۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
کد خبر: 55349824

معبد کلات به نام‌های آتشکده مند و آتشکده خورموج نیز خوانده می شود. این معبد در دامنه کوه مند در فاصلهٔ ۳۰ کیلومتری خورموج در جنوب روستای حیدری و در ارتفاعات سنگی مشرف به بستر قدیمی رودخانه سیلابی قرار گرفته است.

از معبد کلات چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، مقبره یا معبد کلات در دامنه کوه مند در سی کیلومتری خورموج قرار دارد. این معبد حجاری و کوه تراشی در دل صخره است. نمای خارجی آن شامل یک ورودی با سقف قوسی و همچنین یک ورودی دیگر و دو حفره به شکل ورودی های طرفین سکوی شاه نشین بوده و ورودی اصلی به منزله پنجره ها و نورگیر های رواق های اصلی معبد یا ضریح بوده اند.

کلات براستی  نمونه بارز تمدن کهن و پیشرفته ایران زمین است.

از معبد کلات چه می‌دانید؟

معبد کلات به نام‌های آتشکده مند و آتشکده خورموج نیز خوانده می شود. این معبد در دامنه کوه مند در فاصلهٔ ۳۰ کیلومتری خورموج در جنوب روستای حیدری و در ارتفاعات سنگی مشرف به بستر قدیمی رودخانه سیلابی قرار گرفته است.آثار حجاریهایی در دل صخرهای بلند وجود دارد که راه باریکی از سطح بستر رودخانه به سمت اولین مدخل آن در ارتفاع ۶۰ متری کشیده شده است.


ساختمان خارجی فعلی معبد کلات عبارت است از یک سکوی اصلی با ‏سقفی اهرمی شکل و دو مدخل دیگر و ده حفره به شکل روزنه هایی در‏طرفین سکوی اصلی که به منزله نورگیرها یا پنجره رواق های اصلی معبد عمل می کنند. این معبد از سه طبقه اصلی یا میانی؛ تختانی و فوقانی تشکیل شده که با هم در ارتباط  هستند و در عین حال ساختمان هر طبقه با دیگری فرق دارد و هر طبقه برای منظور خاصی ساخته شده است.

از معبد کلات چه می‌دانید؟

در بستر خشک رودخانه آثار بندها و آبگردان‌هایی در اراضی پای کوه وجود دارد که حاکی از وجود میدانی بزرگ در جلوی معبد بوده است. سطح این میدان را با خاک و سنگ به طور مصنوعی بالا آورده‌اند. میدان جلوی بنا ظاهراً محل تجمع گروه کثیری از مردم بوده که اکنون از بین رفته است. نکته قابل توجه در معبد کلات وجود چاههای متعدد در اتاقهای پایینی است که به نظر میرسد جهت دفن اموات یا نگهداری استخوان آنها حفر شده است.

قسمت میانی، مکان جلوس کاهنان یا مقربان و انجام مراسم خاص مذهبی بوده است. قربانی یا گناهکار و یا کسی که باید عمل مراسم مذهبی در مورد او انجام مییشد، روی سکوی میانی قرار میگرفت.

از معبد کلات چه می‌دانید؟

دخمه‌های کلات که ساختمان هایی برای مقابر بوده است به تقلید از خانه ها ساخته می شده اند. نقشه این مقابر مانند مقابر فینیقی است. طرز قرار گرفتن دخمه ها بر روی یکدیگر و کم شدن تدریجی ابعاد آنها در طبقات بالاتر همان نقشه زیگورات و میل های مضرس است که اصالت بابلی دارد. صندلی حجاری شده در یکی از دخمه ها، به سبک معماری سنگی هندی است. مقابر کلات متاثر از تمدن های مختلف ایرانی، هندی، آشوری، فینقی و عیلامی می باشد.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید