۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 55426315

در این مقاله به دنبال ارائه پاسخی جامع و کلی برای سوال شهر بدون کوچه کجاست، خواهیم پرداخت.

شهر بدون کوچه کجاست؟

سلام نو-سرویس گردشگری: شهر بدون کوچه کجاست ؟ جزو سوالاتی می باشد که ذهن بسیاری از توریستان و گردشگران کنجکاو را به خود مشغول کرده است. اغلب توریستان و گردشگران که برای اولین بار نام سوال شهر بدون کوچه کجاست؟ روبرو می شوند، به سراغ شهر های مشهور و تاریخی در کشور های توریستی جهان نظیر فرانسه، ایتالیا و ... می روند. اما شهر بدون کوچه در کشور ایران قرار داشته و از شهرستان های جنوبی استان فارس می باشد. شهرستان لار یا لارستان، پاسخ سوال شهر بدون کوچه کجاست؟ می باشد. شهر لار در واقع مرکز استان لارستان می باشد که در حد فاصل شهرستان های زرین دشت، داراب، اوز و لامرد قرار گرفته است. این شهر امروزه جمعیتی بالغ بر ۱۷۰ هزار نفر داشته و جزو شهرستان های نسبتا بزرگ استان فارس قرار می گیرد. در ادامه شما را با این شهرستان بیشتر آشنا خواهیم کرد.

علت تبدیل شده لار به شهر بدون کوچه

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۹ هجری شمسی، شهر لار با یک زلزله بزرگ و بسیار قابل توجه روبرو شده است. در این زلزله تمام خانه ها و محله های لار به طور قابل توجهی از بین رفتند. بزرگی زلزله و تخریب حداکثری اغلب بخش های لار سبب شد که افراد نیکوکار و بومی شهر لار به سراغ ساخت شهری جدید در جنوب شهر قدیمی لار بروند. شهر جدید لار وسعتی حدود ۱۰۰ هکتاری داشت و به گونه ای ساخته شد که کمترین آسیب را در زمان زلزله ببیند. بهترین مدل برای شهر های زلزله خیز و روی گسل، مدل شطرنجی می باشد. شهر لار نیز جزو شهر هایی می باشد که با این مدل ساخته شده و خیابان های آن یکدیگر قطع می کنند. ویژگی فوق سبب شده است که امروزه هیچ کوچه ای درون شهر لار دیده نشود.

بررسی تاریخ شهر لار

شهر لار از نظر تاریخی دارای تاریخچه بسیار غنی و قابل توجهی می باشد. تحقیقات و پژوهش های انجام شده حاکی از آن می باشند که لار کنونی در اواخر قرن ششم هجری قمری بنا نهاده شده است. اولین منابع موثقی که از وجود این شهر تاریخی سخن می گویند، مربوط به قرن هشتم هجری و افرادی نظیر حمدالله مستوفی می باشند. شهر لار در دوره صفویه دارای جایگاه بسیار ویژه و قابل توجهی بوده است. به طوری که در دوران حکومت صفویه از این منطقه به عنوان یک منطقه استراتژیک و بسیار حساس یاد می کردند. لازم به ذکر است که این منطقه در دوران حکومت صفوی، سکه های مخصوص خود را ضرب می کرده است. برخی از مردمان بومی بحرین، همچنان و بعد از گذشت سال های طولانی، همچنان به زبان لارستانی صحبت می کنند. به طور کلی این منطقه در دوره های مختلف تاریخی دارای جایگاه های متفاوتی بوده است.

شهر بدون کوچه کجاست؟

شهر بدون کوچه کجاست

جاذبه های تاریخی شهر لار

بعد از اینکه پاسخ سوال شهر بدون کوچه کجاست؟ را به صورت کامل به شما ارائه شد، به سراغ معرفی تعدادی از برترین جاذبه تاریخی شهر لار خواهیم رفت. در نتیجه اگر به دنبال آشنایی بیشتر با این شهر تاریخی و منحصر به فرد هستید، تا انتهای این مقاله به ما همراه باشد.

راه های باستانی

راه های باستانی جزو مهم ترین جاذبه های تاریخی شهر لار می باشند. این راه ها از فیروزآباد، خنج، فال، اسیر و ... به سمت بندر باستانی و سیراف می رفتند. وجود این راه ها اثبات می کند که قبل از ورود اسلام به ایران، شهر لار دارای تمدن پیشرفته ای بوده و زندگی درون این منطقه جریان داشته است. امروزه نیز توریستان و گردشگرانی که به شهر لار می روند، می توانند از آثار باقی مانده از این راه های باستانی بازدید فرمایند.

قلعه اژدها پیکر

قلعه اژدها پیکر یکی از مشهور ترین جاذبه های تاریخی و توریستی شهر لار می باشد. این جاذبه تاریخی همچنین در لیست کهن ترین جاذبه های توریستی در سطح کشور نیز قرار دارد. این قلعه کهن بر روی تپه ای در بخش شمالی شهر قدیمی لار قرار گرفته است. در گذشته قلعه اژدها پیکر را با نام طلسم کیانی می شناختند. بررسی های انجام شده حاکی از این می باشند که قلعه اژدها پیکر با اهداف نظامی ساخته شده و جزو قلعه های غیر قابل نفوذ و مستحکم در زمان خود بوده است. درون این قلعه تاریخی بخشی به نام ننه نادر قرار گرفته است. داستان های تاریخی حکایت می کنند که در زمان حمله نادر به هندوستان، خوانین لار مادر نادر شاه افشار را به اسارت گرفته و درون این قلعه زندانی می کنند.

شهر بدون کوچه کجاست؟

شهر بدون کوچه کجاست

تمب بت

تمب بت یکی دیگر از آثار تاریخی موجود در شهرستان لار می باشد که قدمت آن به بیش از ۲ هزار سال قبل باز می گردد. سبک معماری این مکان تاریخی شباهت بسیار قابل توجهی به کاخ های تاریخی دوران حکومت هخامنشیان از جمله تخت جمشید دارد. این مکان تاریخی سال ها قبل توسط افراد محلی کشف شد و در حال حاضر توسط مسئولیت نگهداری می شود.

شهر لار علاوه بر جاذبه های تاریخی فوق دارای امکان توریستی، تاریخی و طبیعی متعدد دیگری نیز می باشد.

در انتها امیدواریم پاسخی مناسب و جامع برای سوال شهر بدون کوچه کجاست؟ به دست آورده باشید.

کد خبرنگار: ۲۰
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صبح پرند IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    0 0
    البته جمعیت لارستان ۱۷۰۰۰۰ نفر درسته نه ۱۷۰ نفر
  • نادر AE ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    0 0
    زبان اچمی هست نه لاری وجمعیت لار خیلی کمتر از چیزی که نوشتین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید