تهران خیابان‌های جذابی دارد به همین جهت با ما همراه باشید و درباره چند جاذبه مهم و دیدنی در خیابان سی تیر تهران بیشتر بدانید.

چند جاذبه مهم و دیدنی در خیابان سی تیر تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: خیابان سی تیر یا خیابان قوام السلطنه یکی از خیابان های دیدنی و گردشگری در کلانشهر تهران می باشد که آن را از جمله معروف ترین فود استریت های تهران شناخته می شود. خیابان سی تیر جزء قدیمی ترین خیابان های پایتخت به شمار می رود که در یکی از قدیمی ترین محله های تهران جای گرفته و با توجه به قدمت طولانی که دارد، بسیاری از بناها و آثار تاریخی را در خود جای داده است. شهر تهران به عنوان پایتخت کشور، بسیاری از جاذبه های دیدنی، گردشگری و تاریخی را شامل می شود و گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود جذب می کند. به دلیل داشتن جاذبه های متنوع و جذابی که در این خیابان قرار دارند، به هر سوی آن نگاهی بیاندازید، جاذبه ای دیدنی و تماشایی را خواهید دید که شما را به سوی خود می کشانند.

چند موزه مهم و دیدنی در خیابان سی تیر

موزه ملی

موزه ملی ایران دو ساختمان جداگانه دارد که در دوره‌های تاریخی مختلف ساخته‌ شده‌ است؛ یکی موزه ایران باستان است و دیگری موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی.

چند جاذبه مهم و دیدنی در خیابان سی تیر تهران

موزه ایران باستان

نخستین خشت‌های موزه ایران باستان در دوران رضا شاه گذاشته شد. معماری این بنا از طاق کسری الهام‌گرفته است و به‌دست معمار فرانسوی آندره گدار ساخته شده است. همان طور که از نام آن هم مشخص است اشیایی که در این ساختمان به نمایش گذاشته شده یادگار ایران باستان است. در هفت تالار این موزه سفال‌ها و اشیای تزیینی به‌دست‌آمده از حفاری‌ها، سرستون‌های باشکوه تخت‌جمشید، مرد نمکی و صدها اثر تاریخی دیگر را می‌بینید.

موزه دوران اسلامی

آثاری باستانی که بعد از دوره اسلامی کشف‌شده‌ است، در این قسمت از موزه ملی به نمایش گذاشته شده‌ است و اینجا می‌توانید سیر تغییر در آثار را با تاثیر هنر اسلامی ببینید.

موزه آبگینه و سفالینه

بالاتر اشاره کردم که یکی از زیباترین مناطق دیدنی تهران، خیابان سی‌تیر است. موزه آبگینه هم در همین خیابان قرار گرفته و یکی از زیباترین موزه‌های ایران و جاهای دیدنی تهران است. این ظرافت و زیبایی هم در بنا هم در ظرافت آثاری که به نمایش گذاشته شده، دیده می‌شود. موزه شیشه و آبگینه در محل خانه هشت‌ضلعی قوام‌السلطنه بر پا شده است. قوام السطنه را هم که می‌شناسید، یکی از سیاستمداران قدر دوره قاجار و پهلوی که ۵ بار به مقام نخست‌وزیری رسید.

چند جاذبه مهم و دیدنی در خیابان سی تیر تهران

منزل قوام‌السلطنه از طرف دفتر فرح پهلوی آن را برای دختر فرح خریدند و سپس به موزه تبدیل شد. در این موزه که در لیست آثار ملی هم به ثبت رسیده است ظروف شیشه‌ای در رنگ‌های خیره‌کننده، سفال‌های کم‌نظیر با طرح‌های چشمگیر و زیورآلات مروارید و سنگی از دوره‌های مختلف را می‌توانید ببینید.

بناهای تاریخی و مهم در خیابان سی تیر تهران

آتشکده زرتشتیان آدریان

در شمار مکان های مذهبی تهران، نباید از آتشکده آدریان، تنها آتشکده پایتخت گذشت. بنای این آتشکده بسیار زیبا به دوران قاجار بازمی‌گردد. این آتشکده در خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان و در کنار مدرسه فیروز بهرام، مدرسه مخصوص زرتشتیان واقع شده است. ساختمان مرمرین آتشکده دارای ستون‌هایی زیبا و نمایی باشکوه است و قسمت‌های متعددی دارد که برای اجرای انواع مراسم زرتشتیان به کار می‌آید.

درون ساختمان اصلی، آتشی همیشه شعله‌ور قرار دارد که با مراقبت شدید موبدان هیچگاه خاموش نمی‌شود. زرتشتیان با نهایت احترام و انجام مراسمی خاص به سمت این آتش فرزوان می‌روند تا به دعا و نیایش بپردازند.

چند جاذبه مهم و دیدنی در خیابان سی تیر تهران

موزه مردم‌شناسی زرتشتیان هم در همین آتشکده واقع است که می‌توانید از آن بازدید کنید. در هنگام تماشای این جاذبه پایتخت می‌توانید درباره دین باستانی ایران، دین محترم زرتشتی نیز اطلاعات زیادی کسب کنید. بازدید از آتشکده آدریان صبح‌ها و با هماهنگی قبلی امکان‌پذیر است.

کلیسای انجیلی (پطرس مقدس)

این کلیسا که سبک بنای آن دارای تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است، در دوره‌ قاجار توسط میسیونرها (مبلغان مذهبی) پروتستان که در تهران حضور داشتند، ساخته شد. کلیسای انجیلی در سال ۱۳۷۹ در مجموعه آثار تاریخی ایران به ثبت رسید. بازدید از این کلیسای باشکوه شما را با فرهنگ و رسوم مسیحیان پروتستان آشنا خواهد کرد.

در محوطه این کلیسا دو بنای دیگر که در شمال، شمال شرقی و غربی باغ وجود دارد که احتمال می رود متعلق به دوران قاجار باشد، اما به دلیل تعمیر نشدن شبیه خرابه شده‌اند. کلیسای انجیلی حضرت پطرس به دلیل مسیحیان کره‌ای به کلیسای پرسبتری کره‌ای‌ها معروف است.

کنیسه حییم

گفته می‌شود این کنیسه با دری قدیمی و آبی رنگ در کوچه‌ای به نام سیمی در خیابان سی تیر تهران خودنمایی می‌کند، اولین کنیسه‌ شهری در تاریخ ایران است.

چند جاذبه مهم و دیدنی در خیابان سی تیر تهران

بیش از یک قرن است که این کنیسه توسط سلیمان حییم؛ نویسنده کتاب فرهنگ حییم ساخته شده است. همچنین جالب است بگوییم حییم، اولین کنیسه‌ای‌ست که خارج از محله معروف یهودیان یعنی عودلاجان ساخته شد. بالای عبادتگاه اصلی این کنیسه جمله‌ای به خط عبری نوشته شده است: «این دروازه خداوند است، عادلان داخل خواهند شد.»

کنیسه حییم نتیجه تحولات مشروطه است که طی آن یهودیان در مجلس دارای وکیل شدند. قدمت کنیسه حییم بیش از یک قرن است و توسط سلیمان حییم نویسنده فرهنگ حییم ساخته شده است. بعدها در اطراف این کنیسه، خانه‌های جامعه یهودی به تدریج ساخته شدند. در جنگ جهانی دوم مهاجران لهستانی وارد ایران شده و یهودیان ایرانی مهماندار یهودیان لهستان می‌شوند و در کنار کنیسه حییم، لهستانی‌ها یک کنیسه مختص خود می‌سازند. بعدها این کنیسه هم در اختیار یهودیان ایرانی قرار گرفت. کنیسه حیم در یکی از مناطق تاریخی و گردشگری تهران قرار گرفته است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید