اعتقاد بر این است که دستور تهیه جلبی از همتای خاورمیانه‌ای آن Zalabiya یا زولبیا ایرانی وارد شده است.

داستان چگونگی سفر زولبیا به هند!

چگونه واردات حلقه‌دار و شیرین از غرب آسیا به شیرینی مورد علاقه هند تبدیل شد.

به گزارش سلام نو، جلبی شیرینی است که هندی ها در سراسر کشور آن را دوست دارند. جلبی‌ها اگرچه در سراسر کشور دوست داشتنی هستند و در مناسبت‌های مختلف از آن لذت می‌برند،  ولی منشاء آن هند نبود. پس این لقمه خوب و خوشمزه از کجا آمده است، اجازه دهید در مورد منشأ جلبی مطالبی را به شما ارائه دهیم.

بیایید از ابتدا شروع کنیم. اعتقاد بر این است که دستور تهیه جلبی از همتای خاورمیانه‌ای آن Zalabiya یا زولبیا ایرانی وارد شده است. قدیمی‌ترین ذکر زولبیا به قرن دهم در کتاب آشپزی ایرانی باستانی به نام "کتاب الطبیخ" نوشته محمد بن حسن البغدادی و همچنین در کتاب آشپزی عربی قرن دهم توسط ابن سیار الوراق برمی‌گردد. در قرون وسطی به غذاهای هندی معرفی شد و از آن زمان به بخشی جدایی ناپذیر از جشنواره‌های مختلف تبدیل شده است. کتاب مقدس قرن پانزدهمی که توسط نویسنده جین، جیناسورا نوشته شده است، به چگونگی محبوبیت جلبی در گردهمایی بازرگانان ثروتمند اشاره می‌کند. تعداد کمی از متون باستانی هند نیز از آن به عنوان جالاوالیکا یا کوندالیکا یاد می‌کنند، غذای رایجی که در مراسم عروسی یا جشن‌های دیگر سرو می‌شود. بنابراین اگرچه این دستور غذا در کشور هند ایجاد نشده است، سال‌ها سفر کرده و خود را به بخشی جدایی ناپذیر از جشنواره‌ها و جشن‌های این کشور تبدیل کرده است.

انواع جلبی در هند

تنوع چاشنی زندگی است و در مورد جلبی شیرینی زندگی. این شیرینی خوشمزه بسته به طعم، بافت و اینکه از کدام منطقه کشور می آید، انواع مختلفی دارد.

پانیر جلبی

داستان چگونگی سفر زولبیا به هند!

پانیر جلبی که از کلبه ساخته شده است ماندگاری کمتری دارد و باید ظرف ۲۴ ساعت مصرف شود، در غیر این صورت خراب می‌شوند. ترکیبات آن شامل شیر خامه کامل، آبلیمو، آرد همه منظوره است.

جنگری

داستان چگونگی سفر زولبیا به هند!

جنگری که در شمال هند سرچشمه گرفته است، اما با گذشت زمان به راحتی نشان خود را در جنوب نشان داده است. آمرتی که به آن ایمارتی نیز می‌گویند به شکل گل است و با استفاده از دال تهیه می‌شود و در مقایسه با جلبی گزینه سالم تری است.

جلبا

جلبا همه چیزهایی است که یک جلبی دارد به جز اندازه آن. یک تکه آن می‌تواند تا ۲۵۰ گرم وزن و تا ۱ کیلوگرم برسد و به خوبی سرخ شده است و آن را به یک غذای محبوب در شمال هند تبدیل می‌کند. جلبای گوهانا در هاریانا شهرت خاصی دارد.

ربدی جلبی

ربدی با جلبی به دلیل خوشمزه بودنش شایسته ذکر ویژه است. این شیرینی خوشمزه با زعفران، بادام و پسته تزیین می‌شود و در عروسی‌های شمال هند به عنوان دسر سرو می‌شود.

خویا جلبی

داستان چگونگی سفر زولبیا به هند!

خویا جلبی از خمیر خویا، مایدا و شیر تهیه می‌شود و با شیر سرد یا ملای طعم بهتری دارد. این جلبی در جبالپور، مادیا پرادش معروف است.

جلبی ها چگونه ساخته می شوند؟

هر غذای خوشمزه ای نیاز به کار و سطح خاصی از تخصص دارد. با بیش از ۵۰۰ سال سابقه در دستور پخت، این شیرینی مارپیچی شکل با خمیری تهیه می‌شود که با آرد همه منظوره (مایدا)، پودر هل و کسار درست می‌شود و به خوبی هم زده می‌شود تا به قوام روبانی برسد. خمیر غلیظ را در یک مخروط پارچه‌ای با دهانه کوچک در انتهای آن قرار می‌دهند و سپس برای ایجاد اشکال مارپیچ در ووک پر از روغن تصفیه شده یا روغن مایع فشرده می‌شود. شکل‌های مارپیچی سرخ‌شده تا رنگ قهوه‌ای طلایی، سپس در شربت شکر خیس می‌شوند که گاهی اوقات ممکن است حاوی مقداری زعفران نیز باشد تا رنگ نارنجی کاملی به دست آید.

کد خبرنگار: ۲۱
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحیده قاسمی IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    0 0
    افرین بر شما هندیان که امانتدار هستید همانگونه که زولبیا از ایران به هند رفت بامیه و باقلوا نیز از ایران به جاهای دیگر رفتند ولی این شیرینی های ایرانی الاصل را ترکیه در یونسکو به نام خود ثبت کرده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید