مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: ۲۶ اثر تاریخی منقول، تاریخی غیرمنقول و آثار طبیعی و ناملموس استان سال گذشته مستندسازی و ثبت ملی شده است.

۲۶ اثر تاریخی و طبیعی ایلام ثبت ملی شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، فرزاد شریفی اظهار کرد: مستندسازی و ثبت ۹ اثر تاریخی غیرمنقول، سه اثر منقول و تاریخی نظیر گچبری برخی آثار تاریخی و تعدادی از اشیای موجود در مخزن گنجینه استان، ۹ اثر طبیعی درختان کهنسال چنار و سرو سطح استان و پنج اثر ناملموس مانند هَبَر و سُخمه (نوعی پوشش محلی زنان)، مَلَسه (نوعی شیرینی سنتی) و چوب‌بازی عزای ایل شوهان از دیگر اقدامات این اداره‌کل در سال گذشته بود.

وی با بیان اینکه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برای مرمت آثار تاریخی استان در سال گذشته هزینه شد، افزود: این اعتبار برای مرمت اماکنی چون محوطه قلعه والی، موزه باستان‌شناسی دره‌شهر، امامزده سید ابراهیم زرین آباد، قلعه پوراشرف دره‌شهر، درختان کهنسال سرو زربین چوار، قنات امیرآباد، دژ شیخ مکان و تهیه شرح خدمات برای مطالعه بافت روستای پشت قلعه آبدانان هزینه شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام اضافه کرد: افزون بر ۷۳۲ مورد بازدید کارشناسی از آثار تاریخی در سطح استان مانند تپه سیاه گاو و تپه میل ایلام محوطه گچ کوبان بدره، مشاوره و همکاری در پروژه‌های چون مرمت قلعه والی، موزه باستان‌شناسی، محوطه دره‌شهر انجام شد.

شریفی یادآور شد: تهیه برنامه‌های پژوهشی مرتبط با باستان‌شناسی در سال جاری نظیر کاوش، گمانه زنی و تهیه نقشه باستان‌شناسی، ۵۳۰ مورد بازدید از حریم و آثار ثبت شده، کاوش و نجات‌بخشی محوطه‌ تپه تاریخی چغازنگی ایوان و گمانه‌زنی به‌منظور اصلاحیه حریم شهر تاریخی سیمره از دیگر فعالیت‌های حوزه باستان‌شناسی استان در سال گذشته بود.

وی تصریح کرد: همچنین سال پیش ساماندهی و مستندسازی ۴۷ قلم اشیاء تاریخی صورت و مرمت و ساماندهی پایگاه های سیمره و سیروان در دستور کار قرار گرفت و نیز ۲ هزار و ۱۰۸ مورد بازدید از موزه‌ها ثبت و طرح تکمیلی و محتوایی کاخ موزه فلاحتی تهیه شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: در راستای تعیین حریم آثار تاریخی به تهیه پرونده آثار استان شاخص استان جهت ثبت در فهرست موقت یونسکو، تهیه و مستندسازی و مصوب کردن پرونده حریم سه اثر تاریخی و اصلاحیه حریم شهر تاریخی سیمره انجام شده است.

شریفی گفت: معرفی و اولویت بندی عرصه و حرایمی که به‌ صورت اضطرار در شهرستان‌هایی چون دره‌شهر، سیروان، ایوان و ایلام باید تامین اعتبار و خریداری شوند و برگزاری جلسه مشترک با بنیاد مسکن در خصوص اجرای طرح هادی منطقه تاریخی سراب‌کلان از مهمترین دستورالعمل‌های این اداره‌کل در سال گذشته بود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید