۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 55437295

بازدید از هر آرامگاه جالب خواهد بود در این میان با ما همراه باشید تا بدانیم مقبره کوروش کبیر در کجاست.

سلام نو_ سرویس گردشگری: آرامگاه کوروش کبیر مشهور ترین سازه مجموعه پاسارگاد است. در کنار بازدید از آرامگاه کوروش می توانید از سایر آثار تاریخی این مجموعه نیز دیدن کنید. این مکان به دلیل این که آرامگاه یکی از خوش نام ترین پادشاهان ایرانی است، در میان مردم ایران جایگاه بسیار ویژه ای دارد.

مقبره کوروش؛ جاذبه‌ای خاص و تماشایی

کوروش در سال های ۵۲۹ تا ۵۵۹ قبل از میلاد بر بسیاری از مناطق آسیا حکومت می کرد. طبق برخی از روایات و اسناد تاریخی مرگ کوروش بعد از حدود ۳۰ سال سلطنت در جنگ با قبیله ‌ای به نام ماساژت‌ ها به وقوع پیوسته و پیکر کوروش به پاسارگاد منتقل و به خاک سپرده شده است. با وجود این که اظهار نظر در مورد تاریخچه و زمان ساخت آثار آن کار بسیار دشواری است، ولی پیشینه ساخت آرامگاه کوروش به زمان حیات او بر می گردد. آنچه از روایات مختلف برداشت می شود این است که کوروش خود به هنگام سلطنت دستور ساخت مقبره اش را می دهد و به فرمان او این آرامگاه در میان باغ و کاخ پاسارگاد بنا می شود.

مقبره کوروش کبیر در کجاست؟

ساختمان آرامگاه کوروش ۲۵۰۰ سال با وجود عوامل مخرب طبیعی و غیر طبیعی هنوز در دشت پاسارگاد باقی مانده است. سبک معماری این بنای تاریخی ارزشمند برگرفته از معماری یونانی آسیای صغیر، میان ‌رودی، مصری، عیلامی و ایرانی اصیل است. این ساختمان از سکو هایی تشکیل شده و بنای اصلی روی آن ساخته شده است. در واقع ساختار کلی آرامگاه کوروش از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول بنا که پایه مقبره است و سکویی ساخته شده از ۶ پله است و بخش دوم مقبره اتاق کوچکی با سقف شیروانی بر فراز پله ششم است.

ارتفاع کلی بنا کمی بیش از ۱۱ متر است. ارتفاع اتاقک آرامگاه بیش از ۲ متر است و دیوار های آن ۱.۵ متر ضخامت دارند. سنگ‌های تراشیده شده در چهار ردیف که به زیبایی بر روی یکد یگر قرار گرفته اند و دو قطعه سنگ بسیار سنگین در کف آرامگاه قرار دارد، همچنین پوشش سقف آرامگاه نیز سنگی است و بر روی آن یک سنگ هرمی قرار دارد.

مقبره کوروش کبیر در کجاست؟

سنگ بنای این آرامگاه از سنگ‌ های آهکی سفید رنگی که به زردی متمایل است ساخته شده است. احتمال می رود این سنگ ها از معدن سیوند که در فاصله ۳۰ کیلومتری پاسارگاد قرار دارد، تامین شده اند. نکته جالب در مورد معماری این بنا این است که هیچ گونه ملاتی در ساخت آن به کار نرفته است.

آن چه در این بنا جلب توجه می کند این است که همه قسمت‌ های بیرونی آرامگاه در هفت طبقه و روی یکدیگر ساخته شده است و احتمالا طراح، این نوع طراحی را به دلیل قداست عدد هفت اجرا کرده است. این آرامگاه یک بار در سال ۱۳۵۰ شمسی و بار دیگر بین سال های ۱۳۸۰-۱۳۸۷ شمسی مرمت و باز سازی شده است.

محل قرارگیری آرامگاه کوروش

کوروش بزرگ موسس سلسله هخامنشیان در ایران و مشهورترین پادشاه این سلسله بود. او که پادشاهی خود را بر پایه عدالت‌خواهی و مردم‌دوستی بنا کرد، در فاصله کوتاهی در تمامی جهان شرق و غرب آن روز شهرت یافت. کوروش بزرگ در حدود ۳۰ سال پادشاه ایران بود و در این مدت، تمدنی بزرگ را به جهان عرضه کرد.

مقبره کوروش کبیر در کجاست؟

استوانه کوروش یکی از مهم‌ترین آثار برجای مانده از اوست که سیاست‌های بشر دوستانه کوروش را نشان می‌دهد. کوروش بزرگ سرانجام در جنگ با ماساژت‌ها که تیره‌ای از سکاهای بیابان‌گرد بودند، کشته شد و او را در محل پاسارگاد به خاک سپردند.

مقبره کوروش به‌دلیل تعلق به یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی در جهان از اهمیت زیادی برخوردار است. این مقبره در مجموعه باستانی پاسارگاد و در شهر مرودشت شیراز واقع شده است. این بنای ساده و منحصربه‌فرد، یک کیلومتر با دیگر کاخ‌های پاسارگاد فاصله دارد. ساختار مقبره کوروش همانند زیگورات چغازنبیل ساخته شده است.

به نظر می‌آید که بنایی شبیه آرامگاه کوروش چه در ایران و چه در خارج پیش از ساختش وجود نداشته؛ اگرچه بعدها بناهایی شبیه آن احداث شده است. گور دختر واقع در بخش مرکزی شهرستان دشتستان در استان بوشهر، یکی از آثار تاریخی دوره هخامنشی در ایران به شمار می‌رود که شباهت زیادی به آرامگاه کوروش بزرگ دارد. آرامگاه فردوسی در توس نیز از شاخص‌ترین بناهای مدرنی است که شباهت زیادی به آرامگاه کوروش بزرگ دارد و کانسپت اولیه آن الگوی آرامگاه کوروش است.

مقبره کوروش کبیر در کجاست؟

در اطراف مقبره کوروش، بناهای زیادی ساخته شده بودند که امروز از بین رفته‌اند. آرامگاه کوروش در دشت وسیع مرغاب قرار دارد و از تمام جهات قابل‌مشاهده است. منابع یونانی نیز آرامگاه کوروش را وصف کرده‌اند و برخی از آن‌ها حتی مدعی شده‌اند که داخل آرامگاه را با چشم خود مشاهده کرده‌اند. در کتاب «آناباسیس» به معماری بنای مقبره کوروش اشاراتی شده است. از توضیحات این کتاب می‌توان پی برد که ساختار بنای مقبره کوروش، سال‌ها بدون تغییر باقی مانده تا به امروز رسیده است.

برای بازدید از مقبره کوروش ابتدا باید به شیراز سفر کنید. بعد از بازدید از جاهای دیدنی شیراز، به جاده شیراز-اصفهان وارد شده و با عبور از سعادت‌شهر و رسیدن به جاده فرعی، ۲۰ کیلومتر را طی کنید تا به روستای مادر سلیمان برسید. بعد از رسیدن به این روستا، با طی کردن چهار کیلومتر به پاسارگاد می‌رسید. مسیر شما از ابتدای ورود به جاده شیراز –اصفهان تا رسیدن به پاسارگاد در حدود ۱۳۲ کیلومتر است.

مقبره کوروش کبیر در کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۷۹دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 39
  • علی کیومرثی چترزرین IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    13 28
    کورش یک بختیاری اصیل بوده من افتخار میکنم بختیاری هستم طایفه هفت لنگ حدود یک قرن به شهرستان اباده فارس مهاجرتکردیم حدود دویست خانواده هستیم کیارثی نام داردباعث افتخار من است یک بختیاری هستم
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      32 11
      اﮔﻪ ﻛﻮﺭﻭﺵ ﺑﺨﺘﻴﺎﺭﻱ ﺑﻮﺩ اﻻﻥ ﻣﻘﺒﺮﻩ اﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺑﺨﺘﻴﺎﺭﻱ ﻧﺸﻴﻦ ﺑﺎﺷﻪ ﻧﻪ ﺗﻮ اﺳﺘﺎﻥ ﻓﺎﺭﺱ
    • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      14 1
      اﮔﻪ ﺑﻪ ﻗﻮﻝ ﺷﻤﺎ ﻛﻮﺭﻭﺵ ﺑﺨﺘﻴﺎﺭﻱ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻤﻪ ي ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﻱ اﻃﺮاﻑ ﻳﺎ ﺷﻬﺮ ﻫﺎﻱ اﻃﺮاﻑ ﻣﻘﺒﺮﻩ ﻛﻮﺭﻭﺵ ﻫﻤﻪ ﺑﺨﺘﻴﺎﺭﻱ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﭘﺲ ﭼﺮا ﺷﺎﻩ ﺑﺰﺭﮒ ﺧﻮﺩﺗﻮﻥ ﺗﻨﻬﺎ ﮔﺬاﺷﺘﻪ اﻳﺪ ﭼﻨﺪ ﺻﺪ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺩﻭﺭﺗﺮ اﺯ اﻧﺠﺎ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﺧﻮاﻫﺶ ﻣﻴﻜﻨﻢ ﭼﻴﺰﻫﺎﻱ ﻛﻪ اﻃﻼﻉ ﻧﺪاﺭﻳﺪ ﺣﺮﻑ ﻧﺰﻧﻴﺪ ﻫﺮﭼﻴﺰﻱ ﺭا ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺗﻮﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﻧﺰﻧﻴﺪ
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      0 0
      الان مشکل شما چیه
  • طبا IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    54 14
    کدوم ایرانی اصیلیه که ندونه آرامگاه بزرگترین شخصیت تاریخ ایران کجاست !!!!؟؟؟؟؟ سادگی و بی آلایش بودن مقبره این بزرگمرد تاریخ ایران و جهان حکایت از آزادگی و بی همتا بودن این رهبر بزرگ داره !!!!!
    • سامان IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      2 1
      شهرهای جنوبی ومرکزی ومقداری ازشمال غربی از حکومت ایلام به مرکزیت انشان بوده انشان فارس وبوشهر و کو هگلویه وخوزستان وایلام بوده ب مرکزیت شوش وبعدها بعد از به قدرت رسیدن پارسها که از پارسوماش شروع شد طوایف پارس در تمام مناطق حکومت ایلام پراکنده شدن هفت طایفه بودن که بساک نام یکی از این طوایف بود که هنوزه یکی از طوایف بختیاری بساک هست بعد از نابودی طایفه پاسارگادها در شیراز بدست اسکندر بازماندها به کوها فرار کردن لرها ی وبندر عباس بوشهر و شیراز ایلام خوزستان در اصل باقیمانده سلسلهای هخامنشی ساسانی ایلامی وپارسهای کهن هستن که بعد از حمله اعراب این قوم بزرگ نام لر که زبان تازی هست براو نهاده شد وگرنه بختیاری که بنام لر بزرگ شناخته میشود با برادران لر خود بازمانده ایران کهن میباشند ما تاریخ را باید با دانای خویش درک کنیم لرها ریشه تمام اقوام ایران هستن من این ریشه را در مازندرانی گیلانی کرد خراسانی کرمانی دیده ام زیرا تمدن در 54هزارسال در مناطق لرنشین اغاز شد وهنوزه هم ازدل زاگرس تاریخ بیشتر خود را نمایان میکند
    • در حسرت سالیان گذشته IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      11 1
      شاید اگر کوروش کبیر هم دیکتاتور بود آن زمان آرامگاهش همانند قصر و آرامگاه های مثال زدنی دوران ما ساخته می‌شد ولی جاودان نمیشد و هیچ اثری از آن باقی نمی ماند اصل ریشه آدمها می باشد وگرنه کوروش کبیر را جهانیان به پاکی و عدالتخواهی نمی شناختند
  • Shahin IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    30 50
    مقبره مادر سلیمان نبی
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      8 3
      سلیمان نبی و مادرش در ایران چه میکردند ؟؟ مادر سلیمان نبی 🤣🤣
  • سعیدعظیم زاده ازآذربایجانشرقی IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    37 11
    درودبرکوروش کبیر،💐💐💐💐💐💐💐
  • ابرام IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    28 64
    اینها همش نظریه هست ظاهرا اصلا پادشاهی بنام کوروش نبوده چونکه در اسناد تاریخی ۸۰ سال پیش چیزی بنام کوروش یافت نمی شود یک سند شاهنامه فردوسی می باشد فردوسی با توجه به اینکه اینقدر نژاد پرستانه و ملی گرایانه شعر می گفت چرا از کوروش نامی نبرده مساله کاملا مبهم هست
    • مجید IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      6 2
      اگه کوروش نبوده پس سلسله هخامنشیان را کی تاسیس کرده؟؟؟
    • زخمیترازهمیشه IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      3 2
      سلام،کوروش فرزندکمبوجیه،اصل لرهستن درمنطقه ای بنام انشان که الان ایزه نام داردمتولدمیشه،،باداریوش بزرگ نسبت فامیلی نزدیک داشته حتی اختلافاتی هم داشتن باهم،بعدهاهگمتانه روپایتخت قرارمیده همدان امروزی،بحث طوایف نیست همه برادریم،امااین شخصیت بزرگ که چهارپنجم جهان روتخت عنوان داشته اصل لربختیاری،زنده بادکوروش زنده بادهمه ایرانیهای عزیز،باتشکرازهمه عزیزان
    • زخمیترازهمیشه IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      8 1
      برادرابرام عزیز،کوروش منشورنوشته داره،تخت جمشیدپایتخت آخرش بوده،اصلانیازی نیست من اینهاروبگم،حمل برخودستایی ندارم خودم لرهستم همه ملت هم خون من هستن ولی هزاران سندومدرک هست،
    • فرید IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      0 5
      ایول خوب آمدی
    • اردشیر IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      5 2
      شماهنوز نمیدونی که شاهنامه کتاب تاریخ نیست قصه و داستان براسلس اساطیر و الهام گرفتن از اساطیر و شخصیت های تاریخیه یعنی تو مدرسه اینارو بهت نگفتن ؟؟؟؟
    • احمد IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      4 1
      کوروش و امپراطوری وسیع و عدالت گستر او واقعیتی است بعضی دوست ندارد واقعیت داشته باشد. چشم باز کنید در تمام سنگ نبشته ها اسمش هست ضمنا شاهنامه فردوسی دو بخش دارد اساطیری رستم و جمشید و ... و تاریخی که مربوط به زمان ساسانیان بوده نهبعد هخامنشیان به همین خاطر اسم کوروش نیامده است.
  • سانلی IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    19 40
    همچین مهم نیس کوروش رو بشناسیم اصل انسانیت است قبر ومقبره مهم نیس
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    1 11
    کوروشی وجود ندارد.
  • آریا IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    4 1
    درود بر سرزمین آریایی،💓💓💓💓💓
  • عزیز IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    2 3
    کدام جسد؟ سرش را بریدند و بدنش را طعمه سگان کردند آخر در کجا نوشته شده چه کسی و کی جسدش را به این بنای عهد سلوکی آوردند . از این سبک بناهاتادلتان خواهد در ترکیه امروز و یونان که سبک معماری هلنیستی است ده ها مورد موجود است سرچ فرمایید . در حفریات باستانشناسی این بنا استخوان یک زن و ۲ بز پیدا شده است .
    • علیرضا IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      4 1
      آقای عزیز فرمودید از این بناها تا دلتون بخاد توی ترکیه امروزی هست.. خب مثل اینکه فراموش کردید آن زمان اصلا ترکیه ای وجود نداشته و خاک ترکیه امروزی قلمروی ایران بود. پس معماری امروزی ترکیه که جنابعالی میفرمائید شبیه به اینه از همون تاریخ کهن ایرانیان نشاُت گرفته
  • سردار IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    2 4
    درووووووود بر کوروش بزرگ نماد انسانیت و عدالت. شاه شاهان. با افتخار لرم و کوروش الگوی منه..
  • ا IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    5 2
    کوروش قبری نداره. اینجا هم که به اسم قبر کوروش میگن اصلا سندی ندارد.
  • زخمیترازهمیشه IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    2 0
    اولین طوایف درایران لروقشقایی بودن،همه ایلات ائم ازبلوچ،کرد،درکل عجم و،،،،همه برادریم،کوروش بزرگ توصیف نمیخواد،امااطلاعات عمومی ازهمه چیزبهتره،دادگاه‌های آمریکازیرسقفشون عکس کوروش روحک کردن که نشان ازمردانگی وقضاوت بوده،
  • حسن حبشی IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    2 0
    معماری مقبره کوروش با انواع سبکهااز یونانی تا مصر چطور باز سبک اصیل ایرانی شد
  • Amir altay IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    2 10
    اینقدر تاریخ جعلی درست نکنید.اینقدر عوام فریبی نکنید.اینجا قبر کوروش نیست.بزرگترین مورخان و کاوشگران و محققان ثابت کردند اینجا قبر موروش نیست.خجالت خوب چیزیه
  • فرید IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    2 7
    ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻭ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻧﯿﺴﺖ؟؟؟ ﺳﻌﺪﯼ ﺣﺎﻓﻆ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺷﻌﺮﺍ،ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﺒﯿﺮ ﻧﺒﺮﺩﻥ؟؟؟ ﻣﮕﺮ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟! ﭼﺮﺍ ﺣﺘﯽ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺑﺶ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺍﺳﺖ
  • سپنتا IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    5 7
    کوروش. اصلیت. افریقایی بود. من خودم بختیاری هستم.. تعصب بیجا نگیرید. اما بازماند ه های کوروش... بلوچ ها هستن...
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    2 4
    ماشهرستان پاسارگادی هستیم واهل سعادت شهر ونزدیک پاسارگاد قبر کورش ویکی از خوش اب وهواترین شهر استان فارس
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    2 5
    شما تشریف ببرید در نانوایی ۱۰۰۰ مرتبه بگو کوروش کبیر یک قرص نان بهتون هم نمی دهند
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    5 4
    اگر ندونی مقبره کورش کجاست که ایرانی نیستی چی بودیم چی شدیم اون دوران با این دوران
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    10 5
    کوروش کبیر شناسنامه هر ایرانیه با منشورش هر ایرانی سر بلند میکنه امیدوارم مسئولین نگاه متفاوتی به مقبره و نام کورش نداشته باشن
  • ایرانی IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    3 1
    سلام خدا بر پیامبر دوستی ها ؟ بر شاه شاهان بهترین بنده روی زمین ؟ و سلام بر زولقرنین ؟
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    5 1
    فدای کورش🫡🫡🫡🫡
  • لوئیس IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    5 1
    خوب برا خودتون میبرید و میدوزید😁
  • نادرملکی IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    3 1
    به نام یزدان یکتا،درود و سپاس بر مردم آریایی ،دوستان مقبره منتصب به کوروش بزرگ یک سازه یونانی بوده و نحوه ساخت سازه ،ناودانی و سبک شیروانی هیچ گونه مطابقت با سازه های هخامنشی،ماد،یا حداقل آشوری نیز نداشته و تاکنون هیچ گونه اشیا هخامنشی در این مقبره و اطراف آن به دست نیامده و مقبره کوروش میبایست در نزدیکی محل جنگ با ماساژت ها در منطقه آذربایجان و در زادگاه مادری او یعنی شیز دنبال کرد ،نه در هزار فرسنگی محل آخرین جنگ و در منطقه پارس بلکه در منطقه مادها
  • ایرانی آریایی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    3 4
    چو ایران نباشد تن من مباد.جاوید نسل ایران و ایرانی!با تمامی اقوام یکرنگ هستیم و جاودان تاریخ پر شکوه ایران.کسانی که میگویند کوروش وجود نداشته پس هردوت و نوشته هاش رو چجوری میخواهید تکذیب کنید؟اندکی تامل و تفکر لطفا
  • بختیاری IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 1
    تمام شاهان ستمگر و زورگو و آدم کش بودند.
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    0 0
    کوروش بزرگ پدر ایران زمین و موسس بزرگترین تاریخ تمدن بشری و نو دوستی و حقوق بشر در زمان خود و در زمان ماست روحش شاد و نامش جاویدان باد به دوستان توصیه میشود بیشتر در مورد پدر ایران زمین مطالعه و پژوهش شود تا بیشتر با ایشان آشنا و به فرزندانمان معرفی شود ما افتخاری بزرگتر از کوروش نداریم که دنیا بدان افتخار می کند پس بدون تعصب و رادیکال بازی به موضوع نگاه کنیم ما ملتی بی هویت نیستیم که به دنبال هویت باشیم و باید هویتمان رو حفظ کنیم تا دیگران ان را به نام خودشان ضبط نکنند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید