروغ‌ها را بشنویم.
ترامپ: هیچ انتقال قدرتی در انتخابات قبلی وجود نداشت،هیلاری کلینتون فریبکار سعی کرد کودتا کند
ترامپ: وقتی من به حرف‌های جو گوش می‌کنم که در مورد انتقال قدرت صحبت می‌کند این نکته به نظر می‌رسد که هیچ انتقال قدرتی در انتخابات قبلی وجود نداشته است. من در آن انتخابات پیروز شدم. اگر به هیلاری کلینتون فریبکار نگاه کنید، اگر به همه آدم‌های مختلف نگاه کنید، می‌بینید که انتقال قدرتی در کار نبوده است، آن‌ها به دنبال من آمدند و سعی کردند کودتا کنند، آن‌ها در مورد ستاد انتخاباتی من جاسوسی کردند، آن‌ها از همان روز اول که ما از آسانسور پایین آمدیم ما را تحت تعقیب قرار دادند - بانوی نخست شاهد است. آن‌ها برای این کشور فاجعه بار و شرم آور هستند. ما پای همه آن‌ها را قطع کردیم.

رای گیری پستی 
دونالد ترامپ در ادامه گفت: رئیس جمهور اوباما در دفترش نشسته بود و از این موضوع اطلاع داشت، بنابراین درباره انتقال آزاد (قدرت) با من صحبت نکنید.
وقتی بحث برگه‌های رای مطرح است، اوضاع فاجعه بار است. رای گیری به شکل غیابی قابل قبول است. شما درخواست می‌کنید و آن‌ها به درخواست شما پاسخ می‌دهند. من این کار را کردم. اگر این درخواست مشخص نباشد- آن‌ها میلیون‌ها برگه رای را در سراسر کشور ارسال کرده اند. این کلاهبرداری و تقلب است. آن‌ها این برگه‌هایی با اسم ترامپ را پیدا کردند که در سطل زباله انداخته شده بود. آن‌ها این برگه‌ها را به همه جا فرستاده اند. آن‌ها در مناطق تحت کنترل دموکرات ها، دو برگه فرستاده اند و هر کس می‌تواند دو بار رای بدهد. این تقلبی خواهد بود که تا به حال دیده نشده است. نکته دیگر، در سوم نوامبر، شما می‌بینید که چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود؛ و من فکر می‌کنم ما به نتیجه خوبی می‌رسیم، چون مردم از عملکرد ما راضی هستند. اما می‌دانید موضوع چیست، ما ممکن است ماه‌ها به علت این برگه‌های رای از نتیجه باخبر نشویم. به آنچه در منهتن رخ داد، نگاه کنید. به آنچه در نیوجرسی رخ داد، نگاه کنید. به آنچه در ویرجینیا رخ داد، نگاه کنید و نقاط دیگر. آن‌ها دو درصد شکست نمی‌خورند، یک درصد شکست نمی‌خورند، که خیلی زیاد است؛ و نتیجه انتخابات ممکن است با همین درصد به شکست یا پیروزی ختم شود. آن‌ها ۳۰ و ۴۰ درصد می‌بازند. این تقلب است و شرم آور است. می‌توانید تصور کنید، این نکته‌ای را که می‌گویم، شما باید تا ۱۰ نوامبر برگه‌های رای خود را پست کنید. ۱۰ نوامبر، این هفت روز بعد از آن است که انتخابات به لحاظ نظری باید نتیجه اش اعلام شود.

کریس والاس: خیلی خب،

ترامپ: ما ایالت‌های مهمی در این خصوص داریم که همگی به وسیله دموکرات‌ها اداره می‌شوند.
کریس والاس: رئیس جمهور ترامپ، شما ماههاست که این اتهام را مطرح کرده اید که رای گیری پستی فاجعه است و می‌تواند به تقلب ختم شود. اما در ۲۰۱۸، ۳۱ میلیون نفر به شکل پستی رای دادند. این بیش از یک چهارم کل آراء در آن سال بود. اکنون که میلیون‌ها برگه رای پستی ارسال شده است، شما می‌خواهید درباره آن چه کار کنید؟ آیا شما برای حل اختلافات در این خصوص روی دیوانعالی از جمله قاضی بارت حساب کرده اید؟

ترامپ: بله من قطعا روی آن‌ها برای نظارت بر آراء حساب کرده ام. من امیدوارم در خصوص خود انتخابات، ما به آن‌ها نیازی نداشته باشیم، اما درباره برگه‌های رای، این نیاز وجود دارد. زیرا آنچه دارد اتفاق می‌افتد، باور کردنی نیست. من امروز شنیدم و خواندم که دستکم یک درصد از برگه‌های رای ۲۰۱۶، بی اعتبار شناخته شدند. آن‌ها می‌گفتند ما این را دوست نداریم. ما این را دوست نداریم.

کریس والاس: میلیون‌ها برگه رای اکنون فرستاده شده است، با آن چه کار می‌کنید؟
ترامپ: شما به شکل غیابی رای گیری می‌کنید، این اشکالی ندارد یا می‌روید و حضوری رای می‌دهید.
کریس والاس: من از شما درباره این واقعیت سوال می‌کنم که میلیون‌ها نفر -. . . 
ترامپ: شما یا به شکل غیابی رای می‌دهید با مکاتبه مشخص که برگه رای را برای شما ارسال می‌کنند و شما آن را پر می‌کنید و بر می‌گردانید- آن‌ها پستچی‌هایی دارند. شما دیدید در ویرجینیای غربی چه رخ داد؟ پستچی که آراء را می‌فروخت. برگه‌های به داخل رودخانه ریخته می‌شد. این اتفاق وحشتناکی برای کشور است. این روندی است که آخر آن خوب تمام نمی‌شود.

بایدن: ما در یک دهه گذشته یا بیشتر از طریق پستی رای گیری کرده ایم. از جمله در دو ایالت که جمهوریخواهان آن را اداره می‌کنند. برگه‌های رای به خانه‌های شما ارسال می‌شود. حرف ما این است که روی برگه‌ها تا روز انتخابات باید علامت پست وجود داشته باشد. در این صورت آن‌ها باید شمارش شوند. او (ترامپ) فقط از این می‌ترسد که شمارش آراء پستی نتیجه انتخابات را تغییر دهد.
کریس والاس: معاون رئیس جمهور [سابق]، جو بایدن، بزرگترین مشکل طی سال‌ها با رای گیری پستی، به شکل تاریخی، بحث تقلب نبوده است، بلکه این بحث بوده است که هزاران برگه رای دور انداخته می‌شوند، چون به درستی پر نشده اند یا بی نظمی‌های دیگری در آن‌ها وجود داشته است، مثلا سقف زمانی را برای ارسال برگه رعایت نکرده اند. آیا شما نگران ورود دیوانعالی و قاضی بارت برای حل این اختلاف نظر هستید؟

بایدن: من نگرانم که هر دادگاهی بخواهد این مسئله را حل کند، زیرا وقتی شما برگه رای دریافت می‌کنید و آن را پر می‌کنید، انتظار می‌رود کار شما تایید شود. این کار کاملا موجه است.

ترامپ: شما ۸۰ میلیون برگه رای دارید. شما می‌دانید که این کار امکان پذیر نیست.
کریس والاس: آقایان، چند لحظه صبر کنید. سوال آخر. در هشت ایالت، کارمندان انتخابات به وسیله قانون منع شده اند از اینکه این روند را حتی شروع کنند اینکه برگه‌ها را از پاکت نامه خارج کنند. تا روز انتخابات. این بدان معناست که با توجه به اینکه انتظار می‌رود تعداد آرا از طریق پست افزایش یابد، ما در شب انتخابات نخواهیم دانست پیروز انتخابات کیست. این نتیجه ممکن است روزها و هفته ها...
ترامپ: ممکن است ماه‌ها طول بکشد
کریس والاس: تا اینکه ما بفهمیم رئیس جمهور جدید کیست. اول از شما آقای رئیس جمهور و بعد از معاون رئیس جمهور [سابق]، امیدوارم هیچ کدام از شما حرف دیگری را قطع نکند. آیا شما از هواداران خود خواهید خواست که در طول این مدت آرام باشند و در هیچ ناآرامی مدنی ورود نکنند. آیا شما متعهد می‌شود که در شب انتخابات خود را پیروز اعلام نکنید تا زمانی که نتیجه انتخابات به شکل مستقل تایید شود؟
ترامپ: من امیدوارم انتخاباتی عادلانه باشد
ترامپ: من از هوادارانم می‌خواهم که به محل‌های اخذ رای بروند و با دقت اوضاع را ببینند. زیرا این اتفاقی است که باید بیفتد. من از آن‌ها می‌خواهم این کار را بکنند. همانطور که شما می‌دانید، امروز، مشکل بزرگی وجود دارد، در فیلادلفیا آن‌ها می‌آیند تا نظاره کنند. آن‌ها ناظران حوزه‌های اخذ رای خوانده می‌شوند. این کار بسیار امن و خوبی است. آن‌ها اجازه دارند، نظارت کنند. می‌دانید چرا؟ چون اتفاقات بدی در فیلادلفیا رخ داد. من از هوادارانم می‌خواهم -من امیدوارم انتخاباتی عادلانه باشد. اگر عادلانه باشد من صد در صد روی بورد خواهم بود. اما اگر من ببینم که ده‌ها هزار برگه رای دستکاری شده است، نمی‌توانم با آن کنار بیایم؛ و به شما می‌گویم، این یعنی در انتخابات تقلب شده است. شما ۸۰ میلیون برگه رای ارسال کرده اید. این افراد -اولا- برای رسیدگی به این حجم رای مجهز نیستند. دوما، آن‌ها فریبکاری می‌کنند. سه روز پیش برگه‌های رای در سطل زباله پیدا شده است و همه آن‌ها برگه‌های رای نظامی بودند. روی همه آن‌ها ترامپ نوشته شده بود. آیا فکر می‌کنید این خوب است؟
آرامش تا پایان شمارش آراء
کریس والاس: معاون رئیس جمهور بایدن، سوال آخر از شما، آیا شما از هواداران تان می‌خواهید آرام بمانند تا کل آرا شمارش شود و آیا متعهد می‌شوید اعلام پیروزی نکنید تا زمانی که نتیجه انتخابات به شکل مستقل تایید شود؟

بایدن: بله، باید همین طور باشد. ما برگه‌های رای را شمارش می‌کنیم، همانطور که شما اشاره کردید. برخی صندوق‌های رای در بعضی ایالت‌ها حتی تا روز انتخابات نمی‌توانند باز شوند؛ و شمارش آراء زمان می‌برد و در ضمن ارتش ما از زمان پایان جنگ داخلی از طریق پستی رای داده است؛ و این اتفاق قرار است بیفتد چرا
هیچ کس به شواهدی دست نیافته است از اینکه نشان دهد در خصوص رای گیری پستی نادرستی وجود دارد.

ترامپ: به نمونه کارولین مالونی نگاه کنید. او اصلا نمی‌داند برای او چه اتفاقی افتاد.
بایدن: او نمی‌داند از چه حرف می‌زند. واقعیت این است که من می‌پذیرم و او نیز همینطور است، زیرا وقتی همه آراء شمارش شود و پیروز معرفی شود، این پایان کار خواهد بود. اگر من نباشم، من از نتیجه حمایت خواهم کرد. اگر من پیروز شوم، رئیس جمهور دموکرات‌ها نخواهد بود بلکه رئیس جمهور دموکرات‌ها و جمهوریخواهان خواهم بود؛ و این آدم-

ترامپ: من می‌خواهم آراء به شکل صادقانه شمارش شود

کریس والاس: ما مناظره‌های بیشتری خواهیم داشت. مناظره بعدی در هفتم اکتبر خواهد بود؛ یک هفته دیگر. در دانشگاه یوتا در ساوت لیک سیتی.
کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید