برخی شرکت های ایرانی حتی در سطح بین المللی هم کار می کنند و برای سایت های دیگر کشورها بازدید -عموما فیک- می فرستند و درآمد خوبی کسب می کنند.

ایرانی‌ها و هندی‌ها «آلکسا» را تعطیل کردند

به گزاشر سلام نو به نقل از خبرآنلاین، اوایل این هفته خبری عجیب و غریب همه را متعجب کرد؛«آلکسا تعطیل می شود.»این وب‌سایت آنالیز کننده ترافیک وب و سرویس رتبه‌بندی معتبر سایتها، اعلام کرده که در تاریخ ۱ می ۲۰۲۲ (اول اردیبهشت ۱۴۰۱) برای همیشه از دسترس خارج خواهد شد.

آلکسا که یکی از زیرمجموعه‌های آمازون است،علتی هم برای بازنشسته شدنش بیان نکرده و تنها به تاریخ خداحافظی اش اشاره کرده است.

آلکسا بر اساس بازدید ارسال شده برای سایتها رتبه بندی آنها را اعلام می کند و سایت ها هم بر پایه همین رتبه به محبوبیت می رسند و آگهی های بسیاری جذب می کنند.

اما کیست که نداند بسیاری از سایت های ایرانی برای بهبود رتبه آلکسای خود با استفاده از شرکت های مختلف که در کار ارسال بازدیدهای فیک هستند برای خود رتبه آلکسای در ظاهر خوبی دست و پا می کنند و نرخ آگهی های خود را هم بر همان اساس بالا و بالاتر می برند.

آلکسا متوجه این داستان شده بود اما کار چندانی از دستش بر نمی آمد.

از چند سال پیش این وب‌سایت آنالیز کننده ترافیک اما با افزایش بازدید سایت ها از طریق موبایل که حالا دیگر جایگزین رایانه شده، دست به تاکتیک جالبی زد.

آلکسا آمار بازدید موبایلی سایتها را در رتبه بندی آنها لحاظ نمی کند اما به جای آن با پیشنهاد خرید اشتراک در سه پنل مختلف بازدید موبایلی سایت هایی که به آلکسا هزینه پرداخت می کنند -شما بخوانید مشترک می شوند- را در رتبه بندی آنها به حساب می آورد.

با این رویه آلکسا توانست دور زنندگانش که اغلب شرکت های ایرانی و هندی هستند را تا حدودی دور بزند!

***

این کار یعنی دور زدن شبکه های اجتماعی را می توان درباره اینستاگرام هم مثال زد.

چند سال پیش زمانی که هنوز اینستاگرام نمی توانست فالوورهای فیک را تشخیص دهد و صفحات فیک دار را «شادوبن» کند در ایران افراد زیادی توانستند از طریق ایجاد فالوورهای فیک برای صفحات اشخاص و شرکت های مختلف درآمدهای نجومی به جیب بزنند. هر چند حالا هم این کار انجام می شود اما دیگر مثل سابق از رونق برخوردار نیست زیرا اینستاگرام با استفاده از فناوری های پیشرفته صفحاتی که فالوور فیک می خرند را به راحتی شناسایی و محدود می کند طوری که الان هیچ آدم عاقلی علاقه ای به خرید فالوور تقلبی ندارد این کار مخصوص مبتدیان است که مثلا با پرداخت 600 هزار تومان چند ساعته 15 هزار فالوور می خرند و کیف می کنند!

***

برگردم سروقت آلکسا؛سراغ دارم سایتی که حدود 4 سال پیش از رتبه چهار رقمی زیر دو هزار برخوردار بود (حدود1364 ) اما اغلب بازدیدهایش از موبایل می آمد.

این سایت پس از دریافت اشتراک و پرداخت هزینه به آلکسا و محسوب شدن بازدیدهای موبایلی اش تنها در یک ماه به رتبه سه رقمی 132 رسید و پس از آن در ماه بعد و تا همین الان به رتبه دو رقمی رسیده است.

***

معتقدم خبر تعطیلی آلکسا بیشتر برای ایرانی ها و هندی ها شوک آور و غم بار است تا سایر ملت دنیا!

از آن جایی که ایرانی ها راه دور زدن را خوب بلدند-مثل دور زدن تحریم ها!- لااقل 10 سال است که شرکت های زیادی در ایران شکل گرفته که کارشان ارسال بازدید برای سایت های مختلف در قبال دریافت پول است.

برخی شرکت های ایرانی حتی در سطح بین المللی هم کار می کنند و برای سایت های دیگر کشورها بازدید -عموما فیک- می فرستند و درآمد خوبی کسب می کنند.

در این زمینه انصافا هندی ها کم از ایرانی ها ندارند و آنان نیز شرکت های زیادی برخوردارند.

بعضی از شرکت های ایرانی و هندی حتی با هم قرارداد همکاری دارند و به همدیگر کمک می کنند.

حالا اما با خداحافظی آلکسا این شرکت های ایرانی و هندی هستند که بیشترین زیان را می بینند.

این شرکت ها با تعداد زیادی از سایتها طرف قراداد هستند و ماهیانه برای ارسال بازدید به سایتشان مقادیر میلیونی کسب می کنند؛ رقم هایی که از ماهیانه 5 میلیون تا 50 میلیون و بیشتر هم می رسد.

سایتی که 5 میلیون تومان برای بهبود رتبه آلکسایش سرمایه گذاری می کند لااقل 15 میلیون تومان آگهی می گیرد و الی آخر...؛ هر چه هزینه بیشتر، رتبه بهتر و درآمد بیشتر.

***

 ناگفته نماند در یکی دو سال اخیر شرکت های بزرگ تبلیغاتی با استخدام سئوکاران حرفه ای توانسته اند زیر و بم سایتهای مختلف را درآورند و بدانند واقعا آگهی شان در کدام سایت ها نتیجه بهتری دارد.

از طرفی راه افتادن پلتفرم های بزرگ تبلیغات کلیکی هم باعث شده تا سفارش دهندگان آگهی به جای پرداخت ماهیانه و اجاره ماهیانه جایگاه های تبلیغاتی در سایت ها، هزینه های آگهی را بر حسب کلیک های ارسال شده بر روی آگهی هایشان پرداخت کنند که این مهم توانسته تا حدود زیادی نسبت بازدهی آگهی ها در برابر پرداخت هزینه ها را منصفانه و برابر کند.

***

در نهایت و با کمی چاشنی طنز باید گفت که ایرانی ها و هندی ها آن قدر آلکسا را دور زدند که آنها مجبور شدند بساط شان را جمع و برای همیشه خداحافظی کنند!

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید