آبشارگردی از جذاب‌ترین کارهای ممکن در سفر است، با ما همراه باشید تا بدانیم آبشار بی‌همتای آفرینه کجا قرار دارد.

آبشار بی‌همتای آفرینه کجا قرار دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: آبشار افرینه یکی از جاهای دیدنی خرم آباد در استان لرستان است که به‌عنوان تفرجگاهی منحصربه‌فرد شناخته می‌شود. این آبشار از پرآب‌ترین آبشارهای ایران و لرستان است که از چندین آبشار کوچک و بزرگ تشکیل می‌شود و به‌دلیل ساختار خاص و متفاوتی که دارد، گردشگران زیادی بازدید از آن را در فصول بهار و تابستان در برنامه خود می‌گنجانند. دسترسی آسان و نزدیکی آبشار افرینه به جاده سراسری نیز مزید بر علت شده است تا گردشگران هنگام عبور از جاده‌، از این آبشار بازدید کنند.

آشنایی مختصر با آبشار آفرینه

ما از طبیعت هستیم و زندگی بدون طبیعت برای ما معنایی ندارد. وقتی برای مدتی در یک چهاردیواری می‌مانیم و حضور در طبیعت را احساس نمی‌کنیم نیازی ندارد بگوییم که احساس دل‌مردگی می‌کنیم. قدر جاذبه‌ی طبیعی مثل آبشار آفرینه خرم آباد را تا وقتی هست بدانیم. استان لرستان با طبیعت دست‌نخورده‌ای که دارد و به لطف کوه‌های زاگرس، چشمه‌ها و آبشارهای زیادی را در دل خود جای داده است. این چشمه‌ها و آبشارها رودهای کوچکی را شکل می‌دهند که در آخر مسیر خود رودخانه‌های بزرگی مانند دز و کرخه را پرآب می‌کنند.

آبشار بی‌همتای آفرینه کجا قرار دارد؟

روستای آفرینه با حضور خود در کنار جاده‌ی خرم آباد – اندیمشک فرصتی را برای خود پیش می‌آورد تا آبشار خود را به مسافران جاده‌ معرفی کند. این مسافران با رفتن به محل آبشار در طبیعت کمی استراحت می‌کنند و خستگی راه از تن آنها بیرون می‌رود. با وجود آنکه رفتن به آبشار آفرینه خرم آباد آسان و به‌اندازه‌ی کافی جذاب است اما توجه کمی به آن می‌شود و کمبود امکانات در این منطقه به‌شدت معلوم است. معنای آفرینه را می‌توان در میان کلمات اوستا پیدا کرد. کلمه‌ای شبیه به آفرینه در اوستا وجود دارد که به معنی «زاینده‌ی آب» است و با آبشار تناسب دارد.

گاهی تلنگری برای ما لازم است تا ما را به خودمان بیاورد و کار درست را انجام دهیم. طبیعت دست‌نخورده‌ی استان لرستان این را در خود می‌بیند که گردشگران زیادی را میزبانی کند . برای اینکه میزبانی خوب خود را نشان دهد بهانه‌ای کوچک کافی است؛ مثل ایستگاه قطار کنار آبشار بیشه یا آبشار آب سفید که طبیعت ایران آن را عروس آبشارهای خود معرفی می‌کند.

آبشار بی‌همتای آفرینه کجا قرار دارد؟

آبشار آفرینه خاص بودن خود را در نزدیکی جاده‌ی خرم آباد – اندیمشک به مسافران نمایش می‌دهد. با دیدن این آبشار می‌توانیم متوجه بی‌توجهی خود به جاذبه‌ای طبیعی مثل این آبشار شویم و به خودمان بیاییم. چرا در اطراف این آبشار دیدنی امکاناتی که گردشگران را راضی کند وجود ندارد؟ چرا پس از تفریح در کنار این آبشار آن را فراموش می‌کنیم؟

آبشار آفرینه خرم آباد همیشه برای میزبانی از مسافران جاده‌ی خرم آباد – اندیمشک حضور دارد و لحظات خوبی را برای آنها می‌سازد. با وجود میزبانی خوب آبشار، مسافران و گردشگران در محل، بهداشت را رعایت نمی‌کنند. آیا نبودن امکانات در آنجا کافی نیست؟ زباله زیبایی طبیعت را از بین می‌برد و فرصت لذت بردن از طبیعت را از ما می‌گیرد.

شن و ماسه‌ای که از بالادست آبشار بارگیری می‌کنند خطر دیگری است که این آبشار خاص را تهدید می‌کند. برای تلنگر ما در مورد طبیعت، آبشار آفرینه خرم آباد کافی است. می‌تواند وجود ما را بیدار کند و بی‌توجهی که در حق حیات طبیعت انجام می‌دهیم را متوجه شویم. طبیعت برای ما لازم است. ما نمی‌توانیم بدون طبیعت زندگی کنیم؛ با مردن طبیعت احساس شادابی در حیات ما هم می‌میرد. تا وقتی طبیعت زنده است از آن نگه‌داری کنیم و به آن برسیم.

آبشار بی‌همتای آفرینه کجا قرار دارد؟

محل قرارگیری آبشار افرینه

آبشار افرینه از این نظر منحصربه‌فرد و زیبا است که آب آن از میان شیارهای صخره‌هایی پهن به پایین می‌ریزد و تصویری رویایی خلق می‌کند؛ شیارهایی که عرض آبشار را ناپیوسته کرده‌اند.

علاوه بر این، برخلاف سایر آبشارهای لرستان که اغلب فصلی هستند و فقط برای مدت کوتاهی در سال جریان دارند؛ آبشار آفرینه چهار فصل است و در تمام طول سال حوضچه‌ای پرآب دارد. همچنین این آبشار یکی از پرآب‌ترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود که به‌گفته مردم بومی تاکنون خشک نشده است.

آبشار افرینه با وجود همه زیبایی و جذابیتی که دارد، فاقد هرگونه تفریحات و امکانات خاصی برای گردشگران است. در این محل فقط می‌توانید غرق در شگفتی طبیعت شوید و چندین عکس یادگاری با آبشار بگیرید.

در اینجا نیز می‌توان به‌وضوح شاهد رفتار اشتباه گردشگران با جاذبه‌ای طبیعی بود؛ به‌طوری که نه‌تنها در اطراف آبشار و رودخانه‌های بالای آن زباله می‌ریزند؛ بلکه شن و ماسه‌ها را نیز از بخش‌های بالایی آبشار برمی‌دارند. موضوعی که هنگام بازدید از آبشار افرینه باید مدنظر قرار داده و به محیط زیست و حفاظت از آن اهمیت بدهید تا دیگران بتوانند مشابه شما از این نعمت خدادادی لذت ببرند.

آبشار بی‌همتای آفرینه کجا قرار دارد؟

آدرس: استان لرستان، پلدختر، بزرگراه خرم آباد-اندیمشک، روستای افرینه

آبشار زیبای افرینه جزو بخش معمولان شهرستان پلدختر در استان لرستان محسوب می‌شود و در روستایی به همین نام قرار دارد.

دسترسی به آبشار افرینه چندان دشوار نیست؛ فقط باید از خرم آباد یا پلدختر وارد بزرگراه خرم آباد-اندیمشک شوید. در ادامه مسیر، تابلوی روستای افرینه را پیدا کنید و از روستا تا دارخرما رانندگی کنید تا پس از حدود چهار کیلومتر به مقصد برسید. فاصله خرم آباد تا افرینه حدود ۷۰ کیلومتر و از پلدختر تا روستا حدود ۳۸ کیلومتر است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید