۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲
کد خبر: 55398173

یزد یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این شهر قلعه فهرج می‌باشد که در دل فهرج قرار گرفته است.

فهرج ؛ قلعه‌ای تاریخی در یزد

سلام نو - سرویس گردشگری: قلعه فهرج از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی فهرج در استان یزد است. قدمت این قلعه به قرون ۱۰ و ۱۱ هجری قمری بازمی‌گردد و چشم‌انداز جذاب و زیبایی دارد. قلعه تاریخی فهرج که اکنون در بافت مسکونی روستا قرار گرفته، دارای پلانی چهارضلعی و چهار برج مدور درچهار گوشه آن است. برج‌ها دوطبقه دارند و سوراخ‌هایی برای دیده‌بانی و نگهبانی از قلعه در بالای دیوارها دیده می‌شود. این اثر در سال ۱۳۸۹، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

فهرج ؛ قلعه‌ای تاریخی در یزد

دستکندهای تاریخی قلعه

دورتا دور دامنه صخره‌ ای که قلعه بر آن ساخته شده، تعداد زیادی زاغه دستکند در ابعاد متفاوت احداث شده است. در برخی قسمت‌ ها زاغه‌ ها به پله ‌ای حفر شده‌ اند و برخی زاغه‌ ها نیز علاوه بر ورودی دارای پنجره هستند. داخل برخی زاغه ‌ها کاملا ساده است اما برخی دیگر از زاغه‌ های مهمترین قلعه شهرستان فهرج دارای طاقچه است. حالا اما برخی زاغه‌ های قلعه که در سطح پایین ‌تر حفر شده‌ اند، به خصوص زاغه ‌های جنوبی صخره که در مجاورت جاده خاکی روستا واقع شده‌ با خاک و زباله پر شده‌ اند. در پای صخره و شرق آن بقایای بنگاهی از دوره قاجار و پهلوی مشاهده شده و به نظر می‌ رسد این قلعه همزمان با بنگاه نیز مورد استفاده قرار گرفته و برخی از فضاهای موجود در سطح قلعه همزمان با بنگاه ساخته شده ‌اند. بخشی از بنگاه در شرق قلعه نیز توسط اهالی بازسازی شده که آیین ‌های محرم در آن برپا می‌ شود.

فهرج ؛ قلعه‌ای تاریخی در یزد


جاذبه‌های گردشگری نزدیک

قلعه خاکی فهرج درست در نقطه ‌ای برپا شده است که شمال شرق آن، «قلعه سنگ» قرار دارد و در شمال آن، تل موسوم به «عدسی» واقع شده و قلعه خاکی بر هر دو اثر اشراف دارد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید