قرار است از سال ۱۴۰۲ تاثیر امتحانات نهایی پایه دوازدهم به صورت ۶۰ درصد قطعی در کنکور سراسری لحاظ شود.

دو مرحله‌ای شدن کنکور از سال ۱۴۰۲ قطعی است

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، طبق مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی پس از پایان متوسطه قرار شد از سال ۱۴۰۲ کنکور دو بار در سال برگزار شود.

طبق گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی تصویب شد که براساس آن تغییراتی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ رخ می‌دهد. اما این تغییرات چیست؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشته است:

تاثیر امتحانات نهایی ۶۰ درصد می‌شود

بر همین اساس قرار است از سال ۱۴۰۲ تاثیر امتحانات نهایی پایه دوازدهم به صورت ۶۰ درصد قطعی در کنکور سراسری لحاظ شود، در حالیکه در سال ۱۴۰۱ این تاثیر ۴۰ درصد خواهد بود.

سابقه تحصیلی

سابقه تحصیلی شامل دروس عمومی و تخصصی سال آخر مدرسه یا همان پیش دانشگاهی است که از طرف وزارت آموزش و پرورش به صورت همگانی از تمام دانشجویان سراسر کشور گرفته می‌شود و سطح سوالات آن به صورت استاندارد و کیفی خواهد بود.

آزمون اختصاصی

کنکور سراسری از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی ۳ سال آخر مدرسه در هر کدام از گروه آموزشی است که سازمان سنجش سوالات آن را از کتب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش انتخاب می‌کند.

سنجش

در سنجش داوطلبان کنکوری، فرآیند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به موسسه مورد نیاز است به صورت «نمره کل سابقه تحصیلی» و «نمره کل آزمون اختصاصی» تحقق می‌یابد.

پذیرش

پذیرش هم به معنای گزینش داوطلبان برای ورود به موسسه‌های مورد نیاز در رشته‌های پرمتقاضی است که از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود.

گفتنی است که میانگین وزنی نمرات ترازشده دروس تخصصی در گروه‌های آموزشی علوم ریاضی، علوم انسانی، علوم تجربی، زبان و هنر نمره‌کل آزمون اختصاصی داوطلبان کنکوری را تشکیل می‌دهند که اجرای آن از سال ۱۴۰۲ به بعد است.

طبق اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در هر کدام از گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان از سوی شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین می‌شود و هر سه سال قابل بازنگری است و حداقل دوسال قبل از اجرا باید اطلاع رسانی عمومی شود و زیرگروه‌ها برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، در هر گروه آزمایشی حذف می شود.

پذیرش در رشته محل‌هایی که پرمتقاضی نیستند مطابق سوابق تحصیلی و مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام خواهد شد و در رشته محل‌های پرمتقاضی هم با اعمال نمره کل نهایی حاصل از ترکیب نمره‌کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی خواهد بود.

دروس عمومی در کنکور حذف می‌شوند

ابراهیم سوزنچی معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بر اساس طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور از سال ۱۴۰۲ فقط شامل دروس تخصصی است و دروس عمومی حذف خواهد شد افزود: با این کار سوالات تخصصی می‌تواند عمیق ترطرح شود.

او ادامه داد: کنکور قابل حذف شدن نیست، زیرا بیش از یک میلیون متقاضی برای حدود ۸۰ هزار صندلی دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های خوب دانشگاه آزاد وجود دارد.

دو مرحله‌ای شدن کنکور از سال ۱۴۰۲ قطعی است

منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درباره اظهار نظرات مجلس در زمینه ناقص بودن مصوبه دو مرحله‌ای شدن کنکور گفت: دو مرحله‌ای شدن برگزاری کنکور از سال ۱۴۰۲ به صورت قطعی اجرایی خواهد شد و هرگونه آئین نامه و کمبودی در مصوبه دو مرحله‌ای شدن کنکور از سال ۱۴۰۲ وجود دارد باید از سوی شورای سنجش و پذیرش اعلام شود تا شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را بررسی کنند.

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    0 0
    لطفا همگی " (کارزار مخالفت با تأثیر قطعی معدل در کنکور )" را حمایت کنید و کارزار رو به اشتراک بگذارید همون عبارت داخل پرانتز رو سرچ کنید کارزار براتون میاد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید