پارک‌های جنگلی در هر نقطه ایران جذاب و دیدنی توصیف می‌شوند، شما درباره پارک جنگلی مخمل کوه چه می‌دانید؟ همراه باشید و اطلاعاتی کسب کنید.

درباره پارک جنگلی مخمل کوه چه می‌دانید؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: پارک جنگلی مخمل‌کوه یکی از پارک‌های طبیعی اطراف شهر خرم‌آباد با مساحت ۵۰۰ هکتار است که دارای جاده دسترسی آسفالت، آلاچیق، و دیگر امکانات رفاهی است. این منطقه برای گذراندن یک عصر دل‌انگیز بهاری یا پاییزی بسیار مناسب است. آخر هفته‌ها این منطقه معدود گردشگرانی به خود می‌بیند که برای گذراندن اوقات خود به آنجا آمده‌اند.

آشنایی با پارک جذاب و سبز مخمل کوه

در حدود ۳۰ کیلومتری خرم‌آباد، مرکز استان لرستان، یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی ایران قرار دارد که با طبیعت زیبایش شما را به دنیای بهشت‌گونه می‌برد؛ پارک جنگلی مخمل‌کوه که در دره تاریخی خایدآلو و شمال مخمل‌کوه قرار دارد.

بدون شک به محض رسیدن به این طبیعت منحصربه‌فرد درختان بلوط و گل‌سنگ‌های سیاه رنگی را خواهید دید که تقریبا تمام سطح کوه را پوشانده اند. در فصل بهار، معمولا این گل‌سنگ‌ها سبز رنگ می شوند؛ طوری که انگار کوه این بار یک لباس مخملِ سبز به تن کرده است. شاید بتوان دلیل نامگذاری این پارک جنگلی را همین اتفاق دانست.

درباره پارک جنگلی مخمل کوه چه می‌دانید؟

پارک جنگلی مخمل کوه با حدود ۵۰۰ هکتار مساحت، در بخشی از دره خایدآلو قرار دارد و با آب و هوای دلپذیر و کوهستانی خود، یکی از بهترین مکان‌ها برای سپری کردن روزهای تعطیل و پیک‌نیک به حساب می‌آید. اگر کوهنوردی تفریح مورد علاقه شماست پس بدون شک باید به مخمل‌کوه بروید. در حوالی این پارک جنگلی و در نزدیکی روستای پیرجد، منطقه‌ای به نام هفت‌حوض قرار دارد که در مسیر رودخانه‌ای جاری واقع شده و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کوهنوردان است.

در طول این مسیر، بارش باران، باعث شده تا حوضچه‌های متعددی شکل بگیرد و به همین دلیل آن را هفت‌حوض نامیده اند. جذابیت‌های این طبیبعت زیبا و وسیع فقط به موارد گفته شده ختم نمی‌شود؛ در قسمت شمالی مخمل‌کوه، آبشار زیبای شبیخون منتظر شماست. به دلیل حضور بسیار بازدیدکنندگان در این نقطه، امکانات رفاهی مثل آلاچیق، رستوران وکافه‌های متعددی، جهت اسکان و رفاه مسافرین به چشم می خورد.

پارک جنگلی مخمل‌کوه بسیار بزرگ است و تمام بخش‌های آن دیدنی و جذاب است؛ به خصوص در فصل بهار. پس فرقی ندارد که به لوکیشن‌های گفته شده بروید یا نه، از همه جای مخمل کوه لذت ببرید.

درباره پارک جنگلی مخمل کوه چه می‌دانید؟

دیدنی‌های جذاب پارک جنگلی مخمل کوه

مخمل کوه از مناطق کوهستانی و ییلاقی خرم‌ آباد است. پارک جنگلی، تنگه و آبشار، اجزای سه‌گانه دیدنی‌های مخمل کوه هستند. وجود این عناصر طبیعی و زیبا در کنار یکدیگر مخمل‌کوه را به منطقه‌ای عالی برای تفریح و طبیعت‌گردی تبدیل کرده است.

پارک جنگلی اطراف مخمل کوه حدود ۵۰۰ هکتار وسعت دارد. طبیعت زاگرس با درختان بلوط شناخته می‌شود. در پارک جنگلی مخمل کوه نیز درختان بزرگ و تنومند بلوط رشد کرده‌اند. پوشش سبز و مخملین، درختان باشکوه بلوط و هوای مطبوع و خنک، این پارک جنگلی را باشکوه و زیباتر کرده‌اند. پارک جنگلی مخمل کوه به همت شهرداری لرستان تجهیز شده و مقصد محبوب اهالی خرم آباد و شهرهای اطراف برای تعطیلات آخر هفته است. در این جاذبه گردشگری امکاناتی چون آلاچیق، سرویس بهداشتی، باریکیو، پارک بازی کودکان، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، رستوران‌ و قلیان‌سرا وجود دارد.

در جانب شرقی دامنه مخمل کوه و محل تلاقی با سپید کوه، تنگه‌ای زیبا به نام شبیخون شکل‌گرفته است. این تنگه که امروزه در مسیر جاده خرم آباد به الشتر قرار دارد، در گذشته از مسیرهای مهم و استراتژیک محسوب می‌شد.

درباره پارک جنگلی مخمل کوه چه می‌دانید؟

تنگه سرسبز و تماشایی شبیخون در طول تاریخ بسیار پرحاشیه بوده و درگیری‌ها و هیاهوهای زیادی را به خود دیده است. کتاب‌های تاریخی متعدد از جنگ و جدال‌های رخ داده در این تنگه سرسبز حکایت می‌کنند.

روایتی تاریخی و جنگی باستانی دلیل نامگذاری شبیخون است. زمانی که شاهوردی خان (حاکم لرستان) شورش کرده بود، شاه عباس صفوی با سپاهیانش به‌سمت لرستان لشگرکشی کرد. سپاه نزدیک لرستان و در این تنگه اتراق کرد. شاه عباس در طول شب اجازه عبور هیچ فردی را از تنگه نمی‌داد تا شاهوردی خان از کمین مطلع نشود. پادشاه با این استراتژی و اقتدار به حاکم لرستان و سپاه او شبیخون زد و آن‌ها را شکست داد.

آبشار شبیخون

لرستان به سرزمین آبشارهای ایران شهرت دارد. آبشار زیبایی در تنگه شبیخون قرار دارد که زیبایی و محبوبیت این منطقه را دو چندان می‌کند. این آبشار مسیر خود را از میان صخره‌ها و گلسنگ‌ها باز کرده است. به‌طور معمول آب جاری در سطح کوه‌های زاگرس به جهت ترکیب با خاک، گل‌آلود به پای کوه می‌رسد؛ ولی حضور گلسنگ‌ها در مخمل کوه سبب تصفیه آب می‌شوند و آب آبشار شبیخون به لطف حضور گلسنگ‌ها زلال و شفاف است.

درباره پارک جنگلی مخمل کوه چه می‌دانید؟

کوه‌نوردان و صخره‌نوردان از طرفداران مخمل کوه هستند. مسیر صعود به مخمل کوه از میان پارک جنگلی می‌گذرد. این کوه‌پیمایی چندان سخت و سنگین نیست و پیمایش آن برای کوهنوردان مبتدی نیز امکان‌پذیر است. در مخمل کوه پوشیده از گلسنگ (با وجود ارتفاع زیاد) مسیر مناسب و همواری برای کوهنوردان وجود دارد. صعود به قله مخمل کوه برنامه‌ای نیم‌روزه است. با رسیدن به این قله منظره‌ای بی‌نظیر از خرم آباد و طبیعت اطراف آن پیش چشمان شما قرار می‌گیرد. فصل بهار و نیمه اردیبهشت بهترین زمان برای صعود به ارتفاعات مخمل کوه محسوب می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید