از هنر آینه کاری به طور گسترده برای تزیین کاخ های سلطنتی استفاده شده و یکی از بهترین این استفاده‌های در تالار آینه کاخ گلستان است.

نگاهی به تالار آینه کاخ گلستان؛ شکوه آینه‌کاری ایرانی

سلام نو – سرویس گردشگری: کاخ گلستان شامل مجموعه‌ای از بناهای تاریخی در استان تهران می‌شود که در زمان‌های مختلفی ساخته شده‌ است. این کاخ به‌لحاظ معماری و ارزش آثار هنری و تاریخی‌اش، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی کشور به شمار می‌رود که در طول سال، شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی است. کاخ مذکور از بخش‌های مختلفی همچون ایوان تخت مرمر، تالار سلام، تالار آینه، تالار سفره‌خانه، خلوت کریمخانی، تالار برلیان، عمارت بادگیر، کاخ شمس العماره، تالار الماس و کاخ ابیض تشکیل می‌شود. ایوان تخت مرمر و خلوت کریمخانی متعلق به دوران کریمخان زند، قدیمی‌ترین بناهای مجموعه گلستان هستند.

مجموعه‌ فرهنگی و تاریخی گلستان به‌غیر از ساختمان‌های فوق که ذکر شد، از بخش‌های مختلفی نظیر کتاب‌خانه نسخ خطی، مرکز اسناد تصویری، مرکز اسناد خطی، دفتر فنی، امور بین‌الملل، کتابخانه چاپی، امور فرهنگی، امور معرفی، واحد کودک و نوجوان، واحد دفتر حقوقی تشکیل می‌شود.

جاهای دیدنی متعددی در اطراف کاخ گلستان وجود دارد که از آن جمله می‌توان به بازار تهران، قهوه‌خانه حاج علی درویش، سبزه میدان، خیابان ناصرخسرو، سرای روشن، کوچه مروی و دارالفنون اشاره کرد.

نگاهی به هنر آینه کاری

از هنر آینه کاری به طور گسترده برای تزیین کاخ های سلطنتی و عمارت ها استفاده می شده است. زیباترین و مشهورترین نمونه این کاخ ها، "عمارت آینه خانه" در اصفهان می باشد که برای تزیین دکور داخلی این کاخ، از تعداد بسیار زیادی آینه استفاده شده است. تمام ستون ها، دیوارها و سقفِ رواق و تالار اصلی ورودی آن با قطعات کوچک آینه تزیین و پوشانده شده اند.

این هنر، که به نظر می رسد توسط معماران ایرانی ابداع شده است، پس از دوره صفوی نیز ادامه یافت تا جایی که در دوره قاجار با ساخت تالارهایی همچون "تالار آینه" کاخ گلستان و به خصوص با ساخت بناهای مقدس و مذهبی، به اوج خود رسید. در این دوره، برخی از بناهای شگفت انگیز و خاص همانند "دارالسیاده" حرم امام رضا (سال ۱۲۷۵ هجری شمسی) در مشهد و "دارالسرور" حرم حضرت معصومه در قم، با استفاده از هنر آینه کاری ساخته شده اند.

استفاده از هنر آینه کاری دیگر مختص کاخ های سلطنتی نیست بلکه طی سال های اخیر، در فضاهای عمومی همچون رستوران ها، مراکز خرید، هتل ها و حتی در خانه های شخصی نیز از این هنر استفاده می شود.

تالار آینه؛ شکوه هنر ایرانی

تالار آینه یکی از اتاق‌های کاخ گلستان در تهران، پایتخت ایران است که در غرب مجموعهگلستان و بالای سردر ورودی عمارت اصلی و در غرب تالار سلام قرار دارد. این تالار به همراه تالار سلام در سال ۱۲۵۳ خورشیدی توسط صنیع الملک ساخته شد و تزیینات آن تا سال ۱۲۶۱ شمسی طول کشید و به پایان رسید.

نگاهی به تالار آینه کاخ گلستان؛ شکوه آینه‌کاری ایرانی

عمده شهرت تالار آینه علاوه بر تزیینات آن بیشتر به واسطه تابلو رنگ روغن معروف کمال الملک است که در سال ۱۳۰۹ هجری قمری از آن تهیه کرده که اینک در تالار سلام کاخ گلستان محفوظ می باشد. پیش از ساخت تالار آینه در آن مکان عمارت چهل ستون چوبی بوده است که در سال ۱۲۳۲ شمسی به دست محمد تقی خان معمارباشی و اهتمام حاج علی خان حاجب الدوله در عمارت سلطنتی به جای عمارت الماسیه ساخته شد. ضلع جنوبی این تالار به باغ گلستان است و دارای سه ارسی بزرگ قوسی شکل به سوی باغ و دو درب و یک پنجره قوسی بزرگ در سمت عمارت می باشد.

نگاهی به تالار آینه کاخ گلستان؛ شکوه آینه‌کاری ایرانی

آینه کاری این تالار بسیار زیبا و چشم نواز است. همانطور که در متن فوق اشاره شد، معماری و طراحی این بنا را ابوالحسن معمارباشی معروف به صنیع الملک انجام داده است و مباشرت بنایی آن نیز با میرزا یحیی خان معتمدالملک وزیر بنایی بوده است. عمده شهرت این تالار به علت نقاشی کمال الملک از آن است که کمال المک به مدت ۵ سال بر روی این اثر کار کرد و در آن نقاشی، ناصر الدین شاه در تالار دیده می شود. تالار دیگری که در نزدیکی این تالار قرار دارد تالار سلام است که در گذشته برای مراسم رسمی مورد استفاده بوده است.

مقررات و هزینه بازدید از کاخ آینه

  • عکسبرداری بدون فلش، مونوپاد و سه پایه در موزه ها و بخش های داخلی کاخ گلستان مجاز است.
  • آوردن هر گونه کوله پشتی، وسایل حجیم و کیف به داخل کاخ گلستان ممنوع می باشد.
  • ورود ویلچر معلولین و کالسکه نوزادان فقط در محوطه بیرونی کاخ گلستان مجاز می باشد.
  • بازدید گروهی بدون هماهنگی قبلی از کاخ گلستان مجاز نمی باشد.
  • بازدید بازنشستگان کشوری و لشکری، خانواده های ایثارگران، اعضای بهزیستی و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بازدیدهای گروهی دانش آموزان و دانشجویان به صورت نیم بها می باشد.
  • کارمندان میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و راهنمایان تورها می توانند به طور رایگان از کاخ بازدید فرمایند.
  • استفاده از بلیط های نیم بها در پنج شنبه، جمعه، از تاریخ ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین و سایر تعطیلات رسمی امکان پذیر نمی باشد.

ثبت ملی

این اثر در تاریخ ۱۳۳۴ با شماره ۴۱۷ به ثبت ملی رسید.

هزینه ها

ورودی کاخ گلستان برای بازدیدکنندگان داخلی: ۵,۰۰۰ تومان

ورودی کاخ گلستان برای بازدیدکنندگان خارجی: ۵۰,۰۰۰ تومان

ورودی تالار آینه برای بازدیدکنندگان داخلی: ۵,۰۰۰ تومان

ورودی تالار آینه برای بازدیدکنندگان خارجی: ۵۰,۰۰۰ تومان

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید