پارک شهر از دیدنی‌ترین پارک‌های پایتخت به شمار می‌آید از این رو با ما همراه باشید و درباره چند جاذبه تماشایی در پارک شهر تهران بدانید.

چند جاذبه تماشایی در پارک شهر تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: در میان ساختمان‌های قدیمی و جالب و موزه‌های خیابان امام خمینی تهران، پارک شهر جاذبه‌ای بسیار متفاوت محسوب می‌شود؛ جایی که تنها یک بوستان معمولی نیست و بخشی از تاریخ تهران را در خود جای داده است. این پارک ۵ هکتاری قدیمی‌ترین بوستانی است که در تهران ساخته شده است و با داشتن موزه و آکواریوم و دیدنی‌های دیگر، می‌تواند ساعاتی خوش را برای‌تان رقم بزند. پارک شهر از شمال به پایانه و خیابان فیاض بخش، از سمت غرب به خیابان وحدت اسلامی، از سمت جنوب به خیابان بهشت و از شرق به خیابان خیام و محله سنگلج و قورخانه منتهی می‌شود و از ورودی‌های مختلفی می‌توانید وارد آن شوید.

موزه صلح تهران؛ از جذاب‌ترین دیدنی‌های پارک شهر

در بخشی از پارک شهر ساختمانی به نام موزه صلح تهران دیده می‌شود که یکی از موزه‌های عضو شبکه بین‌المللی موزه‌های صلح به شمار می‌رود. موزه‌های صلح با هدف ترویج فرهنگ صلح تاسیس می‌شوند و تلاش می‌کنند از طریق نشان دادن پیامدهای ناگوار جنگ و خشونت و آثار زیان بار آن بر انسان‌ها و محیط زیست، جلوی این پدیده شوم را بگیرند.

چند جاذبه تماشایی در پارک شهر تهران

موزه صلح تهران در سال ۱۳۸۶ توسط اعضای انجمن حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی بنیان‌گذاری شده و تعدادی از قربانیان سلاح‌های شیمیایی نیز به عنوان راهنماهای موزه در آن فعالیت می‌کنند. این موزه تنها جایی برای تماشای اشیا نیست و می‌توانید در آن به گفتگو با داغ دیدگان فیزیکی و روحی جنگ نیز بپردازید و تجربه‌های تازه‌ای کسب کنید.

کاربرد سلاح‌های شیمیایی در جنگ عراق علیه ایران و پیامدهای آن موضوع مورد توجه در این موزه است؛ اما موضوع‌های دیگری همچون بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن، جنگ‌های جهانی اول و دوم، کاربرد سلاح‌های ممنوعه در جنگ‌ها شامل بمب‌های خوشه‌ای، مین و سلاح‌های حاوی اورانیوم و آثار و عوارض هر کدام از این سلاح‌ها نیز در موزه به چشم می‌خورد.

به جز دیدن ابزارآلات مورد استفاده در جنگ تحمیلی ایران و عراق همچون ماسک‌های ضد شیمیایی می‌توانید از امکانات دیگر موزه نیز استفاده کنید که عبارتند از کتابخانه صلح، گالری هنر برای صلح، کارگاه‌های آموزشی، موزه مجازی و استودیوی ثبت تاریخ شفاهی.

جاذبه‌های دیدنی پارک شهر

آکواریوم پارک شهر

طی جنگ تحمیلی ایران و عراق، یک پناهگاه با دو ورودی اصلی در ضلع جنوب شرقی پارک شهر ساخته شد تا مردم بتوانند در صورت لزوم به آن پناه ببرند.

چند جاذبه تماشایی در پارک شهر تهران

پس از اتمام جنگ این پناهگاه تغییر کاربری داد و با همت مسوولان به آکواریوم و نمایشگاه ماهی‌های آب شیرین تبدیل شد. این آکواریوم زیر نظر معاونت امور اجتماعی منطقه ۱۲ فعالیت می‌کند و مردم می‌توانند از آن بازدید کنند. همچنین در این مکان امکان خرید انواع ماهی و لوازم آکواریوم نیز وجود دارد.

آدرس : ضلع جنوب شرقی پارک شهر

باغ پرندگان

در اسفند ماه سال ۸۸ بخشی از پارک شهر تهران نیز به باغ پرندگان اختصاص یافت تا مراجعان بتوانند به تماشای این موجودات بپردازند. باغ پرندگان پارک شهر ۸ قفس وسیع و ۲ محوطه باز دارد و گونه‌های مختلفی را در خود جای داده است که برخی از آنها عبارتند از طوطی‌های برزیلی، هفت رنگ، سبز، آرا و رنگی، کپک، بلدرچین، مرغ عشق، عروس هلندی، انواع کبوترهای غیرمتعارف زینتی، انواع طاووس، انواع واریته‌های قرقاول، انواع بوقلمون، مرغ‌های زینتی هلندی و مرغابی.

آدرس: مرکز پارک شهر

دریاچه مصنوعی

یکی از بخش های دیدنی و امکانات تفریحی این پارک، دریاچه مصنوعی آن می باشد که میان این بوستان جا خوش کرده است.

چند جاذبه تماشایی در پارک شهر تهران

تعدادی قایق پدالی در این دریاچه قرار دارند که گردشگران می توانند برای تفریح و استفاده از آن به سراغ دریاچه بروند و گشتی در آب های دریاچه بزنند. همچنین با قدم زدن در کنار دریاچه مصنوعی می توانید از تماشای آن لذت ببرید و از نسیم های خنکی که در اطراف دریاچه می وزد، لذت ببرید. قدمت این دریاچه مصنوعی به بیش از ۲۰ سال می رسد.

آب نما

استخر نسبتا بزرگی در بخش میانی پارک وجود دارد که در میان آن آب نمایی زیبا جای گرفته و منظره ای زیبا به خصوص در شب ها را برای این پارک به وجود می آورد. بسیاری از گردشگری برای لحظاتی اطراف این آب نما می ایستند و از تماشای آن آرامش می گیرند.

سایت پرنده نگری

یکی دیگر از دیدنی های پارک سرسبز شهر سایت پرنده نگیر آن می باشد که در سال ۱۳۹۳ هجری شمسی افتتاح شده است. اگر به تماشای پرندگان و آشنایی با زندگی پرندگان علاقه مند هستید، می توانید با مراجعه به این سایت که در این بوستان قرار دارد از آن ها دیدن کنید.

چند جاذبه تماشایی در پارک شهر تهران

در زمان های مختلفی از سال بیش از ۴۰ گونه پرنده ساکن، مهاجر تابستانی، مهاجر زمستانی و مهاجر عبوری در این پارک میزبانی می شود. از جمله امکانات و تجهیزاتی که در سایت پرنده نگری پارک زیبای شهر وجود دارند عبارتند از: تلسکوپ، دوربین چشمی و کتاب های راهنمای پرندگان.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید