محدویت‌های کرونایی و کاهش تقاضا از عوامل کاهش تجارت چین با کشورهای خارجی هستند.

کاهش صادرات و واردات چین در پی محدویت‌های کرونایی

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، صادرات و واردات چین به طور غیرمنتظره‌ای در ماه اکتبر کاهش یافت. از ماه مه 2020 این اولین بار است که همزمان صاردات و واردات این کشور کاهش پیدا می‌کند. زیرا تورم فزاینده و افزایش نرخ‌های بهره به تقاضای جهانی ضربه زده و همزمان محدودیت‌های جدید کرونایی در داخل، تولید و مصرف را مختل کرده است.

ارقام تجاری ماه اکتبر چالش سیاست‌گذاران چینی را سخت‌تر می‌کند زیرا صادرات یکی از معدود نقاط روشن برای این اقتصاد در حال مبارزه بوده است.

داده‌های رسمی روز دوشنبه نشان داد که محموله‌های خروجی در اکتبر 0.3 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. این یعنی یک چرخش شدید نسبت به رشد 5.7 درصدی در ماه سپتامبر، اختلاف شدید با انتظارات تحلیلگران برای افزایش 4.3 درصدی در ماه اکتبر و بدترین عملکرد از ماه مه 2020.

داده‌ها حاکی از آن است که تقاضا در این کشور به طور کلی ضعیف است و فشار بیشتری بر بخش تولید کشور وارد می‌کند و هر گونه احیای اقتصادی معناداری را با محدودیت‌های مداوم کرونایی، بحران طولانی‌مدت بخش مسکن و خطرات رکود جهانی تهدید می‌کند.

صادرکنندگان چینی حتی نتوانستند از تضعیف بیشتر ارزش یوان و فصل خرید پایان سال در کشورهایی که سال نو میلادی را جشن می‌گیرند، بهره ببرند. که این مساله نشان دهنده فشار تحمیل شده بر مصرف‌کنندگان و مشاغل در سراسر جهان است.

ژیوی ژانگ، اقتصاددان ارشد Pinpoint Asset Management، با اشاره به اختلالات ناشی از کرونا در کارخانه فاکسکان، تامین‌کننده بزرگ اپل به عنوان یک مثال، گفت: رشد ضعیف صادرات احتمالاً منعکس‌کننده تقاضای خارجی کم و همچنین اختلالات عرضه به دلیل شیوع کرونا است.

اپل اعلام کرد که پس از کاهش تولید چشمگیر آیفون 14 در یک کارخانه آلوده به ویروس در چین، انتظار دارد محموله‌های کمتری نسبت به حد انتظار از این مدل‌های گران‌قیمت عرضه شود.

زیچون هوانگ، اقتصاددان کپیتال اکونومیکس، گفت: ما فکر می‌کنیم که صادرات در سه ماهه آینده بیشتر کاهش خواهد یافت. تغییر در الگوهای مصرف جهانی که باعث افزایش تقاضا برای کالاهای مصرفی در طول همه‌گیری شد، احتمالاً همچنان رو به کاهش است. ما فکر می‌کنیم که انقباضات مالی تهاجمی و کاهش درآمدهای واقعی ناشی از تورم بالا، اقتصاد جهانی را در سال آینده وارد رکود خواهد کرد.

کاهش بیشتر واردات چین

با گذشت تقریباً سه سال از آغاز همه‌گیری، چین به سیاست سختگیرانه مهار کرونا پایبند بوده است. این مساله تلفات اقتصادی سنگینی را به دنبال داشته و باعث ناامیدی و خستگی گسترده شده است.

عملکرد ضعیف کارخانجات و تجارت‌ها در ماه اکتبر حاکی از آن است که دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از اینکه در سه ماهه سوم بازگشت سریعتر از حد انتظار را گزارش کرد، در سه ماهه آخر سال 2022 در تلاش است تا از منجلاب خارج شود.

سیاست‌گذاران چینی هفته گذشته متعهد شدند که رشد اقتصادی را در اولویت قرار دهند و اصلاحات را ادامه دهند، و نگرانی‌ها مبنی بر در اولویت قرار دادن ایدئولوژی را کاهش دهند زیرا رئیس‌جمهور شی‌جین‌پینگ دوره جدید رهبری را آغاز کرده و این قرنطینه‌های مخرب بدون هیچ استراتژی مشخصی برای تمام شدن، ادامه یافت.

تقاضای داخلی بی‌رمق، تحت تاثیر محدودیت‌های جدید کرونا و قرنطینه در ماه اکتبر و همچنین بازار مسکن ساکن، به واردات نیز لطمه زد. محموله های ورودی در ماه ستامبر 0.3 درصد رشد کرده بودند اما در ماه بعدی آن یعنی اکتبر 0.7 درصد کاهش یافتند. پیش‌بینی می‌شد در این ماه افزایش 0.1 درصدی در واردات صورت بگیرد اما این انتظار حاصل نشد و واردات اکتبر ضعیف‌ترین عملکرد را از آگوست 2020 به ثبت رساندند.

واردات دانه‌های سویا چین و واردات زغال سنگ کاهش یافت زیرا سخت‌گیری‌های کرونایی و رکود دارایی تولید را مختل کرده است. آمار کلی 85.15 میلیارد دلاری تجارت منجر به یک مازاد تجاری جرئی شد. این میزان در مقایسه با آمار 84.74 میلیارد دلاری سپتامبر بیشتر بود اما به پیش‌بینی 95.95 میلیارد دلاری نرسید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید