نمایندگان مجلس در راستای ساماندهی بازار اجاره مسکن بانک مرکزی را مکلف کردند در صورت عدم رعایت نرخ افزایش اجاره بها از سوی موجران، مبلغ جریمه را از حساب آنها کسر کنند.

جریمه سنگین در انتظار این صاحبخانه ها

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، نمایندگان مجلس در جریان ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی با ماده (۸) این طرح که پیش از این برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران ارجاع شده بود، با اکثریت آراء موافقت کردند.

در ماده ۸ این طرح آمده است: شورای‌عالی مسکن مکلف است هر ساله نسبت به تعیین سقف یا میزان افزایش اجاره‌بها و قرض موضوع شرط آن اقدام کند و شورای مذکور تعیین سقف و میزان افزایش یاد شده در این ماده را تا قبل از پایان اردیبهشت ماه هر سال اعلام می‌کند.

تبصره ۱- در صورت عدم رعایت نرخ افزایش اجاره بهای سالانه اعلامی این ماده توسط موجر علاوه بر کاهش مال‌الاجاره به میزان تاییدی از سوی شورای‌عالی مسکن، موجر مشمول جریمه‌ای تا حداکثر ۴۰ درصد مبلغ اجاره سالانه می‌شود.

جریمه مأخوذه در اجرای قانون جهش تولید مسکن مصوب ۱۴۰۰/۰۵/۱۷ در اختیار صندوق ملی مسکن قرار می‌گیرد. همچنین موجر مشمول معافیت مالیاتی موضوع تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات مستقیم نمی‌شود. بانک مرکزی ملکف است بنا به اعلام محاکم قضایی، مبلغ جریمه موضوع این ماده را از حساب محکوم علیه کسر کرده و در صورتی که موجودی حساب کمتر از مبلغ جریمه باشد، محکوم علیه مشمول مجازات مقرر در مواد ۵ و ۵ مکرر قانون صدور چک می‌شود.

تبصره ۲-‌ بنگاه‌های مشاور املاک موظف به رعایت مفاد این ماده در امضای قراردادهای اجاره املاک مسکونی از طریق بررسی اسناد عادی و رسمی ملک مورد اجاره از جمله مبایعه‌نامه ۲ سال گذشته هستند. در صورت عدم رعایت سقف و عدم ارائه اسناد مذکور توسط موجرین، بنگاه‌های مشاور املاک مکلف به ارسال این قراردادها به سازمان امور مالیاتی هستند.

متخلفین توسط شعب سازمان تعزیرات حکومتی در مرتبه نخست به جریمه نقدی معادل سه برابر حق‌الزحمه دریافتی و در مرتبه دوم محکوم به محرومیت به مدت شش ماه و جریمه نقدی معادل ۴ برابر حق‌الزحمه دریافتی و در مرتبه سوم به محرومیت به مدت یکسال و جریمه نقدی معادل شش برابر حق‌الزحمه دریافتی و در مرتبه چهارم به محرومیت دائم از اشتغال به شغل در آن صنف محکوم می‌شوند.

در ادامه این نشست نمایندگان با یک تبصره الحاقی به این ماده موافقت کردند. در این تبصره الحاقی آمده است: شعب تعزیرات حکومتی مجازند در صورت احراز تخلفات موضوع ماده (۱۷) قانون نظام صنفی در واحدهای صنفی بنگاه‌های مشاورین املاک، علاوه بر افزایش ۱۰ برابری جریمه نسبت به صدور دستور پلمب واحد صنفی و نصب تابلو با درج نوع تخلفات به مدت یک ماه اقدام کنند. درآمدهای حاصله به خزانه واریز می‌شود و ۵۰ درصد از آن جهت ساماندهی بنگاه‌های مشاورین املاک اختصاص یافته و ۵۰ درصد نیز در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار می‌گیرد.

در ادامه نمایندگان با یک تبصره الحاقی دیگر برای جلوگیری از سفته‌بازی در طرح‌های حمایتی تأمین مسکن موافقت کردند.

در این تبصره الحاقی نیز آمده است: در راستای کاهش التهابات مسکن و به منظور جلوگیری از معاملات سفته‌بازی، خانه‌ واحدهای احداثی در طرح‌های حمایتی تأمین مسکن مانند اقدام ملی یا نهضت ملی مسکن، ثبت تمام معاملات مربوط به انتقال حق انتفاع اراضی یا اعیان یا امتیاز ثبت‌نام در این طرح‌ها باید از طریق سامانه طرح‌های حمایتی تأمین مسکن، بخش معاملات ثانویه و با تأیید وزارت راه و شهرسازی برای متقاضیان واجد شرایط صورت پذیرد. معاملات وکالتنامه‌هایی که بدون تأیید وزارت راه و شهرسازی و ثبت در سامانه تنظیم گردد باطل است و در هیچ یک از ادارات و محاکم پذیرفته نخواهد شد. دستورالعمل معاملات ثانویه طرح‌های حمایتی توسط وزارت راه و شهرسازی حداکثر یک ماه بعد از ابلاغ این قانون تدوین و ابلاغ می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۱۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • م ن IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    13 2
    یه قانونی وضع می شد قرار داد اجاره به جای یک سال می شد حداقل ۳ یا ۵ ساله افزایش اجاره بها به جای سالانه هر ۳ سال یک بار یا هر ۵ سال اضافه میشد
    • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      7 1
      اصلا خونشو بنامت کنه بهترنیست😆
  • مستاجر LT ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    3 0
    این که باز خودش شد افتاد دست املاکی ها !!!!کاری نداره قرارداد دوسال قبل رو سوری تنظیم میکنه با مبلغ بالا و به مستاجر جدید نشون میده . یه پول تپلی هم از موجر میگیره
  • ناشناس IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    6 0
    آقای نماینده شما نون و ماست مردم و ارزان بکن موجر خودش آدمه اجاره رو پایین میاره فشار اقتصادی هم رو موجر هست هم رو مستاجر دولت دلارو بکنه ۱۰۰۰ تومان موجر اجاره رو می‌کنه ۵۰۰ هزارتومان ماهیانه نه اینکه دلار باشه ۵۰۰۰۰ تومان اجاره ۲۰۰ دلار
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    مالک و مستاجر دعوا دارن که پول جریمه بره توی جیب دولت؟ بیایید چاره اندیشی کنید با جریمه کردن که مشکل حل نمیشه
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 0
    سلام خواهش میکنم یه کاری کنین خونه ها ارزون بشه همه افسرده شدن خیلی گرون کردن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید