دز این مراسم که در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد، از چهار تندیس قهرمانان المپیک و یک تندیس قهرمان پارالمپیک رونمایی شد.

رونمایی از تندیس ۵ مدال‌آور المپیک و پارالمپیک

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، پنج تندیس مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک امروز (سه‌شنبه) با حضور اعضای هیات اجرایی کمیته المپیک و وزیر ورزش و جوانان رونمایی شد که در مجموع از ۶۵ قهرمان المپیک و پارالمپیک تاکنون ١۶ تندیس رونمایی شده است.

دز این مراسم که در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد از چهار تندیس قهرمانان المپیک و یک تندیس قهرمان پارالمپیک رونمایی شد.

جعفر سلماسی نخستین مدال‌آور تاریخ ورزش ایران در رقابت‌های المپیک، سیدعبدالله مجتبوی آزادکار ایران و دارنده برنز المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی، محمدعلی صنعتکاران آزادکار و دارنده برنز المپیک ۱۹۶۴ توکیو، عسکری محمدیان آزادکار دارنده ۲ نقره المپیک سئول و بارسلونا و مختار نورافشان صاحب چهار مدال طلا، ۲ نقره و یک برنز در دوومیدانی و پر مدال‌ترین مرد ایران در تاریخ پارالمپیک پنج مدال‌آوری هستند که تندیس آنها رونمایی شد.

تندیس مرحوم سلماسی توسط بهداد سلیمی، تندیس مرحوم مجتبوی با حضور اعضای خانواده‌اش،  تندیس صنعتکاران توسط عرب دوست این مدال‌آور، تندیس عسگری محمدیان توسط خودش و نور افشان هم توسط فرزند و رییس فدراسیون جانبازان و صالحی امیری و سلطانی‌فر رونمایی شد.

تاکنون از ١٣ سردیس قهرمانان المپیک، ٢ سردیس مدال‌آوران پارالمپیک و یک سردیس شهید ورزشکار رونمایی و در تالار مشاهیر ورزش کشور جانمایی شد.

از مجموع ۶۵ مدال‌آور، ۵۵ قهرمان در بخش المپیک، ٩ قهرمان در بخش پارالمپیک و یک شهید ورزشکار  است.

در بخش پارالمپیک از ٩ قهرمان چهار مدال‌آور آن زن هستند که «نیره عاکف» نخستین بانوی مدال‌آور در پاراالمپیک ‌۲۰۰۰ سیدنی (مدال برنز)، «اعظم خدایاری» دارنده برنز پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن، «زهرا نعمتی» دارنده طلای پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن و «ساره جوانمردی» دارنده مدال طلای پارالمپیک ریو و برنز پارالمپیک لندن هستند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید