سید مرتضی افقه با اشاره به مواضع برخی از چهره‌های معرفی شده توسط رییسی گفت: برخی از مصاحبه‌های قبلی بعضی از این آقایان نشان می‌دهد که نگاه این‌ها با واقع بینی همراه نیست، یا به تعبیر دیگر با توهم همراه است.

تیم اقتصادی رییسی چنگی به دل نمی‌زند / از جایگاهی که برای میرکاظمی در نظر گرفته شد تعجب کردم

سلام نو سرویس اقتصادی: لیست کابینه ابراهیم رییسی بالاخره اعلام و از تیم اقتصادی رییس جمهور نیز رونمایی شد، تیمی که تا این جای کار فرهاد رهبر در آن نقشی ندارد. وزارت اقتصاد به احسان خاندوزی، نماینده تهران در مجلس، رسید و وزارت کار به حجت‌الله عبدالملکی که ایده‌های عجیب و جنجالی کم ندارد.

وزارت صمت به سیدرضا فاطمی امین از نیروهای اجرایی نزدیک به رییسی رسید و وزارت نفت را جواد اوجی که سابقه حضور در بنیاد مستضعفان را دارد تصدی کرد. مسعود میرکاظمی نیز بر صندلی محمدباقر نوبخت در سازمان برنامه تکیه خواهد زد.

اما آیا این لیست آن چیزی است که از رییسی انتظار می‌رفت؟ آیا این تیم اقتصادی می‌تواند بر مشکلات عظیم کشور فائق آیاد؟ سید مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با سلام نو در توانایی‌های این تیم تردید می‌کند و معتقد است حداقل برخی از اعضای این تیم نگاه واقع بینانه‌ای به مسائل کشور ندارند.

وی در ارزیابی وزرای اقتصادی پیشنهادی رییسی به مجلس گفت: با توجه به لیست‌هایی که منتشر و صحبت‌هایی که درباره کابینه می‌شد انتظار داشتیم که بیشتر این چهره‌ها در کابینه حاضر باشند، ولی باز هم اگر لیست وزرای اقتصادی را با وزارت‌خانه‌های تولیدی مثل صنعت، کشاورزی و کار در نظر بگیریم می‌بینیم که لیست وزرای اقتصادی خیلی چنگی به دل نمی‌زنند و توقع نمی‌رود که بتوانند شرایط بسیار دشوار فعلی را مدیریت کنند.

این اقتصاددان با اشاره به مواضع برخی از چهره‌های معرفی شده توسط رییسی گفت: برخی از مصاحبه‌های قبلی بعضی از این آقایان نشان می‌دهد که نگاه این‌ها با واقع بینی همراه نیست، یا به تعبیر دیگر با توهم همراه است.

وی با اشاره به تاخیر رییسی در معرفی کابینه گفت: مسئله دیگر این است که با توجه به شرایط حساس کشور از جمله مسئله کرونا و تحریم‌ها که هر روز حل آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود انتظار می‌رفت از ۳۱ خرداد که آقای رییسی انتخاب شد تا امروز کابینه آغاز به کار می‌کرد. من انتظار داشتم در روز تنفیذ و دیدار با رهبری لیست کابینه اعلام و مجلس فوری وارد کار شود.

افقه ادامه داد: متاسفانه رفتارها نشان می‌دهد یا بحران را جدی نگرفته‌اند یا اساسا شرایط بحرانی را درک نکرده‌اند. وزار تازه می‌خواهند از مجلس رای اعتماد بگیرند. تا وزیر مستقر شود و به سنت همیشگی ما تمام مدیران خودش را منصوب کند مدت زیادی زمان می‌برد. با این تفاسیر من نه تنها امیدی ندارم که وزرا به این زودی بتوانند وارد حل مشکلات کشور شوند، بلکه خود این کابینه را هم در حدی نمی‌بینم که بتوانند مشکلات بزرگ کشور را حل کند.

این اقتصاددان مشکل اصلی کشور را تحریم دانست و گفت: روحانی دولت پرمشکلی داشت، اما حل مسئله اصلی کشور که تحریم‌ها بود خارج از اختیار او قرار داشت. این کابینه هم فارغ از این که توانمند است یا خیر، اگر نتواند به هر طریقی مشکل تحریم‌ها را حل کند نمی‌تواند مشکلات اقتصادی را مرتفع کند.

وی درباره رهبر احتمالی تیم اقتصادی دولت گفت: آقای میرکاظمی که مهندس صنایع است و من از جایگاهی که برایش تعیین شده متعجب شدم. آقای مخبر هم که اقتصاد نخوانده است، ولی بعضی‌ها فکر می‌کنند هر کس مدیر واحد اقتصادی خاصی بوده می‌تواند مشکلات اقتصاد را حل کنند. من واقعا نمی‌دانم چه کسی رهبری برنامه اقتصادی را بر عهده می‌گیرد. باید صبر کرد و دید فرهاد رهبر هم وارد صحنه می‌شود یا نه؟

افقه با بیان اینکه تلاش دارد خوشبین باشد و زود هنگام قضاوت نکند گفت: با این وجود من به عنوان یک اقتصاد خوانده از این کابینه پیام چندان مثبتی دریافت نکردم. باید صبر کرد و دید این آقایان بر اساس شرایط تصمیم‌گیری می‌کنند یا شعارهای ذهنی که داشتند و در مقابل روحانی هم به کار می‌بردند را ملاک عمل قرار می‌دهند؟ به هر حال ما به کشور علاقه داریم و امیدواریم این آقایان هم موفق شوند.

کد خبرنگار: ۹
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • معلم گلستانی IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    0 1
    یکی یکی از پستوهاتون درمیاین و مخالفتها و اما و اگرها رو مطرح میکنید! توی 8 سال فجایع دولت روحانی دهانتان را دوخته بودند؟!!!
  • مالک IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    1 1
    انهایی که چنگی به دل شما زده اند چه گلی برسر اقتصاد ایران زده اندشما بلدید فقط حرف بزنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید