ارومیه دیدنی‌های درخشان و زیبا بسیار دارد، در همین راستا با ما همراه باشید و درباره محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی ارومیه بیشتر بدانید.

قلعه هولاکوخان

سلام نو _ سرویس گردشگری: ارومیه دیدنی‌های متنوعی دارد که در یک یادداشت نمی‌گنجد. با شنیدن نام این دیدنی‌ها اغلب ما یاد دریاچه ارومیه می‌اُفتیم در حالیکه این دیار دیدنی‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری بسیاری دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌های می‌پردازیم.

ارومیه و دیدنی‌ترین جاذبه‌های آن

مسجد سردار

یکی از مساجد تاریخی ارومیه که در بافت قدیمی شهر قرار گرفته و قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد، مسجد سردار است. سال‌ها پس از ساخت این مسجد و در زمان مرمت آن یک ساعت در سردر آن نصب شد و به همین دلیل آن را به مسجد ساعت یا مسجد ساعتلو هم می‌شناسند.

این مسجد آجری دارای دو شبستان بزرگ و کوچک است که به‌صورت مجزا از یکدیگر ساخته شده‌اند. در حال حاضر از مسجد برای برگزاری نماز استفاده می‌شود که در این ساعت‌ها می‌توانید از آن بازدید کنید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان امام خمینی (ره)، راسته غلام خان

محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی ارومیه

بازار دوشابچی خانا

بازار دوشابچی خانا یا بازار شیره‌فروشان ارومیه در میدان ولایت این شهر قرار دارد. قدمت این بازار به دوره صفویه می‌رسد و حدود ۷۰ مغازه در دو طرف آن صف بسته‌اند. دوشابچی خانا یکی از محله‌های قدیمی مشهور ارومیه است که از گذشته محل تهیه، فرآوری و فروش لوازم مربوط به دوشاب در این شهر است. در این محله و بازار، دوشاب یا همان شیره انگور تهیه و تولید می‌شود. این بازار با شماره ۳۱۳۶۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع یکی از آثار تاریخی ارومیه است که در خیابان اقبال قرار دارد. این مسجد در میان بازار قدیمی شهر واقع شده و یکی از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر است. برخی معتقد هستند این بنا ابتدا آتشکده بود و بعد از تسلط مسلمانان ویران و سپس در قرن هفتم هجری قمری بر روی آن مسجدی ساخته شده که سبک تزیینات، گچبری‌ها، ستون‌بندی‌ها و طاق‌های مسجد شبیه سبک معماری سلجوقیان است.

محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی ارومیه

تاریخ تجدید بنای این مسجد معلوم نیست، اما محراب آن در تاریخ ۶۷۶ هجری قمری ساخته شده است. این مسجد به همراه سایر اجزای بافت قدیمی شهر به ویژه بازار و راسته‌های آن بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این مسجد در ۱۵ آذر سال ۱۳۱۴ با شماره‌ی ۲۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان امام، مجاورت بازار ارومیه

مسجد مناره

مسجد مناره یکی از جاهای دیدنی ارومیه است که به دلیل مهم‌ترین مشخصه معماری خود یعنی مناره معروف شده است. این مسجد در دوران قاجار ساخته شده و در نزدیکی مسجد سردار قرار دارد که پس از بازدید از آنجا می‌توانید سری هم به این مسجد زیبا بزنید.

در شمال شرقی این مسجد یک مناره به‌عنوان هسته‌ای مرکزی از جنس درختی بلند با ارتفاع ۵۰/۲۲ قرار دارد که اینجا را به مسجد مناره معروف کرده است. این بنای تاریخی فاقد صحن و گنبد و در ابعاد کوچک ساخته شده است.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان امام (ره)، جنب مسجد سردار

محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی ارومیه

جاذبه‌های محبوب‌تر ارومیه

مدرسه ۲۲ بهمن

مدرسه ‌۲۲ بهمن ارومیه در تقاطع خیابان امام و خیام شمالی قرار دارد و یکی از مدارس تاریخی ارومیه محسوب می‌شود. مدرسه ۲۲ بهمن در اوایل دوره پهلوی، یعنی حدود ۸۰ سال قبل ساخته شده است و حدود ۵۱۰۰ متر زیربنا دارد. این مدرسه در هفتم اسفند ۱۳۸۵ با شماره ۱۷۷۲۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل قلعه جوق باراندوز

پل قلعه جوق باراندوز با نام پل باراندوز چای هم شناخته می‌شود و دوران قاجار ساخته شده است. این پل ۴۰ متر طول و ۵ متر عرض، ۶ دهانه بزرگ با قوس جناقی و ۵ دهانه طاق کوچک با طاق رومی دارد. جنس دیوار پایه‌ها از تخته‌سنگ‌های بزرگ مکعبی شکل و ملات آهک ساخته‌اند و داخل آن‌ها با سنگ‌های ریز و درشت و ملات آهک پر شده است.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ۲۵ کیلومتری جاده ارومیه به اشنویه، دهستان باراندوز، روستای قلعه جوق

قلعه بردوک

قلعه‌ بردوک یک قلعه قدیمی در روستایی به همین نام است. کتیبه‌ای که در زیر قوس دروازه‌ی ورودی این قلعه، روی دو سنگ مرمر وجود دارد، سال ساخت قلعه‌ی بردوک را ۱۰۷۸ هجری قمری و دوره صفویه اعلام کرده است.

محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی ارومیه

ساختمان بنا دارای سه قسمت قلعه، مسجد و مقبره است. قلعه‌ بزرگ روبروی مسجد قرار دارد که در ارتفاعات میانه کوهستان ساخته شده و برای رسیدن به آن باید از شیب تندی بگذرید. بخش مرکزی قلعه چند بنای دیگر وجود دارد که با سنگ‌های چهارگوش و ملات شن و آهک ساخته شده‌ است.

آدرس: آذربایجان غربی، ۹۶ کیلومتری ارومیه، بخش صومای برادوست، ۶ کیلومتری روستای بردوک

قلعه هولاکوخان

قلعه هلاکوخان در شرق دریاچه‌ ارومیه، در جزیره‌ اسلامی از جنس سنگ ساخته شده که از نظر استحکام شبیه قلعه بابک است. در مسیر رسیدن به قلعه آب‌انبارهای زیادی وجود دارد که در دل کوه، به شکل عجیبی ساخته شده‌اند. در کنار آن‌ها هم جوی‌های آب در زمان بارش باران، آب را به سمت آب‌انبارها می‌رساند. سه طرف قلعه هم پرتگاه‌ها است که از نظر استراتژی آن را با اهمیت می‌کند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شرق دریاچه ارومیه، شهرستان اسکو، جزیره‌ی اسلامی، نزدیکی روستای آق گنبد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید